Αθήνα, 7°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.4° 5.8°
3 BF
54%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
7°C
8.2° 4.6°
2 BF
56%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
9°C
10.0° 7.7°
4 BF
52%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
6°C
5.9° 5.9°
1 BF
61%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
3°C
2.9° 2.9°
2 BF
75%
Βέροια
Αίθριος καιρός
6°C
6.5° 6.5°
2 BF
49%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
0°C
0.4° 0.4°
1 BF
47%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
5°C
4.7° 4.7°
2 BF
68%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
10°C
9.8° 8.3°
6 BF
62%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
6.9° 6.5°
4 BF
45%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
9.4° 9.4°
6 BF
53%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
8°C
8.4° 8.4°
2 BF
52%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
9°C
8.7° 8.7°
3 BF
43%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
2°C
1.9° 1.9°
2 BF
75%
Λαμία
Αίθριος καιρός
3°C
3.4° 3.4°
1 BF
83%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
11.8° 9.9°
5 BF
36%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
5°C
6.1° 4.8°
2 BF
60%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
6°C
6.0° 3.3°
1 BF
61%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
5°C
5.3° 5.3°
2 BF
63%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
4°C
4.1° 4.1°
1 BF
43%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 19 Μαρτίου, 2025
tempi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI

Τα ερωτήματα για τα Τέμπη

Εστιάζεται το ενδιαφέρον για την τραγωδία των Τεμπών στο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και στο μπάζωμα του χώρου του συμβάντος. Ομως, πρέπει να διευκρινιστεί ότι όλα τα φορτία μπορούν να μεταφερθούν χωρίς εξαίρεση όταν πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι τις πόλεις διασχίζουν καθημερινά βυτία-βόμβες για την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών. Στον σιδηρόδρομο υπήρχαν και υπάρχουν πέραν των κανονικών οι «ειδικές» και οι «εξαιρετικές» μεταφορές που απαιτούν την τήρηση συγκεκριμένων περιορισμών. Υπάρχουν μεταφορές φορτίων που π.χ. παραβιάζουν το περιτύπωμα της γραμμής λόγω του μεγέθους του φορτίου, της διατομής δηλαδή μέσα στην οποία θα πρέπει να κινείται μια εμπορική αμαξοστοιχία με τα φορτία που μεταφέρει ή τίθεται και θέμα βάρους του φορτίου, αν αυτό υπερβαίνει τα όρια της φέρουσας ικανότητας της γραμμής ή γέφυρας. Μερικές μεταφορές αφορούν επικίνδυνα φορτία. Σε κάθε περίπτωση εκδιδόταν σχετική απόφαση για τη δρομολόγηση της αμαξοστοιχίας στην οποία αναφέρονταν οι όροι μεταφοράς αναλόγως του μεταφερόμενου φορτίου

Βέβαια θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το 2008, σε σιδηροδρομικό ατύχημα στον Μπράλο, 14 από τα 27 βαγόνια εμπορικής αμαξοστοιχίας που απεκόπησαν και συγκρούστηκαν με επιβατικό τρένο δεν ήσαν δηλωμένα, ενώ λόγω της προσθήκης τους στην αμαξοστοιχία αύξησαν το υπέρβαρό της κατά 350 τόνους και σε συνδυασμό με τη μεγάλη κλίση της γραμμής, οδήγησαν στη διάσπαση της σύνθεσης της αμαξοστοιχίας και στην αποκοπή των βαγονιών. Τότε ο Τύπος αναφέρθηκε στη «μαφία του ΟΣΕ» που διακινούσε λαθραία εμπορεύματα, μάλιστα διευθυντικό στέλεχος του Οργανισμού, πρώην συνδικαλιστής, είχε παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη. Αυτά συνέβησαν με την ελληνική ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εικόνα της έκτοτε και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια δεν βελτιώθηκε αν κρίνουμε από τον τρόπο των προσλήψεων. Εμπαίζουν χιλιάδες νέους που προστρέχουν ανταποκρινόμενοι στις προκηρύξεις θέσεων εργασίας, ενώ ποτέ δεν ανακοινώνεται ο πίνακας αξιολόγησης των υποψηφίων.

Μάλιστα αυτή η πρακτική κληροδοτήθηκε και υιοθετήθηκε από τη Hellenic Train χάριν της «εργασιακής ειρήνης» προφανώς εντός της εταιρείας. Υπάρχει δηλαδή προηγούμενο όσον αφορά λαθραία μεταφορά φορτίων. Για να επιβεβαιωθεί ή να αποκλειστεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα πρέπει να γίνει εξονυχιστικός επανέλεγχος σε ό,τι μέχρι σήμερα δεν έχει ελεγχθεί. Το συμπέρασμα είναι πως όλα αυτά τα χρόνια τα κόμματα που κυβέρνησαν τη χώρα δεν κατόρθωσαν να εξυγιάνουν τον σιδηρόδρομο από αυτά τα κυκλώματα διότι ενεργούν καλυπτόμενα από τον κομματικό πατριωτισμό τους; Γι' αυτό τα κόμματα εστιάζονται αποκλειστικά στα Τέμπη ώστε να αποσείσουν τις ευθύνες τους για την πορεία απαξίωσης του σιδηροδρόμου; Υπάρχει ένας κανόνας που επιβεβαιώνει η ζωή. Οπου εκφυλιστικά φαινόμενα χαρακτηρίζουν τη λειτουργία της κοινωνίας, ο κατήφορος κάποια στιγμή γίνεται αδιέξοδος και οι συνέπειες είναι οδυνηρές. Η τήρηση κανονισμών και κανόνων και η αξιοκρατία δεν εξασφαλίζουν μόνον την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας, αλλά διασφαλίζουν στο μέτρο του δυνατού και τους πολίτες. Γι' αυτό τα αίτια δεν μπορεί να αναζητηθούν μόνο στο συμβάν

Οσον αφορά το μπάζωμα, πράγματι σε πολλές περιπτώσεις σε συμβάντα εκτροχιάσεων κ.ά. επιλέγεται η επίχωση της γραμμής ώστε να είναι δυνατή η μετακίνηση μηχανημάτων εκατέρωθεν αυτής. Αυτό αποφασίζεται επί τόπου από τις υπηρεσίες Γραμμής και Ελξης και μετά την αντιμετώπιση του συμβάντος ο χώρος αποκαθίσταται. Βέβαια στα Τέμπη πρωταγωνιστικός ήταν ο ρόλος της Πυροσβεστικής και του νοσοκομειακού προσωπικού έναντι των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Τα Τέμπη δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός. Είναι το αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης πορείας. Αυτό πρέπει να αναδειχθεί. Διότι αν ερμηνευθεί ως μεμονωμένο γεγονός, αθωώνουμε όλα όσα μας οδήγησαν έως εκεί. Ομως εστιάζοντας την τραγωδία κυρίως στο μπάζωμα και στα μεταφερόμενα φορτία και όχι στη σύγκρουση, διότι μπάζωμα και μεταφερόμενα φορτία, εφόσον προκύψουν ευθύνες, είναι επακόλουθα της σύγκρουσης, χάνουμε τη μεγάλη εικόνα που αναδεικνύεται μέσα από τη διάλυση του σιδηροδρόμου, την πορεία διάλυσης της χώρας. Διότι ο σιδηρόδρομος είναι η ακτινογραφία της χώρας με τη διαφορά ότι οι άλλοι τομείς δυσλειτουργούν χωρίς να αιμορραγούν.

Κατά γενική ομολογία η χώρα είναι σε πορεία απαξίωσης, με συνέπεια κάθε κυβέρνηση να αποδεικνύεται χειρότερη από την προηγούμενη, χωρίς αυτό να τις αμνηστεύει. Το αντίθετο. Γι' αυτό ας μη ζούμε με ψευδαισθήσεις. Οτι δηλαδή αν θα φύγει η Ν.Δ. από την κυβέρνηση και έλθει ένα άλλο κόμμα, το ΠΑΣΟΚ που βρυχάται για τα Τέμπη ή ο ΣΥΡΙΖΑ, θα αλλάξουμε πορεία. Διότι ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. κυβέρνησαν αυτοδύναμα στη διάρκεια της Μεταπολίτευσης και διαμόρφωσαν αυτό το σκηνικό που προκαλεί αποστροφή. Και ο ΣΥΡΙΖΑ με τη μικρότερη χρονική συμμετοχή στη διακυβέρνηση της χώρας αφού μπολιάστηκε μαζικά από το ΠΑΣΟΚ. Και η ελάσσων αντιπολίτευση με τον λαϊκισμό της αντί να τροχοπεδήσει επιτάχυνε την πορεία. Το πολιτικό σύστημα της χώρας είναι αυτό που νοσεί και νοσεί στο σύνολό του κάθε μέρα και βαρύτερα. Η θυσία των 57 θα δικαιωθεί αν τα Τέμπη γίνουν η αφετηρία, όχι μόνο για την ευαισθητοποίηση του λαού που εκδηλώνεται καθημερινά, αλλά και για την κινητοποίησή του για τη ριζική αναμόρφωση του πολιτικού συστήματος της χώρας.

*Τ. αρχιμηχανικός ΟΣΕ, πολιτικός μηχανικός ΑΠΘ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τα ερωτήματα για τα Τέμπη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας