Τα σημεία που παραθέτω παρακαλώ να εκληφθούν ως εξαρτήματα της απαραίτητης, τόσο για την κατεδάφιση όσο και την ανοικοδόμηση της δομής που αυτάρεσκα αποκαλούμε Ελληνική Δημοκρατία, σκαλωσιάς.
Εύκολα συμπεραίνεται, από την προηγούμενη πρόταση, πως θεωρώ το δυστύχημα απότοκο στρατηγικών επιλογών των κυβερνώντων τη χώρα και των προκατόχων τους στο διάστημα του αντιληπτού από μένα πολιτικού βίου, δηλαδή τη λεγόμενη Μεταπολίτευση.
Ούτε ενδιαφέρουν εδώ κουβέντες που εδράζονται σε μοιρολατρικές αντιλήψεις για «κακιά στιγμή», «ανθρώπινο λάθος», «συμβαίνει και αλλού και πάντα». Ενδιαφέρει το εδώ και τώρα.
Ετσι:
1. Στο κοινωνικό υπερσύνολο, άρα και τα υποσύνολά του (κρατικές οντότητες, δημόσιοι οργανισμοί, ιδιωτικές εταιρείες, εκπαιδευτικά ιδρύματα, σωματεία κ.λπ.), τα στοιχεία-άνθρωποι μπορεί να καταχωριστούν σε δύο κατηγορίες. Την κατηγορία των ευφυών και την κατηγορία των ηλιθίων. Οπου ευφυή θεωρούμε τον άνθρωπο που η δράση του ευεργετεί τον ίδιο και το σύνολο και ηλίθιο αυτόν που προκαλεί ζημία, ενίοτε και στον εαυτό του. Και οι δύο ιδιότητες φαίνεται πως είναι τόσο γενετικές όσο κι εξελικτικές (π.χ. με κριτική παιδεία και ενημέρωση κάποιος απαλλάσσεται από την ηλίθια συνήθεια του καπνίσματος).
Σημείωση πρώτη: Παιδεία κι εκπαιδευτική κατάρτιση αμβλύνουν τα αποτελέσματα της ηλιθιότητας.
2. Ανάμεσα στους ευφυείς περιλαμβάνονται καλόβουλοι και κακόβουλοι. Κακόβουλους ορίζουμε όλους αυτούς που δρουν αποκλειστικά για το δικό τους συμφέρον αδιαφορώντας παντελώς για τους άλλους, έστω και αν ενίοτε προκαλούν ανεπανόρθωτες ζημιές ή/και θάνατο (π.χ. βιαστές, καταχραστές, παραγωγοί κι έμποροι όπλων κ.ά.). Μοναδικό τους κριτήριο είναι η ικανοποίηση της δικής τους επιθυμίας, που στις μέρες του καπιταλισμού ακούει στο όνομα κέρδος.
Σημείωση δεύτερη: Η επιθυμία κτήσης κέρδους από κάποιους (λίγους) βλάπτει τους πολλούς και άρα ο κακόβουλος μπορεί να ενταχθεί αθροιστικά στην κατηγορία των ηλιθίων.
3. Προοδευτική είναι η κοινωνία που οι δράσεις των ευφυών υποσκελίζουν κι αν δυνατό εξαφανίζουν τις δράσεις των άλλων δύο. Αντίθετα, αν οι δράσεις κακοβούλων και ηλιθίων υπερτερούν η κοινωνία οδηγείται σε μαρασμό και βαθμιαία καταστροφή.
4. Οταν οι θηριοδαμαστές της σχολής του Σικάγου βγάλαν το τέρας από το κλουβί στην αγορά, πιστεύοντας ότι… αυτοδιαχειρίζεται, όλοι υποκλίθηκαν σε αυτό.
Βάλτε τα παραπάνω υλικά στο τσουκάλι που λέγεται Ελλάς, προσθέστε πρέζες εθνικών μύθων, ιστορικών προκαταλήψεων, ωχαδερφισμό και παρτακισμό και αφήστε το να σιγοβράζει.
Τώρα μπορείτε να αρχίσετε την αντίστροφη μέτρηση για τη σύγκρουση. Μόνο προσέξτε αυτή τη φορά να είναι με το κατεστημένο και όχι το νυχτερινό για Σαλονίκη.
*Διπλωματούχος ξεναγός
Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο φύλλο της «Εφ.Συν.» την Τρίτη 21/03/2023.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας