Αθήνα, 31°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
31°C
31.3° 28.4°
2 BF
29%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
29°C
30.1° 27.1°
2 BF
49%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
29°C
28.8° 26.0°
1 BF
55%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
1 BF
57%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
28.9° 28.9°
3 BF
39%
Βέροια
Αίθριος καιρός
26°C
29.0° 25.7°
1 BF
52%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
25°C
25.4° 25.4°
1 BF
44%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
25°C
25.2° 25.2°
1 BF
50%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
28°C
28.8° 27.5°
3 BF
46%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
27°C
27.7° 26.9°
3 BF
51%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 26.8°
5 BF
34%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
28.7° 27.3°
1 BF
51%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 29.9°
4 BF
39%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
28°C
28.0° 27.3°
3 BF
39%
Λαμία
Αίθριος καιρός
28°C
28.0° 26.5°
1 BF
35%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
30.5° 24.3°
3 BF
73%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
29°C
31.0° 27.8°
2 BF
23%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
29.4° 24.3°
0 BF
52%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
26°C
28.7° 26.4°
2 BF
68%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
23°C
23.3° 23.3°
2 BF
51%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 18 Ιουνίου, 2024
troxaio
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
Μετά τη μεγάλη μείωσή τους τα έτη 2001 - 2020

Αύξηση των νεκρών από τροχαία εγκλήματα

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), κάθε μήνα ανακοινώνει τους νεκρούς από τροχαία ατυχήματα. Ο «Πανελλήνιος Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα», όμως –που επί χρόνια αγωνίζεται για τη μείωσή τους και για την απονομή δικαιοσύνης σε όλους όσοι χάνουν τους δικούς τους σ’ αυτά– σωστά τα χαρακτηρίζει εγκλήματα, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις τακτικές ανακοινώσεις της Τροχαίας, οι κυριότερες αιτίες στις οποίες οφείλονται οι θάνατοι συνανθρώπων μας στην άσφαλτο είναι η ανεύθυνη και εγκληματική συμπεριφορά στους δρόμους των οδηγών των οχημάτων που τους προκαλούν (υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, μη σεβασμός στους πεζούς, συνομιλία στο κινητό τηλέφωνο κ.λπ.).

Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τους νεκρούς από τροχαία εγκλήματα την περίοδο 2001-2022, χωρισμένη σε τρεις υποπεριόδους: 2001-2010, 2011-2020 και 2021-2022. Τα έτη 2021 και 2022 τα εξετάζουμε χωριστά, διότι σ’ αυτά σημειώθηκε αύξηση των νεκρών. Ολα τα στοιχεία που χρησιμοποιούμε είναι από τις βάσεις δεδομένων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και της Στατιστικής Υπηρεσίας της Ε.Ε. (της Eurostat).

Τα έτη 2001-2020, οι νεκροί από τροχαία εγκλήματα μειώνονταν συνεχώς, με διαφορετικούς ρυθμούς, με εξαίρεση το 2004 και το 2006. Ο μέσος ρυθμός μείωσής τους τη δεκαετία 2011-2020 ήταν πολύ μεγαλύτερος από εκείνον της προηγούμενης δεκαετίας (2001-2010) (7,2% έναντι 4,6%). Για τον λόγο αυτόν, θα εξετάσουμε τη μείωση τόσο του συνόλου τους όσο και του μέσου όρου το έτος τη δεύτερη σε σύγκριση με την πρώτη δεκαετία.

Σύγκριση της δεύτερης με την πρώτη δεκαετία πρέπει να συσχετίζει τους νεκρούς με τον πληθυσμό, ο οποίος μειώθηκε τη δεύτερη δεκαετία. Για το λόγο αυτόν, εξετάζουμε και τους νεκρούς ανά 1.000.00 κατοίκους, ένα μέτρο που χρησιμοποιείται και για τη σύγκριση της χώρας μας με τα άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε.

Στις δύο πρώτες στήλες της πρώτης γραμμής του πίνακα, δίνεται το σύνολο των νεκρών από τροχαία εγκλήματα τις δεκαετίες 2001-2010 και 2011-2020, στις ίδιες στήλες της 2η γραμμής ο μέσος όρος τους το έτος, της 3ης ο μέσος πληθυσμός και της 4ης οι νεκροί ανά 1.000.000 κατοίκους τις περιόδους αυτές. Στην τελευταία γραμμή, δίνονται οι νεκροί τα έτη 2021 και 2022. Στην 3η στήλη, δίνεται η ποσοστιαία μεταβολή των στοιχείων της 2ης στήλης σε σχέση με εκείνα της 1ης.

Από την 3η στήλη του πίνακα φαίνεται ότι, τη δεύτερη σε σχέση με την πρώτη δεκαετία, το σύνολο των νεκρών, ο μέσος όρος τους και ο μέσος όρος των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους μειώθηκαν σχεδόν κατά 50%. Μικρή μείωση σημειώθηκε και στον πληθυσμό της χώρας και, για το λόγο αυτόν, υπάρχει η μικρή διαφορά του ρυθμού μείωσης των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους από εκείνον του συνόλου τους και του μέσου όρου το έτος.

Η μεγάλη αυτή μείωση των νεκρών τη δεκαετία 2011-2020 σε σχέση με εκείνη 2001-2010 είναι αναμφισβήτητα μια πολύ θετική εξέλιξη. Δύο από τους λόγους στους οποίους οφείλεται η μείωση αυτή είναι, από τη μια μεριά, η μεγάλη μείωση των μισθών και των συντάξεων και η αύξηση της ανεργίας που προκάλεσαν τα μέτρα των τριών μνημονίων και, από την άλλη, στα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού. Είναι χαρακτηριστικό ότι, λόγω των μέτρων αυτών, οι νεκροί το 2020 ήταν 584, έναντι 688 το 2019, μείωση 15,1%.

Δυστυχώς, η πτωτική αυτή τάση των νεκρών από τροχαία εγκλήματα ανακόπηκε το 2021, έτος στο οποίο αυξήθηκαν σε 624 και το 2022 σε 644 και, όπως φαίνεται από την 3η στήλη της τελευταίας γραμμής του πίνακα, η αύξησή τους το 2022 σε σχέση με το 2020 ήταν 10,%. Το ενδεχόμενο η αυξητική τάση να συνεχιστεί καθιστά την κατάσταση εξαιρετικά ανησυχητική.

Προκειμένου να επανέλθει η μείωση των νεκρών στην άσφαλτο, είναι επιτακτική ανάγκη να δραστηριοποιηθούν όλες οι αρμόδιοι αρχές για την αυστηρή τήρηση του ΚΟΚ, να γίνουν αυστηρότερες οι ποινές που επιβάλλονται στους ένοχους οδηγούς και να εκτίονται στις φυλακές.

Τα αυστηρότερα αυτά μέτρα επιβάλλεται να ληφθούν για τον επιπλέον λόγο ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της Ε.Ε. (της Eurostat), η χώρα μας, το 2020, κατείχε τη 7η θέση στους νεκρούς ανά 1.000.000 κατοίκους και τα μόνα κράτη που είχαν περισσότερους από τη χώρα μας ήταν: Ρουμανία, Πολωνία, Λετονία, Κροατία και Λιθουανία, όλα κράτη της Ανατολικής και όχι της Δυτικής Ευρώπης.

*Πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Αύξηση των νεκρών από τροχαία εγκλήματα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας