Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πόσα; Πλάκα με κάνεις...

Τζόρτζια Ο' Κίφι, «Jimson Weed/White Flower No.1», πουλήθηκε 44 εκατ. δολάρια…

Πόσα; Πλάκα με κάνεις...

  • A-
  • A+

Το «Κεφάλι νεαρής γυναίκας», πίνακας του Πικάσο, αξίας 25 εκατομμυρίων ευρώ… Το «Jimson Weed/White Flower No1», έργο της Ο’Κίφι, πουλήθηκε 44 εκατ. δολάρια… Μέχρι εκεί σταματάει η είδηση. Τα μάτια καρφώνονται σ’ αυτά τα ποσά και το μυαλό αδυνατεί να κατανοήσει τι είναι κι από τι είναι φτιαγμένη αυτή η πανάκριβη τέχνη.

Βεβαίως η σχέση μου με τη ζωγραφική δεν είναι κι από τις καλύτερες, όπως και η σχέση μου με τα λεφτά. Αυτοί που διαθέτουν αυτά τα ποσά ίσως αλλιώς να αγαπούν τα χρώματα και τους συνδυασμούς τους, αλλιώς να εκτιμούν ευθείες και καμπύλες. Αλλά πάλι, τόσα εκατομμύρια, πλάκα με κάνεις.

Δεν βρέθηκα ποτέ σε πλειστηριασμούς έργων τέχνης. Ποτέ. Από κινηματογραφικές ταινίες οι εικόνες: η αρχική τιμή, το χέρι που σηκώνεται, μετά άλλο που πλειοδοτεί και μετά άλλο, ώσπου να χτυπήσει το σφυράκι τρεις φορές πάνω στο τραπέζι -που κανονικά έπρεπε να χτυπήσει στο κεφάλι του τελικού πλειοδότη- και το έργο κατοχυρώνεται στον… τοίχο. Μουσείου, έπαυλης, αρχοντικού… Πάντως στον τοίχο.

Η διαδικασία πώλησης έργων τέχνης σε πλειστηριασμό μαρτυρείται από το 146 π.Χ. - έτσι λένε ότι διασκορπίστηκαν τα λάφυρα που πήρε από την Ελλάδα ο Λεύκιος Μόμμιος. Οι μεγάλοι όμως εμπορικοί οίκοι για την πώληση έργων τέχνης δημιουργήθηκαν στην Αμβέρσα, τον 16ο αιώνα. Είναι η εποχή που οι Βέλγοι ζωγράφοι δεν σηκώνουν κεφάλι, δεν προλαβαίνουν να πλένουν τα πινέλα τους αφού η εξαγωγή έργων ήταν στο ζενίθ της. Μετά, από τον 19ο αιώνα, αρχίσαμε να τα χάνουμε εντελώς – όχι όλοι. Οι... ευμαρειούχοι. Κλοπές, αντιγραφές, παρανοϊκοί συλλέκτες – όλα τα απαραίτητα ντεσού ώστε η υπογραφή του δημιουργού να αξιοποιεί οτιδήποτε, έστω κι ένα πρόχειρο σχέδιο.

Και ο λόγος αγοράς του έργου ξεστράτισε• δεν γίνεται από αγάπη, από θαυμασμό, αλλά για την εμπορική αξία. Ο Ανταμ Σμιθ στο βιβλίο του «Ο Πλούτος των Εθνών», πριν από δύο και πλέον αιώνες, έλεγε: «Τίποτα δεν είναι τόσο χρήσιμο όσο το νερό. Δύσκολα όμως μπορεί κανείς να το ανταλλάξει με οποιοδήποτε άλλο αγαθό. Ενα διαμάντι, απεναντίας, ελάχιστη αξία χρήσης έχει. Ωστόσο συχνά μπορεί κανείς να το ανταλλάξει με πολύ μεγάλη ποσότητα άλλων αγαθών».

Πρόβλημα. Τι αγαθό μπορεί να διαθέτω ώστε κάποιος να μου δώσει γι’ αυτό έναν Πικάσο; Μήπως «Το μυαλό από το κεφάλι της νεαρής γυναίκας»; Να λείπουν οι ειρωνείες.

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι και η παγκοσμιοποίηση
Αν θέλει η παγκοσμιοποίηση να προχωρήσει ποιοτικά, τότε πρέπει ν’ αφήσει τη μονότονη εμμονή της χρηματοπιστωτικής λαγνείας και να βάλει δίπλα δίπλα πολιτισμό και οικονομία. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο,...
Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι και η παγκοσμιοποίηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ριζοσπαστική και κοινότοπη σκέψη
Το επίθετο «ριζοσπαστικός» υποδηλώνει την πράξη ή την πρόθεση να απορρίψουμε το κοινότοπο, δηλαδή κάτι που δεχόμαστε παθητικά ως προφανές.
Ριζοσπαστική και κοινότοπη σκέψη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ώρα των στατιστικών
Στους μήνες που έρχονται, η κυβέρνηση, όλο και πιο συχνά, θα προσπαθεί να συγκαλύψει την πραγματικότητα με στατιστικές. Ηδη η επιχείρηση αυτή έχει ξεκινήσει με την... ανάπτυξη. Στη συνέχεια τη σκυτάλη θα πάρει...
Η ώρα των στατιστικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η μεροληψία δεν ήταν ποτέ δική μας σημαία
Η Ν.Δ. κέρδισε τις εκλογές γιατί κέρδισε στο πεδίο της προοπτικής. Μιας προοπτικής fake, ψεύτικης όπως πια αποδεικνύεται, αλλά κέρδισε. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε στο πεδίο της προοπτικής επειδή δεν πρόβαλε μια εξίσου...
Η μεροληψία δεν ήταν ποτέ δική μας σημαία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μύθος οι υψηλές συντάξεις στην Ελλάδα
Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε μόνο το ποσοστό του ΑΕΠ που αφιερώνεται στις συντάξεις και ειδικότερα τις συντάξεις γήρατος οι οποίες και αποτελούν στη χώρα μας το 85% των συντάξεων γήρατος και επιζώντων.
Μύθος οι υψηλές συντάξεις στην Ελλάδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η συνωμοσία των επιχειρηματιών (1)
Οι τραπεζίτες της Γουόλ Στριτ έκαναν οτιδήποτε ήταν στο χέρι τους για να στραγγαλίζουν συνεχώς την οικονομία των ΗΠΑ, όταν πρόεδρος της χώρας ήταν ο Φράνκλιν Ντελάνο Ρούζβελτ.
Η συνωμοσία των επιχειρηματιών (1)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας