• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.6°C / 22.3°C
    1 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.0°C / 23.9°C
    3 BF
    61%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 20.5°C / 21.0°C
    0 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 15.9°C
    2 BF
    92%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    78%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 21.0°C
    2 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.4°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 24.7°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.2°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 23.4°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.3°C
    0 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    5 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    56%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.5°C / 24.0°C
    0 BF
    58%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 22.2°C
    2 BF
    55%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.3°C / 21.0°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.2°C / 23.9°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    72%

Jan Pieter van Bredael the Younger, Die Schlacht bei Peterwardein am 5. August 1716

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ασέδιο των Κορυφών, 11 Αυγούστου 1716

  • A-
  • A+

Ηδη από το 1453 ο σουλτάνος, φέροντας πλέον και τον τίτλο του αυτοκράτορα της Ρώμης, διεκδικούσε ως δική του κληρονομιά την πάλαι ποτέ ρωμαϊκή οικουμενικότητα. Δύο φορές, 1529 και 1683, σταμάτησε έξω από τη Βιέννη, έδρα του Γερμανού Ρωμαίου αυτοκράτορα. Η τρίτη ήταν αυτή του 1716, όταν, με σκοπό πάλι τη Βιέννη, σταμάτησε στο Πετροβαραντίν στις 4 Αυγούστου και στην Κέρκυρα στις 11 Αυγούστου. Η Ευρώπη θα έμενε οριστικά «ευρωπαϊκή» και ο 18ος αιώνας «Αιώνας των Φώτων».

Η λύση της πολιορκίας της Κέρκυρας από τον οθωμανικό στόλο και ισχυρό στρατό, στις 11 Αυγούστου 1716, αποδόθηκε από τους Κερκυραίους στην ξαφνική εν μέσω θέρους θαυματουργό καταιγίδα (τη επινεύσει του πολιούχου του νησιού Αγίου). Ηρωική η αντίσταση Κερκυραίων και Ευρωπαίων που συστρατεύθηκαν υπό τον στρατηγό Σουλεμβούργο, ορισθέντα από τον δόγη της Βενετίας τη υποδείξει του Ευγενίου της Σαβοΐας.

Ο Ευγένιος της Σαβοΐας, ήδη δοξασμένος στρατηγός του αψβουργικού στρατού, έμελλε, λίγες μέρες πριν από την 11η Αυγούστου 1716 (και με την ευλογία της Παναγίας των Χιονιών, κατά την εκεί χριστιανική παράδοση), να είναι αυτός που θα έδινε το καίριο χτύπημα στον οθωμανικό στρατό στο Πετροβαραντίν της Ουγγαρίας – προάστιο του Νόβι Σαντ της βόρειας σημερινής Σερβίας. Θα ακολουθούσε η επιτυχής πολιορκία του φρουρίου του Βελιγραδίου εκ μέρους του προελαύνοντος στρατού του Ευγενίου.

Αρχηγός ενός πολυεθνικού χριστιανικού στρατεύματος 75.000 στρατιωτών, ο Ευγένιος είχε απέναντί του, στο Πετροβαραντίν, ένα διπλάσιο οθωμανικό στράτευμα, πολύ πιο συνεκτικό. Η συντριπτική νίκη του ευρωπαϊκού στρατού επί του οθωμανικού (μουσουλμανικού) στο Πετροβαραντίν είναι της ίδιας συμβολικής αξίας με τη μάχη του Πουατιέ (όπου το 732 ανακόπηκε η αραβική επέκταση προς την Ευρώπη).

Η συνθήκη του Πασάροβιτς, το 1718, θα επισφράγιζε την πολεμική αυτή περίοδο, αναδεικνύοντας νικήτρια την αυστριακή αυτοκρατορία έναντι της οθωμανικής, αλλά επίσης νικήτρια την οθωμανική έναντι της βενετικής. Ηττημένη η Βενετία, που, αν και κράτησε την Κέρκυρα, απώλεσε την Πελοπόννησο. Ηττημένη η Τουρκία, που αν και κέρδισε την Πελοπόννησο, έχασε οριστικά την εγγύτητα προς τη δυτική Ευρώπη μέσω Ουγγαρίας. Η Τουρκία δεν θα απειλήσει ξανά την Ευρώπη. Η δε Βενετία θα μπει σε τροχιά παρακμής – μέχρι την τελική της πτώση, το 1797.

Αν σκεφτούμε ότι η οθωμανική δεσποτεία αποτελεί εκείνο τον καιρό τον μεγάλο ιδεολογικό αντίπαλο των φωτισμένων μυαλών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού (π.χ. ο Μοντεσκιέ στο «Πνεύμα των Νόμων» ορίζει ρητώς την «Τουρκία» ως αρνητικό παράδειγμα, δηλαδή ως αυτό που δεν πρέπει ποτέ να γίνει η Ευρώπη), καταλαβαίνουμε τον πολιτικό συμβολισμό της ήττας των Οθωμανών σε Κέρκυρα και Πετροβαραντίν. Η δεσποτεία είναι αυτή που ηττήθηκε. Η Ιστορία θα είχε πάρει άλλη τροπή, αν το αποτέλεσμα των δύο δίδυμων αυτών μαχών, Πετροβαραντίν και Κέρκυρας, ήταν διαφορετικό. (Από τα «αν» της Ιστορίας.)

Στο μέτωπο και στα μετόπισθεν, οι εμπόλεμοι είχαν πλήρη συνείδηση του υψηλού πολιτικο-θρησκευτικού διακυβεύματος (αν και οι περισσότεροι Ευρωπαίοι στρατιώτες, κατά τα ήθη της εποχής, ήσαν μισθοφόροι!). Μπορεί ο Μοντεσκιέ και οι λοιποί philosophes στο μακρινό Παρίσι να σκέφτονταν κοσμικά, όμως όλοι όσοι άκουσαν το βόλι πάνω από το κεφάλι τους (μισθοφόροι ή μη) επικαλέστηκαν αμέσως τη θεία παρέμβαση. Και γνώριζαν όλοι με ποια πίστη και εναντίον ποιας πίστης πολεμούσαν.

ΥΓ. 1: Ο Μοντεσκιέ ασκούσε κριτική στον δεσποτικό «Τούρκο» για να ακούει ο Λουδοβίκος. Συγκρινόμενες τότε οι δύο κοινωνίες έδειχναν ότι σε πολλά πράγματα (π.χ. καθαριότητα!) οι Οθωμανοί υπερείχαν. Ομως, ήδη διαφαινόταν πού βρισκόταν η στασιμότητα και πού η πρόοδος.

ΥΓ. 2: Οι Ελληνες της Πελοποννήσου τάχθηκαν, εκείνη την περίοδο, μαχητικώς υπέρ των Τούρκων και κατά των αυθαίρετων Βενετών. Οι Βενετοί είχαν στείλει στην Πελοπόννησο τους χειρότερους Βενετούς!

ΥΓ. 3: Η Παναγία των Χιονιών (το προσωνύμιο εκ του χιονιού που έπεσε στο πεδίο της μάχης, Αύγουστο μήνα!) τιμάται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες στην ομώνυμη εκκλησία που χτίστηκε στον τόπο της μάχης του Πετροβαραντίν. Πρόκειται για τη μόνη εκκλησία στην Ευρώπη, με βωμό ορθόδοξο και βωμό καθολικό, που τιμάται από ορθοδόξους και καθολικούς.

ΥΓ. 4: Προφανώς, πέραν των τίτλων, τον σουλτάνο, το 1716, ενδιέφερε πιο άμεσα η ανάκτηση της πλούσιας σε γη και φοροδοτική ικανότητα Ουγγαρίας, την οποίαν είχε απολέσει με τη συνθήκη του Κάρλοβιτς το 1699.

ΥΓ. 5: Γεωργίου Αθανάσαινα «Ασέδιο των Κορυφών. Ητοι περί της ενδόξου πολιορκίας της περιφήμου πόλεως Κερκύρας της υπό των Τούρκων γενομένης κατά το σωτήριον έτος 1716».

* οικονομολόγος, διεθνολόγος 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια επίσκεψη γεμάτη Ιστορία
Επαναβεβαίωση των παραδοσιακά στενών και φιλικών ελληνοαυστριακών σχέσεων η επίσημη επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου στη Βιέννη, μετά από πρόσκληση του Αυστριακού ομοσπονδιακού...
Μια επίσκεψη γεμάτη Ιστορία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προσφορά μικρή αλλά καλοδεχούμενη -Οδύσσεια, ξ`, 58.
Βλέποντας συ την καλαμιά γνωρίζεις και το στάχυ. ἀλλ' ἔμπης καλάμην γέ σ' ὀΐομαι εἰσορόωντα γινώσκειν, 214-215. Αναγνωρίζοντας τον κορμό, γνωρίζεις και τον καρπό.
Προσφορά μικρή αλλά καλοδεχούμενη -Οδύσσεια, ξ`, 58.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη γιαγιά Στέλλα της καρδιάς μου…
Γιατί η Ελλάδα χωρίς τους Μικρασιάτες πρόσφυγες δεν θα ήταν η ίδια. Γιατί η Ελλάδα χωρίς τη γιαγιά Στέλλα και κάθε γιαγιά, όπως η Στέλλα, θα ήταν πολύ φτωχότερη.
Για τη γιαγιά Στέλλα της καρδιάς μου…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ολισθαίνοντας στην ύβριν...
Τα πράγματα στη χώρα είναι, όντως, δύσκολα και περίεργα. Γίνονται, όμως, ακόμη πιο δύσκολα και ακόμη πιο περίεργα από τη στιγμή που η ίδια η δημοκρατία και οι θεσμοί της βάλλονται εκ των έσω και από τα πάνω.
Ολισθαίνοντας στην ύβριν...
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Αν έχεις λείψει για ό,τι πρέπει…»
Αθήνα, 28 του Ιούλη 1980. Δεν ξέρω, Σωτηρία, εάν θα είχες μείνει στο κόμμα σου, εάν θα είχες επιλέξει ή αν είχε τύχει να ’χεις σήμερα παιδιά. Ξέρω πως σου στερήσανε τόσα… και δεν τιμωρήθηκε ποτέ κανείς.
«Αν έχεις λείψει για ό,τι πρέπει…»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ίακχος: Ο Θεός των θορύβων
Στην μυθολογία ο Ίακχος είναι ο θεός που ηγείται της πομπής των Ελευσίνιων Μυστηρίων από την Αθήνα στην Ελευσίνα. Ο Ίακχος ήταν μια δευτερεύουσα θεότητα.
Ίακχος: Ο Θεός των θορύβων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας