Αθήνα, 13°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.7° 11.2°
3 BF
44%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
13°C
13.3° 11.6°
3 BF
49%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
15.0° 12.1°
2 BF
41%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
47%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
3 BF
54%
Βέροια
Αίθριος καιρός
11°C
10.8° 10.8°
2 BF
51%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
11°C
11.4° 11.4°
1 BF
20%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
12°C
11.7° 11.7°
1 BF
56%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.8° 9.9°
5 BF
58%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.9° 12.1°
4 BF
39%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
4 BF
46%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
10°C
10.1° 10.1°
1 BF
43%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
3 BF
41%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
11°C
10.5° 10.5°
2 BF
58%
Λαμία
Αίθριος καιρός
12°C
11.7° 11.7°
1 BF
75%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
13.8° 13.8°
4 BF
41%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
12°C
12.2° 12.2°
2 BF
39%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.0° 10.3°
3 BF
46%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
11°C
11.4° 11.4°
2 BF
48%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
11°C
10.6° 10.6°
0 BF
38%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 20 Μαρτίου, 2025
santorini
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
Το σχολείο της Πετραίας Γης

Μια πρωτόγνωρη δυνατότητα βιωματικής εκπαίδευσης στο φαινόμενο του σεισμού

Είναι γνωστό ότι ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας (ΟΑΣΠ) έχει στις προτεραιότητές του την ενημέρωση και την εκπαίδευση των μαθητών σε θέματα των φυσικών κινδύνων και καταστροφών. Με κυριότερο πρόβλημα στη διαδικασία των εκπαιδεύσεων την έλλειψη βιωματικής εμπειρίας των μαθητών και εν προκειμένω στους σεισμούς της επικαιρότητας.

Συζώντας πια εδώ και δέκα μέρες έντονα με τη σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες, πέρα από τις επιστημονικές συζητήσεις για την εξέλιξη του φαινομένου, τα μέτρα προφύλαξης, τις συνέπιες στα κτίρια και στον τουρισμό, αναπτύσσονται κάποιοι προβληματισμοί σχετικά με την εκπαίδευση των νέων στην αντιμετώπισή του.

Οι δήμοι στα περισσότερα νησιά των Κυκλάδων αντιμετώπισαν την κατάσταση κλείνοντας τις σχολικές μονάδες, θεωρώντας τα κτίρια άκρως επικίνδυνα. Το υπουργείο Παιδείας σε πανικό επιβάλλει ξανά τη γνωστή τηλεκπαίδευση ώστε να μη χαθεί δήθεν καμιά παράγραφος της τετριμμένης ύλης. Η ευθύνη και το πρόβλημα της ασφάλειας μετατίθενται στην οικογένεια του μαθητή, ο οποίος βιώνει με αμφίβολη προστασία τους επαναλαμβανόμενους σεισμούς την ώρα του υποχρεωτικού μαθήματος στην κατοικία του.

Κανείς μάλλον δεν έχει καταλάβει ότι αυτές τις μέρες στις Κυκλάδες βρισκόμαστε σε ένα σπάνιο σχολείο, ίσως σε ένα μοναδικό παγκόσμιο πανεπιστήμιο. Κάποιοι σπουδάζουν ήδη υποσυνείδητα, άλλοι αγχώνονται όπως στα δύσκολα μαθήματα και άλλοι κάνουν σκασιαρχείο φεύγοντας από τα νησιά.

Η κυβέρνηση, προσδεμένη με το μοντέλο του υπερτουρισμού - υπερδόμησης, δεν αντιλήφθηκε ότι μέρες τώρα η Γη μάς διδάσκει, με μαθήματα που δεν παραδίνονται στα σπουδαιότερα πανεπιστήμια του κόσμου από τους εγκυρότερους σεισμολόγους, μηχανικούς και πολιτικούς.

Δυνατότητα άσκησης σε πραγματικές συνθήκες

Η συνθήκη κατοικία - διαδικτυακό μάθημα - ήπια σεισμική δραστηριότητα επιτρέπει την πρωτόγνωρη δυνατότητα βιωματικής εκπαίδευσης στο φαινόμενο του σεισμού.

Σε αυτή τη λογική γράφονται κάποιές γρήγορες σκέψεις και προτάσεις, όπως να προσθέσει το ΥΠΑΙΘΑ το ψηφιακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΟΑΣΠ στα διαδικτυακά σχολικά μαθήματα. Ο καθηγητής θα εντάσσει στη μαθησιακή διαδικασία τις σεισμικές δονήσεις που θα γίνονται την ώρα του μαθήματος.

Ολες οι ασκήσεις για τα μέτρα πρόληψης και ετοιμότητας του σχολείου κατά τη διάρκεια ενός σεισμού μπορούν να γίνονται σε πραγματικές ήπιες σεισμικές συνθήκες. Δυστυχώς όχι ομαδικά στο σχολείο, αλλά ατομικά ο κάθε μαθητής και με διαδικτυακές αναφορές της εμπειρίας των άλλων. Οταν ανοίξουν τα σχολεία και το φαινόμενο συνεχίζεται (με σεισμούς ή μετασεισμούς) θα υπάρχει δυνατότητα ομαδικής άσκησης σε πραγματικές ομαδικές συνθήκες στον χώρο της σχολικής μονάδας.

Με τη βοήθεια των καθηγητών, οι μαθητές θα μπορούν να καταγράφουν τις συνεχείς δονήσεις, να τις συζητούν στη διαδικτυακή τάξη, συσχετίζοντας τες με την επίσημη εκτίμηση μεγέθους, βάθους και τόπου που δίνεται από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο.

Ετσι θα γίνεται η σύνδεση της υποκειμενικής αίσθησης της κάθε δόνησης με τα παραπάνω στοιχεία. Θα ξεχωρίζουν το βάθος και την ένταση, τον μεγάλο σεισμό από τον μικρό σαν παιχνίδι. Θα παρατηρούν τη συμπεριφορά των κινητών αντικειμένων, του φυσικού περιβάλλοντος, ακόμα και κατοικίδιων ζώων. Θα αφουγκράζονται τη βοή του, την αντίδραση των κτιρίων, θα ξεχωρίζουν τις ασφαλείς θέσεις του σπιτιού τους και της γειτονιάς. Θα ξεπερνούν τα αρνητικά συναισθήματα, τη φοβία και τον πανικό.

Θα αναγνωρίζουν τους κινδύνους και θα αφομοιώνουν γνώσεις για τη σεισμικότητα της περιοχής τους. Οι μεγαλύτεροι μαθητές θα εισέρχονται βαθύτερα στην επιστήμη της γεωλογίας, στις αίτιες που γεννούν τα φυσικά φαινόμενα και στα αποτελέσματά τους. Στην επιβάρυνση της γης από το πλήθος των κατασκευών. Και κάποιοι θα προετοιμάζονται να γίνουν οι αυριανοί επιστήμονες, οι μηχανικοί, οι σεισμολόγοι του μέλλοντός μας.

Θα μπορούσαν αυτές τις μέρες να αποκτήσουν οικειότητα με τους σεισμούς, να διαμορφώσουν στάση ζωής απέναντί τους, μια συνολική γεωκουλτούρα χθόνια και επίγεια σεβασμού της Γης, απαραίτητο εφόδιο για την παραπέρα ζωή τους, μεταβιβάσιμη ως λαϊκή παράδοση στις επόμενες γενεές.

Να αποκτήσουν τη γεωαίσθηση, για να θυμηθούμε τον δικό μας δάσκαλο, τον Μανώλη Γλέζο, που έλεγε ότι ο Κυκλαδίτης βρίσκεται συνεχώς από τα προϊστορικά χρόνια σε μια αμφίδρομη επικοινωνία με τον περιβάλλοντα γεωχώρο, δημιούργημα των σεισμών και των ηφαιστείων, με τα κορφοβούνια της Αιγηίδας. Χώρο που βιώνει έντονα και διαπαιδαγωγείται από αυτόν, αποκτώντας τη συνείδηση της πετραίας γης.

*Διδάκτορας μηχανικός ΕΜΠ, περιφερειακός σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου, γραμματέας περιφερειακού συμβούλου

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μια πρωτόγνωρη δυνατότητα βιωματικής εκπαίδευσης στο φαινόμενο του σεισμού

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας