• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 13.2°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 7.4°C / 11.6°C
    2 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.0°C
    5 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 6.9°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 8.2°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    65%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 8.6°C
    2 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 12.5°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    4 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    5 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.3°C / 14.3°C
    4 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 10.0°C
    2 BF
    75%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 10.5°C
    0 BF
    79%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    0 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.0°C
    3 BF
    57%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 11.7°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.1°C / 3.1°C
    1 BF
    77%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια παρέκβαση στο γκρίζο *

  • A-
  • A+

Περίεργα λόγια ακούγονται. Καιρό τώρα. Από τον τρέχοντα αντιπολιτευτικό λόγο. Ρηματοποιεί την αντιπολίτευση, χωρίς να εγγράφει μια ριζική κριτική απέναντι σε μια εξουσία που ονοματίζει «καθεστώς», δηλαδή μια κυβέρνηση που πράττει, από την πρώτη στιγμή της, με τρόπους ριζικά αντίθετους προς ό,τι ορίζεται ως κράτος δικαίου και κοινοβουλευτικό πολίτευμα. Ίσως, αυτή την αντίθεση ανάμεσα στο «καθεστώς» και στη δημοκρατική αρχή νομιμοποίησης, αυτή την απόσταση και τη διαφορά ανάμεσα στη ρηματική δημοκρατία και στην «περιγραφή» της από μια ολοένα και πιο αποπνικτική «κατάσταση έκτακτης ανάγκης», που συγκροτεί ένα καθεστώς εκτός και πέραν του κείμενου Συντάγματος, ίσως αυτή την αντινομία δεν μπορεί να υπερβεί ο τρέχων αντιπολιτευτικός λόγος.

Εγκαλεί ως παράνομες, πράξεις της κυβερνητικής εξουσίας, στο όνομα της παραβίασης της νομιμότητας. Ποιας νομιμότητας; Διότι η αντιπολίτευση οφείλει να ορίσει εκ των προτέρων το τι νοηματοδοτεί ως νομιμότητα. Οι πληθωρικές πράξεις νομοθετικού περιεχομένου της κυβέρνησης Μητσοτάκη, στο όνομα της «έκτακτης ανάγκης», είναι νόμιμες. Ο ίδιος ο Μητσοτάκης είπε ότι οι υποκλοπές επικοινωνιών δημόσιων προσώπων είναι νόμιμες. Αλλά πολιτικά μη αποδεκτές. Η αντιπολίτευση δεν έδωσε σημασία σ' αυτή την αντίστιξη «νόμου» και «εξουσίας», σ' αυτό το «αν το ήξερα, μολονότι νόμιμο, δεν θα το επέτρεπα». Αυτή η φράση αποτελεί επιτομή ενός βουλησιαρχικού, ανεξέλεγκτου, «ντεσιζιονιστικού» καθεστώτος, που υποτάσσει τον νόμο στη βούληση ακανονάρχητης ερμηνείας του από την ύπατη αυθεντία μιας γυμνής εξουσίας.

Είναι αυτό ακριβώς η επιτομή του καθεστώτος εξαίρεσης. Η κυβερνητική εξουσία ορίζει πότε αποφασίζει ότι έχει τη δύναμη να παρακάμπτει τον νόμο. Τον νόμο τού, «κατά τα άλλα», δικού της δικαιοδοτικού συστήματος. Κατά τα άλλα. Διότι ο Μάνεσης μας δίδαξε ότι το έννομο και το δικαιοδοτικό αποτελούν πύκνωση ενός δυναμικού συσχετισμού δύναμης με άδηλη έκβαση. Και ο Φουκό μάς έμαθε ότι ο νόμος ορίζει μεν κανονικότητες παλίμψηστης εξουσίας, αλλά και ερμηνείες ανατροπής της.

Καιρό τώρα, οι κυβερνώντες αφηγούνται, αντικριστά σε κάθε «κακό», την επικείμενη έλευση μιας καλύτερης μέρας. Οι πολλοί δεν το καταλάβαιναν, δεν το ένιωθαν. Είχαν μπροστά τους την ερημία μιας ζωής, με την αγωνία του άγνωστου, την ανεπίκουρη ασθένεια, την άπνοια σ' ένα ξημέρωμα που δεν ερχόταν, την πικρία του λειψού μεροκάματου, το καθημερινό σίριαλ μιας «κανονικής ζωής» στην κάμαρη του πουθενά. Δεν μπορούσαν να καταλάβουν οι πολλοί τι είναι αυτή η πρόσκληση σε μια μη υλιστική, «ολιστική προσέγγιση της ζωής» που φέρνει την «ευτυχία», όπως τους προέτρεπε ο πρωθυπουργεύων. Και δεν μπορούσαν να τα καταλάβουν αυτά οι πολλοί, όχι γιατί ήσαν αγράμματοι, αλλά επειδή τους εμπόδιζε αυτή η «οπισθοδρομική-καθυστερημένη» υλιστική συνθήκη της βιωτής τους.

Αυτά, όμως, δεν τα καταλάβαινε και ο άριστος των αρίστων. Ο Μητσοτάκης. Γιατί η κατανόησή τους εξαντλείται σε «ταχύρυθμα σεμινάριά» του από τριτοκλασάτο αμερικανικό Πανεπιστήμιο, όπου εκλείπει η απαιτητική ακολουθία: Weber-Parsons-Inglehart. Εκεί, σου σερβίρουν αυτά τα θέματα σε μεσημεριανό, πάντα ελαφρύ, γεύμα ο τάδε ή ο δείνα σύμβουλός σου. Και ίσως αυτή η ελαφρότητα του απομεσήμερου είναι ένας από τους λόγους που του ειπώθηκε να χρησιμοποιεί το «ολιστικό», μπερδεύοντας έτσι τον μεθοδολογικό ατομικισμό του φιλελεύθερου Popper με τον «αριστερό» ολισμό του Mauss.

Δεν έχει και πολλή σημασία. Η απόσταση από τον τρισκατάρατο ολοκληρωτισμό διατρέχεται σε χρόνο-μηδέν. Με δολοφονίες και ποδοπάτημα της όποιας νομιμότητας ενός ασθμαίνοντος Κράτους Δικαίου. Το πρωτεύον είναι η πάση θυσία διατήρηση του καθεστώτος μιας βαθιά προσωπολατρικής και αυτόχρημα ιδιοτελούς «φαμίλιας». Πάση θυσία. Πάνω και πέρα από τον νόμο. Με επαναληπτικό τσαλάκωμα κοινοβουλευτικών διαδικασιών, με εύσημα παραβίασης (εν ανάγκη αιματηρής) πλείστων όσων δικαιωμάτων, με κατασκευή «προθύμων» μιας αγελαίας και χύδην προπαγάνδας στα pecunia numerata ΜΜΕ, με χαφιέδες επιτηρητές των αταξινόμητων πολιτικών αντιπάλων, με ακαριαία καταπάτηση της αστικής, έστω, διάκρισης των εξουσιών.

Η «ευτυχία», που είπε ο Καλύβας στον Μητσοτάκη ότι συνιστά το διακύβευμα της επόμενης εκατονταετίας (με τα λόγια του «μαθητή» του Μητσοτάκη), είναι το κενό που χωρίζει από τη μαύρη άβυσσο. Γιατί είναι ο εύμαρος βίος των ολίγων, που έχουν το κεκτημένο του «υλιστικού», για να μπορούν να είναι «ευτυχείς μετα-υλιστές». Και η μαύρη άβυσσος που χωρίζει τους πολλούς από τους λίγους, την ευτυχία από τη δυστυχία, είναι η εξουσία των αστών της λούφας. Η εξουσία που ρητορεύει για το «ολιστικό» της «ευτυχίας», διαμεσολαβώντας πάντα το επιμέρους των γυμνών, ισχυρών, ανηλεών, ανομικών συμφερόντων των αφεντικών της. Αδίστακτα, έναντι παντός πολιτειακού, συνταγματικού ή όποιου άλλου νόμου.

Απέναντι σ' αυτά, είναι η αναζήτηση της ευτυχίας του ανθρώπου, που ψάχνει με αγωνία για την ελευθερία του. Τη μόνη που θα φέρει την ευτυχία του.

Όποιος το τόλμησε, έχει την ευλογία του ανείπωτου.

* Για τον Νικόλα Βουλέλη

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η Ελλάδα δεν είναι κράτος δικαίου...»
Η απροκάλυπτη περιφρόνηση της εκτελεστικής εξουσίας προς την τρίτη, τη δικαστική, προκαλεί βαθύ ρήγμα στις αρχές του κράτους δικαίου, κλονίζει τα θεμέλια του πολιτεύματος.
«Η Ελλάδα δεν είναι κράτος δικαίου...»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Μοντεσκιέ στην Πάρνηθα
Νομίζω, λοιπόν, πως γι’ αυτό το, κατά τη γνώμη μου, αδιανόητο η μόνη σχετική ερμηνεία είναι πως οι άνθρωποι της εξουσίας θεωρούν πως από μόνη η κατοχή ενός υψηλού αξιώματος αντί να τους δημιουργεί μεγαλύτερες...
Ο Μοντεσκιέ στην Πάρνηθα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυβέρνηση και η εξουσία
Δεν πρέπει, λοιπόν, να μας εκπλήσσουν οι αντιδράσεις στην επιεικώς ατυχή δήλωση του Αλέξη Τσίπρα ότι την επόμενη φορά ο ΣΥΡΙΖΑ «θα ελέγξει τους κρίσιμους αρμούς της εξουσίας». Στον επικοινωνιακό πόλεμο που...
Η κυβέρνηση και η εξουσία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Αριστερά και η εξουσία
Παρά τα όσα κατά καιρούς λέγονται για το τέλος των ιδεολογιών στη μεταμοντέρνα εποχή μας νομίζω ότι η διάκριση Δεξιάς και Αριστεράς εξακολουθεί να ισχύει· επιπλέον, θα έλεγα ότι μεταμορφώνεται συνεχώς μέσα σε...
Η Αριστερά και η εξουσία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το -πάντα επίκαιρο- αίτημα για δημοκρατία
Το δίλημμα «δημοκρατία ή ευημερία» το θέτουν όσοι θέλουν να παραπλανήσουν τους πολίτες, να βυθίσουν τον λαό σε ένα πέλαγος άγνοιας και εκμαυλισμού.
Το -πάντα επίκαιρο- αίτημα για δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κινδυνεύει η ελληνική δημοκρατία; Από ποιους και γιατί;
Είναι ανεπίτρεπτο ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας να υπερασπίζεται την κυβερνητική πολιτική του και να ισχυρίζεται ότι δέχεται επίθεση από ιδιωτικά συμφέροντα επειδή δεν τους «έκανε τα χατίρια»!
Κινδυνεύει η ελληνική δημοκρατία; Από ποιους και γιατί;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας