• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.2°C / 26.2°C
    2 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 25.5°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 23.7°C
    0 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.9°C
    1 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 23.0°C
    4 BF
    78%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.7°C / 24.0°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.4°C / 21.5°C
    2 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    2 BF
    90%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.9°C
    4 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.6°C
    4 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    6 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.3°C
    0 BF
    83%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.3°C / 22.3°C
    2 BF
    47%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 21.5°C / 23.8°C
    2 BF
    48%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    1 BF
    36%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.4°C / 26.0°C
    2 BF
    36%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 21.6°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.4°C / 24.7°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    63%

Δεκάδες επικριτικά και ειρωνικά σχόλια δέχεται ο διαδικτυακός τόπος της Νίκης Κεραμέως κάτω από τη σχετική της ανάρτηση

EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ψηφιακή εκπαίδευση, e-Μάθηση και «ανεστραμμένες» εκπαιδευτικές ανάγκες

  • A-
  • A+
Το ψηφιακό μοντέλο που εξαγγέλλει η υπουργός Παιδείας με την «ανεστραμμένη τάξη» και το «πολλαπλό βιβλίο» κρύβει τον ακραίο επιθεωρητισμό των εκπαιδευτικών και τη λεγόμενη αυτονομία των σχολικών μονάδων.

Στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης που έχει στόχο «την επίτευξη ενός συμπεριληπτικού ψηφιακού εκπαιδευτικού μοντέλου» αναφέρεται με κάθε ευκαιρία η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

Μάλιστα, τις προηγούμενες μέρες ανακοινώθηκε ότι το υπ. Παιδείας μετασχηματίζει τα νέα Προγράμματα Σπουδών σε ψηφιακά περιβάλλοντα τα οποία, με την ταυτόχρονη έναρξη της εφαρμογής του «πολλαπλού βιβλίου», θα βρίσκονται στη διάθεση των μαθητών τη σχολική χρονιά 2023-2024. Με αυτό τον τρόπο, το ΥΠΑΙΘ, με όχημα το «πολλαπλό βιβλίο», επιδιώκει να δώσει «σάρκα και οστά» σε ένα μικτό σύστημα έντυπου και ηλεκτρονικού σχολικού βιβλίου, με έμφαση στο ηλεκτρονικό, που θα πριμοδοτείται από τα νέα Προγράμματα Σπουδών.

Σύμφωνα με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού (στην οποία περιλαμβάνεται η προώθηση της χρήσης ψηφιακών συγγραμμάτων, το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο και οι Υπηρεσίες e-Μάθησης), η στρατηγική ενίσχυσης των υπηρεσιών ηλεκτρονικής μάθησης θα υποστηρίζεται από δύο πυλώνες δράσεων. Ο πρώτος εστιάζει στην ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου, ενώ ο δεύτερος στον εκσυγχρονισμό των οριζόντιων πλατφορμών και υπηρεσιών για την ανάδειξη και αξιοποίηση του περιεχομένου.

Με τις αλλαγές αυτές συνδέεται άμεσα και η εφαρμογή της μεθόδου «ανεστραμμένης τάξης», την οποία είχε αναρτήσει στον προσωπικό δικτυακό της τόπο πριν από λίγους μήνες η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στη διάρκεια της παρουσίασης του νομοσχεδίου «Για την Αναβάθμιση του Σχολείου και την Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών» που ήδη είναι νόμος (4823/2021). Θα μπορούσε κανείς, αν ήθελε να αποδομήσει την ανάρτηση της υπουργού Παιδείας για εφαρμογή της μεθόδου «ανεστραμμένης τάξης», να παρουσιάσει, απλά, τα δεκάδες επικριτικά και ειρωνικά σχόλια που έχουν γράψει εκπαιδευτικοί κάτω από την ανάρτηση της Νίκης Κεραμέως.

Επίσης, κάποιος θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι η «ανεστραμμένη τάξη», το «πολλαπλό βιβλίο», τα ψηφιακά προγράμματα, δεν είναι παρά οι γνωστές παραπλανητικές διακηρύξεις, ένα προπέτασμα καπνού, ένα είδος φιοριτούρας, χρήσιμης σε κάθε περίπτωση για να καλύψει το βαρύ πυροβολικό του μοντέλου ακραίου επιθεωρητισμού του εκπαιδευτικού και της λεγόμενης αυτονομίας των σχολικών μονάδων που προωθεί το ΥΠΑΙΘ. Ωστόσο, θα ήταν άδικο να προσπεράσει κανείς το νέο «παιδαγωγικό δόγμα» του ΥΠΑΙΘ, την «ανεστραμμένη τάξη»!

Ενα άλλο, λοιπόν, μοδάτο δόγμα: αυτό της «ανεστραμμένης μάθησης» ή «ανεστραμμένης διδασκαλίας». Αλλο; Οχι και τόσο, επειδή φαίνεται να είναι δεμένο με ένα νήμα με τις στρατηγικές του ΥΠΑΙΘ για ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, των βιβλίων σε ψηφιακή μορφή ή «της κατάργησης του μονοπωλίου του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου» (η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου, που οδηγεί στη διαφοροποίηση του περιεχομένου του σχολείου αντί για σύγχρονα, ενιαία και παιδαγωγικά τεκμηριωμένα προγράμματα σπουδών).

Εκχέρσωση της γνώσης

Η κεντρική ιδέα της «ανεστραμμένης τάξης» συνοψίζεται στο ότι είναι άκαρπο να σπαταλιέται χρόνος στην τάξη για τη μετάδοση θεωρητικής γνώσης. Σύμφωνα με αυτή την «παιδαγωγική γραμμή», οι μαθητές προετοιμάζονται στο σπίτι τους, πριν από το μάθημα, παρακολουθώντας ηχογραφημένα μαθήματα σχετικά με τη θεωρία του μαθήματος. Με αυτό τον τρόπο (σύμφωνα πάντα με την ίδια λογική), ο χρόνος που δαπανάται στην τάξη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διερευνηθεί, να βαθύνει και να αξιοποιηθεί η γνώση που θα έχει από πριν μάθει από μόνος του ο μαθητής, στο σπίτι, καθισμένος μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή ή ενός τάμπλετ.

Σύμφωνα με τους υποστηρικτές της μεθόδου, με την «αντεστραμμένη μάθηση» όπως και με το ψηφιακό σχολείο, δηλαδή όταν «το μεταδοτικό μέρος της διδασκαλίας γίνεται εξ αποστάσεως», περιορίζεται η παθητική μάθηση στην οποία είναι εκτεθειμένοι, όπως λένε, οι μαθητές στο παραδοσιακό σχολείο. Στην πραγματικότητα συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Οπως εξηγεί ο Βέλγος παιδαγωγός Nico Hirtt, η μονόδρομη επικοινωνία, την οποία ορισμένοι πιστεύουν ότι πρέπει να αποκηρύξουν στο πλαίσιο αυτού που αποκαλούν «παραδοσιακή εκπαίδευση», στην ουσία πραγματοποιείται με τον πιο δραστικό τρόπο με το δικό τους σχέδιο.

Στην πραγματικότητα, τόσο στην «ανεστραμμένη εκπαίδευση» όσο και στην αποκαλούμενη «βασισμένη στις δεξιότητες» μάθηση, η θεωρητική γνώση μετατρέπεται σε ένα σύνολο ακατέργαστων πληροφοριών που θα χρειαζόταν απλώς να ακούσεις από τον εκπαιδευτικό, να διαβάσεις στη Wikipedia ή να ανακαλύψεις σε μια εκπαιδευτική σειρά ντοκιμαντέρ για να μπορείς να την αφομοιώσεις. Στη συνέχεια, το μόνο που θα έπρεπε να γίνει θα ήταν να χρησιμοποιηθεί αυτή η γνώση σε ασκήσεις και προβλήματα, τα οποία γίνονται στο σπίτι με βάση την «παραδοσιακή» θεώρηση ή στην τάξη με βάση την «αντεστραμμένη» αντίληψη.

Η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού - μαθητή είναι η ψυχή της εκπαιδευτικής σχέσης. Είναι ακριβώς αυτή η σχέση, αυτή η αλληλεπίδραση, που το ψηφιακό σχολείο θέλει να αποτινάξει· ή που η «ανεστραμμένη μάθηση» στοχεύει να υποβιβάσει στο μέλλον, όταν και εάν πάρει την ηγεμονία ως μέθοδος. Ας το ξεκαθαρίσουμε. Ο κίνδυνος δεν βρίσκεται στην περιστασιακή χρήση της ψηφιακής μάθησης ή των αρχών της «ανεστραμμένης μάθησης», αλλά στην αναγωγή αυτών σε παιδαγωγικές αρχές ή σε σύστημα. Γιατί, τότε, δεν πρόκειται πλέον για δεξιότητες αυτάρκειας του μαθητή, αλλά μάλλον για εγκατάλειψη της εκπαιδευτικής αποστολής, τουλάχιστον αυτού που είναι το δυσκολότερο και πιο σημαντικό της στοιχείο: η οικοδόμηση γνώσης.

Η νέα γραμμή απαιτεί συρρίκνωση του μορφωτικού υπόβαθρου, προσαρμοστικότητα και μερικές «βασικές δεξιότητες»: κατανόηση κειμένου, στοιχειώδης επικοινωνία σε μία ή δύο ξένες γλώσσες, κάποιες έννοιες μαθηματικών, φυσικών επιστημών και τεχνολογίας, μια καλή δόση εξοικείωσης με ψηφιακές καθώς και διαπροσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες. Ο ΟΟΣΑ είναι σαφής: «Δεν θα έχουν όλοι την τύχη να ακολουθήσουν μια καριέρα στον δυναμικό τομέα της “νέας οικονομίας”. Επομένως, τα σχολικά προγράμματα σπουδών δεν γίνεται να είναι σχεδιασμένα σαν να πρόκειται όλοι να φτάσουν τόσο μακριά».

Είναι ξεκάθαρο. Η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας επιβάλλει πρώτα απ’ όλα να πλουτίσει το περιεχόμενο της μόρφωσης. Η χρήση των τεχνολογιών σήμερα έρχεται να καλύψει το πλαίσιο μιας συνολικής υποβάθμισης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας
Στο άνοιγμα των σχολείων που υποδέχονται σήμερα 1,4 εκατ μαθητές και 170 χιλιάδες εκπαιδευτικούς στήνεται μπαράζ συνεντεύξεων για τις «μεγάλες κυβερνητικές παρεμβάσεις στην εκπαίδευση».
Πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκπαιδευτικοί: «Ενδυναμώνονται» δουλεύοντας και μετά από το σχολείο! Έτσι κ. Κεραμέως;
Οι τελευταίοι νόμοι για τη σχολική εκπαίδευση (4692/2020 και 4823/21) έχουν πολλά κοινά στην ονομασία τους. Αλλά πόσο ο συντάκτης της ονομασίας αυτών των νόμων πρέπει να απεχθάνεται τους εκπαιδευτικούς για να...
Εκπαιδευτικοί: «Ενδυναμώνονται» δουλεύοντας και μετά από το σχολείο! Έτσι κ. Κεραμέως;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία: Χάος στην Ιταλία! Τάξη και ασφάλεια στην Ελλάδα!
Όποιος έχει στοιχειώδη εμπειρία από τους μάγιστρους των επικοινωνιακών τρικ της κυρίαρχης πολιτικής, μπορεί πλέον να διακρίνει με γυμνό οφθαλμό τις αθέατες σκοπιμότητες που ντύνονται τη γλώσσα της απάτης.
Σχολεία: Χάος στην Ιταλία! Τάξη και ασφάλεια στην Ελλάδα!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλχημείες με τα κρούσματα στα σχολεία και με τον αριθμό των τμημάτων που κλείνουν
Με τη γνωστή μέθοδό του, να παραθέτει δηλαδή ποσοστά και όχι απόλυτα νούμερα, το ΥΠΑΙΘ προσπαθεί να καθησυχάσει γονείς κι εκπαιδευτικούς για να πείσει όλα είναι εξαιρετικά στα σχολεία αναφορικά με την πανδημία.
Αλχημείες με τα κρούσματα στα σχολεία και με τον αριθμό των τμημάτων που κλείνουν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι επέτειοι και η εκδίκηση της ιστορίας: «Ποτέ Ξανά» τι;
Το «Ποτέ ξανά» της υπουργού Παιδείας θα μπορούσε, βεβαίως, στις σημερινές συνθήκες, να προκαλέσει πικρό γέλιο, μιας και, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, η συντριπτική πλειονότητα του πληθυσμού ζει ακριβώς τη...
Οι επέτειοι και η εκδίκηση της ιστορίας: «Ποτέ Ξανά» τι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι φοβάται, τελικά, η Υπουργός Παιδείας;
Είχαν το λόγο τους οι επιτελείς του Υπουργείου. Ήθελαν να πάρουν τη ρεβάνς από τους εκπαιδευτικούς που τόλμησαν, την Άνοιξη που μας πέρασε, σε ποσοστά της τάξης του 90%, να μην εφαρμόσουν όσα το Υπουργείο...
Τι φοβάται, τελικά, η Υπουργός Παιδείας;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας