Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
20°C
21.3° 17.8°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.3° 16.6°
1 BF
86%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
21.5° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
94%
Αλεξανδρούπολη
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
18.0° 17.9°
0 BF
82%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.0° 16.2°
1 BF
92%
Κοζάνη
Ασθενής ομίχλη
14°C
14.4° 13.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.8° 20.8°
0 BF
71%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
27.2° 23.6°
5 BF
57%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
19°C
21.2° 18.9°
1 BF
82%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.4° 16.6°
2 BF
68%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.8° 16.8°
2 BF
81%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
1 BF
57%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.4° 16.9°
2 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.2° 16.5°
0 BF
80%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
22°C
21.8° 21.6°
2 BF
61%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
21.5° 18.0°
1 BF
80%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 17.3°
2 BF
75%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.8° 17.0°
1 BF
100%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.1° 16.1°
0 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024
ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Θα κρατήσουμε όρθιο το ΕΣΥ;

Η ισότητα και η κοινωνική δικαιοσύνη αποτέλεσαν τους βασικούς στόχους των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, με την θέσπιση του Νόμου 1397 το 1983 και την δημιουργία του ΕΣΥ.

Αυτό ήταν έργο του ΠΑΣΟΚ και απέβλεπε στην πλήρη υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού και στην ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας ανεξάρτητα από οικονομική, κοινωνική ή επαγγελματική τάξη. Σήμερα όλα ανατρέπονται. Ισοπεδώνουν ότι έχει απομείνει όρθιο από την δημόσια δωρεάν Υγεία, που σημειωτέον άντεξε και στην υπερδεκαετή οικονομική κρίση και στην περίοδο της πανδημίας. Φυσικά με σοβαρή υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση. Και τώρα έρχεται με φόρα ο κ.Γεωργιάδης για να υλοποιήσει την δήθεν «μεταρρύθμιση του». Ο ίδιος λέει ;oτι το ΕΣΥ ήταν:

«Αναχρονισμός της μεταπολίτευσης» και «Φτάνει πια ,μισό αιώνα μετά ,είναι ώρα να πετάξουμε τα βαρίδια του παρελθόντος». Είναι προφανές, ότι αναχρονισμός και βαρίδι, είναι ότι θυμίζει τον οφειλόμενο δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα του συστήματος Υγείας. Αλλά για τον κ. Γεωργιάδη υπάρχει και ένα πρωθύστερο ερώτημα. Είναι το κατάλληλο πρόσωπο για τη θέση του Υπουργού Υγείας;

Ως σκληρός επικοινωνιακός βραχίονας του κ.Μητσοτάκη, αναλώνεται ολημερίς στο να «πυροβολεί» τους πολιτικούς του αντιπάλους ,σε θέματα επι παντός του επιστητού. Πέραν βεβαίως ,των θεμάτων Υγείας. Αλήθεια, του μένει καθόλου χρόνος; Ισως πρέπει να αντιληφθεί, ότι ο χώρος της Υγείας είναι πολύ σοβαρός και απαιτητικός για να αντιμετωπίζεται με κυνισμό και θράσος (περίπτωση αυτοκτονίας καρκινοπαθούς), με ψεύδη (χρήματα από το ταμείο ανάκαμψης) και με επικοινωνιακές φωτοβολίδες. Και δυστυχώς η πραγματικότητα είναι τόσο ζοφερή ,που έχει αρχίσει ήδη να τον διαψεύδει καθημερινά.

Αρχικά, ας κάνουμε τρεις εμφανείς παραδοχές για την πολιτική του κ. Γεωργιάδη:

  1. Λεφτά για αυξήσεις στους γιατρούς, που είναι δίκαιες βεβαίως, το Κράτος δεν έχει. Αρα θα τους τα δώσουν οι ασθενείς. Ισως, και μια δεύτερη δουλειά στον ιδιωτικό τομέα. Ας κρατήσουμε ότι η Ρουμανία, εν μια νυκτί, τριπλασίασε τους μισθούς των γιατρών της.
  2. Οι ασθενείς ή απλώς χρήστες των υπηρεσιών υγείας, αν και πληρώνουν μια ζωή φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, εφεξής θα διαχωρίζονται σε «έχοντες» και «μη έχοντες». Και θα πρέπει να συνηθίσουν να βάζουν συχνά το χέρι στη τσέπη, είτε για μεγάλα χαράτσια (χειρουργεία)  είτε για μικρά καθημερινά χαράτσια (τίμημα για κάθε εκτέλεση συνταγής, για κάθε παραπεμπτικό εργαστηριακών ή απεικονιστικών εξετάσεων, τίμημα αν δεν επιλέγουν το φθηνότερο γενόσημο σαν φάρμακο, για εμβόλιο κοκ).
  3. Προσλήψεις γιατί δεν γίνονται ή γίνονται με το σταγονόμετρο; Γιατί δεν υπάρχουν χρήματα ή γιατί δεν υπάρχουν γιατροί, αναισθησιολόγοι, νοσηλευτές;

Προσλήψεις λοιπόν δεν γίνονται, γιατί δεν αποτελούν ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ του κ. Γεωργιάδη και της κυβέρνησης που εκπροσωπεί. Αυτός είναι ο κύριος λόγος. Ας λάβουμε υπ' όψιν και την διαρκή μείωση του προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεων, καθώς και ότι αρκετοί από τους εναπομένοντες γιατρούς στο σύστημα,  οδηγούνται σε παραίτηση γιατί δεν αντέχουν τον τραγικό και ανεπίτρεπτο φόρτο εργασίας. Σοβαρή παρενέργεια της έλλειψης προσωπικού θα έχουν τα περιφερειακά Νομαρχιακά Νοσοκομεία, με πιθανή αδυναμία κάλυψης των εφημεριών ή και αδυναμία αντιμετώπισης απλών περιστατικών λόγω ελλείψεως σχετικών ειδικοτήτων.

Και τώρα, επί της ουσίας της «μεταρρύθμισης» Γεωργιάδη:

α) Το εγχείρημα περί «απογευματινών χειρουργείων με τιμοκατάλογο» λαμβάνει χώρα την ώρα που το 40% περίπου των χειρουργικών τραπεζιών (και δεκάδες κρεββάτια ΜΕΘ) παραμένουν κλειστά λόγω έλλειψης προσωπικού. Τι πιο λογικό να σκεφτεί κανείς, ότι πρέπει να προσλάβει τάχιστα το αναγκαίο προσωπικό, προκειμένου να ανοίξουν οι κλειστές αίθουσες και να μπουν σε διευρυμένη λειτουργία τα πρωινά χειρουργεία. Όταν μάλιστα σε πολλά Νοσοκομεία, δεν μπορούν καν να καλυφθούν τα πρωινά τακτικά χειρουργεία. Το επιχείρημα ότι πληρώνοντας οι «έχοντες» στο απογευματινό χειρουργείο, βοηθάνε τους «φτωχούς» να γίνει πιο γρήγορα το πρωινό χειρουργείο τους, είναι προσχηματική και ντροπιαστική. 

Οι λίστες αναμονής για τακτικά χειρουργεία φυσικά είναι πολύ μεγάλες (εκτοξεύτηκαν ιδιαίτερα και λόγω COVID) και πρέπει να βρεθεί τρόπος να αντιμετωπιστούν.
Η ολοήμερη λειτουργία του Νοσοκομείου, με πρωϊνά και απογευματινά χειρουργεία είναι σωστή, με προϋπόθεση την ΕΠΑΡΚΕΙΑ προσωπικού. Και φυσικά μιλάμε για απογευματινά χειρουργεία ΧΩΡΙΣ ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟ. Ο ασθενής δεν θα πληρώνει, για αυτό που υποχρεούται να του παρέχει το Κράτος.

Η υπερωριακή εργασία του ιατρικού και λοιπού προσωπικού, θα καλύπτεται αναλογικά από το ΚΕΝ, που ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει την κάθε επέμβαση. Όπως ακριβώς συμβαίνει μέχρι τώρα, με την απογευματινή απασχόληση των εργαστηριακών γιατρών για την δωρεάν διενέργεια απεικονιστικών και λοιπών εξετάσεων για τους ασθενείς.
Όσον αφορά δε το ψέμα ή την επιπολαιότητα του κ. Γεωργιάδη, ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα καλύψει δωρεάν με 60 εκατ.  τα 50.000 πρώτα απογευματινά χειρουργεία , δεν χρειάζεται καν να το συζητάμε. Γιατί ακόμα δεν έχουν υποβάλλει αντίστοιχο αίτημα, ούτε και είναι βέβαιο αν θα εγκριθεί. Κα αν εγκριθεί, καλοδεχούμενο.

β) Παρέχεται πλέον η δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου από τους γιατρούς του ΕΣΥ. Επιτρέπεται η λειτουργία ιδιωτικού ιατρείου αλλά και η παροχή ιατρικών υπηρεσιών με οποιαδήποτε σχέση (σε ιδιωτική κλινική, διαγνωστικό κέντρο, σε φαρμακευτικές επιχειρήσεις ή εταιρείες ιατροτεχνολογικών προϊόντων κ.ο.κ). Και  όλα αυτά όταν, οι αναισθησιολόγοι καταρρέουν μετά τις απανωτές εφημερίες, όταν υπάρχουν τουλάχιστον 6.500 κενές οργανικές θέσεις γιατρών στα δημόσια νοσοκομεία  και πάνω από 20.000 κενές θέσεις νοσηλευτών. Και όταν οι γιατροί μετακινούνται από Νομό σε Νομό ,κυρίως στην περιφέρεια, για να καλυφθούν οι εφημερίες.

Από την άλλη, οι ιδιώτες γιατροί θα μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες στο Δημόσιο σύστημα. Ένας ιδιώτης χειρουργός με την ομάδα του, μπορεί να κάνει χειρουργείο στο δημόσιο νοσοκομείο, ενώ ο ασθενής του στη συνέχεια θα νοσηλεύεται με την φροντίδα του υπάρχοντος μόνιμου προσωπικού του νοσοκομείου. Προτείνεται λοιπόν σύστημα γιατρών πολλών ταχυτήτων, σε ένα σύστημα που σχεδόν καταρρέει. Άλλοι θα εισέρχονται και άλλοι θα εξέρχονται. Το Νοσοκομείο από μια στέρεη και συγκροτημένη δομή, μετατρέπεται σε Κέντρο Διερχομένων. Αυτό θα σημάνει την έναρξη ενός άνευ προηγουμένου ανταγωνισμού μεταξύ των γιατρών, ενώ οι ασθενείς θα γίνουν βορά αυτού του ανταγωνισμού. Όμως τα συστήματα υγείας λειτουργούν είτε ως δημόσια, είτε ως ιδιωτικά. Με τους δικούς του ιδιαίτερους κανόνες το καθένα εξ αυτών. Οι ενδιάμεσες καταστάσεις, μάλλον σε μπαχαλοποίηση οδηγούν.

γ) Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας μέσα από τον προσωπικό (οικογενειακό) γιατρό και την ενδυνάμωση των Κέντρων Υγείας, αποτελούν το αναγκαίο φίλτρο για να καλύπτουν τις ανάγκες ασθενών, χωρίς να αναγκάζονται να καταφεύγουν στα νοσοκομεία. Να σημειωθεί πόσο σημαντική είναι η υποστελέχωση σε ιατρικό δυναμικό των Κέντρων Υγείας, που μόνο το διάστημα 2010 ως το 2018 μειώθηκε κατά 26%. Η  Κυβέρνηση έχει αποτύχει παταγωδώς με τον θεσμό του προσωπικού γιατρού. Περίπου το 50% των Ελλήνων δεν βρίσκουν προσωπικό γιατρό. Λείπουν περίπου 1380 γιατροί για να καλυφθούν όλοι οι πολίτες.  Η απάντηση στο πρόβλημα είναι και πάλι «ευρηματική» από τον κ. Γεωργιάδη.

Προτείνει τα κενά να καλυφθούν με τους αγροτικούς γιατρούς, που θα αναλάβουν ρόλο προσωπικού γιατρού. Πρόταση ανεδαφική, αν σκεφτεί κανείς ότι οι αγροτικοί γιατροί είναι περαστικοί από ένα μέρος και για λίγο διάστημα. Ενώ ο προσωπικός γιατρός προϋποθέτει μια μονιμότερη σχέση με τον πολίτη και την οικογένεια του. Προτείνει ακόμα -για να μην ξεχνιόμαστε- ότι προσωπικός γιατρός  μπορεί να είναι και ένας ιδιώτης, τον οποίο όμως θα πληρώνει ο ίδιος ο πολίτης. Ενώ το υπουργείο θα του δώσει την δυνατότητα να συνταγογραφεί στον ΕΟΠΥΥ. Τόσο απλά, τόσο καθαρά.

δ) Η υποχρηματοδότηση του δικού μας συστήματος υγείας ,είναι  η μεγαλύτερη μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ. Η χρηματοδότηση στο σύνολο των δαπανών υγείας( δημόσιες , ιδιωτικές ) υπολείπεται κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ, από τον μέσο όρο των χωρών της Νότιας Ευρώπης. Ενώ οι δημόσιες δαπάνες για την υγεία είναι χαμηλότερες κατά 3 μονάδες. Την τελευταία δεκαετία οι δημόσιες δαπάνες υγείας μειώθηκαν στη χώρα μας μειώθηκαν στη χώρα μας κατά -32%.
Τέλος, ο μέσος Έλληνας διαθέτει σήμερα από την τσέπη του, το υψηλότερο ποσοστό ιδιωτικών δαπανών για την υγεία που ανέρχεται στο 38% , ενώ ο μέσος Ευρωπαίος διαθέτει το 15%. Το ότι η αύξηση της ιδιωτικής δαπάνης για την υγεία έχει σαν συνέπεια, την περαιτέρω φτωχοποίηση των νοικοκυριών και την διεύρυνση των κοινωνικο-οικονομικών ανισοτήτων, είναι προφανές.

Ο επίλογος είναι και τώρα τι κάνουμε;

Επεργαζόμαστε, πρωτίστως το ΠΑΣΟΚ που είναι και ο εμπνευστής του ΕΣΥ, αλλά και οι άλλες προοδευτικές δυνάμεις, ένα καινούριο Εθνικό Χάρτη για την Υγεία.
Μισό αιώνα μετά, ένα συγκροτημένο σχέδιο, πρέπει να οδηγήσει στην αναβάθμιση και στον εκσυγχρονισμό του ΕΣΥ. Με ένα ανανεωμένο όραμα, για ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό Σύστημα Υγείας.

Με διατομεακές πολιτικές και εθνικούς στόχους για την υγεία, την ισότητα και τη βιωσιμότητα. Με σωστή σύζευξη της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας βαθμίδας, ανά  Νομό και περιφέρεια.

Το «Υγεία για Όλους» είναι πολιτική επιλογή.
Και το πανανθρώπινο δικαίωμα στην υγεία δεν έχει ούτε  όρους, ούτε προϋποθέσεις, είναι κοινωνικό αγαθό.

*Μέλος ΚΠΕ  ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Διευθύντρια Τμήματος Πυρηνικής Ιατρικής,PET/CT – Νοσοκομείο «ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ»

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Θα κρατήσουμε όρθιο το ΕΣΥ;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας