• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 2.8°C / 7.9°C
    4 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.1°C / 7.7°C
    3 BF
    30%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 9.0°C
    5 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.9°C / 5.5°C
    4 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    4 BF
    38%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.0°C / 3.5°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    3 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 9.9°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 5.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 6.8°C
    5 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 2.3°C
    5 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    4 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.3°C / 4.9°C
    0 BF
    42%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 2.8°C
    2 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    4 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.7°C / 6.5°C
    4 BF
    81%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 4.9°C
    3 BF
    44%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.2°C / 5.7°C
    2 BF
    43%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.1°C / 1.1°C
    3 BF
    40%

Πορφυρό υφαντό με ξομπλιαστά κεντήματα

  • A-
  • A+

Ιλιάς, ραψωδία Γ`, 1 – 274.

Οι Τρώες παρατάχθηκαν δίπλα στους αρχηγούς τους και σαν τα σμήνη των πουλιών αρμονικά κινιόταν βγάζοντας άναρθρες κραυγές ήχους, κλαγγές, θορύβους. Σαν να πετούν οι γερανοί και κράζουν στον αέρα, τις μπόρες και τις αστραπές κοιτώντας ν` αποφύγουν και φτάνουν με στριγκές φωνές στ` Ωκεανού το ρέμα φρικτό να φέρουν θάνατο στην χώρα των Πυγμαίων. Το ίδιο και οι Αχαιοί αμίλητοι κινούσαν με δύναμη και με ορμή να φτάσουνε στο κάστρο που προστατεύει ισχυρά την πόλη του Πριάμου. Όπως ο νότιος άνεμος φέρνει ψηλά στα όρη πυκνή ομίχλη, καταχνιά και μαύρη ανεμοζάλη σκορπά στον άμοιρο βοσκό που τίποτα δεν βλέπει κι ο κλέφτης που παραφυλά τα ζωντανά του κλέβει και ενώ ο βοσκός στην καταχνιά χάνει τα λογικά του ο κλεφταράς το χαίρεται και κάνει τη δουλειά του. Τέτοια μεγάλη καταχνιά σηκώνανε τα πόδια των Αχαιών που βάδιζαν την Τροία να πατήσουν.

Οι Τρώες ετοιμάζονταν για να τους αποκρούσουν και πρώτος ο Αλέξανδρος με τη μορφή τη θεία με γούνα λεοπάρδαλης στους ώμους του ριγμένη. Δύο κοντάρια φονικά με χάλκινες τις μύτες παλλόταν μες τα χέρια του. Αντροκαλούσε Αχαιούς μ` αυτόν να κτυπηθούνε. Κοντάρια, τόξο και σπαθί ήτανε τ` άρματα του. Με βήματα τεράστια μπροστά μπροστά προβάλλει κι απ` όλους τους συντρόφους εκείνος ξεχωρίζει.

Πρώτος τον αντιλήφθηκε ο ξανθός Μενέλαος που χάρηκε γιατί είχε μεγάλο άχτι στον άνθρωπο που του έκλεψε τη γυναίκα. Ένιωσε σαν λιοντάρι που εντοπίζει μεγάλο θήραμα και ορμά να το κατασπαράξει αδιαφορώντας για τα σκυλιά και τους ανθρώπους που του επιτίθενται για να πάρουν αυτοί το θήραμα. Ο Μενέλαος πήδηξε από το άρμα του, πάνοπλος και όρμησε προς τους Τρώες. Ο Αλέξανδρος φοβήθηκε σαν είδε τον ακράτητο Μενέλαο να εφορμά εναντίον του και οπισθοχώρησε αμέσως πίσω από την πρώτη γραμμή, όπως κάνει κάποιος που βλέπει ξαφνικά ένα φίδι μπροστά του και οπισθοχωρεί χωρίς να το σκεφτεί.

Ο αρχηγός ο Έκτορας θύμωσε όταν είδε τον αδελφό του Πάρη να φοβάται και να κρύβεται πίσω από τις γραμμές των Τρώων.

« Αχ! Πάρη μου πανέμορφε, Αλέξανδρε αδελφέ μου, γυναίκες όμορφες πλανάς, στον πόλεμο κιοτεύεις, κάλλιο να μη γεννιόσουνα να με ντροπιάζεις τόσο. Στα γέλια θα ξεσπάσουνε όλοι οι Αργείτες τώρα που έτρεξες και κρύφτηκες σαν φοβισμένο ζώο. Όλους εσύ μας ντρόπιασες, εμένα, τον πατέρα και στο λαό μας έδειξες τον πιο κακό τον τρόπο που πρέπει να μαχόμαστε για τη γλυκιά πατρίδα. Ντροπή σου που στους Αχαιούς έκανες τέτοιο δώρο, με τη φυγή την άτακτη για πάντα θα γελάνε. Εσύ σαι αυτός που μάζεψες πολεμιστές γενναίους και τη γυναίκα έκλεψες την θεϊκή Ελένη και διάβηκες τα πέλαγα και σε θαυμάζαμε όλοι; Και τώρα τι φοβήθηκες και κρύφτηκες αμέσως; Όρθιος στάσου, αγέρωχος μπροστάρης να σαι πάντα και στον ξανθό Μενέλαο δώσε να καταλάβει ποιος είναι αυτός που του κλέψε την όμορφη γυναίκα και χαίρεται τον έρωτα και όλα της τα κάλλη. Κιθάρα παίζεις μαγικά, χάρες περίσσιες έχεις και ομορφάδα ασύγκριτη δώρο της Αφροδίτης που ναι θεά της ομορφιάς και των ερώτων μάνα. Όλα αυτά θα γίνουνε χώμα και λάσπη Πάρη αν δεν αλλάξεις τακτική και σαν δειλός κινείσαι». Ο Πάρης του απάντησε με τούτα εδώ τα λόγια « Έχεις πολύ σκληρή καρδιά μεγάλε αδελφέ μου και σαν πελέκι κοφτερά είναι τα λόγια που πες αν και δικαίως μου τα λες για όσα έχω πράξει. Σαν το τσεκούρι το σκληρό π` όλα τα ξύλα σκίζει έτσι μου ξέσκισες κι εσύ την άμοιρη καρδιά μου γιατί πολύ σκληρή καρδιά έχεις στα στήθη μέσα. Τα δώρα που μου πρόσφερε μ` αγάπη η Αφροδίτη είν` θεϊκά χαρίσματα και μην τα σχολιάζεις. Μόνος μου δεν τ` απόκτησα, από θεά δοσμένα, από θεά της ομορφιάς χαρίστηκαν σε μένα. Έκτορα είσαι αρχηγός ότι προστάξεις τώρα θα γίνει για τον πόλεμο που έχουμε μπροστά μας. Εγώ δειλός δε θα φανώ γι αυτό και σου προτείνω τη μάχη να μη δώσουμε όλοι μαζί οι Τρώες ενάντια στους Αχαιούς, τόσοι να σκοτωθούνε. Δέξου με τον Μενέλαο εγώ να πολεμήσω για όσα μας χωρίζουνε κι εχθρούς μας έχουν κάνει. Όποιος νικήσει από τους δυο να πάρει την Ελένη και όλα να τελειώσουνε χωρίς πολέμους άλλους».

Ο Έκτορας χάρηκε που άκουσε τον αδελφό του να μιλά έτσι, δείχνοντας ανδρεία και υπευθυνότητα. Βγήκε στην κορυφή των Τρώων και τους διέταξε να σταματήσουν την επέλαση τους. Ο Αγαμέμνων, απέναντι είδε την κίνηση του Έκτορα και με τη σειρά του διέταξε το στράτευμα να σταματήσει ώστε ν` ακούσουν τι θέλει να πει ο αρχηγός των Τρώων.

«Τρώες και Αχαιοί ακούστε με όλοι. Ο αδελφός μου Αλέξανδρος είναι ο αίτιος αυτού του πολέμου αφού άρπαξε την Ωραία Ελένη την ομόκλινη του βασιλιά της Σπάρτης Μενέλαου. Αυτός λοιπόν προτείνει σ` όλους μας ν` αφήσουμε τα όπλα και να λύσει μόνος τις διαφορές του με τον Μενέλαο. Ο νικητής θα τα πάρει όλα και την Ωραία Ελένη και τους θησαυρούς και τα λάφυρα της νίκης. Οι άλλοι με σταθερή και έντιμη συμφωνία να συνάψουμε ειρήνη μεταξύ μας».

Όλοι έμειναν άφωνοι και σιγή επικράτησε στο πεδίο της μάχης. Τότε με στεντόρεια φωνή είπε ο Μενέλαος:

« Με όλα τούτα συμφωνώ, αυτό ακριβώς να γίνει, σ` όποιον η μοίρα έγραψε αυτός και θα πεθάνει και άλλοι να μην σκοτωθούν, να πάψουνε οι μάχες που τόσους άντρες διαλεκτούς στέλνουνε εις τον Άδη. Θυσία να προσφέρετε μια προβατίνα μαύρη και πρόβατο ολόασπρο στη Γη μα και στον Ήλιο. Ένα ακόμα πρόβατο θα κάνουμε θυσία στον Δία τον τρισμέγιστο τον νεφελοσυντάχτη. Ας έλθει ο γέρο Πρίαμος να κάνει τη θυσία να δώσει όρκους φοβερούς για τα συμφωνηθέντα. Αυτόν εμείς πιστεύουμε και όχι τα παιδιά του, μήπως τους όρκους του Διός ξεδιάντροπα πατήσουν».

Οι δυο πολυάνθρωποι στρατοί που ήταν έτοιμοι να αλληλοσπαραχθούν άκουσαν την πρόταση του Πάρη και την αποδοχή της από τον Μενέλαο με μεγάλη ανακούφιση. Επιτέλους να τελειώσει αυτός ο ανδροφάγος πόλεμος. Μπήκαν σε σειρά παρατεταγμένα τα άλογα και οι πολεμιστές ξεφορτώθηκαν τα βαριά τους όπλα και τα ακούμπησαν κάτω. Τα δυο στρατεύματα βρέθηκαν κοντά, μια στενή λωρίδα γης χώριζε τους Τρώες και τους Έλληνες. Ο αποφασιστικός Έκτορας διατάζει δυο τελάληδες να σπεύσουν στην Τροία και να φέρουν τον βασιλιά Πρίαμο και τα δυο αρνιά, το κάτασπρο και το κατάμαυρο, για τη θυσία στον Ήλιο και στη Γή. Ο Αγαμέμνων έστειλε τον Ταλθύβιο να φέρει το αρνί για τη θυσία στον Δία.

Η κόρη του Δία, η αγγελιοφόρος Ίριδα, πήρε τη μορφή της Λαοδίκης ,που ήταν η ωραιότερη από τις κόρες του Πριάμου και σύζυγος του Ελικάονα γιου του Αντήνορa. Η πανέμορφη Λαοδίκη βρήκε την Ωραία Ελένη στο βασιλικό της δώμα να υφαίνει στον αργαλειό της. Ύφαινε διπλό πανί γεμάτο με ξομπλιαστά κεντήματα που δείχνανε τον πόλεμο που η ίδια προκάλεσε όταν έφυγε από τη Σπάρτη με τον Πάρη. Ήτανε πορφυρό το χρώμα του υφαντού με τα κατορθώματα των Αχαιών και των Τρώων. Η θεά Ίριδα με τη μορφή της Λαοδίκης είπε στην Ωραία Ελένη:

« Έλα ακριβοθώρητη Ελένη να θαυμάσεις πως έπαψε ο πόλεμος και πια δεν έχει μάχες. Συμφώνησαν οι Αχαιοί κι οι Τρώες οι γενναίοι τον πόλεμο να πάψουνε, άλλοι μην σκοτωθούνε, άλλο πια να μη χαίρεται ο Άρης του πολέμου ο σκληροτράχηλος θεός. Αποφασίσανε αυτοί και σ` όλα συμφωνήσαν, να κτυπηθούν αλύπητα ο πρώην και ο νυν σου, ο τρομερός Μενέλαος με τον ωραίο Πάρη. Το έπαθλο θα είσαι εσύ κι ο πόλεμος θα πάψει. Όποιος νικήσει από τους δυο αυτός θα σε κερδίσει μαζί με λάφυρα πολλά κι ο πόλεμος θα λείψει».

Αυτά είπε η μεταμορφωμένη Ίριδα στην Ελένη και φεύγοντας της γέμισε τα στήθη με γλυκό πόθο και νοσταλγία για την Σπάρτη, τον πρώτο της άντρα τον ξανθό Μενέλαο, την κόρη τους και τους γονείς της. Σκέπασε το κεφάλι με ένα αραχνοΰφαντο κατάλευκο μαντήλι και με βιασύνη έφυγε μέσα από το δώμα με δάκρυα στα μάτια. Την ακολουθούσαν οι ακόλουθες της, η Κλυμένη με τα μεγάλα μάτια και η Αίθρα η κόρη του Πιτθέα. Τρέχοντας φτάσανε μπροστά στις Σκαιές Πύλες και ανέβηκαν πάνω στον πύργο. Εκεί βρισκόταν και οι γέροντες της Τροίας με πρώτο πρώτο τον Πρίαμο. Ήταν επίσης εκεί οι Θυμοίτης, Πάνθοος, Λάμπος, Ικετάων ο γιος του Άρη, Κλυτίος, Αντήνωρ και Ουκαλέγων. Σπουδαίοι δημογέροντες, άξιοι συμβουλάτορες αλλά πολύ μεγάλοι πια για πόλεμο. Σαν τα τζιτζίκια ακουγόταν, μίλαγαν ακατάπαυστα και είχαν γνώμη σωστή για όλα όσα συμβαίνουν. Μόλις είδαν την Ελένη να φτάνει κοντά τους στον ψηλό πύργο λέγανε μεταξύ τους ψιθυριστά, με θαυμασμό μεγάλο «Ούτε οι Αχαιοί ούτε εμείς οι Τρώες κάνουμε λάθος που σκοτωνόμαστε για μια τέτοια γυναίκα. Αξίζει κάθε θυσία. Η εμφάνιση της είναι εμφάνιση θεάς. Όμως η τόση ασύγκριτη ομορφιά τους άντρες μας σκοτώνει. Δεν αντέχεται τόσο κάλλος. Καλύτερα να φύγει να επιστρέψει στην Σπάρτη, γιατί θα φέρει συμφορές σε μας και στα παιδιά μας».

Ο Πρίαμος μίλησε και είπε στην Ελένη: « Έλα και κάτσε δίπλα μου όμορφη κοπελιά μου, να δούμε τον αγώνα αυτόν ανάμεσα στους άντρες που για εσένα πολεμούν. Να δεις τον πρώτο άντρα σου να μάχεται για σένα, να δεις και άλλους σου γνωστούς, φίλους και συγγενείς σου από τη πατρίδα την παλιά που άφησες για χάρη, του γιου μου του Αλέξανδρου που πολεμά για σένα με τον ξανθό Μενέλαο το βασιλιά της Σπάρτης. Δε φταις εσύ κοπέλα μου για τα δεινά που ζούμε αλλ` οι αθάνατοι θεοί που όλα τα ορίζουν. Πες μου ποιος είναι Ελένη μου ο δυνατός ο άντρας ανάμεσα στους Έλληνες και σαν θεός φαντάζει»; Στον Πρίαμο απάντησε πρόθυμα η Ελένη: « Σε σέβομαι πατέρα μου αλλά και σε φοβάμαι καλύτερα να πέθαινα να μην ακολουθούσα το γιο σου τον Αλέξανδρο στης πόλης σου το κάστρο. Παράτησα την κόρη μου, γονείς και φίλες τόσες και πόλεμο προκάλεσα σε δυο λαούς γενναίους. Και τώρα μέσα στον καημό περνώ τις μαύρες ώρες. Αυτός που λάμπει σαν θεός μάθε καλέ πατέρα, είναι ο Αγαμέμνονας ο βασιλιάς του Άργους που ο Δίας τον ξεχώρισε και πρώτο μες στους πρώτους στους Έλληνες τον έχρισε. Του πρώτου άντρα μου αδελφός είναι αυτός ο άντρας μα εγώ η σκύλα η τρελή δε σκέφτηκα καθόλου και όλους τους παράτησα για χάρη του παιδιού σου του θεϊκού πανέμορφου του θεομόρφου Πάρη».

Ο Πρίαμος είπε: « Αξίζει να κυβερνά τόσο πολύ στρατό ο Αγαμέμνων. Τον πολυπληθέστερο στρατό που έχω δεί ποτέ τον είχαν οι Φρύγες στη μάχη τους με τις Αμαζόνες στις όχθες του Σαγγάριου. Όμως ο στρατός των Αχαιών είναι μεγαλύτερος από τους ιππομάχους Φρύγες που είχα δει στη Φρυγία με τα πολλά αμπέλια» Κατόπιν ο Πρίαμος ξεχώρισε έναν αεικίνητο πολεμιστή και ρώτησε την Ωραία Ελένη ποιος είναι αυτός ο πανέξυπνος άντρας που μοιάζει με δυνατό κριό με μακρύ και δασύ τρίχωμα που περνά από τεράστιο κοπάδι λευκών προβατίνων. Δεν είναι ψηλότερος από τον Αγαμέμνονα όμως έχει στήθη και ώμους πλατύτερους. Η κόρη του Δία Ελένη του είπε. « Είναι ο Οδυσσέας ο πολύγνωμος, ο γιος του Λαέρτη από το βραχώδες νησί της Ιθάκης. Είναι πρώτος στα στρατηγήματα, στα τεχνάσματα και στην παραπλάνηση των αντιπάλων». Ο Αντήνωρ είπε: « Αλήθεια λες Ωραία Ελένη, τυχαίνει να γνωρίζω τον πολύτροπο Οδυσσέα αφού κάποτε έφτασε απεσταλμένος σε μένα, μαζί με τον Μενέλαο, εδώ στην Τροία. Η Ελένη απάντησε στις ερωτήσεις όλες των γερόντων που ζητούσαν να μάθουν για τους αρχηγούς στο στράτευμα των Ελλήνων. Τη ρώτησαν κι εκείνη τους είπε για τον ήρωα Αίαντα τον «πύργο των Αχαιών», για τον κρητικό Ιδομενέα που τον γνώριζε καλά αφού συχνά ο Μενέλαος τον φιλοξενούσε στο παλάτι τους στη Σπάρτη.

«Δε βλέπω τα αδέλφια μου Κάστορα, Πολυδεύκη τους κούρους, τους Διόσκουρους ανίκητους στις μάχες. Ίσως να νιώθουνε ντροπή για όσα έχω κάνει και πόλεμο αντροφονιά προκάλεσα για όλους».

Η Ελένη δεν το γνώριζε αλλά εδώ και χρόνια οι Διόσκουροι αναπαύονταν θαμμένοι στην πατρική γη τους, στη χώρα της Λακεδαίμονος.

Πέρασαν οι τελάληδες από τον πύργο. Είχαν τα ζώα της θυσίας και το κρασί των χοών μέσα σε ασκί αίγας, τον κρατήρα και τις χρυσές κούπες των προσφορών που κρατούσε ο Ιδαίος ο μαντατοφόρος.

Ο Ιδαίος στάθηκε δίπλα στον Πρίαμο και του είπε ότι οι Αχαιοί και οι Τρώες επιθυμούν εκείνος, με το κύρος του, να δώσει αγνούς όρκους για την τήρηση των συμφωνιών ανάμεσα στα δύο στρατεύματα μετά το τέλος της μονομαχίας ανάμεσα στους δυο άντρες της Ωραίας Ελένης: Τον πρώτο άντρα της τον βασιλιά Μενέλαο και τον τωρινό πρίγκιπα Πάρη.

Ο Πρίαμος ζήτησε να φέρουν μια άμαξα ζεμένη σε άλογα. Ανέβηκε αυτός και ο Αντήνορας και βγήκαν από το κάστρο περνώντας από τις Σκαιές Πύλες για να πάνε στο στίβο μάχης. Κατέβηκαν από τη βασιλική άμαξα και περπατούσαν ανάμεσα στα δύο στρατεύματα που είχαν απιθώσει τα όπλα τους στη γη. Από τους Αχαιούς πήγαν ο Αγαμέμνων και ο Οδυσσέας. Οι Έλληνες κήρυκες έφτασαν με τα ζώα της θυσίας και τα υγρά των χοών – προσφορών για τους όρκους και την ιερή θυσία. Κρασί περίχυσαν στα χέρια οι βασιλιάδες και ο Αγαμέμνων με το κοφτερό του μαχαίρι έκοψε τις τρίχες από τα κεφάλια των κριών και τις έδωσε στους κήρυκες και αυτοί με τη σειρά τους τις μοίρασαν στους τέσσερις άρχοντες Πρίαμο, Αγαμέμνονα, Οδυσσέα και Αντήνορα.

Σχόλια.

..πέτονται ἐπ' ὠκεανοῖο ῥοάων, στ. 5.

Ο Ωκεανός είναι στα Ομηρικά έπη, ο ποταμός που περιβάλλει τη Γη στα πέρατα της. Το μεγαλύτερο ποτάμι του κόσμου. Η αρχαιότερη θαλάσσια θεότητα της ελληνικής μυθολογίας.

ποιμέσιν οὔ τι φίλην, κλέπτῃ δέ τε νυκτὸς ἀμείνω, στ.11.

.οι βοσκοί τη μισούν ενώ οι κλέφτες την προτιμούν( την καταχνιά, την ομίχλη) περισσότερο και από τη νύχτα. Η κλοπή ζώων είναι πανάρχαια συνήθεια.

Τρωσὶν μὲν προμάχιζεν Ἀλέξανδρος θεοειδὴς, στ. 16.

Για τους Τρώες, στην πρώτη γραμμή βρισκόταν ο θεόμορφος Αλέξανδρος.

Αλέξανδρος: Ο Πάρης.

Δύσπαρι εἶδος ἄριστε γυναιμανὲς ἠπεροπευτὰ, στ. 39.

Κακοπάρη, πανέμορφε, γυναικά και υπερόπτη.

Ἶρις δ' αὖθ' Ἑλένῃ λευκωλένῳ ἄγγελος ἦλθεν, στ 121.

Η Ίρις ήλθε αγγελιοφόρος στην Ελένη την γαλαζοαίματη.

Ίρις: Η προσωποποίηση του ουράνιου τόξου. Αγγελιοφόρος των θεών. Ο Φειδίας την απεικόνισε στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα με τον Δία και την Ήρα.

παῖδά τε τηλυγέτην καὶ ὁμηλικίην ἐρατεινήν. στ. 175.

Το μικρό κορίτσι( παίδα) είναι η μοναχοκόρη της Ωραίας Ελένης και του Μενέλαου, η Ερμιόνη. Μετά το τέλος του τρωικού πολέμου παντρεύτηκε τον Νεοπτόλεμο τον γιο και διάδοχο του Αχιλλέα, όπως μας πληροφορεί ο Όμηρος στη ραψωδία δ` της Οδύσσειας.

Τὸν δ' ἠμείβετ' ἔπειθ' Ἑλένη Διὸς ἐκγεγαυῖα· στ. 199.

Η Ωραία Ελένη ήταν κόρη του Δία και της Λήδας.

ἤτοι μὲν Μενέλαος ἐπιτροχάδην ἀγόρευε, στ. 213.

Επί τροχάδην = εν συντομία. Πολύ πρώιμη αναφορά στο περίφημο «λακωνίζειν» των Σπαρτιατών, γνωστό από τον Πλάτωνα,  Πρωταγόρας 342e6: « Το λακωνίζειν πολύ μάλλον έστι φιλοσοφείν».

Κάστορά θ' ἱππόδαμον καὶ πὺξ ἀγαθὸν Πολυδεύκεα, στ. 237.

Ο Κάστωρ και Πολυδεύκης, δίδυμοι κούροι του Διός γι` αυτό και Διόσκουροι. Αδέλφια της Ωραίας Ελένης και της Κλυταιμνήστρας. Δεν μετείχαν στην Τρωική εκστρατεία γιατί πέθαναν μετά την αρπαγή της αδελφής τους Ελένης αλλά πριν κηρυχτεί ο τρωικός πόλεμος.

κῆρυξ Ἰδαῖος ἠδὲ χρύσεια κύπελλα· στ. 248.

Ιδαίος: Ο πρώτος στην τάξη κήρυκας του βασιλιά Πριάμου.

1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.

2*. Αφιερωμένο στην αγαπημένη φίλη Μαριέττα Πεπελάση.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νότος ήτανε κι έπαψε. Ζουμπουλιά Σαλούστρο- Ντακανάλε
Κάθισαν όλοι σκεπτικοί, και με μεγάλη λύπη ενώ ο Αγαμέμνονας όρθιος τους μιλούσε με μαύρα δάκρυα πολλά σαν νερομάνα βρύση που ρίχνει σκοτεινά νερά σε βράχο ριζωμένο.
Νότος ήτανε κι έπαψε. Ζουμπουλιά Σαλούστρο- Ντακανάλε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ει θεοί εισί κακοί, ουκ εισί θεοί (Ευριπίδης, Ιφιγένεια εν Ταύροις)
Λυπήθηκαν οι Τρώες που έπρεπε να σταματήσουν την επέλαση τους λίγο πριν νικήσουν τους εχθρούς τους. Αντίθετα οι Αχαιοί πήραν μια ανάσα με τον ερχομό της νύκτας.
Ει θεοί εισί κακοί, ουκ εισί θεοί (Ευριπίδης, Ιφιγένεια εν Ταύροις)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αιδώς Αργείοι!
Δία πατέρα λυπήσου μας. Ήμουν πάντα ευσεβής απέναντι σου. Σε όλους τους βωμούς που βρήκα στο δρόμο μου μέχρι εδώ, σου πρόσφερα λαμπρές θυσίες. Βοήθα μας τρανέ θεέ μη μας εγκαταλείπεις».
Αιδώς Αργείοι!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φωνή λαού, οργή θεού
Ο Ζευς φόρεσε τη χρυσή του πανοπλία και ανέβηκε στο θεϊκό του άρμα που έσερναν χαλκοπόδαρα γρήγορα σαν τον άνεμο, άλογα με χρυσές χαίτες. Τα άλογα πέταξαν ανάμεσα στη γη και στα αστέρια τ` ουρανού.
Φωνή λαού, οργή θεού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τοις τολμώσιν η τύχη ξύμφορος: Η τύχη είναι με τους τολμηρούς (Θουκυδίδης) 
Οι Τρώες όταν βλέπουν τον Έκτορα και τον Πάρη ξανά στη μάχη παίρνουν θάρρος και επιβάλλουν την τρομερή τους δύναμη στους αμυνόμενους Αχαιούς.
Τοις τολμώσιν η τύχη ξύμφορος: Η τύχη είναι με τους τολμηρούς (Θουκυδίδης) 
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν συγκρούονται δύο αντίπαλοι φέρει την ευθύνη ο εξυπνότερος (Γκαίτε)
«Άντρες γενναίοι και οι δυο, ατρόμητοι λεβέντες, τη μάχη αμέσως πάψετε πριν πέσετε στο χώμα ξέπνοοι και χωρίς ζωή στα άψυχα κορμιά σας».
Όταν συγκρούονται δύο αντίπαλοι φέρει την ευθύνη ο εξυπνότερος (Γκαίτε)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας