• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 11.9°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.4°C
    5 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 12.6°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.2°C
    3 BF
    34%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 11.0°C
    1 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    3 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    36%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 11.5°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    4 BF
    62%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.8°C
    3 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    4 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    4 BF
    37%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 12.3°C
    3 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 10.5°C
    2 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    5 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 12.1°C
    4 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    3 BF
    48%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 11.4°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    41%
EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Καταιγίδα που έρχεται από το πέλαγος

  • A-
  • A+

Ιλιάς. Ραψωδία Δ`, στ. 1-292.

Στα παλάτια με τα χρυσά δάπεδα στον Όλυμπο, όλοι οι θεοί, υπό τον Δία, είχαν σύναξη. Η Ήβη με σεβασμό τους πρόσφερε νέκταρ. Οι θεοί έβλεπαν μπροστά τους όλα όσα συνέβαιναν στην Τροία και τσούγκριζαν τις κούπες τους λέγοντας ευχές. Ο Δίας άνοιξε την θεϊκή σύναξη θέλοντας να ψέξει την σύζυγο του Ήρα.

« Ο βασιλιάς Μενέλαος έχει μεγάλη τύχη που δυο θεές ανίκητες η Αθηνά κι η Ήρα δυναμικά και σταθερά παντού αυτόν στηρίζουν. Δύο ανίκητες θεές είναι προστάτισσες του ενώ τον άλλο μαχητή τον όμορφο τον Πάρι η Αφροδίτη μοναχά αυτόν υποστηρίζει και μόλις που επρόφτασε τη ζήση του να σώσει απ` την ορμή και την οργή του βασιλιά Ατρείδη, του Μενελάου του ξανθού που μάχονταν σαν γίγας. Όλοι μας καταλάβαμε που είδαμε τη μάχη ότι τη νίκη κέρδισε με άνεση ο Ατρείδης που πάλευε για την τιμή που του `θιξε ο Πάρις. Αγαπημένες μου θεές, και σεβαστοί θεοί μου πρέπει ν` αποφασίσουμε πως προχωράμε τώρα για όλα αυτά που θα γενούν στην πόλη του Πριάμου. Μάχες, πολέμους, συμπλοκές θ` ανάψουμε για κείνους, τους Τρώες και τους Αχαιούς, να μάχονται με λύσσα, ή την ειρήνη τη γλυκιά θα φέρουμε για κείνους. Πρέπει να τα ζυγίσουμε δίκαια και γενναία ώστε οι τωρινοί εχθροί για πάντα να φιλιώσουν. Ο Πρίαμος ο βασιλιάς την πόλη του να σώσει και πίσω ο Μενέλαος να πάρει την Ελένη και έτσι να ειρηνέψουνε να πάψει πια το αίμα να τρέχει εκεί σαν ποταμός και πόνο να σκορπάει»

Η Ήρα και η Αθηνά μουρμούριζαν μεταξύ τους ψάχνοντας τρόπους να τιμωρηθούν σκληρά οι Τρώες. Η Αθηνά δεν αντιμίλησε στον πατέρα της Δία αν και είχε θυμώσει πολύ με όσα είπε ο Ζευς και την πολιτική του « των ίσων αποστάσεων». Ήθελε να του φωνάξει δυνατά και να ακουστεί παντού: Μα καλέ μου πατέρα δεν θα τιμωρηθούν οι Τρώες για την μέγιστη Ύβρη που διέπραξαν που ενώ απολάμβαναν την θεϊκή φιλοξενία του Μενέλαου, ο Πάρις αντί για ευχαριστώ, κλέφτηκε με την Ωραία Ελένη αρπάζοντας την από το παλάτι του Μενέλαου που τον φιλοξενούσε με τους ιερούς κανόνες της φιλοξενίας τους οποίους εσύ όρισες για τους ανθρώπους ως Ξένιος Ζευς. Όμως η Αθηνά δεν είπε τίποτα απ` αυτά στον αγαπημένο της πατέρα.

Η Ήρα όμως πλήρης οργής, δεν κρατήθηκε και είπε στον Δία:

«Δία Κρονίδη αδάμαστε τι είναι αυτά που είπες; Όσα εγώ με φρόνηση σκέφτηκα για τη μάχη ανάμεσα στους Αχαιούς και στους αδίκους Τρώες εσύ μ` αυτά τα λόγια σου όλα τα διαγράφεις. Οι Τρώες για την Ύβρη τους θα πρέπει να πληρώσουν, αυτό πιστεύουμε εδώ οι πιο πολλοί θεοί σου. Στο τέλος πάντα γίνεται αυτό που εσύ ορίζεις». Ο Δίας εκνευρίστηκε με όσα είπε η Ήρα και αμέσως της απάντησε με τούτα εδώ τα λόγια: «Δαιμονισμένη, τρομερή και μοχθηρή γυναίκα, πες μου ποιο είναι το κακό που έκαναν οι Τρώες και τόσο τους οργίστηκες και θες να τους ξεκάνεις και τ` όμορφο το κάστρο τους ζητάς να το διαλύσεις; Ποθείς τις πύλες να διαβείς και τα ψηλά μπεντένια και από τη μαύρη λύσσα σου ωμούς να φας τους Τρώες, τον βασιλιά τον Πρίαμο και όλα τα παιδιά του. Πράξε όπως θες, μαύρο θεριό, μα γνώριζε πως έτσι στο τέλος θε να συγκρουστείς με μένα απευθείας και τότε εσύ θα γκρεμιστείς απ` τις κορφές του Ολύμπου. Ίσως να πάρω απόφαση μια πόλη να τσακίσω και να τη σβήσω από τη γη και τον απάνω κόσμο κι αυτή η πόλη η τρανή, η ξακουσμένη πόλη να είναι αγαπημένη σου και να την προστατεύεις. Τέτοιες σου έδωσα πολλές που μέσα ζούνε ανθρώποι που κτίσανε ναούς για σε και σε λατρεύουν τόσο, όσο και συ τους αγαπάς. Μάθε πως έχω και εγώ αγαπημένη πόλη κι αυτή `ναι η εξακουστή η πόλη του Πριάμου που αγαπώ όσο καμιά από τις πόλεις όλες που ορίζω εγώ και κυβερνώ εις τον απάνω κόσμο κάτω από τον ουρανό που `ναι γεμάτος άστρα κι ο παντεπόπτης ήλιος φωτίζει κι εποπτεύει. Οι Τρώες δεν παρέλειψαν ποτέ καμιά θυσία στον ιερό μου το βωμό μπροστά από τον ναό μου».

Απάντησε στον άντρα της τον μέγιστο Κρονίδη η Ήρα η πανέμορφη με τα μεγάλα μάτια.

«Από τις πόλεις που αγαπώ τρεις είναι που λατρεύω: Το Άργος, τις πλατύδρομες Μυκήνες και τη Σπάρτη. Γνωρίζω πως αν το ποθείς τις καταστρέφεις όλες, μόνο εσύ μπορείς αυτό αν θέλεις να το πράξεις που τόσα όπλα δυνατά έχεις στη δούλεψη σου. Συγχώρα με, ποτέ ξανά δεν θα αυθαδιάσω για τέτοια θέματα λεπτά που δίκαια ορίζεις. Η δύναμη μου ασήμαντη μπροστά στην εδική σου. Όμως είμαι και εγώ θεά και μάλιστα η πρώτη στην τάξη απ` όλες τις θεές που κυβερνούν τον κόσμο. Εσύ κι εγώ ω μέγιστε έχουμε ίδια ρίζα, του Κρόνου τέκνα είμαστε. Και μη ξεχάσεις πως εμείς γενήκαμε ζευγάρι και τρεις θεούς γεννήσαμε τον Ήφαιστο, τον Άρη και την πανέμορφη θεά την ακριβή μας Ήβη που προμηθεύει τους θεούς με νέκταρ κι αμβροσία. Πρέπει και μένα ο κόπος μου να μη χαθεί τ` ανέμου· Έλα καλέ μου σύζυγε που τα ορίζεις όλα να βρούμε λύση εμείς οι δυο κι όλοι θα συμφωνήσουν. Να στείλουμε την Αθηνά που όλοι την τιμάνε να πάει στους εμπόλεμους τους Τρώες για να πείσει να σπάσουνε τους όρκους τους, κι ο πόλεμος ν` αρχίσει».

Δέχτηκε ο Δίας ο τρανός την πρόταση της Ήρας και πρόσταξε την Αθηνά και πατρικά της είπε: « Κόρη μου τιμημένη μου Παλλάδα Αθηνά μου πετάξου στους εμπόλεμους στης Τροίας το πεδίο. Πείσε τους Τρώες τους σκληρούς τους όρκους να πατήσουν που δώσανε τους ιερούς μαζί με τους Αργείους».

Η Αθηνά αμέσως έφτασε στην Τροία γρήγορη σαν την λαμπρή αστροβολίδα που εξακοντίζει ο Δίας, θεϊκό σημάδι για τους πολεμιστές ή τους ναυτικούς καθώς πέφτοντας στη γη γεμίζει την ατμόσφαιρα σπίθες. Τόσο γρήγορα και ορμητικά έφτασε η Αθηνά στην Τροία και στάθηκε ανάμεσα στους αντιμαχόμενους στρατούς που απορούσαν αν η Αθηνά έφερνε βουλή του Δία να αρχίσουν ξανά τον πόλεμο ή απόφαση του για ειρήνη. Η Αθηνά πήρε τη μορφή του γενναίου πολεμιστή Λαόδοκου του γιου του Αντήνορα. Ζητούσε, η Αθηνά- Λαόδοκος τον ισόθεο Πάνδαρο Λυκαονίδη. Τον βρήκε στο στράτευμα του από την περιοχή του ποταμού Αισήπου. Είπε η Αθηνά στον Πάνδαρο:

«Πάνδαρε πολεμόχαρε ρίξε σαΐτα τώρα στο βασιλιά Μενέλαο και σπάσε την ειρήνη να ξαναρχίσει ο πόλεμος που τόσο πεθυμάς τον. Οι Τρώες θα σε δόξαζαν και θα τους είχες κάνει χάρη μεγάλη, ανέλπιστη τόσο πολύ σπουδαία που ο Πάρις θα σε δόξαζε σε όλη τη ζωή σου, και δώρα θα σε γέμιζε σπουδαία και μεγάλα, αν τον ξανθό Μενέλαο σκότωνες με το βέλος. Είσαι τοξότης άφταστος κι έχεις εύκολο στόχο τώρα που βρίσκεται κοντά ο μισητός Ατρείδης. Ρίχτου λοιπόν, τι κάθεσαι και στην πυρά τον στείλε. Και υποσχέσου στον θεό, τον πρώτο τοξοβόλο, τον φωτογέννητο θεό, τον ιερό τον Φοίβο, θυσίες πάναγνες πολλές εσύ να του προσφέρεις, με εκατό μικρά αρνιά να τον ευχαριστήσεις όταν γυρίσεις σπίτι σου στην φημισμένη Ζέλεια».

Ο Πάνδαρος πείσθηκε από τα λόγια της Αθηνάς και πήρε το γυαλιστερό τόξο του φτιαγμένο από τεράστιο κέρατο άγριου αρσενικού κρι-κρι που κάποτε σκότωσε. Δεκάξι σπιθαμές μήκος είχε το κάθε κέρατο. Ένας επιτήδειος τεχνίτης που γνώριζε να δουλεύει τα κέρατα έφτιαξε ένα υπέροχο μεγάλο τόξο από τα κέρατα του αγριμιού. Ο Πάνδαρος τέντωσε το τόξο του να σημαδέψει τον Μενέλαο ενώ οι σύντροφοι τον κάλυπταν με τις ασπίδες του ώστε να μην τον αντιληφθούν οι Αχαιοί. Η ίδια η Αθηνά που παρότρυνε τον Πάνδαρο να σημαδέψει τον Μενέλαο βρέθηκε δίπλα στον Ατρείδη και έστρεψε το βέλος γλυτώνοντας τη ζωή του προστατευόμενου της Μενέλαου. Η σαΐτα κτύπησε τη ζώνη του, πέρασε τον θώρακα και έφτασε χωρίς δύναμη στη σάρκα του βασιλιά προκαλώντας ένα μικρό τραύμα που αιμορράγησε βάφοντας τα πόδια, τις κνήμες και τις φτέρνες. Ο Αγαμέμνων πάγωσε όταν είδε το αίμα του αδελφού να κυλά στα πόδια. Φοβήθηκε και ο ίδιος ο Μενέλαος αλλά γρήγορα κατάλαβαν ότι το τραύμα ήταν επιφανειακό και ακίνδυνο.

« Αδελφέ μου Μενέλαε οι Τρώες πάτησαν τους όρκους και λίγο έλειψε να σε σκοτώσουν. Ο Δίας θα τους τιμωρήσει γι` αυτήν την μεγάλη Ύβρη που διέπραξαν». Ο Αγαμέμνων έστειλε τον κήρυκα Ταλβύθιο να καλέσει τον γιατρό Μαχάονα, τον καλύτερο γιατρό στον κόσμο, γιο του Ασκληπιού, να περιποιηθεί το τραύμα του Μενέλαου με βότανα και φάρμακα που ο Κένταυρος Χείρων είχε δώσει στον πατέρα του Ασκληπιό. Ο Αγαμέμνων αποφασίζει να επιθεωρήσει και να εμψυχώσει το στράτευμα αφού οι Τρώες πάτησαν τους ιερούς όρκους και κτύπησαν τον αδελφό του Μενέλαο. Παρατάει το βασιλικό του άρμα που είναι κατάκοσμο από αστραφτερά χάλκινα ελάσματα και παραδίδει τα χαλινάρια των αλόγων στο νεαρό Ευρυμέδοντα τον γιο του Πτολεμαίου Πειραιείδη. Ξεχύθηκε σαν σίφουνας ο αρχηγός στο παρατεταγμένο στράτευμα περνώντας πρώτα από τους δικούς του Αργίτες και τους έλεγε «Κουράγιο πατριώτες μου κρατάτε αναμμένη την φλόγα της αντρειάς σας. Ο πατέρας μας ο Δίας θα μας συνδράμει να δώσουμε την πρέπουσα απάντηση στους Τρώες που πάτησαν τους άγιους όρκους που δώσαμε. Θα παραδώσουμε τα τρυφερά κορμιά τους στα όρνια και αφού γκρεμίσουμε τα μπεντένια τους θα οδηγήσουμε τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους στα καράβια μας». Ο Αγαμέμνων έβλεπε κάποιους να είναι σκεφτικοί και προβληματισμένοι αν θα έπρεπε να μπουν ξανά στη μάχη. Με θυμό μίλησε σ` αυτούς:

« Μα εσείς ντροπή δεν νιώθετε γι` αυτούς τους δισταγμούς σας, άναντροι, φοβητσιάρηδες, δειλοί και τρομαγμένοι σαν τα ελάφια φαίνεστε π` απόκαμαν να τρέχουν και όταν άλλο δεν μπορούν τρέμουν και σταματάνε και δέχονται τη μοίρα τους που είναι ο θάνατος τους. Αν τώρα εμείς δειλιάσουμε οι Τρώες θα μας κάψουν τα όμορφα καράβια μας κι ύστερα θα μας σφάξουν σαν πρόβατα και σαν τραγιά που πάνε για θυσία».

Σαν άνεμος γυρόφερνε μέσα στο στράτευμα του και έφτασε στους Κρητικούς που βάζαν τ` άρματα τους και άκουγαν με προσοχή τους δύο αρχηγούς τους. Ο Ιδομενέας πιο μπροστά και πίσω ο Μηριόνης ώστε να έχουν συνοχή οι πρώτοι με τους πίσω. Ο Αγαμέμνων χάρηκε που είδε τέτοια τάξη και τόσο ετοιμοπόλεμους πολλούς γενναίους άντρες. «Ιδομενέα σύντροφε άριστε καβαλάρη απ` όλους που `μαστε εδώ εσύ σαι ο πιο γενναίος. Στον πόλεμο ανίκητος και στο ποτήρι πρώτος. Έτσι και εγώ όπως και εσύ το μέτρο δεν νογάμε σαν το κρασί μας πίνουμε ή μες τη μάχη ορμάμε. Δείξε σε όλους φίλε μου πως όσα λες ισχύουν και ότι δεν είναι καυχησιές τα λόγια τα δικά σου». ( Οι καυχησιές των Κρητικών;) Απάντησε ο Ιδομενεύς στον αρχηγό Ατρείδη:

«Ατρείδη Αγαμέμνονα ποτέ δε θα σ` αφήσω στον πόλεμο και στο κρασί πάντα θα παραστέκω και πάντα τη φιλία μου εσύ να λογαριάζεις. (Σημ. Μυκήνες- υστερομινωίτες;). Μη νοιάζεσαι για μας εδώ. Τα άριστα θα πράξουμε κι εγώ και ο Μηριόνης αλλά και όλοι οι άντρες μας με φόρα θα παλέψουν τους Τρώες να νικήσουμε τους υβριστές των θείων.».

Ο Αγαμέμνων φεύγοντας από τους Κρητικούς συνάντησε τους δύο Αίαντες που έβαζαν τα άρματα τους έχοντας τα μάτια τους στα στρατεύματα τους που θύμιζαν σκούρο, βαρύ σύννεφο που κατέβηκε στη γη. Οι δυο γενναίοι Αίαντες έλεγχαν τους πολεμιστές τους όπως κάνει ο βοσκός ελέγχοντας το κοπάδι του και αξιολογεί ότι το μαύρο, πυκνό σύννεφο που έρχεται από το πέλαγος ρυτιδώνοντας και σκουραίνοντας τη θάλασσα θα φέρει δυνατή καταιγίδα και αμέσως σπεύδει να βάλλει στη σπηλιά τα ζωντανά για να τα προστατέψει από την ασυγκράτητη ανεμοθύελλα. Έτσι, σαν τη μαύρη καταιγίδα προχωρούσαν οι πυκνές φάλαγγες των ανδρών των Αιάντων με ορμή και αποφασιστικότητα. Τα κοντάρια τους και οι ασπίδες σχημάτιζαν αδιαπέραστο τείχος και χάρηκε πολύ όταν τους είδε ο Αγαμέμνονας. Είπε στους Αίαντες:

« Αίαντες, φίλοι ατρόμητοι κι ανίκητοι στη μάχη, να πω δεν έχω τίποτα για να σας συμβουλεύσω, είσαστε τέλειοι παντού και περιττό θα ήταν λόγια εγώ να πω σε σας άρχοντες πολεμάρχοι. Μόνοι σας καταφέρνετε στις μάχες να νικάτε. Μακάρι ο Δίας ο τρανός κι η Αθηνά Παλλάδα κι ο τοξευτής Απόλλωνας σαν το δικό σας θάρρος σ` όλους τέτοιο να `διναν και θάταν θέμα ώρας το κάστρο το απόρθητο της Τροίας να διαλύσω».

Σχόλια.

Ἥρη τ' Ἀργείη καὶ Ἀλαλκομενηῒς Ἀθήνη. στ. 8.

Αναφορά στις δύο ισχυρότερες και επιδραστικότερες θεές, Ήρα και Αθηνά.

Η Ήρα ήταν η προστάτιδα θεά του Άργους όπου και ο ονομαστός ναός της το περίφημο Ηραίον του Άργους.

Ἀλαλκομενηΐς, -ΐδος, επίθετο της Αθηνάς, πιθ. από το ἀλαλκεῖν, η Προστάτιδα, σε Ομήρου Ιλιάδα.

Ἄργός τε Σπάρτη τε καὶ εὐρυάγυια Μυκήνη· στ. 52.

εὐρῠ-άγυιᾰ, θηλ. επίθ., χρησιμοποιείται  μόνο σε ονομαστική και αιτιατική. Αυτή που έχει πλατείς δρόμους.  Επίθετο  των μεγάλων πόλεων, σε Όμηρο.

Οὐδὲ σέθεν Μενέλαε θεοὶ μάκαρες λελάθοντο, στ. 127.

τοῖοί τοι Μενέλαε μιάνθην αἵματι μηροὶ, στ. 146.

Από τις ελάχιστες φορές που ο Όμηρος περνά από το τρίτο στο δεύτερο πρόσωπο. Εδώ μιλά άμεσα στον Μενέλαο.

Μῃονὶς ἠὲ Κάειρα παρήϊον ἔμμεναι ἵππων·στ. 142.

Μηονίς = Μαιονία = Λυδία.

Κάειρα = Καρία.

πάσσε, τά οἵ ποτε πατρὶ φίλα φρονέων πόρε Χείρων. στ. 219.

Ο Κένταυρος Χείρων: Ήταν γιος του Κρόνου και της  Φιλύρας. Διακρίνεται από τους υπόλοιπους Κενταύρους για την σοφία του. Η μυθολογία τον αναφέρει σαν δάσκαλο των: Ασκληπιού, Ιάσονα, Κάστορα, Πολυδεύκη, Αχιλλέα..

ἦλθε δ' ἐπ' Αἰάντεσσι κιὼν ἀνὰ οὐλαμὸν ἀνδρῶν· στ. 273.

Αναφορά στους δυο Αίαντες: Το γιο του Τελαμώνα από τη Σαλαμίνα και τον γιο του Οϊλέα από την Λοκρίδα. Ο Τελαμώνιος ήταν γιγαντόσωμος και πολύ δυνατός ενώ ο άλλος ήτν μικρόσωμος αλλά το ίδιο γενναίος με τον συνονόματο του.

1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.

2*. Αφιερωμένο στον φίλο ποιητή Δημοσθένη Πατρώνα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ει θεοί εισί κακοί, ουκ εισί θεοί (Ευριπίδης, Ιφιγένεια εν Ταύροις)
Λυπήθηκαν οι Τρώες που έπρεπε να σταματήσουν την επέλαση τους λίγο πριν νικήσουν τους εχθρούς τους. Αντίθετα οι Αχαιοί πήραν μια ανάσα με τον ερχομό της νύκτας.
Ει θεοί εισί κακοί, ουκ εισί θεοί (Ευριπίδης, Ιφιγένεια εν Ταύροις)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αιδώς Αργείοι!
Δία πατέρα λυπήσου μας. Ήμουν πάντα ευσεβής απέναντι σου. Σε όλους τους βωμούς που βρήκα στο δρόμο μου μέχρι εδώ, σου πρόσφερα λαμπρές θυσίες. Βοήθα μας τρανέ θεέ μη μας εγκαταλείπεις».
Αιδώς Αργείοι!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φωνή λαού, οργή θεού
Ο Ζευς φόρεσε τη χρυσή του πανοπλία και ανέβηκε στο θεϊκό του άρμα που έσερναν χαλκοπόδαρα γρήγορα σαν τον άνεμο, άλογα με χρυσές χαίτες. Τα άλογα πέταξαν ανάμεσα στη γη και στα αστέρια τ` ουρανού.
Φωνή λαού, οργή θεού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τοις τολμώσιν η τύχη ξύμφορος: Η τύχη είναι με τους τολμηρούς (Θουκυδίδης) 
Οι Τρώες όταν βλέπουν τον Έκτορα και τον Πάρη ξανά στη μάχη παίρνουν θάρρος και επιβάλλουν την τρομερή τους δύναμη στους αμυνόμενους Αχαιούς.
Τοις τολμώσιν η τύχη ξύμφορος: Η τύχη είναι με τους τολμηρούς (Θουκυδίδης) 
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν συγκρούονται δύο αντίπαλοι φέρει την ευθύνη ο εξυπνότερος (Γκαίτε)
«Άντρες γενναίοι και οι δυο, ατρόμητοι λεβέντες, τη μάχη αμέσως πάψετε πριν πέσετε στο χώμα ξέπνοοι και χωρίς ζωή στα άψυχα κορμιά σας».
Όταν συγκρούονται δύο αντίπαλοι φέρει την ευθύνη ο εξυπνότερος (Γκαίτε)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άνεμος όταν φυσά, οι καλαμιές γεμίζουν αυλητρίδες (Εμπειρίκος)
Ο Αγαμέμνων σκιάχτηκε με την απόφαση του αδελφού του αφού γνώριζε ότι ο Έκτορας είναι ανίκητος, πολύ γενναίος και έξυπνος, σίγουρα πιο καλός πολεμιστής από τον Μενέλαο.
Ο άνεμος όταν φυσά, οι καλαμιές γεμίζουν αυλητρίδες (Εμπειρίκος)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας