• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 9.7°C
    2 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.2°C / 4.9°C
    4 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 6.0°C / 9.4°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 1.1°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 5.2°C
    2 BF
    70%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.2°C / 2.1°C
    0 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / -1.6°C
    3 BF
    80%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 9.9°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.8°C / 8.9°C
    3 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 11.1°C
    1 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.3°C
    2 BF
    77%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 9.9°C
    0 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.0°C / 4.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.5°C / -0.5°C
    2 BF
    78%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ζούμε στην έρημο της ψηφιακής κοινωνίας;

  • A-
  • A+

Στη διεθνή δημόσια πολιτική σφαίρα κανείς δεν αμφιβάλλει ότι εδώ και δεκαετίες ως ανθρωπότητα ζούμε στην πραγματολογική συνθήκη της ψηφιακής κοινωνίας. Αλλά τι σημαίνει ότι ζω στη σύγχρονη ψηφιακή κοινωνία σε αντιπαράθεση προς τη θέση ζω στην αγροτική κοινωνία ή στη μοντέρνα βιομηχανική κοινωνία, δυστυχώς η κοινωνική σκέψη και ο αντίστοιχος στοχασμός δεν είναι σε θέση να το προσδιορίσουν.

Προσφάτως συμμετείχα σ’ ένα σεμινάριο στη Φρανκφούρτη του οποίου το θεματικό αντικείμενο ήταν η αναντιστοιχία ανάμεσα σε όσα συμβαίνουν στον κόσμο μας και την κοινωνική πραγματικότητα από τη μια και στην αδυναμία της φιλοσοφίας της σκέψης και των επιστημών εν γένει να «κατασκευάσουν» σχετικά ερμηνευτικά σχήματα από την άλλη. Με άλλα λόγια, σε κάθε εποχή και σε κάθε κοινωνική πραγματικότητα αναβιώνει (επιστημολογικά και πολιτικά) το πρόβλημα των σχέσεων ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη.

Το υπαρξιακό μοτίβο της θετικής διαμεσολάβησης ανάμεσα σ’ αυτά που σκέπτεται ο άνθρωπος και σε όσα ζει ως εμπειρική και κοινωνική πραγματικότητα αποτέλεσε τη θεμελιώδη βάση για τη μεταπολεμική Ευρώπη (1949-1989). Μετά το έτος-τομή 1989 (Πτώση του Τείχους) οι ιστορικο-κοινωνικές εξελίξεις επιταχύνθηκαν. Και δεν είχαμε να κάνουμε μόνο με την κατάρρευση του «υπαρκτού σοσιαλισμού» και την επέκταση του νεοφιλελεύθερου μοντέλου διακυβέρνησης και στα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης.

Είχαμε προ πάντων να κάνουμε μ’ αυτό που ονομάζεται «ψηφιακή κοινωνία». Αυτό σημαίνει ότι οι δομές συγκρότησης της νεωτερικής κοινωνίας (19ος και 20ός αιώνες) ανατράπηκαν στη ρίζα τους. Η ίδια η παγκόσμια κοινωνία του 21ου αιώνα παραπαίει. Είναι ένα καράβι χωρίς πυξίδα και χωρίς προσανατολισμό. Οι άνεμοι που φυσάνε δεν εντάσσονται σε υπολογιστικούς χειρισμούς.

Οταν λέω ότι ζούμε στην έρημο της ψηφιακής κοινωνίας θέλω όλοι μας να καταλάβουμε τα εξής δύο πράγματα: η πρώτη θεωρητική ιδέα είναι η εξής: κάθε κοινωνία και κάθε εποχή διαμορφώνονται και δημιουργούνται ως ιστορικές μορφές ζωής σε συνεργασία και διαμεσολάβηση των κοινωνικών εξελίξεων και των θεωρητικών ερμηνευτικών σχημάτων.

Η δεύτερη περιγραφική διαπίστωση είναι η εξής: με όλα όσα συμβαίνουν στον κόσμο της ψηφιακής κοινωνίας, η φιλοσοφία, η σκέψη, οι κοινωνικές επιστήμες «καταθέτουν τα όπλα»! Δεν μπορούμε με απλά λόγια εμείς οι φιλόσοφοι και οι επιστήμονες να «κατασκευάσουμε» ερμηνευτικά σχήματα για τα συμβαίνοντα στη σύγχρονη ψηφιακή κοινωνία. Η πράξη, δηλαδή η ίδια η πραγματικότητα (η ψηφιακή επί του προκειμένου) έχει αυτονομηθεί στη σχέση της με τη θεωρία (την έννοια κ.λπ.). Οπότε μια τέτοιου τύπου αποδέσμευση θεωρίας και πράξης δημιούργησε την ψηφιακή κοινωνία.

* καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπάρχει, άραγε, η δυνατότητα για μία ισορροπημένη πρόοδο;
Κάθε καινούριος ανθρωπολογικός βηματισμός κουβαλάει τις ήττες, τα στίγματα, τις αδιαφορίες, τις απληστίες, τις αναποτελεσματικότητες, τα λάθη και τις ραθυμίες του χτες.
Υπάρχει, άραγε, η δυνατότητα για μία ισορροπημένη πρόοδο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
Ο δημόσιος λόγος εδώ και λίγο καιρό κινείται στο πλαίσιο των απαιτήσεων των εκλογών. Εκεί όμως που κάθε λογικός άνθρωπος αρχίζει να αναρωτιέται για το αν οι πρωταγωνιστές έχουν συνειδητοποιήσει σε ποια χώρα...
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ρόλος της Ελλάδας στην 4η τεχνολογική επανάσταση
Η ιστορία του νεοελληνικού κράτους είναι πυκνή, γεμάτη ανατροπές και αντιφάσεις. Μια ιστορία με βήματα προς τα εμπρός, προς τη Δύση, προς τη νεωτερικότητα αλλά και με βήματα προς τα πίσω, με κρίσεις, τραγωδίες...
Ο ρόλος της Ελλάδας στην 4η τεχνολογική επανάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το μοιραίο δίδυμο καπιταλισμού και τεχνοεπιστήμης
Μπορεί για ορισμένους ο επικυρίαρχος σήμερα καπιταλισμός να μη φαντάζει και τόσο απειλητικός ή και να θεωρείται ότι θα μπορούσε ακόμη και να ανατραπεί. Ωστόσο, αυτό που ίσως φαίνεται να αγνοούμε είναι η...
Το μοιραίο δίδυμο καπιταλισμού και τεχνοεπιστήμης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενάντια στη μέρα
Κάποιοι ονειρεύονται τη θάλασσα, άλλοι μια παρέα να ξενυχτά τραγουδώντας κι άλλοι ονειρεύονται το φύσημα ενός διαφορετικού ανέμου που θα τους δροσίσει από τον καύσωνα και θα τους φέρει πίσω την ελπίδα. Αυτό το...
Ενάντια στη μέρα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «βιο-τεχνολογία» συνεχίζει ακάθεκτη το έργο της;
Στους κόλπους της υπάρχουσας κοινωνίας οι εξουσιαστικοί μηχανισμοί μεταβολίζονται σε «βιολογικά όργανα» που καταπιέζουν λόγω φυλετικής διαφοράς τον έγχρωμο και τον κάθε μετανάστη, ενώ εδώ και λίγα χρόνια –με...
Η «βιο-τεχνολογία» συνεχίζει ακάθεκτη το έργο της;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας