Αθήνα, 13°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.9° 12.2°
3 BF
89%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 12.6°
1 BF
78%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
13.8° 11.0°
3 BF
70%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
2 BF
66%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.6° 13.9°
2 BF
67%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 10.0°
1 BF
83%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
9.5° 6.4°
2 BF
87%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
2 BF
83%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
15.4° 13.6°
3 BF
80%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.6°
0 BF
63%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
13.8° 12.4°
3 BF
94%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
3 BF
85%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
13°C
13.1° 13.1°
2 BF
71%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.3° 11.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.8° 12.5°
2 BF
89%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.8°
4 BF
85%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
14.0° 12.7°
2 BF
91%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
2 BF
53%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.9° 12.7°
2 BF
87%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.2° 8.2°
1 BF
91%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
θάλασσα
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI

Ου Νέκεσις

Ιλιάδα, περίληψη ραψωδίας Γ`.


Ου Νέμεσις Τρώας και ευκνήμιδας Αχαιούς
τοιήδ’ αμφί γυναικί πολύν χρόνον άλγεα πάσχειν.
Αινώς αθανάτησι θεής εις ώπα έοικεν. Δεν είναι κακό για μια τέτοια γυναίκα να περνούν τόσα πολύχρονα βάσανα οι Τρώες και οι Αχαιοί. Όταν την αντικρίζεις νομίζεις ότι είναι αθάνατη θεά.


Ιλιάς, Γ`156.


Σχόλιο των απομάχων της Τροίας και του Πριάμου, όταν είδαν την Ωραία Ελένη να περνά από μπροστά τους. Το «Ου Νέμεσις» δηλώνει μέγα θαυμασμό.
 
Η ραψωδία Β` τελειώνει με την αναλυτική περιγραφή των εμπόλεμων δυνάμεων. Αναφέρονται οι αρχηγοί των στρατευμάτων, οι τόποι από τους οποίους έφτασαν στην Τροία, ο αριθμός των πλοίων και πολλές λεπτομέρειες γεωγραφικές, μυθολογικές, ιστορικές.. Έτσι ο ποιητής μας πάει στην πρώτη μάχη αφού μας έχει ενημερώσει αναλυτικά για τις δυνάμεις των αντιμαχομένων. Ο Πάρις οπισθοχωρεί όταν αντιλαμβάνεται να έρχεται πάνω του ο Μενέλαος. Ο Έκτωρ θυμώνει πολύ με τον αδελφό του και του μιλά με προσβλητικά λόγια. Ο Πάρις αλλάζει αμέσως γνώμη και ζητά να μονομαχήσει με τον Μενέλαο και ο νικητής θα τα πάρει όλα: Την Ωραία Ελένη, το χρυσάφι, τα λάφυρα.. Ο Μενέλαος δέχεται, ζητάει όμως η πρόταση του Πάρη  να επισημοποιηθεί και να εξασφαλισθεί με όρκους που θα δώσει από την πλευρά των Τρώων ο ίδιος ο βασιλιάς Πρίαμος.
Η Ωραία Ελένη πηγαίνει κι εκείνη να παρακολουθήσει τον αγώνα, μέχρι θανάτου, του πρώην της του ξανθού βασιλιά Μενελάου και του νυν της του πρίγκιπα Πάρη. Η ομορφιά της «τυφλώνει» όλους όσους την βλέπουν και διατυπώνεται η άποψη ότι « Η γυναίκα αυτή, η θεϊκή ομορφιά  και η χάρη της δικαιολογεί τον πόλεμο που ξέσπασε ανάμεσα στους Έλληνες και τους Τρώες» Ο βασιλιάς Πρίαμος της ζητά να του πει για τους αρχηγούς των Αχαιών που δεσπόζουν σαν πολεμικοί τιτάνες στο πεδίο της μάχης.
Ο κήρυκας των Τρώων ειδοποιεί τον Πρίαμο να σπεύσει στο πεδίο της μάχης για τις ιερές θυσίες και τους πάναγνους όρκους.


Η μονομαχία αρχίζει. Η κλήρωση φέρνει τον Αλέξανδρο( Πάρη) να ρίξει πρώτος το ακόντιο του εναντίον του Μενελάου ο οποίος αποκρούει με επιτυχία το κτύπημα. Το κοντάρι του Μενέλαου τραυματίζει τον Πάρη. Τον κτυπά μετά και με το σπαθί του και του διαλύει την περικεφαλαία. Ο Μενέλαος είναι ολοφάνερα σε πλεονεκτική θέση και είναι σε θέση με την ασυγκράτητη ορμή του να αποτελειώσει τον αντίπαλο του. Όμως το θαύμα γίνεται. Η προστάτιδα θεά του Πάρη, η θεά του έρωτα και της ομορφιάς Αφροδίτη, φροντίζει να τον εξαφανίσει από τον στίβο μάχης. Τον πάει στο διαμέρισμα της Ωραίας Ελένης.
Ο Αγαμέμνων ανακηρύσσει τον Μενέλαο νικητή και ζητά να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα.
 
Σχόλια.

 χῶρον μὲν πρῶτον διεμέτρεον, στ. 315.
Πρώτα τον τόπο μέτρησαν..
Όπως στον αθλητικό στίβο έτσι και στον πολεμικό η γεωμετρία και οι μετρήσεις είναι απαραίτητες. Η γεωμετρία που δοξάζει τον πρωταθλητή και αγνοεί τον δεύτερο  και η γεωμετρία που δοξάζει τον νικητή πολεμιστή και σκοτώνει τον δεύτερο.

τῇ δ' ἄρα δίφρον ἑλοῦσα φιλομειδὴς Ἀφροδίτη, στ. 424.
Φιλομειδής ( φίλος + μειδιώ) γελαστή, χαμογελαστή φίλη του γέλιου η Αφροδίτη.


Ιλιάδα, περίληψη Ραψωδίας Δ`.
-Έσσετ’ ήμαρ. Έρχεται η μέρα. Ιλιάδα, Δ’ 164.

-Ποίον σε έπος φύγεν έρκος οδόντων;
Τι λόγος ξέφυγε από τα δόντια σου; Ιλιάδα Δ’ 350.

Οι θεοί στον Όλυμπο, οι «ανώτερες δυνάμεις του κόσμου» αποφασίζουν πως θα συνεχιστεί ο πόλεμος στην Τροία. Ο Δίας, ο πρώτος των πρώτων, προσπαθεί να συμβιβάσει τα ασυμβίβαστα. Από τη μια το αίτημα της Θέτιδας προς τον Δία, για τον Αχιλλέα και από την άλλη οι συνασπισμένες θεές υπέρ των Αχαιών Ήρα και Αθηνά. Όλα ξεκινούν από τους θεούς εκεί ψηλά στον Όλυμπο. Η διπλωματία και οι ελιγμοί υπηρετούν τα σχέδια των θεών. Η Ήρα με πονηρία, προτείνει τρόπους να παραβιαστούν οι ιεροί όρκοι που έδωσαν οι αντιμαχόμενοι και να συνεχιστεί ο πόλεμος μέχρι την οριστική ήττα των Τρώων. Η Αθηνά σπεύδει στο πεδίο της μάχης για την εφαρμογή του σχεδίου της Ήρας. Κάτω από τις ασφυκτικές πιέσεις της Ήρας και της Αθηνάς υποχωρεί ακόμα και ο Δίας. Ο άριστος τοξότης των Τρώων  Πάνδαρος πείθεται από την Αθηνά να σημαδέψει με το τόξο του τον Μενέλαο. Αυτό γίνεται, ο Ατρείδης τραυματίζεται ελαφρά και την ίδια στιγμή η εκεχειρία καταλύεται. Ο σφοδρός πόλεμος αρχίζει. Ο Αγαμέμνων επιθεωρεί όλες τις φάλαγγες των Αχαϊκών στρατευμάτων και δίνει συμβουλές και παραινέσεις ενώ μιλά με μεγάλη αυστηρότητα σε όσους δεν είναι απόλυτα έτοιμοι αλλά επαινεί και τους ετοιμοπόλεμους.


Σχόλια.


 Η αφορμή για τον Τρωικό πόλεμο υπήρξε η απαγωγή της Ωραίας Ελένης. Στη ραψωδία Δ` αναπαράγεται για άλλη μια φορά η μεγάλη ευθύνη των Τρώων, με τον τοξότη Πάνδαρο που παραβίασε την ανακωχή. Έτσι οι Τρώες ξεκινούν πάλι πρώτοι τον πόλεμο. Σχετικοί στίχοι στη ραψωδία Δ`: 270- 271 και 351- 353.

κεῖνοι δὲ σφετέρῃσιν ἀτασθαλίῃσιν ὄλοντο· στ.409.
από δικά τους σφάλματα χαθήκανε εκείνοι.
Ησίοδος:  Η δε κακή βουλή τω βουλεύσαντι κακίστη. ( Η κακή απόφαση βλάπτει περισσότερο αυτό που την πήρε).
Δεῖμός τ' ἠδὲ Φόβος καὶ Ἔρις ἄμοτον μεμαυῖα, στ. 440.
Ο Δείμος και ο Φόβος ήταν σύμφωνα με την μυθολογία, οι ανίκητοι και τρομακτικοί γιοι του θεού του πολέμου Άρη. Η Έριδα ήταν η θεά της έριδας = φιλονικίας.
ὅς οἱ Ἀβυδόθεν ἦλθε παρ' ἵππων ὠκειάων.στ. 500.
 Η Άβυδος είναι αρχαία πόλη της Τρωάδας  στον Ελλήσποντο.  
Θρήϊκες ἀκρόκομοι δολίχ' ἔγχεα χερσὶν ἔχοντες, στ. 533.
Ακρόκομοι: ἀκρό-κομος,  αυτός που έχει μαλλιά στην κορυφή του κεφαλιού, λέγεται για τους Θράκες, που  ξύριζαν όλο το κεφάλι εκτός απ' την κορυφή.


1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.
2*. Στους Ειρήνη, Κωνσταντίνο, Μπάμπη και Νικόλα με όλη μου την αγάπη.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ου Νέκεσις

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας