Η εκ νέου πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. von der Leyen (vdL), έμπειρη από την προηγούμενη θητεία της και με ευρύτερη πολιτική νομιμοποίηση ως αποτέλεσμα της διαδικασίας του «κύριου υποψηφίου (Spitzenkandidaten)», με έστω μικρή πλειοψηφία των 41 ψήφων (πάντως ευρύτερη αυτής της Επιτροπής vdL 1 του 2019) κατόρθωσε να επιβάλει οργανωτικά (δομή) και πολιτικά (κατανομή χαρτοφυλακίων) τη σύνθεση που επιθυμούσε. Δηλαδή, επιβεβαιώνεται η σταδιακή «προεδροποίηση» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ηδη από την εκλογή της τον περασμένο Ιούλιο με επιστολή της ζήτησε από τις κυβερνήσεις να προτείνουν δύο υποψήφιους με την παρότρυνση να περιλαμβάνεται και μια γυναίκα, πρακτική που υπάρχει από την εποχή της Επιτροπής Prodi (1999-2004). Οι κυβερνήσεις, με εξαίρεση τη Βουλγαρία, αδιαφόρησαν με αποτέλεσμα η πρόεδρος να καθυστερήσει τη σχετική ανακοίνωση και πιέζοντας κυρίως τις μικρές και μεσαίες χώρες (λ.χ. Βέλγιο, Σλοβενία) να επιτύχει η νέα Επιτροπή να συγκροτηθεί από γυναίκες κατά 40% και όχι ισότιμα, σύμφωνα με τον αρχικό στόχο.
Στις πιέσεις των κυβερνήσεων για την κατανομή των χαρτοφυλακίων η κ. vdL πρότεινε και με τη συγκατάθεσή τους μια Επιτροπή: α. ελεγχόμενη από την ίδια και ιεραρχικά δομημένη με έξι αντιπροέδρους (πέντε εκτελεστικούς και την ύπατη εκπρόσωπο ως αντιπρόεδρο) εκ των οποίων οι τέσσερις γυναίκες (!), περιλαμβανομένου και του Ιταλού κ. Fitto της κυβέρνησης Meloni με πεδία αρμοδιότητας τα οποία μαρτυρούν ότι θα ανακύψουν προβλήματα συντονισμού, β. με σύνθεση η οποία δεν περιλαμβάνει πολιτικούς αναγνωρίσιμους με ισχυρή προσωπικότητα και κύρος πέραν των εθνικών τους συνόρων. Παράλληλα κατόρθωσε να απαλλαγεί από ενοχλητικές προσωπικότητες του παρελθόντος, όπως ο Γάλλος Breton (τον οποίο χαιρέτησε ειρωνικά σε μήνυμά του στο «Χ» ο Elon Mask) ή η κ. Vestager κ.ά. Διατηρεί δε τον άμεσο έλεγχο του προϋπολογισμού με τον Πολωνό επίτροπο κ. Serafin να αναφέρεται στην ίδια, παρακάμπτοντας τους εκτελεστικούς αντιπροέδρους. Τα βασικά χαρτοφυλάκια της οικονομικής διακυβέρνησης ανατέθηκαν στους γνώριμους και «παλαίμαχους» κ. Šefčovič και Dombrovskis (απλοί επίτροποι πλέον), ενώ τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και ασφάλειας ανατέθηκαν σε Εσθονή, Φινλανδή και Λιθουανό, γεγονός το οποίο ερμηνεύτηκε ως ισχυρό μήνυμα στον Putin. Η σύνθεση του κολεγίου περιλαμβάνει αρκετά παράδοξα, όπως για παράδειγμα η ανάθεση του χαρτοφυλακίου της μετανάστευσης στον Αυστριακό Brunner.
Οσον αφορά το χαρτοφυλάκιο του κ. Τζιτζικώστα (μεταφορές και τουρισμός) είναι μάλλον προφανές ότι απέδωσε η στήριξη του κ. Μητσοτάκη στην υποψηφιότητα της κ. vdL (μαζί με τον Πολωνό κ. Tusk). Πόσο όμως πειστική θα είναι η υποψηφιότητα για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενός πολιτικού ο οποίος προτείνεται για λόγους εσωτερικής (κομματικής) πολιτικής και όχι με βάση τα κριτήρια των Συνθηκών (!); Ενός συντηρητικού δεξιού πολιτικού με έντονο εθνικιστικό λόγο και πράξη ο οποίος αρνείται, μεταξύ άλλων, να εφαρμόσει μια διεθνή σύμβαση (Πρέσπες) επειδή διαφωνεί πολιτικά αγνοώντας επιδεικτικά τις βασικές αρχές του διεθνούς δικαίου (pacta sunt servanda); Για τον Ελληνα περιφερειάρχη δεν υφίσταται Βόρεια Μακεδονία αλλά «Σκόπια»!...
Η επόμενη και καταλυτική φάση της διαδικασίας θα εκτυλιχτεί στις αίθουσες των κοινοβουλευτικών επιτροπών και της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου απ’ όπου και οι προηγούμενες Επιτροπές δεν εξήλθαν αλώβητες τόσο σε πρόσωπα όσο και στην κατανομή των χαρτοφυλακίων. Η πρόεδρος κατόρθωσε ήδη να προσβάλει το Ε.Κ. όταν λίγες ώρες πριν ανακοινώσει τη σύνθεση της Επιτροπής στους δημοσιογράφους αρνήθηκε να την αποκαλύψει σε άτυπη συνάντηση με τη σύνοδο τoυ προεδρείου του Ε.Κ. Η κ. vdL στηρίζεται στη δεξιά πλειοψηφία τόσο στην Επιτροπή όσο και στο Ε.Κ. αν λάβουμε υπόψη την πρόσφατη συμμαχία των κεντροδεξιών του PPE και των ακροδεξιών και εθνικιστών της Meloni (ECR) και των Πατριωτών για την Ευρώπη (PfE) σε ψήφισμα για τη Βενεζουέλα. Aναμένουμε κι άλλα.
Τέλος, απευθύνουμε ένα ερώτημα στα μέλη της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων (ΕΕΥ) και τον πρόεδρο της Ελληνικής Βουλής: Γνωρίζουν ότι σε πρόσφατη τροποποίηση του Κανονισμού της Βουλής (Φεβρουάριος του 2019), δόθηκε η δυνατότητα στην ΕΕΥ να καλεί σε ακρόαση τον προτεινόμενο από την κυβέρνηση υποψήφιο για τη θέση του επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς και κάθε προτεινόμενο υποψήφιο για αξίωμα στην Ε.Ε. (άρθρο 32Α παρ. 7, γ); Αν ναι, γιατί δεν ενεργοποιούν αυτή τη δυνατότητα, όπως έκαναν άλλα Κοινοβούλια (λ.χ. Σλοβενία, Λετονία) ώστε να ενημερωθούν η Βουλή και η ελληνική κοινωνία για τις απόψεις του κ. Τζιτζικώστα τόσο για την Ευρωπαϊκή Ενωση όσο και για τον θεσμό που προτείνεται να υπηρετήσει; Και αν η κυβερνητική πλειοψηφία δεν επιθυμεί, για προφανείς λόγους, να ενεργοποιήσει αυτή τη δυνατότητα, τι απαντούν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης, αν τέτοια υπάρχει ακόμα;
*Ομότιμος καθηγητής
**Καθηγητής Εδρες Jean Monnet, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας