• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.2°C / 37.4°C
    2 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.6°C / 29.4°C
    0 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.0°C / 33.7°C
    2 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.5°C / 27.9°C
    3 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    26°C 25.2°C / 25.9°C
    4 BF
    65%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 25.0°C / 31.4°C
    4 BF
    27%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 27.8°C
    3 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.6°C / 32.4°C
    2 BF
    32%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 30.8°C
    2 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.9°C / 31.9°C
    1 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.9°C / 31.8°C
    4 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.3°C / 35.7°C
    2 BF
    30%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.5°C / 34.9°C
    3 BF
    23%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 29.0°C / 34.5°C
    4 BF
    25%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 29.8°C
    4 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 33.8°C / 37.6°C
    5 BF
    18%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    3 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 25.7°C / 29.5°C
    3 BF
    26%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    6 BF
    34%

Η τεχνοκρατούμενη βαρβαρότητα στέκει μακριά από την αλληλεγγύη και την ουσιαστική δημοκρατία

DREAMSTIME

Αν ήταν ένας κόσμος λογικής και αρετής

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Αν η λογική και η αρετή ήταν η αδιαμφισβήτητη βάση για τη συνεννόησή μας, και όχι ένας κοινωνικά άδικος, στυγνός και υπολογιστικός –πάντα, αποκλειστικά και μόνο, υπέρ των συμφερόντων της άρχουσας τάξης– εργαλειακός και τεχνοκρατικός ορθολογισμός, τότε ίσως θα υπήρχε και η ελπίδα για μια έστω και κατ’ ελάχιστον συμφωνία πάνω στα τρομακτικά προβλήματα που η παγκόσμια κοινωνία έχει σήμερα να αντιμετωπίσει.

Τότε θα υπήρχε ίσως η δυνατότητα να συνεννοηθούμε και να δούμε τι θα πρέπει να πράξουμε:
για την εξαντλητική εκμετάλλευση και την επακόλουθη καταστροφή των φυσικών πόρων του πλανήτη,
για την επικίνδυνη, για το μέλλον της ανθρωπότητας, ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή και αποσταθεροποίηση –με την υπερθέρμανση του πλανήτη και τις καταστροφικές εναλλαγές (τοπικά και χρονικά) πλημμυρών και ξηρασίας–,
για τα πρωτοφανή ακραία, τροπικής φύσεως καιρικά φαινόμενα (ακόμη και στη χώρα μας),
για τη συνεχώς αυξανόμενη εξαφάνιση ειδών της πανίδας και της χλωρίδας,
για τον υποσιτισμό εκατομμυρίων ανθρώπων πάνω στη Γη, για την επέκταση και δημιουργία όλο και περισσότερων τεχνοκρατικά, μιντιακά και διαδικτυακά ελεγχόμενων εξουσιαστικών δομών εξουσίας και ανθρώπινης εκμετάλλευσης και καταπίεσης,
αλλά και για το τεράστιας ανθρωπιστικής, και όχι μόνο, σημασίας προσφυγικό και μεταναστευτικό πρόβλημα, που φέρνει και θα φέρει τη δυστυχία και την εκμετάλλευση σε εκατομμύρια συνανθρώπους μας, που άθελά τους ξεριζώνονται από τις εστίες τους και που άθελά τους πάλι θέτουν σε δοκιμασία την ανθρωπιά και τον πολιτισμό μας.

Δυστυχώς, όμως, ο σύγχρονός μας πολιτισμός δεν έχει οικοδομηθεί κυρίως με τα υψηλής ποιότητας υλικά της λογικής, της δικαιοσύνης, της ανθρωπιάς, της αλληλεγγύης και της ουσιαστικής δημοκρατίας. Κι αυτό γιατί, απλούστατα, αν αυτά ήταν τα κύρια υλικά του –και όχι η απληστία, η καταδυνάστευση και εκμετάλλευση φύσης και ανθρώπου, ο παραλογισμός, η βαρβαρότητα και η παντός είδους αδικία– όλες η παραπάνω παθογένειες, όλες οι οικολογικές και κοινωνικές καταστροφές που σήμερα βιώνουμε θα είχαν αποφευχθεί.

Και πρώτα απ’ όλα δεν θα είχε διαταραχθεί επικίνδυνα η οικολογική ισορροπία του πλανήτη. Δεν θα είχε επικίνδυνα ρυπανθεί κάθε σχεδόν σπιθαμή εδάφους, ωκεανού, ποταμού, λίμνης και αέρα. Τα τρόφιμα, και δυστυχώς δεν εξαιρείται κανένα, δεν θα περιείχαν καρκινογόνες χημικές ουσίες, αντιβιοτικά, επικίνδυνα για την υγεία, λόγω της σωρευτικής τους δράσης, υπολείμματα ζιζανιοκτόνων και παρασιτοκτόνων. Η ανθρωπότητα δεν θα βρισκόταν κάθε τόσο στο χείλος μιας ακόμη παγκόσμιας σύρραξης και ενός πυρηνικού ολοκαυτώματος.

Δεν θα κατείχε το ένα τοις εκατό της ανθρωπότητας το ενενήντα σχεδόν τοις εκατό του παγκόσμιου πλούτου και η αποικιοκρατικής φύσεως εκμετάλλευση ολόκληρων λαών δεν θα έκανε παγκοσμίως τους φτωχούς φτωχότερους και τους πλούσιους πλουσιότερους.

Ακόμη πιο πέρα, αν ο σύγχρονος πολιτισμός είχε οικοδομηθεί πάνω στη λογική και την κοινωνικοηθική ευαισθησία, δεν θα πέθαιναν από την ασιτία και τον υποσιτισμό εκατομμύρια άνθρωποι, όταν την ίδια στιγμή μόνο στην Ευρωπαϊκή Ενωση καταστρέφονται και πετιούνται ενενήντα περίπου εκατομμύρια τόνοι τροφίμων τον χρόνο, και δεν θα εψεύδετο ασύστολα ο τεχνοκρατούμενος καπιταλιστικός οικονομισμός, ότι δήθεν χρειάζεται τα αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας γενετικώς μεταλλαγμένα τρόφιμα, γα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πείνας και του υποσιτισμού στον πλανήτη. Ακόμη, δεν θα περίμεναν οι «πολιτισμένοι» αυτού του κόσμου να φτάσουν οι πανδημίες πρώτα στην αυλή τους, για να αρχίσουν να ανησυχούν για τις επιπτώσεις.

Αλλά για να εστιάσουμε πιο πολύ στην «ευρωπαϊκή μας οικογένεια», αν η λογική και η αρετή ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του σύγχρονου πολιτισμού της, δεν θα φερόταν ποτέ στη χώρα μας τόσο αποικιοκρατικά βάναυσα, ληστρικά, προσβλητικά και μειωτικά, όπως δεν θα φερόταν έτσι σε κανέναν άλλο λαό, σε καμία άλλη ανθρώπινη κοινωνία.

Δεν θα θυμόνταν, επίσης, οι αγαπημένοι μας εταίροι ξαφνικά τα «εξωτερικά σύνορα» της Ε.Ε., όπως για παράδειγμα έκανε τις προάλλες η Γερμανίδα καγκελάριος, που μας υποδεικνύει ότι «αυτήν τη στιγμή δεν είναι εξασφαλισμένα» και απαιτεί την «επείγουσα εντατικοποίηση του διαλόγου Ελλάδας-Τουρκίας» («Εφ. Συν.», 14-9-2015), αποσιωπώντας την ίδια στιγμή, ενάντια σε κάθε λογική και έννοια δικαίου, πόσο συχνά, δεκαετίες τώρα, πράγμα που όλοι γνωρίζουν στην Ε.Ε. και όχι μόνο, παραβιάζονται τα σύνορα αυτά από τη σύμμαχο Τουρκία, χωρίς να ιδρώνει ωστόσο, στην περίπτωση αυτή, το αφτί κανενός.

Δεν θα αγνοούσε, τέλος, η Ε.Ε., ότι η ουσιαστική αιτία της τραγικής ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνει και αυτή λόγω του προσφυγικού-μεταναστευτικού προβλήματος είναι άμεση απόρροια της παράλογης, άκρως τεχνοκρατικής, ωφελιμιστικής, πραγματιστικής (υπό την αυστηρή φιλοσοφική της έννοια) και εν τέλει επιφανειακά και ηλεκτρονικά σχεδιασμένης αμερικανικής κυρίως εξωτερικής πολιτικής και των καταστρεπτικών, για τους λαούς τους, στρατιωτικών επεμβάσεων σε Λιβύη και Ιράκ.

Αν λοιπόν ο σύγχρονος πολιτισμός μας ήταν πράγματι ένας αληθινός και όχι ένας κατ’ επίφαση πολιτισμός, τότε θα ζούσαμε σε έναν διαφορετικό κόσμο, και έναν διαφορετικό κόσμο θα κληρονομούσαμε στα παιδιά μας. Δυστυχώς όμως, δεν είναι αυτός ο κόσμος μέσα στον οποίο ζούμε, και αν κάτι οφείλουμε στη νέα γενιά είναι ένα μεγάλο συγγνώμη για αυτό το έγκλημά μας, και μία υπόσχεση να παλέψουμε μαζί της, όσο πιο ειλικρινά και επίμονα μπορούμε, για να σταματήσουμε αλλά και να αντιστρέψουμε αυτή τη σύγχρονη τεχνοκρατούμενη βαρβαρότητα.

* καθηγητής Φιλοσοφίας της Τεχνοεπιστήμης στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ηράκλειτος και η εναντιοδρομία
Ο νόμος της εναντιοδρομίας εξυπηρετεί την πορεία του ανθρώπου προς την αυτοπραγμάτωσή του και την εκ νέου νοηματοδότηση της ζωής του.
Ο Ηράκλειτος και η εναντιοδρομία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την ανθρωπολογική μηχανή του Τζόρτζιο Αγκάμπεν
Τι είναι όμως η ανθρωπολογική –ή ανθρωπογενετική– μηχανή; Είναι ένας μηχανισμός –ή μία διάταξη– υλικών και συμβολικών σχέσεων που από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με τη συμβολή επιστημών και φιλοσοφίας, δεν...
Για την ανθρωπολογική μηχανή του Τζόρτζιο Αγκάμπεν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλότητα
Η πιο σαγηνευτική στρατηγική με την οποία το μοντέλο της αγοράς διαχέει την ολέθρια επιρροή της είναι να προσκαλεί τα θύματά της (και κυρίως τα πιο ευάλωτα: νήπια, εφήβους, νοικοκυρές, συνταξιούχους, ανέργους)...
Απλότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φύση και φύλο - Η διαλεκτική τους σχέση
Η έμφυλη τάξη είναι συνεπώς κοινωνική τάξη. Το πόσο απόλυτα και βίαια απαιτεί η κοινωνία από τα άτομα να «φέρονται» σύμφωνα με το φύλο με το οποίο έχουν ταυτοποιηθεί, είναι «κοινωνική υπόθεση».
Φύση και φύλο - Η διαλεκτική τους σχέση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπερουράνιος τόπος
Να υπήρχε λέει εκείνος ο τόπος του πλατωνικού μύθου… Ενας τόπος, ένας κόσμος ιδεατός, πέρα από οτιδήποτε υλικό, εκεί όπου υπάρχουν τα νοητά αρχέτυπα των αισθητών πραγμάτων, οι ιδέες. Καθαρή αλήθεια, καθαρή...
Υπερουράνιος τόπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας