Αθήνα, 29°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
29.8° 26.2°
3 BF
31%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
28°C
29.4° 26.9°
3 BF
29%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
26°C
26.0° 25.0°
4 BF
49%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
3 BF
43%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 19.6°
3 BF
73%
Βέροια
Αίθριος καιρός
28°C
28.0° 26.2°
2 BF
35%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
24°C
24.4° 24.0°
3 BF
19%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
25°C
24.6° 24.6°
3 BF
43%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
25°C
26.6° 24.8°
5 BF
47%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
22°C
22.3° 21.9°
4 BF
64%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
23°C
23.8° 22.7°
4 BF
64%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.7° 23.5°
2 BF
53%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
4 BF
44%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
30.9° 30.9°
3 BF
16%
Λαμία
Αίθριος καιρός
30°C
30.1° 26.5°
2 BF
32%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.8° 23.8°
6 BF
73%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
30.0° 27.9°
3 BF
16%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.0°
3 BF
84%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
27°C
28.3° 27.0°
1 BF
45%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
20°C
20.0° 20.0°
4 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Λεωφορειόδρομος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI

Προς και από τα δυτικά μέσω Λ. Αθηνών. Υπογείως ή επί λεωφορειόδρομου;

Το συγκοινωνιακό/κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής όλο και οξύνεται. Η Δυτική Αθήνα έχει ήδη δύο γραμμές μετρό αλλά κρίσιμοι προορισμοί και αφετηρίες όπως το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, εμπόριο και βιομηχανία στα όρια Αθήνας, Περιστερίου, Αιγάλεω (Ελαιώνας, Λ. Αθηνών), το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (πρώην ΤΕΙ Αθήνας), Νοσοκομείο Αττικόν και Ψυχιατρικό Νοσοκομείο, Χαϊδάρι και Θριάσιο δεν εξυπηρετούνται επαρκώς.

Στο πρόσφατο παρελθόν οι πόλεις του Θριάσιου διέθεταν μία ντε φάκτο αστική συγκοινωνία που καταργήθηκε μετά τον πολυδάπανο εκσυγχρονισμό (2004) της: τη σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου που περνώντας από τα κέντρα Αγ. Αναργύρων, Λιοσίων, Ασπροπύργου, Ελευσίνας πρόσφερε την αξιοπιστία του μέσου σταθερής τροχιάς, πριν από τον εκτροχιαστικό «εκσυγχρονισμό» του. Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, όχι γη απορρόφησης πόρων, όλες οι επιχειρήσεις του Θριάσιου θα προσανατολίζονταν και θα είχαν σύνδεση προς το τρένο. Εδώ όμως είναι Ελλάδα, δεν είναι πλέον ούτε Βαλκάνια! Ετσι σήμερα η ίδια η γραμμή (οι ράγες) κινδυνεύει, και αναμένεται τύχη ανάλογη ή χειρότερη με τη γραμμή Αθηνών-Λαυρίου που εξαφανίζεται κομμάτι κομμάτι!

Μείζον συγκοινωνιακό έργο πρόσφεραν στο παρελθόν και τα λεωφορεία των μεγάλων επιχειρήσεων. Εργο που σήμερα καλύπτεται κυρίως από Ι.Χ., δίχως πρωτοβουλίες συνεργασίας μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων για ανάληψη μέρους του έστω με εταιρικά λεωφορεία. Ετσι το πρόβλημα στον άξονα της Λ. Αθηνών έχει διογκωθεί.

Τα ελλείμματα σε λεωφορεία διαρκώς αυξάνονται και παρά την προμήθεια ορισμένων νέων, στο μεσοδιάστημα παροπλίστηκαν πολύ περισσότερα οχήματα από όσα αντικαθίστανται. Κάλυψη του έργου των δημόσιων συγκοινωνιών διά μεταχειρισμένων, συχνά σαράβαλων, μέσω ΚΤΕΛ, δυσφημεί περαιτέρω τη μαζική συγκοινωνία.

Στη δημόσια συζήτηση μπαίνει το ερώτημα αν αποτελεί προοπτική επέκτασης για το μετρό η διαδρομή στον άξονα της Λ. Αθηνών (γραμμή 7). Είθε να προχωρήσει, όμως η καθημερινή ταλαιπωρία πρέπει να ελαφρυνθεί σύντομα. Υπάρχουν αρκετές λεωφορειακές γραμμές από και προς Αθήνα μέσω Λ. Αθηνών. Λεωφόρος που εξυπηρετεί πολλούς τόπους δουλειάς και σπουδών και αφορά πολλούς κατοίκους και επισκέπτες της Αθήνας. Κι εδώ προκύπτει το θέμα ταχύτητας κίνησης, αξιόπιστης μεταφοράς μέσω λεωφορείου και πώς μπορεί να βελτιωθεί. Υπενθυμίζεται πως το λεωφορείο που κινείται με 20 χλμ. ανά ώρα πραγματοποιεί σχεδόν διπλά δρομολόγια από αυτό που κινείται με τη μισή ταχύτητα.

Η λύση είναι γνωστή, απαιτεί σχεδιασμό, σήμανση και κυρίως ισχυρή πολιτική βούληση. Λέγεται λεωφορειόδρομος ή λεωφορειολωρίδα και απαιτεί δέσμευση μιας από τις τέσσερις λωρίδες κάθε ρεύματος. Εάν είναι εφικτό, με αντίθετη φορά. Σε πόσο μήκος; Αυτό θα κριθεί από μελέτη, π.χ. από Σπύρου Πάτση έως Κηφισό και από Κηφισό έως είσοδο για Νοσοκομείο Αττικόν; Ο Κηφισός, με την τρέχουσα διαμόρφωση του κόμβου, συνιστά δύσκολο εμπόδιο για την παραπάνω πρόταση αλλά όχι ανυπέρβλητο. Υπενθυμίζεται πως ενώ η Λ. Αθηνών έχει τέσσερις λωρίδες ανά ρεύμα, η γέφυρα πάνω από το ποτάμι διαθέτει δύο σε κάθε κατεύθυνση.

Η αστυνόμευση του λεωφορειόδρομου είναι επιβεβλημένη, ιδίως σε μια ζώνη εκτεταμένης τροχαίας ανομίας. Αυτό όμως είναι ο δεύτερος, πολύ σημαντικός, στόχος: το συμμάζεμα της επικίνδυνης διαχείρισης πεζοδρομίων και (ο Θεός να τα κάνει) «προκηπίων» (πρασιών) σε όλο σχεδόν το μήκος της Λ. Αθηνών. Και θα βρει αντιστάσεις. Ετσι όμως κρίνονται η πολιτική βούληση, ο σεβασμός στους πολλούς και στον έναν, πρωτίστως στον ευάλωτο πεζό, στον οικονομικά και κοινωνικά αδύναμο επιβάτη της δημόσιας συγκοινωνίας. Εφόσον η συγκοινωνία παραμένει προτεραιότητα και εδώ κρίνονται όλοι…

Πόσο όμως κοστίζει μια τέτοια λύση; Πρόκειται για λύση που απαιτεί σχεδιασμό και εφαρμογή κανόνων, μια λύση «software», όχι λύση με βαριές υποδομές όπως το μετρό («hardware»).

Συγκρίνοντας το κόστος λεωφορειολωρίδας με γραμμή μετρό, η ζυγαριά γέρνει προς την επιφανειακή λύση. Μια γραμμή μετρό περίπου 10 χλμ. (όπως Μεταξουργείο-Χαϊδάρι) κοστίζει με τα έως τώρα γνωστά δεδομένα περί το ένα δισεκατομμύριο ευρώ (1-1,1 δισ. €)! Εφαρμογή λεωφορειολωρίδας, μελέτης και σήμανσης δεν υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο ευρώ, ας πούμε, βαριά βαριά, δέκα εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή ένα προς χίλια ή ένα προς εκατό. Και η λεωφορειολωρίδα εφαρμόζεται σε άμεσο χρόνο δίχως να υπονομεύει την προοπτική βαρύτερης λύσης, μετά από δέκα έως δεκαπέντε χρόνια.

Ανάλογη διερεύνηση ίσως χρειάζεται και στα νοτιοανατολικά της Αθήνας. Το μετρό δεν φτάνει στη Γλυφάδα και τη Βούλα. Το λεωφορείο σε διασφαλισμένο, απρόσκοπτο δρόμο μπορεί να συνδέσει τον σημερινό τερματικό σταθμό με τα κέντρα των συνοικιών.

* Πεζός, επιβάτης, ποδηλάτης, οδηγός

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Προς και από τα δυτικά μέσω Λ. Αθηνών. Υπογείως ή επί λεωφορειόδρομου;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας