Το κακό με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και το μετρό της Θεσσαλονίκης έχει παραγίνει. Πρώτα άλλαξαν -με μονομερή απόφαση του πρωθυπουργού- τον σχεδιασμό του έργου, το καλοκαίρι του 2019, για να καταστρέψουν την ακεραιότητα και την αυθεντικότητα ενός ανεκτίμητης αξίας μνημείου πολιτισμού, του Decumanus Maximus, που αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των ανασκαφών στον κεντρικό σταθμό Βενιζέλου.
Το μνημείο αποτελούσε ένα σπάνιο, όσο και εκτεταμένο απόσπασμα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Ρωμαϊκής και μετέπειτα Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, που όμοιό του δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο.
Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι ο κ. Μητσοτάκης άλλαξε τον σχεδιασμό του έργου, ενώ υπήρχε τεχνική λύση, που εφαρμοζόταν ήδη, που επιτύγχανε την ταυτόχρονη παραμονή του μνημείου στη θέση του και την κατασκευή του σταθμού, ίδια με εκείνη που εφαρμόστηκε στο μετρό της Αθήνας στο Μοναστηράκι, 20 χρόνια πριν.
Δεύτερον, αυτή η καταχρηστική αλλαγή σχεδιασμού του έργου το 2019 το πήγε πίσω πολλά χρόνια, αφήνοντας την πόλη όμηρο των παλιών λεωφορείων μέχρι σήμερα.
Τρίτον, η καθυστέρηση που η ίδια η κυβέρνηση προκάλεσε κόστισε περισσότερα από 85 εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις μέχρι σήμερα στους εργολάβους, εξαιτίας της καθυστέρησης που το ίδιο το Δημόσιο, διά της απόφασης του πρωθυπουργού, προκάλεσε.
Τέταρτον, ενώ υποσχέθηκαν ότι θα παραδώσουν το έργο τον Απρίλιο του 2023, αθέτησαν την υπόσχεσή τους, μεταθέτοντας τώρα την παράδοσή του έναν χρόνο αργότερα.
Και, τέλος, σαν να μην έφταναν όλα αυτά, εν όψει εκλογών, ανεβάζουν τον πρωθυπουργό στο μετρό να κάνει «μαϊμού δρομολόγιο», όταν οι ίδιοι παραδέχονται ότι είναι ανέτοιμο ακόμη για να λειτουργήσει. Δεν φτάνουν δηλαδή όλα αυτά που η κυβέρνηση Μητσοτάκη προκάλεσε σε βάρος του κυκλοφοριακού της Θεσσαλονίκης αλλά και σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος, των δημόσιων ταμείων και της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, θυσιάζουν τώρα και την ασφάλεια των επιβατών, χάριν προεκλογικών σκοπιμοτήτων.
Για να δείξουν ότι δήθεν το έργο τελειώνει, εκτελούν εικονικά δρομολόγια και υπόσχονται την παράδοσή του σε έναν χρόνο από σήμερα, χωρίς ακόμη να έχουν αναθέσει ούτε τη λειτουργία του σε φορέα. Και, συνεπώς, χωρίς ακόμη να έχουν ξεκινήσει τα προβλεπόμενα από τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας 18μηνης υποχρεωτικής διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που ισχύουν για αυτόματα μετρό χωρίς οδηγό, σαν αυτό της Θεσσαλονίκης.
Η λειτουργία του μετρό χωρίς τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που επιβάλλουν οι διεθνείς κανονισμοί ξεπερνά κάθε όριο ανευθυνότητας, γιατί θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του έργου. Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο που η μη αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης από το καλοκαίρι του 2019 και μετά στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, σύμφωνα με την επιτροπή εμπειρογνωμόνων που η ίδια η κυβέρνηση διόρισε.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης από ανέκδοτο, έγκλημα για τα αρχαία και πεδίο εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων, εξελίσσεται τώρα και σε ένα επικίνδυνο μέσο μεταφοράς.
*Υποψήφιος βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., καθηγητής και πρώην πρύτανης ΑΠΘ, πρώην πρόεδρος Αττικό Μετρό Α.Ε.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας