• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 29.6°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 25.8°C / 30.2°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 27.1°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.0°C / 27.0°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 23.4°C
    3 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 26.0°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.7°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    5 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.2°C
    3 BF
    62%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    50%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.5°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.9°C / 29.0°C
    3 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 27.8°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    62%

Και το ταξίδι συνεχίζεται...

ΕUROKINISSI / ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

«Μπάφοι»

  • A-
  • A+

Θα θεωρηθεί αλαζονικό (κατά τη βροντώδη καταγγελία «ποιος είσαι εσύ που τα λες αυτά;») να υποστηρίξει κανείς πως περισσεύουν οι αναλύσεις, οι προβλέψεις, οι προτεινόμενες διορθωτικές κινήσεις, οι οξείες και, αρκετά συχνά, τεκμηριωμένες κατηγορίες, για την κατάσταση και τις προοπτικές της χώρας, ας έχουν παρέλθει τα χρόνια, ας είναι αυτονόητο τι οφείλει να γίνει, που δεν έχει γίνει. Περισσεύουν και οι συνθηματικοί «μπάφοι», που φουντώνουν και κερδίζουν έτσι την ολιγόλεπτη δόξα τους.

Υπάρχει, θα λέγαμε, ένας εθισμός του πρόχειρου, αυτή η τρύπα εξόδου του αέρα (για να μη μας πνίξει ο «μπάφος») που ανοίγει τα πανιά της κοινωνίας για να υπάρχει η αυταπάτη ότι η κοινωνία προχωρεί, ότι οι άνεμοι θα είναι ισχυροί για τη συνέχιση του ταξιδιού και για την προσδοκία άφιξης σε προστατευόμενο λιμάνι.

Στο τέρμα της προεκλογικής περιόδου, το πρόχειρο λαβαίνει τη μορφή θεάματος πυρομανών αναστενάρηδων, που καίγονται στα κάρβουνα δίχως να σκέφτονται ότι καλό είναι να φυσούν και το γιαούρτι, βέβαιοι για την αποθέωση του χορού τους, επειδή κρατούν στα χέρια τους εικόνες και προσευχητάρια του πολιτικού «μπάφου» τους, τα οποία, επιδεικνυόμενα στο κοινό των ψηφοφόρων, υπνωτίζουν τη δεξιά χείρα ή την αριστερά να βυθιστεί στην κάλπη, αν και δεν λείπει το «δαγκωτό», που έχει σπάσει πολλά δόντια και μάλλον βρίσκεται σε υποχώρηση.

Τίποτα από αυτά τα λεγόμενα δεν λείπουν από άλλες δημοκρατίες και από προεκλογικές εκστρατείες ανά τον κόσμο, οι διαβαθμίσεις ποικίλλουν. Με άλλα λόγια, τέτοια τελετουργία και τέτοιο περιβάλλον προετοιμασίας για την «έκφραση του κυρίαρχου λαού» εντάσσονται σε μια θεσμοθετημένη διαδικασία, όπου ο σεβασμός του κανονιστικού πλαισίου επιβάλλεται, αφήνοντας χώρο για προχειρότητες: η αναγγελία εκλογών είναι η αρχή ενός πανηγυριού, όπου οι ηθικές και οι ακολασίες, οι προσευχές και οι αφορισμοί, οι εναγκαλισμοί και οι πνευματικές και σαρκικές προδοσίες δίνουν το χρώμα και ορίζουν αναμνήσεις, πολλές από τις οποίες η Ιστορία παραλαμβάνει προς μελέτη έρευνα ή γελοιοποίηση. Γιατί η Ελλάδα να αποτελεί εξαίρεση; Και αν αποτελεί εξαίρεση, περί ποίας εξαίρεσης πρόκειται;

Ο αφελής θα τολμήσει να πει πως η εξαίρεση είναι ότι οι μεταπολιτευτικές προεκλογικές εκστρατείες (διαλέγουμε αυτό το ορόσημο, επειδή από τότε ώς σήμερα οι εκλογές γίνονται «ελεύθερα και δημοκρατικά») ξεκινούν πάντα από το μηδέν: οι προηγούμενοι δεν έκαναν τίποτα, «άφησαν πίσω τους καμένη γη», οι τωρινοί ξεκινούν άλλη πορεία, που οι «αγώνες» τους έχουν προσδιορίσει, τα χρονίζοντα άλυτα ζητήματα θα λυθούν το ταχύτερο και η χώρα θα πάει μπροστά.

Μπορεί αυτό να ισχύει, αλλά δεν μπορεί να ισχύει ότι από την πρώτη μέρα που θα εμφανιστεί μια κυβέρνηση, αυτοδυναμίας ή συνεργασίας, η προσπάθεια δεν μπορεί να είναι άλλη από την ανατροπή της και η εκ νέου πρόσκληση στον «κυρίαρχο λαό» να εκφράσει την αποδοκιμασία του και να επιλέξει τη σωστή πορεία.

Δεν μπορεί να διατηρείται ως πολιτική (και κατ’ επέκταση κοινωνική) στρατηγική ο διαρκής πόλεμος κατά της κυβέρνησης, πράγμα που προϋποθέτει την εγρήγορση και την πολεμική διάθεση αρειμανίων, που βρίσκονται συνεχώς σε επιφυλακή και δεν έχουν χρόνο, ούτε όρεξη να σταθούν στα μετόπισθεν, να πάρουν ανάσα από διαμαρτυρίες, να κάνουν κάτι άλλο, δηλαδή χρήσιμο.

Ισως είναι υπερβολή να υποστηρίξει κανείς πως η Ελλάδα βρίσκεται σε ατέλειωτο, ανελέητο και απρόβλεπτο πόλεμο. Ισως είναι παρακινδυνευμένο να πει κανείς πως αυτός ο πόλεμος είναι ένα περίεργο αντάρτικο από μεταπολιτευτικούς ακάπνιστους καπνιστές. Ως τη μεταπολίτευση, οι διάκριση στρατοπέδων είχε έννοια: οι διωγμένοι, οι περιθωριοποιημένοι, οι εργάτες και οι συνδικαλιστές, οι φακελωμένοι, είχαν να παλέψουν εναντίον του πλούτου, του αυταρχισμού και υπέρ της ανάδειξης στοιχειωδών δικαιωμάτων.

Η μεταπολιτευτική πολιτική ασάφεια («μπάφος» μάλλον) έχει διαλύσει τα νοήματα των αρχών που εμφάνισε και έφερε στο φως μια παράδοση εξεγέρσεων με συνθήματα, καταστροφές και, πότε-πότε, θύματα, που μπήκαν στο πάνθεον των κομματικών ηρώων, όταν δεν ξεχάστηκαν καμένα στον χώρο της δουλειάς τους.

Αν δεχτούμε πως έχουμε να κάνουμε με εξαίρεση, πρόκειται για εξαίρεση που είναι αδύνατο πια να ορίσει πού φτάνει η επικράτειά της, πόσο κοντά βρίσκεται και πόσο επικίνδυνο είναι να συγχρωτίζεται με «εθνικιστές», «ανεξάρτητους», «ενωμένους» (λαϊκούς και «κεντρώους»). Ας μην αποδώσουμε αυτόν τον κίνδυνο στη συγκυρία της «κρίσης».

Ας φοβηθούμε πως η «κρίση» έχει το καλό να απομακρύνεται από τις παθογένειες και να προσφέρει, αργά και βασανιστικά, θεραπείες και όχι «μπάφους». Ας φοβηθούμε πως δεν θα προκηρυχθούν εκλογές μετά από μερικούς μήνες, ας ανακυκλώνονται στον ορίζοντα «μπάφοι», που μακάρι να είναι ληγμένοι.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απέχω = λόγο και μέλλον δεν έχω
Οι εκλογές πλησιάζουν και, ως συνήθως, οι πολιτικές συζητήσεις και οι ανταλλαγές απόψεων για την κατάσταση και τις ενδεχόμενες εξελίξεις είναι μέρος της καθημερινότητάς μας. Ενα θέμα υπαρκτό και αμφιλεγόμενο...
Απέχω = λόγο και μέλλον δεν έχω
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολίτες και εκλογές
Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και οι πολίτες της ελληνικής πολιτικής συλλογικότητας για ακόμη μια φορά αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα που έχει να κάνει με την ενημέρωσή τους σχετικά με το κατ’ εξοχήν...
Πολίτες και εκλογές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κι όμως, υπάρχει ελπίδα για απελευθέρωση του ανθρώπου
Γεμάτη γεγονότα η σύγχρονη Ιστορία της χώρας μας και του κόσμου ολόκληρου. Το τέλος της Ιστορίας δεν ήρθε ποτέ. Αλλά πρέπει να δεχτούμε την απλή αλήθεια, που δεν τη στηρίζουν μόνο πολλοί διανοούμενοι αλλά και...
Κι όμως, υπάρχει ελπίδα για απελευθέρωση του ανθρώπου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακτιβιστές της μνήμης και θεωρίες συνωμοσίας
Τον τελευταίο καιρό εμφανίστηκε μια νέα γενιά θεωριών συνωμοσίας. Τούτη τη φορά η Γερμανία θέλει να παρέμβει στην ελληνική εκπαίδευση και να παραχαράξει την Ιστορία που διδάσκονται οι ελληνόπαιδες αναφορικά με...
Ακτιβιστές της μνήμης και θεωρίες συνωμοσίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι γιατροί της Κούβας – γέννημα θρέμμα μιας άλλης κοινωνίας
Αξίζει να ακούσουμε την ιστορία των Κουβανών γιατρών, να εκτιμήσουμε και να επιβραβεύσουμε το θάρρος και η ανθρωπιά τους. Είναι η ανθρωπιά των ταπεινών ανθρώπων της Κούβας που πασχίζουν να οικοδομήσουν μια...
Οι γιατροί της Κούβας – γέννημα θρέμμα μιας άλλης κοινωνίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
H υπαρξιακή κρίση της δημοκρατίας
Η βαθιά κρίση που διέρχονται οι σύγχρονες πολιτικές κοινωνίες σχετικά με τη δημοκρατική οργάνωση και λειτουργία τους έχει την καταγωγή της στο γεγονός ότι στις σχέσεις πολιτικής και οικονομίας απέκτησε τα...
H υπαρξιακή κρίση της δημοκρατίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας