Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
18°C
19.2° 17.3°
2 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
17.2° 13.3°
0 BF
52%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
16°C
16.0° 15.5°
3 BF
74%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
1 BF
81%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
82%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.0° 14.0°
3 BF
55%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
2 BF
46%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.7° 11.7°
1 BF
100%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
21.1° 17.8°
1 BF
63%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.1° 15.1°
2 BF
85%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
3 BF
82%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.2° 16.2°
4 BF
69%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.2° 14.2°
3 BF
90%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
62%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 15.6°
2 BF
56%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
15°C
17.8° 15.4°
2 BF
86%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
1 BF
49%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
1 BF
93%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.7° 14.7°
2 BF
52%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 17 Μαρτίου, 2025
odigos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Dreamstime.com

Μην πυροβολείτε τα άλογα μόλις γεράσουν!

Η ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση στην αξιολόγηση των ηλικιωμένων οδηγών και η προστασία της κινητικότητάς τους.

Οι ηλικιωμένοι οδηγοί βρίσκονται στο επίκεντρο μιας έντονης δημόσιας συζήτησης, με τα ΜΜΕ να τους παρουσιάζουν συχνά ως τους κύριους υπαίτιους για τροχαία ατυχήματα. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο πολύπλοκη και απαιτεί μια διεπιστημονική και ανθρωποκεντρική προσέγγιση.

Η πρότασή μας για τη δημιουργία ενός διπλώματος κινητικότητας και την εφαρμογή διά βίου εκπαίδευσης και αξιολόγησης των οδηγών αποσκοπεί να προσφέρει μια ουσιαστική λύση στο πρόβλημα, χωρίς να θυσιάζει την ελευθερία και την αξιοπρέπεια των ηλικιωμένων.

Το ζήτημα της ασφάλειας των ηλικιωμένων οδηγών δεν μπορεί να περιοριστεί σε απλές γενικεύσεις. Χρειάζεται μια διεπιστημονική θεώρηση, που θα συνδυάζει την ιατρική, την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και την τεχνολογία, για να διαμορφώσει σύγχρονα πρωτόκολλα αξιολόγησης.

Αυτά τα πρωτόκολλα θα πρέπει να ελέγχουν όχι μόνο τις φυσικές και γνωστικές ικανότητες των οδηγών, αλλά και την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Το δίπλωμα κινητικότητας δεν είναι μια επαναστατική πρόταση. Είναι απαίτηση της εποχής και της Κοινωνίας της Κυκλοφορίας (ΚτΚ)!

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ) έχει προτείνει τη θεσμοθέτηση του διπλώματος κινητικότητας, το οποίο θα περιλαμβάνει:

1. Διά βίου εκπαίδευση: επαναλαμβανόμενα μαθήματα σε Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας και μέχρι την ίδρυσή τους σε πιστοποιημένα ΚΕΘΕΥΟ, τα οποία θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τους νέους κανόνες κυκλοφορίας και θα αξιολογούν τις αντιληπτικοκινητικές τους δεξιότητες.

2. Πιστοποιητικό επιτυχίας: μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, θα χορηγείται πιστοποιητικό που θα συνδυάζεται με τις ιατρικές ή άλλες εξετάσεις για την ανανέωση του διπλώματος οδήγησης.

Αυτή η διαδικασία δεν θα πρέπει να γίνεται χωρίς την κατάλληλη οικονομική υποστήριξη. Σε μια εποχή οικονομικής κρίσης, η διά βίου μάθηση και οι αξιολογήσεις δεν πρέπει να γίνονται επιβάρυνση για τους ηλικιωμένους. Γι’ αυτό προτείνουμε η χρηματοδότηση να γίνεται μέσω ενός Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας, το οποίο θα εξασφαλίζει ότι η πρόσβαση στην εκπαίδευση θα είναι δίκαιη και ισότιμη για όλους.

Η ελευθερία κίνησης δεν είναι απλώς μια πολυτέλεια, είναι ένα βασικό ανθρώπινο δικαίωμα που επηρεάζει άμεσα την ποιότητα ζωής και το προσδόκιμο ζωής. Η κινητικότητα συνδέεται άμεσα με την ψυχολογική ευεξία, την κοινωνική συμμετοχή και την αυτονομία των ατόμων. Για τους ηλικιωμένους, η απώλεια της δυνατότητας να οδηγούν μπορεί να οδηγήσει σε απομόνωση και κατάθλιψη. Γι’ αυτό, η προσέγγισή μας πρέπει να είναι υπερβατική, να σέβεται την αξιοπρέπεια των ατόμων και να προωθεί την ενδυνάμωσή τους.

Αντί να «πυροβολούμε τα άλογα μόλις γεράσουν», ας δώσουμε στους ηλικιωμένους οδηγούς τα εργαλεία και την υποστήριξη που χρειάζονται για να παραμείνουν ασφαλείς και ανεξάρτητοι. Η πρότασή μας για το δίπλωμα κινητικότητας και τη διά βίου εκπαίδευση δεν είναι απλώς μια λύση στο πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων, είναι μια επένδυση στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και στην κοινωνική συνοχή.

Είναι ένα στοίχημα για μια κοινωνία δίκαιη, ισότιμη και συμπεριληπτική. Μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν κόσμο όπου η εμπειρία και η ηλικία δεν θα είναι εμπόδια, αλλά πλεονεκτήματα.

Η ώρα για αλλαγή έχει φτάσει. Οι προτάσεις είναι στο τραπέζι. Αυτό που χρειάζεται είναι η πολιτική βούληση.

*ΠρόεδροςΨ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μην πυροβολείτε τα άλογα μόλις γεράσουν!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας