• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 12.5°C / 18.4°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.6°C / 15.1°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.6°C / 19.9°C
    1 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 7.9°C / 12.2°C
    2 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 13.5°C
    0 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.0°C / 13.2°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 9.5°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    2 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.7°C / 17.9°C
    4 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    5 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    4 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    1 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    0 BF
    54%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 13.5°C / 17.7°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 21.8°C
    4 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 18.1°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 10.3°C / 16.0°C
    2 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.7°C / 13.9°C
    2 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    74%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το διάτρητο απόρρητο επικοινωνιών και νομοθετικές προτάσεις

  • A-
  • A+

Το παρόν άρθρο αποσκοπεί συνοπτικά, λόγω και του λίαν περιορισμένου χώρου, να υποβάλει προτάσεις νομοθετικών αλλαγών του απορρήτου των επικοινωνιών, ώστε όσο γίνεται να υπάρξει νόμιμη λειτουργία στο επίπεδο αυτό από την ΕΥΠ.

Από την πυροσβεστική κίνηση που έγινε με την ΠΝΠ να ορίσει και δεύτερο εισαγγελέα Εφετών δεν διαφαίνεται κυβερνητική βούληση ουσιαστικής αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου και υιοθέτησης προτάσεων νομοθετικών στην κατεύθυνση εύρυθμης συνταγματικής λειτουργίας, που όμως πρέπει να τις σκεφτούν και αν συμφωνούν να τις υποδείξουν τα άλλα κόμματα στα πορίσματα της εξεταστικής επιτροπής (που κατά τα συνήθως συμβαίνοντα δεν αναμένεται να είναι μόνο ένα).

Νόμος 2225/1994 για το απόρρητο των επικοινωνιών.

1) Ο νόμος για την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας (κυρίως άρθρα 3 και 5) διακατέχεται από μια τουλάχιστον δυσπιστία απέναντι στους τακτικούς δικαστές, οι οποίοι στο δικαιικό μας σύστημα είναι οι μόνοι που τελικά αποφασίζουν.

Ετσι, οι αιτήσεις της άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας θα πρέπει να υποβάλλονται από την ΕΥΠ και άλλες κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές στο Συμβούλιο Εφετών Αθηνών, το οποίο θα αποφασίζει σε πολύ σύντομη προθεσμία που θα οριστεί και με πρόβλεψη πειθαρχικών κυρώσεων σε περίπτωση μη τήρησης της προθεσμίας αυτής.

Το Συμβούλιο Εφετών, με πρόταση φυσικά του οικείου εισαγγελέα, θα συνεδριάζει στο Εφετείο Αθηνών και τα μέλη του θα είναι εναλλασσόμενα για την έκδοση του σχετικού βουλεύματος (και όχι διάταξης, όπως αδόκιμα αναφέρει για άλλες περιπτώσεις ο νόμος αυτός).

Χωρίς γενικά να αμφισβητείται η ανεξαρτησία των εισαγγελικών λειτουργών για αποφασιστική έκδοση διάταξης, οι τακτικοί δικαστές από τη φύση του λειτουργήματός τους είναι πιο απομακρυσμένοι από την εκτελεστική εξουσία.

2) Θα πρέπει να καταργηθεί η διάταξη του άρθρου 5 παρ. 9 που ορίζει ότι στην περίπτωση άρσης του μόνο για λόγους εθνικής ασφάλειας «η ΑΔΑΕ δύναται, μετά τη λήξη του μέτρου της άρσης, να αποφασίζει τη γνωστοποίηση της επιβολής του μέτρου αυτού στους θιγόμενους, με τη σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε», δηλαδή ουσιαστικά ποτέ να μη γίνεται γνωστοποίηση.

Διακατεχόμενος δε ο νομοθέτης από το άγχος μήπως καμιά φορά «ξεφύγει» σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, προσθέτει και την αναγκαία προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε.

Θα πρέπει και στην περίπτωση αυτή να αποφασίζει το Συμβούλιο Εφετών Αθηνών, που είναι ουσιαστικά συλλογικό, με δικαστές εμπειρίας άνω των 30 ετών, για τη γνωστοποίηση ή μη.

3) Προβλέπεται ότι ο εισαγγελικός λειτουργός εποπτεύει και το έργο της Διεύθυνσης Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών της ΕΥΠ που σχετίζονται με τη συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων.

Αν διατηρηθεί η διάταξη αυτή, που αφορά το μεγαλύτερο βάθος του βαθέος κράτους, θα πρέπει να εποπτεύουν το έργο αυτό, που είναι λίαν κρίσιμο, εισαγγελέας Εφετών και εφέτης και επιπλέον εκπρόσωπος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

4) Σαφέστατα δεν προβλέπεται απαγόρευση άρσης του απορρήτου και για βουλευτικά πρόσωπα.

Το άρθρο 19 του Συντάγματος δεν εξαιρεί αυτά από την άρση του απορρήτου. Το δε άρθρο 61 παρ. 1 του Συντάγματος που καθιερώνει το ακαταδίωκτο και την απαγόρευση εξέτασης με οποιονδήποτε τρόπο για τη γνώμη ή ψήφο που έδωσε βουλευτής για την άσκηση βουλευτικών καθηκόντων και που αποβλέπει στην απρόσκοπτη εκπλήρωση του δημόσιου λειτουργήματός του διαλαμβάνει συγκεκριμένο επίπεδο εφαρμογής και τυχόν άμετρη διασταλτική ερμηνεία του άρθρου αυτού δεν μπορεί να ευσταθήσει, δίνει δε την εντύπωση συντεχνιακής αντίληψης για την κάλυψη του σχετικού πολιτικού προσωπικού.

Ομως, και ενόψει της θεμελιώδους για το πολίτευμα λειτουργίας των βουλευτών, η άρση του απορρήτου αυτών (καθώς και των ευρωβουλευτών) για λόγους εθνικής ασφαλείας και προς αποφυγή πειρασμών, εντόνων μάλιστα ενίοτε, από την εκάστοτε κυβέρνηση παρακολουθήσεων των επικοινωνιών τους, που μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρή αλλοίωση του πολιτεύματος, να προβλεφθεί ότι στις περιπτώσεις εθνικής ασφάλειας η άρση αυτή θα πρέπει να αποφασίζεται από Ειδικό Συμβούλιο που θα προβλέπει ο νόμος και θα αποτελείται από αρεοπαγίτες ή και συμβούλους Επικρατείας.

5) Θα πρέπει νομοθετικά να οριοθετηθεί ο όρος εθνική ασφάλεια, ο οποίος ως έχει σήμερα είναι ευρύτατος και λίαν ελαστικός.

* δικηγόρος, πρώην μέλος του Δ.Σ. του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι συμβαίνει με το σκάνδαλο των υποκλοπών;
Το σκάνδαλο των υποκλοπών δεν είναι ένα περιστασιακό συμβάν στη δομή και τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτικού συστήματος. Είναι η «κορυφή του παγόβουνου» ενός πολιτικού συστήματος το οποίο θα πρέπει ριζικά...
Τι συμβαίνει με το σκάνδαλο των υποκλοπών;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ελλάδα σε ακυβερνησία;
Ως ανθρωπότητα βρισκόμαστε στο χείλος του γκρεμού. Αυτήν την άποψη υποστηρίζει ο συνάδελφος, καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Τόμπι Ορντ.
Η Ελλάδα σε ακυβερνησία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάτι για την «ταμπακιέρα», κύριε Πιτσιόρλα;
Δήλωσε έκπληκτος, προδομένος και πικραμένος που ο Τσίπρας δεν τον πήρε ένα τηλέφωνο όλον αυτό τον καιρό. Εδώ ίσως θα ταίριαζε ο τίτλος «Αλέξη, γύρνα πίσω ή έστω τηλεφώνα!».
Κάτι για την «ταμπακιέρα», κύριε Πιτσιόρλα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυριάκοσγκεϊτ 2: Ο πειρασμός της θυματοποίησης
Το εθνικό συμφέρον αποτέλεσε πολύ συχνά καταφύγιο των δεξιότερων. Με τη συνεχή επίκλησή του ο Κ. Μητσοτάκης επιχειρεί να βγει από την εξαιρετικά δυσχερή θέση στην οποία περιήλθε μετά τις υποκλοπές και τις...
Κυριάκοσγκεϊτ 2: Ο πειρασμός της θυματοποίησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απογείωση του χαφιεδισμού στην εποχή του κοινοβουλευτικού ολοκληρωτισμού
Το σκάνδαλο των τηλεφωνικών υποκλοπών με «κορυφή του παγόβουνου» τις προκλητικές παρακολουθήσεις του δημοσιογράφου Θανάση Κουκάκη και κυρίως του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, αποκάλυψε γυμνούς όλους...
Απογείωση του χαφιεδισμού στην εποχή του κοινοβουλευτικού ολοκληρωτισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κατασκοπευτικό λογισμικό: ελληνικές ιδιαιτερότητες και η ανάγκη για άμεσο πανευρωπαϊκό μορατόριουμ
Μια πρώτη ανάλυση των βασικών χαρακτηριστικών της ελληνικής υπόθεσης καταδεικνύει μια σειρά ιδιαιτεροτήτων.
Κατασκοπευτικό λογισμικό: ελληνικές ιδιαιτερότητες και η ανάγκη για άμεσο πανευρωπαϊκό μορατόριουμ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας