• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 14.6°C
    3 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ψιχάλες
    12°C 10.4°C / 13.6°C
    3 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 13.0°C
    4 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 11.9°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.7°C
    1 BF
    91%
  • Κοζάνη
    Ασθενής ομίχλη
    4°C 4.4°C / 5.1°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 16.9°C
    2 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 16.8°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    8°C 7.8°C / 7.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.6°C
    0 BF
    88%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 15.8°C / 19.9°C
    1 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.2°C
    1 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 11.6°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 12.3°C
    2 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    1 BF
    97%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τον Μάριο Ποντίκα και για ένα έργο που δεν χωρούσε σε καμιά σκηνή

  • A-
  • A+

Το ακόλουθο κείμενο δεν είναι ένας ακόμη δημοσιογραφικός επικήδειος για τον Μάριο Ποντίκα. Τον σπουδαίο θεατρικό συγγραφέα («δεινό ανατόμο της νεοελληνικής κοινωνίας» τον είπαν), που έφυγε ξαφνικά πριν από λίγες μέρες. Είναι ένας φιλικός αποχαιρετισμός και αφορμή να τρέξει η μνήμη πίσω. Ολοζώντανη.

Βράδυ 20 Απριλίου 1967. Είχαμε βγει από την ταβέρνα του Τσεκούρα στην Πλάκα, ο Δημήτρης Γκιώνης, ο Μάνος Λοΐζος, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Μανώλης Ρασούλης, ο Φώντας Λάδης και η γράφουσα. Φτάνοντας στο Σύνταγμα, κανονίσαμε μια επόμενη συνάντηση που ποτέ δεν έγινε και ευχηθήκαμε καλή να είναι η νύχτα. Η νύχτα που δεν ήταν καθόλου καλή.

Την επομένη, πολύ πρωί, χτύπησε το κουδούνι του σπιτιού όπου έμενα, ψηλά στην οδό Ιθάκης στην Κυψέλη. Στην πόρτα, κάτωχρος γείτονας Μάριος Ποντίκας. «Βγήκαν τα τανκς –είπε–, πάμε…».

Η παρέα, ως συνήθως, συμπληρώθηκε με δύο ακόμη φίλους γείτονες και κατηφορίσαμε προς την οδό Πατησίων. Παγώσαμε. Σειρά τα ακίνητα τανκς στο οδόστρωμα και αλαφιασμένοι άνθρωποι στα πεζοδρόμια. Θυμάμαι καλά το ηλικιωμένο ζευγάρι δίπλα μας, εκείνος με πιτζάμες, εκείνη με το νυχτικό, να τρέμουν ολόκληροι. Στη γωνία, Πατησίων και Αγίου Μελετίου, τον Γιώργο Διαλεγμένο να φωνάζει δυνατά κάτι σαν διαμαρτυρία και τρέχοντας να χάνεται στα γύρω στενά.

Μείναμε αμίλητοι για αρκετή ώρα. Αμίλητος και ο συνήθως ομιλητικός και χιουμορίστας Μάριος. Ο οποίος, εκείνο τον καιρό, βιοποριζόταν γράφοντας διαφημιστικά κείμενα και διασκευάζοντας λογοτεχνικά έργα για το ραδιόφωνο. Συχνά συνεργαζόταν με τον Βαγγέλη Γκούφα.

Στον εφιαλτικό εκείνον πρωινό περίπατο, ο Μάριος δεν μίλησε για το «μεγάλο βήμα» του, όπως το είχε αποκαλέσει, το γράψιμο ενός έργου για το θέατρο. Θέμα που τον απασχολούσε πολύ και αρκετές φορές το είχε φέρει στις συζητήσεις. Φεύγοντας από την Πατησίων, έδειξε τα ακίνητα μέχρι το βάθος τανκς που ίσως έφταναν μέχρι το Πολυτεχνείο, με τους μαρμαρωμένους στρατιώτες πάνω. «Το έργο που παίζεται τώρα εδώ –σχολίασε– δεν χωράει σε καμιά θεατρική σκηνή…».

Το «μεγάλο βήμα», ωστόσο, το έκαμε. Πολύ δυνατό. Με το συγκλονιστικό μονόπρακτο «Πανοραμική θέα μιας νυχτερινής εργασίας», το οποίο ανέβηκε τον χειμώνα του 1972 στο θέατρο «Στοά».

Ο σκηνοθέτης Θανάσης Παπαγεωργίου, μιλώντας τις προάλλες στη Νόρα Ράλλη, είπε για εκείνη την παράσταση: «Ενας εργάτης είχε κατέβει και καθαρίσει τους βόθρους και ένας άλλος ήταν επάνω στον δρόμο. Μια τρύπα, ένας εντός, ένας εκτός, η επάνω και η κάτω κοινωνία. Καταλαβαίνετε τι έκρυβε, με μεταφορές, από τη λογοκρισία ο Μάριος. Πήγε πολύ καλά, παρά τις δυσκολίες που είχαμε καθώς η χούντα ήταν χούντα…».

Στην πρεμιέρα, στο θέατρο «Στοά» στου Ζωγράφου, οι φίλοι της κυψελιώτικης παρέας ήταν παρόντες. Ισως οι περισσότερο συγκινημένοι απ’ όλους μέσα στην κατάμεστη αίθουσα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Μεγάλη Αιώνια Εβδομάδα
Η πιο δύσκολη, συχνά ασήκωτη, εβδομάδα του χρόνου, η εβδομάδα πριν από το Πάσχα. Η Μεγάλη. Ο συμβολισμός της φέτος είναι στο μυαλό πολλών που πενθούν για έναν δικό τους άνθρωπο ή ακόμη μπορεί να πενθούμε και...
Η Μεγάλη Αιώνια Εβδομάδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η μικρή Όλγα δεν είναι η μόνη
Όλγα, Χριστίνα, Βιολέτα. Τρία κορίτσια Ρομά, 8, 11 και 13 χρονών. Το πρώτο το συνέθλιψε η βαριά συρόμενη γκαραζόπορτα μιας αποθήκης. Τα άλλα δύο παρασύρθηκαν από τα κύματα και τσακίστηκαν στα τραχιά βράχια σε...
Η μικρή Όλγα δεν είναι η μόνη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενας χρόνος από τον θάνατό του
Πάει ένας χρόνος τώρα από τότε που έφυγε από κοντά μας ο αείμνηστος και αξεπέραστος φίλος και σύντροφος, ο αγαπημένος δημοσιογράφος Γιώργος Δελαστίκ.
Ενας χρόνος από τον θάνατό του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Δημοσθένης που έφυγε αναπάντεχα
Αυτή τη φορά μας την έσκασες, Δήμο! Κι άφησες τον Αρη να κλαίει στη Σαλονίκη, τη Μαρία στο Παγκράτι κι εμένα στην Καλλιθέα. Αυτό, φίλε, θα στο κρατάω. Αν και να ξέρεις, σ’ αγαπάω.
Ο Δημοσθένης που έφυγε αναπάντεχα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χειμών δριμύς επέρχεται μικρό μου
Πού είναι η αγκαλιά της τέχνης να μας ζεστάνει... Σκέφτομαι την πρώτη φορά που θα ξαναπάμε στο θέατρο, στο Εθνικό ειδικά. Σκέφτομαι στην πρώτη παράσταση, εμένα κι άλλους ανθρώπους στο κοινό, να χειροκροτούμε...
Χειμών δριμύς επέρχεται μικρό μου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο γυάλινος κόσμος
Λυπημένοι κουβέντιαζαν την κατάσταση. «Θυμάσαι τον “Γυάλινο Κόσμο”;» Θυμάμαι, λέει εκείνη. Ανθρώπινη μοναξιά, «καφκικά» υπαρξιακά κενά, νευρωτικοί απροσάρμοστοι ήρωες και τέλος, η φυγή στο όνειρο, στην...
Ο γυάλινος κόσμος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας