Γλυπτική « Περί έρωτος».
Δύο γλυπτά του Γιάννη Βέτσου:
1.«Αρμονικός Έρωτας», από σίδηρο. Ύψος 1.04 μ.
2. «Δυσαρμονικός, παραμορφωτικός Έρωτας» από ξύλο κυπαρισσιού. Ύψος 0.52 μ.
-Η ιδέα για τα δύο γλυπτά αυτά γλυπτά του Γιάννη Βέτσου δόθηκε στον καλλιτέχνη μετά την ανάγνωση και ανάλυση του Συμποσίου του Πλάτωνος ( Περί Έρωτος).
1.«Αρμονικός Έρωτας», από σίδηρο. Ύψος 1.04 μ.
Πλάτων, Συμπόσιον ( ή περί έρωτος) :Όμοιος ομοίω αεί πελάζει.
-Το υλικό του γλυπτού « Αρμονικός Έρως» είναι σφυρήλατος καθαρός σίδηρος. Ο γλύπτης Γιάννης Βέτσος έχει αναπτύξει μια προσωπική μέθοδο τεχνικής και κατεργασίας ώστε από εκατοντάδες μικρά ή μεγαλύτερα κομμάτια σιδήρου, να προκύπτει, με κόλληση, η σύνθεση μιας γλυπτικής φιγούρας. Η εργασία με τον σίδηρο ήταν, από την αρχαιότητα, τελετουργική τόσο στα υπερκόσμια όσο και στα γήινα. Ο «αρμόδιος» θεός ήταν ο γιος του Δία και της Ήρας, ο Ήφαιστος.
Το γλυπτό συντίθεται από δύο ενότητες. Η πρώτη περιλαμβάνει δύο, σχεδόν ίδια, κεφάλια. Ένα γυναικείο, αριστερά και ένα ανδρικό δεξιά. Το κάθε ένα πάνω από ένα κύκλο που εκφράζει τον ήρεμο και άδολο τρόπο της ζωής του ζευγαριού, τη σταθερότητα την αγάπη και την ύπαρξη γύρω από δύο κέντρα. Αυτά είναι τα κέντρα των κύκλων Κ1 και Κ2 αλλά και η οικογένεια που δεν διαταράσσεται ούτε με θάνατο. Το ζευγάρι ζει μέσα στην άδολη αγάπη και στον αρμονικό έρωτα. Οι δύο κύκλοι της Ζωής εδράζονται σε ένα άλλο κύκλο ίσης διαμέτρου ,που περιβάλλει δύο σφαίρες για πάντα δεμένες μεταξύ τους σαν αιώνιοι όρκοι αγάπης και αφοσίωσης.
Οι σχέσεις του απεικονιζόμενου ζευγαριού εδράζονται σε στέρεες υλικές και πνευματικές – καλλιτεχνικές βάσεις. Η μουσική ορίζει την αρμονία της ζωής τους. Στο έργο η μουσική εκφράζεται συμβολικά με δύο τρομπέτες – σάλπιγγες.
Άγγελος Σικελιανός: Ηχήστε οι σάλπιγγες… Καμπάνες βροντερές,
δονήστε σύγκορμη τη χώρα πέρα ως πέρα..
-Δοξάστε, σάλπιγγες αυτόν τον ακατάλυτο έρωτα.
-Φρήντριχ Νίτσε: Χωρίς μουσική, η ζωή θα ήταν ένα λάθος.
-Η γλυπτική έκφραση του ιδανικού συντρόφου με συμβατότητα ανάμεσα στα ζευγάρια, με ακλόνητες ηθικές αξίες, υψηλά πρότυπα και σεβασμό στις ανάγκες και τις επιλογές της γυναίκας και του άνδρα. Ο καλλιτέχνης Γιάννης Βέτσος αποδίδει γλυπτικά και συμβολικά την απέραντη αγάπη του για την αλησμόνητη σύντροφο του Ελένη Κούσκου – Βέτσου, (1958 – 2021).
“Ταιριάξαν τα χνότα μας ” ισχυρίζεται ο καλλιτέχνης Γιάννης Βέτσος. Άρεσε στον έναν η αναπνοή του άλλου. Ερωτευτήκαμε.
2. «Δυσαρμονικός, παραμορφωτικός Έρωτας» από ξύλο κυπαρισσιού. Ύψος 0.52 μ.
Άγγελος Σικελιανός: Βογκήστε τύμπανα πολέμου… Οι φοβερές
σημαίες, ξεδιπλωθείτε στον αέρα !
-Πλάτων: Καλούσιν ακολασίαν το υπό των ηδονών άρχεσθαι. Αποκαλούν ακολασία το να κυριαρχείσαι από τις ηδονές ( και όχι από αγνή αγάπη).
-Ο έρωτας χωρίς αγάπη και τρυφερότητα παραμορφώνει τους ανθρώπους. Αυτό εκφράζει σ` αυτό το ξύλινο γλυπτό ο καλλιτέχνης Γιάννης Βέτσος.
-Philip Sidney, Άγγλος ποιητής: Το να σου αρέσει κάποιος δεν είναι απαραίτητα αποτέλεσμα ομορφιάς και εμφάνισης. Αυτός ή αυτή που σου αρέσει είναι πάντα όμορφος στα μάτια σου.
-Στο ξύλινο γλυπτό « Δυσαρμονικός, παραμορφωτικός Έρως» η γυναίκα σβήνει και χάνει την θηλυκή της υπόσταση ενώ ο άντρας μεταλλάσσεται και καταλήγει με μια κραυγή: ΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ!
- Σόλων: Ηδονήν φεύγε, ήτις λύπην τίκτει. Απόφευγε την ηδονή που σου γεννά θλίψη.
-Περίανδρος: Αι μεν ηδοναί θνηταί αι δε αρεταί αθάνατοι.
-Ηράκλειτος: Ηδονήν, μέγιστον κακού δέλεαρ. Η ηδονή (χωρίς αγάπη) είναι δόλωμα για μέγιστα δεινά.
-Δημόκριτος: Ηδοναί άκαιροι τίκτουσιν αηδίας.
Βιογραφικά για τον καλλιτέχνη.
-Ο γλύπτης Γιάννης Βέτσος, από τα φοιτητικά του χρόνια στην Αθήνα, αναζήτησε τις αρχές και τις αξίες της γλυπτικής. Τον απασχόλησε η μορφή, η σύνθεση, τα υλικά, οι τεχνοτροπίες, η αρχαία αλλά και η μοντέρνα και η σύγχρονη τέχνη. Πάντα με μια ερευνητική και στοχαστική διάθεση. Ξεκινώντας από ξύλο και γύψο, πέρασε στα χάλκινα γλυπτά σε συνεργασία με τον αδελφικό του φίλο γλύπτη και χαλκοχύτη, Βασίλη Καπαρό.
Μετά ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά, με γλυπτά από σίδερο. Κατά καιρούς έχει δημιουργήσει έργα και με άλλα υλικά όπως πέτρα, μάρμαρο, γύψο, ανοξείδωτα, ελάσματα, μηχανολογικά εξαρτήματα..Ζει και εργάζεται στα Πάμφιλα Λέσβου. Ο Πέτρος και η Ειρήνη είναι τα παιδιά του που τον στηρίζουν και τον εμπνέουν. Έχασε πρόσφατα την αγαπημένη του σύζυγο και μητέρα των παιδιών του, την αξέχαστη Ελένη Κούσκου – Βέτσου. Μετά το θάνατο της Ελένης η στοχαστική τέχνη του Γιάννη Βέτσου πέρασε σε φιλοσοφικές, συμβολικές και αλληγορικές αναζητήσεις καθώς και έκφραση εννοιών στη γλυπτική όπως: Αγάπη, άδολος έρωτας, φιλία, πατρική αγάπη, σχέσεις ανθρώπων..
-Βαθύς γνώστης της αρχαίας ελληνικής τέχνης αλλά και της νεώτερης παγκόσμιας γλυπτικής. Εμπνέεται και στοχάζεται βαθιά από την μυθολογία, από τους αρχαίους συγγραφείς αλλά και τον Γκαίτε, Ντοστογιέφσκι, Καζαντζάκη..Τα διαβάσματα του περνούν με το δικό του, μοναδικό τρόπο, στην τέχνη του.
Η χρήση των γεωμετρικών στερεών στα έργα του Γιάννη Βέτσου:
- Το καλλιτεχνικό επίτευγμα του Γιάννη Βέτσου είναι η ισορροπία μεταξύ φόρμας και περιεχομένου. Η εικαστική του αναζήτηση ακολουθεί το τετράπτυχο: Συναίσθημα – φως – σύνθεση – περιεχόμενο.
-Η σφαίρα είναι συνηθισμένο σύμβολο στα έργα του Γιάννη Βέτσου. Είναι ένα γεωμετρικό- στερεομετρικό σύμβολο. Η αναφορά στο σφαιρικό σχήμα της γης είναι φανερή.
-Πλάτων: Αεί ο θεός γεωμετρεί.
1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.
2*. Στον καλλιτέχνη Γιάννη Βέτσο, στον Πέτρο Βέτσο και στην Ειρήνη Βέτσου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας