• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 9.7°C
    2 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.1°C / 4.9°C
    3 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.4°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.1°C / -0.1°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    2 BF
    70%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.8°C / 3.0°C
    0 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    3 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 11.4°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 6.8°C / 9.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 11.1°C
    1 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    78%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.3°C
    2 BF
    74%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.5°C / 9.9°C
    2 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.3°C / 6.0°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 4.7°C
    1 BF
    85%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    78%
EUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τροχαία εγκλήματα στην Ελλάδα

  • A-
  • A+

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ), οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας την περίοδο 2011-2020 –την οποία θα εξετάσουμε στο άρθρο αυτό– προκαλούνται κατά ποσοστό 82,3% από επιβατικά αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, φορτηγά αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα, ποδήλατα και άλλου τύπου οχήματα και ένας ελάχιστος αριθμός από λεωφορεία (19 θάνατοι όλη αυτή την περίοδο).

Το υπόλοιπο των θανάτων σε τροχαία είναι πεζοί. Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε πρώτα τη μεταβολή (μείωση ή αύξηση) των θανάτων από τροχαία κατά τύπο οχήματος και τους νεκρούς πεζούς την περίοδο 2011-2020 (τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν οριστικά στοιχεία) στην Ελλάδα και στη συνέχεια τη θέση της χώρας μας ανάμεσα σε 24 κράτη-μέλη της Ε.Ε. -για τα οποία υπάρχουν πλήρη στοιχεία- στο ποσοστό των θανάτων που προκλήθηκαν σε τροχαία από τα μέσα μεταφοράς που προαναφέρθηκαν και τους πεζούς.

Επειδή ο πίνακας με τα σχετικά στοιχεία για όλα τα έτη της περιόδου 2011-2020 είναι πολύ μεγάλος και δεν χωράει στον χώρο του άρθρου αυτού, περιοριζόμαστε στα στοιχεία των ετών 2011 και 2020. Στην 1η στήλη του πίνακα δίνονται ο αριθμός των θανάτων σε τροχαία κατά τύπο οχήματος και οι νεκροί πεζοί σε τροχαία το 2011, στη 2η το 2020 και στην 3η η ποσοστιαία μεταβολή τους το 2020 σε σχέση με το 2011. Στις δύο τελευταίες στήλες δίνεται η ποσοστιαία κατανομή τους τα έτη 2011 και 2020. Στην τελευταία γραμμή του πίνακα δίνονται τα αντίστοιχα ποσοστά για τα δίτροχα (μοτοσικλέτες, μοτοποδήλατα και ποδήλατα). Τα στοιχεία του πίνακα είναι από τη βάση δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ και της Στατιστικής Υπηρεσίας της Ε.Ε. (της Eurostat) για το 2020 για τα 24 κράτη-μέλη της Ε.Ε.

Από την 3η στήλη του πίνακα φαίνεται ότι το 2020 σε σχέση με το 2011 σημειώθηκε μείωση των θανάτων σε τροχαία σε όλες τις κατηγορίες οχήματος (με εξαίρεση των οχημάτων άλλου είδους) και στους νεκρούς πεζούς και στο σύνολο των νεκρών. Η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στους νεκρούς πεζούς και στα επιβατικά αυτοκίνητα. Η σχεδόν κατά 50% μείωση που σημειώθηκε στο σύνολο της χώρας είναι η μεγαλύτερη ανάμεσα στα 24 κράτη-μέλη της Ε.Ε. Εξαιτίας των διαφορετικών μεταβολών του αριθμού των νεκρών σε τροχαία κατά κατηγορία οχήματος και των νεκρών πεζών, όπως φαίνεται από τις δύο τελευταίες γραμμές του πίνακα, τα ποσοστά τους στο σύνολο των θανάτων μεταβλήθηκαν Ειδικότερα το ποσοστό των θανάτων που προκάλεσαν τα δίτροχα το 2020 είναι μεγαλύτερο εκείνου των επιβατικών αυτοκινήτων.

Παρ’ ότι η μεγάλη μείωση του συνόλου των νεκρών σε τροχαία είναι μια πολύ ευπρόσδεκτη εξέλιξη, δεν πρέπει να μας καθησυχάζει διότι μεγάλες μειώσεις σημειώθηκαν και σε άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Ενα μέτρο που χρησιμοποιείται για τη σύγκριση ανάμεσα σε κράτη είναι οι νεκροί σε τροχαία ανά 1.000.000 πληθυσμού. Με βάση το μέτρο αυτό η Ελλάδα το 2011 κατείχε τη 2η υψηλότερη θέση και το μόνο κράτος σε υψηλότερη από την Ελλάδα ήταν η Πολωνία. Το 2020 κατείχε την 7η θέση και τα κράτη σε υψηλότερη θέση ήταν κατά σειρά η Ρουμανία, η Λετονία, η Βουλγαρία, η Πολωνία, η Λιθουανία και η Κροατία, δηλαδή κανένα κράτος της Ε.Ε. των 15, ανάμεσα στα οποία και η Ελλάδα.

Δυστυχώς, όμως, η χώρα μας κατείχε την 1η θέση ανάμεσα σε 24 κράτη-μέλη της Ε.Ε. στο ποσοστό των θανάτων σε τροχαία που προκλήθηκαν το 2020 από μοτοσικλέτες και φορτηγά αυτοκίνητα. Στο αντίστοιχο ποσοστό των νεκρών που οφείλεται σε άλλου είδους οχήματα και στους πεζούς η θέση της χώρας μας το 2020 είναι καλή. Πιο συγκεκριμένα στο ποσοστό των νεκρών που οφείλεται σε ποδήλατα κατείχε την 22η θέση, σε Ι.Χ. την 23η και σε πεζούς την 21η.

Πριν κλείσουμε το άρθρο αυτό, πιστεύουμε ότι αντί του όρου τροχαία ατυχήματα που χρησιμοποιείται από τις στατιστικές υπηρεσίες της χώρας μας και της Ε.Ε. για τους θανάτους σε τροχαία ορθότερο είναι να χρησιμοποιείται ο όρος τροχαία εγκλήματα, δεδομένου ότι τα οχήματα και δίτροχα που προκαλούν θανάτους τα οδηγούν άνδρες και γυναίκες που (σε ορισμένες περιπτώσεις προκλητικά) δεν τηρούν τον Κώδικά Οδικής Κυκλοφορίας. Κατά συνέπεια η μεγάλη πλειονότητα των οδηγών αυτών είναι ένοχοι για τους θανάτους που προκαλούν και, δυστυχώς, όταν τιμωρούνται, οι ποινές που τους επιβάλλονται, στις περισσότερες φορές, κάθε άλλο παρά αντιστοιχούν με το βάρος της ευθύνης τους.

*Πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα τροχαία εγκλήματα και η θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη
Με βάση τα στοιχεία των αρμόδιων αρχών, οι περισσότεροι νεκροί και τραυματισμοί από τροχαία οφείλονται στην παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Πρόκειται δηλαδή για την εγκληματική συμπεριφορά των οδηγών.
Τα τροχαία εγκλήματα και η θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πάγιες και διαρκείς ανάγκες καλύπτουν τα θύματα των τροχαίων…
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία το πρώτο εξάμηνο του 2018, αυτό που προηγήθηκε της πυρκαγιάς στο Μάτι, 100 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μόνο στην Περιφέρεια Αττικής από τροχαίες συγκρούσεις. Γι’ αυτούς τους...
Πάγιες και διαρκείς ανάγκες καλύπτουν τα θύματα των τροχαίων…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επιστροφή του Μινώταυρου
Ο Μινώταυρος είναι πανταχού παρών. Υποσκάπτει το μέλλον του τόπου. Η αναμέτρηση με τον Μινώταυρο χρειάζεται έναν καινούργιο Θησέα. Και συντρόφους του Θησέα αποφασισμένους να δώσουν τη μάχη της εξουδετέρωσής...
Η επιστροφή του Μινώταυρου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νεκροί από τροχαία σε Ελλάδα και Ε.Ε.
Κάθε φορά που η Ελληνική Στατιστική Αρχή, η ΕΛΣΤΑΤ, ανακοινώσει τους νεκρούς από τροχαία, τονίζεται ότι αυτά αποτελούν μία από τις σημαντικές αιτίες θανάτου στη χώρα μας, στην οποία υπάρχει αύξηση των θανάτων...
Νεκροί από τροχαία σε Ελλάδα και Ε.Ε.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τροχαία εγκλήματα: εκτός από τους φυσικούς, υπάρχουν και ηθικοί αυτουργοί
Ενα ακόμη «ακατανόητο» πολύνεκρο τροχαίο στη χώρα με τους 31.385 νεκρούς στους δρόμους τα τελευταία 20 χρόνια. Φτιάξαμε νέους αυτοκινητόδρομους για να ταξιδεύουμε με ασφάλεια. Αγοράζουμε όλο και πιο ακριβά και...
Τροχαία εγκλήματα: εκτός από τους φυσικούς, υπάρχουν και ηθικοί αυτουργοί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κώδικας Οδικής Δολοφονίας
Χθες ήταν η «φονική» Πόρσε σε μια τρελή πορεία, προχθές ήταν το «γλέντι» που «θόλωσε» τις αντιδράσεις του έμπειρου οδηγού, πέρσι ήταν το «γινάτι» του ηλικιωμένου που αποφάσισε να σκίσει τα νερά, κόβοντας στη...
Κώδικας Οδικής Δολοφονίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας