Η κοινωνία αυτή είναι τυφλή και κωφάλαλη. Είναι μια κοινωνία περιορισμένης ορθολογικότητας. Μια κοινωνία που αρέσκεται στην ανεστραμμένη πραγματικότητα. Βολεμένη, δεν χρειάζεται να κοπιάζει πολύ για την ερμηνεία των πραγμάτων αφού εθίστηκε μαζικά στο να προσαρμόζεται σε οτιδήποτε ακούγεται και φαίνεται ως δήθεν ορθολογικό.
Είναι μια κοινωνία που δεν θέλει να ψάξει καμία εναλλακτική. Αρκείται στην εγγυημένη μέθοδο αποπροσανατολισμού από κάθε συλλογικό πρόβλημα, ώστε να μη χρειάζεται η οδυνηρή συνεννόηση μεταξύ των μελών της. Η κοινωνία αυτή προτιμάει να καταλύεται η λογική, να αντιστρέφονται τα νοήματα, να απαξιώνονται τα σημαίνοντα και να στρεβλώνονται τα γεγονότα.
Πρόκειται για κοινωνία μυωπίας και μιθριδατισμού, γι’ αυτό και είναι ταχύτατη η προσαρμογή της στο συστημικό αυτόματο των καιρών. Είναι πολλές δεκαετίες εκπαιδευμένη στον δικό της χρόνο και βάθος του δικού της νόμου, και με αυτό συντηρεί έτσι αυτή η ίδια το γραφειοκρατικό σκότος της… Είναι κοινωνία μαθημένη να πιστεύει εύκολα στο οτιδήποτε συμβατικό και ορθόδοξο, να είναι εξοικειωμένη με την κρατούσα λογική της εκάστοτε εξουσίας…
Αγκυρώνεται σε ό,τι μοιάζει παραδοσιακό και ριζώνει στο προγονόπληκτο παρελθόν της, οπότε και τονώνεται έτσι πιο εύκολα κάθε ψυχαναγκαστικό της φρόνημα.
Είναι η κοινωνία του άκρατου συντηρητισμού, παρά το ότι φοράει μαεστρικά το ψευδοπροσωπείο της συλλογικής προόδου, ενώ στην πραγματικότητα θέλει να ευημερεί ο καθένας ξεχωριστά από τον άλλο. Κοινωνία που σιωπηρά και αθέατα αυξάνει μόνη της τις ανισότητες και πριμοδοτεί έναν αδιάκοπο δαρβινισμό σε πολλά επίπεδα. Ντύνεται με το ρούχο της φιλελεύθερης δημοκρατίας ενώ είναι εμφανές ότι συγκροτεί κοινωνικοπολιτικά μια ψευδοφιλελεύθερη ολιγαρχία, και το ξέρει…
Η κοινωνία αυτή προσποιείται ότι κατέχει επαρκώς τη δυτική και την ευρωπαϊκή κουλτούρα ενώ είναι βαθιά βυζαντινή, θεοκρατική… Μονίμως δέσμια ενός ένδοξου παρελθόντος και θύμα διαρκούς ανάκλησης στο συλλογικό ασυνείδητο και στο ιδεολογικά απροσδιόριστο ιδεατό φαντασιακό της. Αυτή η ίδια είναι που απωθεί τα παραγωγικά ένστικτά της και που θέλει να είναι μονίμως παρασιτική και μεταπρατική. Κοινωνία με χρόνια αλλεργία στη συναίνεση για αποδοτικό μακροχρόνιο σχεδιασμό και συλλογικούς παραγωγικούς στόχους.
Είναι μια λογιστική κοινωνία, με μανιακή τήρηση των ατομικών ισοζυγίων, την ώρα που ταυτόχρονα απωθεί στο διηνεκές τους όποιους συλλογικούς λογαριασμούς και προϋπολογισμούς με το μέλλον της (βολεύεται να τους σπρώχνει πάντα στα παιδιά της…). Θέλει να διοικείται ως μια κοινωνία βιοπολιτικής προσαρμογής στο όνειρο του εύκολου πλουτισμού από επαγγελματίες μεσίτες, από κανονικούς εμπόρους, από φεουδάρχες της εξουσίας και κοτζαμπάσηδες του κράτους και της δημόσιας περιουσίας.
Είναι η κοινωνία που αρέσκεται να ακούει τους όποιους κήνσορες της ηθικής χρησιμοποιούν την επικοινωνιακή έκσταση των καιρών, ενώ ξέρει ότι μπορεί να είναι αυτοί οι ίδιοι που την απομυζούν ως αγορά και οικονομία συστηματικά.
Αυτή λοιπόν η κοινωνία δεν είναι παρά ο εαυτός της. Γιατί πολύ απλά δεν προσποιείται κανέναν ρόλο και δεν φοράει καμία μάσκα. Είναι η κοινωνία της αυτοαναφοράς, της αντιμεταβίβασης, της ηδονικής απόλαυσης ενός μαζοχιστικού συμπτώματος ταύτισης όχι με αληθινά πρότυπα, αλλά με τα δικά της συμβολικά ξόανα…
*Οικονομολόγος
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας