Βρισκόμαστε μπροστά στο πιο κρίσιμο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ από την ίδρυση του – που δεν επιτρέπεται να αποτύχει.
Μετά την άρση εμπιστοσύνης στον πρώην Προέδρο (απόφαση αμετάκλητη – που δεν προβλέπεται από το καταστατικό επανεξέταση της στο Συνέδριο) η Κ.Ε., που είναι αρμόδια [άρθρο 20 παρ. 5] για την προσυνεδριακή διαδικασία (εντός της οποίας χρονικά, υποβάλλονται οι υποψηφιότητες), έκρινε ότι η υποψηφιότητα του πρώην Προέδρου δεν εκπληρώνει τις ταχθείσες από την ίδια προϋποθέσεις, οπότε δεν υφίσταται ως υποψηφιότητα και δεν μπορεί να εγκριθεί από το Συνέδριο.
Η σχετική απόφαση της ΚΕ καταγγέλλεται ως δήθεν αντιδημοκρατική - υπονοώντας ότι κάθε μέλος, μπορεί να είναι χωρίς κανένα κριτήριο υποψήφιος Πρόεδρος του κόμματος, κάτι προφανώς λανθασμένο. Η εσωκομματική δημοκρατία [όπως κάθε δημοκρατία] βασίζεται σε κανόνες και πλαίσια που θεσπίζονται από τα αρμόδια όργανα και μπορούν κάλλιστα να περιλαμβάνουν όρους και προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι υποψήφιοι. Οι κομματικοί κανόνες τίθενται για να υπερασπίζουν και την ταυτότητα του κόμματος – όπως αυτή έχει συγκροτηθεί στην ίδρυση και την ιστορική του διαδρομή αποτυπώνεται στο προοίμιο του καταστατικού και εκφράζεται από την ΚΕ ως ανώτερο διαρκές όργανο [άρθρο 16 παρ.1] που ενεργεί σε όλη την χρονική περίοδο μεταξύ 2 συνεδρίων. Τα μέλη του κόμματος, (σύνεδροι ή μη) δεν μπορούν να εμφανιστούν και να θέσουν υποψηφιότητα κατευθείαν στο συνέδριο χωρίς να έχουν ακολουθήσει την ορισθείσα από την ΚΕ διαδικασία και χωρίς την προηγούμενη αποδοχή της υποψηφιότητας τους από αυτήν.
Στο Συνέδριο δεν υπάρχει διαδικασία υποβολής υποψηφιοτήτων αλλά μόνο έγκριση όσων έχουν γίνει αποδεκτές στην προσυνεδριακή διαδικασία που οργάνωσε η ΚΕ, οπότε δεν μπορεί να εγκρίνει υποψηφιότητα που δεν περιλαμβάνεται στην εισήγηση της ΚΕ, γιατί δεν είναι σύμφωνη με τα κριτήρια που έχει θέσει για την αποδοχή υποψηφιοτήτων.
Το καταστατικό, δεν προβλέπει ότι το Συνέδριο ακυρώνει τις αποφάσεις της ΚΕ και των οργάνων της, ιδίως όσων ελήφθησαν κατά την προκήρυξη και την προσυνεδριακή διαδικασία, αλλιώς θα ακύρωνε την σύγκληση του. Το συνέδριο λαμβάνει πολιτικές αποφάσεις για το μέλλον, δεν είναι δικαστήριο να ακυρώνει κατόπιν προσφυγής, τις αποφάσεις της ΚΕ.
Η κινητοποίηση που έγινε για εκλογή συνέδρων, με στόχο να αμφισβητήσουν εντός του συνέδριου, τις αποφάσεις της ΚΕ [ή των προσυνεδριακών οργάνων που συνέστησε], είναι φραξιονιστική και διασπαστική πρακτική. Εξελίσσεται με χαρακτηριστικά εφόδου, για την κατάληψη του κόμματος και την επακόλουθη μετατροπή του σε ασπόνδυλο μόρφωμα χωρίς όργανα (ή με διορισμένα τα μέλη τους, από τον Πρόεδρο) και τη διάλυση του σε λέσχες [όπως στην πρόταση τροποποίησης καταστατικού] στο πλαίσιο ενός αντιπολιτικού λαϊκισμού και του προωθούμενου σχηματοποιημένου δυϊσμού [αρχηγού – μελών] με μεσσιανικά χαρακτηριστικά και συντηρητική ιδεολογία [εξύμνηση του χουντικού «πατρίς – θρησκεία – οικογένεια», το «ΝΑΤΟ - ιερή συμμαχία», συμβολική ύβρις καθώς παραπέμπει στον Μέττερνιχ και την «ιερή συμμαχία» του, εναντίον των επαναστάσεων και ιδίως της ελληνικής του 1821.]
Στο επίκεντρο της συζήτησης μελών και συνέδρων πρέπει να επανέλθει η αριστερή πολιτική, ιδεολογία και πρακτική με σκοπό την κατάκτηση της κοινωνικής πλειοψηφίας για την αλλαγή της πορείας της χώρας.
Στο συνέδριο θα πρέπει να λήξει η κρίση ηγεσίας, που ήρθε ως απότοκο της οξύτατης κρίσης εκπροσώπησης από τον ΣΥΡΙΖΑ της μεγάλης πλειοψηφίας των κυριαρχούμενων κοινωνικών ομάδων - οργανώσεων συμφερόντων και τάξεων, με αφετηρία την πανδημία ως και την σημερινή κατάρρευση. Χρειάζεται να ανατάξει ο ΣΥΡΙΖΑ ως αριστερά, στο ιδεολογικό πεδίο και να εκπροσωπήσει εκ νέου πολιτικά, τα μεσαία και τα κυριαρχούμενα κοινωνικά στρώματα.
Με ποια πολιτικά χαρακτηριστικά και με ποιες ιδέες μπορεί να πετύχει είναι το ζητούμενο που καλείται να απαντήσει η νέα ηγεσία. Η αποκατάσταση της εκπροσώπησης δεν είναι ζήτημα ακτιβισμού χωρίς ουσία, απλής συμμετοχής στις κινητοποιήσεις ή υιοθέτησης αιτημάτων, αλλά διαμόρφωσης των ιδεολογικών και πολιτικών όρων που θα καταστήσουν πάλι ηγεμονική δύναμη τον ΣΥΡΙΖΑ.
Το πολιτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να συνίσταται στη διοικητική διευθέτηση των κρατικών υποθέσεων με κριτήριο την αποτελεσματικότητα με όρους αγοράς όπως κάνει η δεξιά και όπως θέλει να κάνει και η εκπροσώπηση του αντιπολιτικού λαϊκισμού εντός ΣΥΡΖΑ «business friendly κόμμα», αλλά η αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων και η αναμέτρηση με τις αιτίες τους, στην παραγωγική διαδικασία, στην απασχόληση, στους κοινωνικοοικονομικούς όρους αναπαραγωγής και παράλληλα μια μεγάλη ανανεωτική και ριζοσπαστική τομή στους θεσμούς της δικαιοσύνης, της αποκέντρωσης, της αυτοδιοίκησης, της εκπαίδευσης, της περίθαλψης, της ασφάλειας, που θα σηματοδοτήσει την ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους και την αναδιανομή του κοινωνικού πλούτου, με τους 4 υποψήφιους να έχουν να συνεισφέρουν πολύτιμα στοιχεία προς αυτήν την κατεύθυνση.
*Δικηγόρος - οικονομολόγος, σύνεδρος ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας