Αθήνα, 11°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.9° 9.0°
0 BF
91%
Θεσσαλονίκη
Ασθενείς βροχοπτώσεις
9°C
9.9° 8.2°
1 BF
92%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.4°
2 BF
86%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
3°C
2.9° 2.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
4.9° 4.9°
4 BF
93%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.2° 8.2°
1 BF
87%
Κοζάνη
Ασθενής ομίχλη
4°C
4.4° 4.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
89%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.1° 10.8°
2 BF
82%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
13°C
13.2° 12.9°
2 BF
78%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.4° 13.4°
0 BF
88%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.7° 11.7°
2 BF
87%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.8°
2 BF
87%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
11.2° 9.5°
1 BF
91%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.8°
3 BF
73%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
10°C
9.8° 9.4°
0 BF
93%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
7°C
6.6° 5.3°
3 BF
92%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
7.0° 7.0°
1 BF
89%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
6°C
6.3° 6.3°
0 BF
95%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
© Tero Vesalainen | Dreamstime.com

Διεθνές απολυτήριο ή σταδιακή ελεύθερη πρόσβαση;

Τα σχέδια και οι δηλώσεις του Κυριάκου Πιερρακάκη για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια μέσω του Διεθνούς Απολυτηρίου (IB) οδηγούν στη βεβαιότητα ότι οι μαθητές με πρόσβαση σε φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα και ιδιωτικά σχολεία θα έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να εισαχθούν σε ΑΕΙ. Οι λιγότερο ή οι μη προνομιούχοι μαθητές θα περιοριστούν σε λιγότερο ποιοτικές επιλογές, μιας και το IB θα προσφέρεται σε περιορισμένα σχολεία και κυρίως σε ιδιωτικά. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, η πιλοτική εφαρμογή του ΙΒ σε πέντε Πρότυπα Λύκεια (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) θα αρχίσει τον Σεπτέμβριο του 2026 με στόχο να επεκταθεί τα επόμενα χρόνια στο σύνολο των Προτύπων Λυκείων.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις διαιωνίζουν τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση με τα αναγκαία φροντιστήρια, προκαλούν τεράστια ένταση και άγχος σε παιδιά μιας πολύ ευαίσθητης ψυχολογικά ηλικίας, αλλά είναι σε γενικές γραμμές σύστημα με διαφάνεια.

Αντίθετα, το IB εγείρει τεράστιες αμφιβολίες για τη διαφάνεια και την ισονομία που θα επιφέρει, άρα δεν θα λύσει το πρόβλημα των ήδη μεγάλων ανισοτήτων, αλλά θα το ενισχύσει.

Το σύστημα των πανελλαδικών από την άλλη προωθεί την αποστήθιση αντί για την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, οι μαθητές εστιάζουν στην απομνημόνευση πληροφοριών που συχνά δεν σχετίζονται με την πρακτική εφαρμογή ή την ουσιαστική κατανόηση. Οι μαθητές από περιοχές με περιορισμένες εκπαιδευτικές υποδομές ή χαμηλό επίπεδο σχολικής εκπαίδευσης έχουν μειονεκτήματα σε σύγκριση με όσους φοιτούν σε καλύτερα εξοπλισμένα σχολεία.

Η δε Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) της κυβέρνησης επιδεινώνει αυτές τις ανισότητες αποκλείοντας χιλιάδες μαθητές από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Απάντηση σε όλα αυτά τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα είναι η σταδιακή ελεύθερη πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο. Με άμεση ελεύθερη πρόσβαση σε «σχολές έντασης» για την ελληνική οικονομία και σε «σχολές χαμηλής ζήτησης».

Με προαπαιτούμενο την κατάργηση της ΕΒΕ, ο αριθμός των παιδιών που θα επιλέξουν να μπουν στο Πανεπιστήμιο ακόμη και αν είναι ο απόλυτος (όλες και όλοι οι απόφοιτοι Λυκείου να θέλουν να μπουν στα Πανεπιστήμια ) δεν θα είναι δραματικά μεγαλύτερος από τον συνολικό σημερινό αριθμό εισαχθέντων. Είναι όμως προφανές πως ο αριθμός εισαχθέντων σε σύντομο χρονικό διάστημα από την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου ΔΕΝ θα είναι απόλυτος, με δεδομένο ότι η εισαγωγή θα αποφετιχοποιηθεί. Γιατί κάθε γονέας και κάθε απόφοιτος του Λυκείου θα ξέρει πως αν και όταν πραγματικά το επιθυμεί ο ίδιος, θα μπορεί να σπουδάσει χωρίς την πίεση/φρενίτιδα των εισαγωγικών εξετάσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία για τις πανελλαδικές του 2024, ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων για επιλογή ανήλθε σε 73.161 (61.985 ΓΕΛ και 11.176 ΕΠΑΛ) και συνολικά εισήχθησαν στα ΑΕΙ, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος 63.412 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Η ελεύθερη πρόσβαση είναι ιδανική για την ενίσχυση της απόλυτης ισότητας ευκαιριών, αλλά απαιτεί: 1) Ορθολογική κατανομή πόρων στα Πανεπιστήμια. 2) Καθοδήγηση φοιτητών και φοιτητριών για την επιλογή κατάλληλων σπουδών. 3) Σύστημα υποστήριξης για τη μείωση της εγκατάλειψης. Οι σχολές ή τα «τμήματα έντασης» για την ελληνική οικονομία (ναυτιλιακά, τουριστικά, γεωπονικά, πληροφορικής) θα αποτελέσουν έναν εκπαιδευτικό θεσμό που όχι μόνο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής αγοράς εργασίας, αλλά και θα συνεισφέρει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας. Με δεδομένο ένα προπαρασκευαστικό έτος (όχι επιπρόσθετο) για τις σχολές υψηλής ζήτησης, κοινό για ομάδες συναφών τμημάτων, μπορούμε να έχουμε ένα φίλτρο για τους φοιτητές, μειώνοντας τα προβλήματα που συνδέονται με την ελεύθερη πρόσβαση. Το έτος αυτό θα βοηθά να επιβεβαιώσουν αν το αντικείμενο που έχουν επιλέξει τους ενδιαφέρει πραγματικά και θα μειώνει την πιθανότητα αλλαγής τμήματος ή εγκατάλειψης σπουδών. Η δε ύπαρξη κοινών μαθημάτων για συναφή τμήματα (π.χ. ιατρικές, πολυτεχνικές) θα διευκολύνει την επιλογή συγκεκριμένου τμήματος. Θα επιτρέπει τη σταδιακή εξειδίκευση χωρίς την πίεση της άμεσης και οριστικής επιλογής. Καθώς το πρώτο έτος θα είναι πιο γενικό, τα Πανεπιστήμια θα μπορούν να κατανείμουν πόρους καλύτερα αποφεύγοντας υπερπληθυσμό στα πιο εξειδικευμένα τμήματα.

Η ελεύθερη πρόσβαση (zulassungsfrei) είναι διαθέσιμη σε πολλά Πανεπιστήμια και τμήματα στη Γερμανία, σε αντικείμενα με χαμηλή ζήτηση, σε Πανεπιστήμια λιγότερο δημοφιλή, αλλά και σε πολλά τμήματα στις θετικές επιστήμες, τη μηχανική και την πληροφορική. Τα οποία είναι συχνά zulassungsfrei λόγω της προσπάθειας της Γερμανίας να ενθαρρύνει περισσότερους φοιτητές να σπουδάσουν αυτά τα αντικείμενα. Τα τμήματα zulassungsfrei δεν έχουν περιορισμούς στον αριθμό εισακτέων.

Οι υποψήφιοι που διαθέτουν το Abitur ή ισοδύναμο τίτλο πρόσβασης μπορούν να εγγραφούν απευθείας, χωρίς διαδικασίες επιλογής. Το Abitur αποτελεί τον κύριο τίτλο που επιτρέπει την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Γερμανία. Η βαθμολογία τού Abitur παίζει ρόλο στην επιλογή των υποψηφίων μόνο στα τμήματα με υψηλή ζήτηση όπως η Ιατρική, η Οδοντιατρική, η Φαρμακευτική και η Ψυχολογία. Σε αυτές τις περιπτώσεις υποψήφιοι με καλές επιδόσεις έχουν δυνατότητα άμεσης εισαγωγής, αλλά και για λιγότερο καλές επιδόσεις υπάρχει «λίστα αναμονής» δύο ή τριών χρόνων για την εισαγωγή τους στην επιθυμητή σχολή. Παρόμοια συστήματα πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο ισχύουν σε Σουηδία, Αυστρία, Νορβηγία, Φινλανδία.

* Εκπαιδευτικός, πρώην διευθυντής αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, πρώην διευθύνων σύμβουλος στο ΙΝΕΔΙΒ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διεθνές απολυτήριο ή σταδιακή ελεύθερη πρόσβαση;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας