• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 29.5°C
    4 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.7°C / 27.1°C
    5 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 28.7°C
    2 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.9°C / 26.1°C
    2 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    4 BF
    43%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 27.0°C
    2 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.5°C / 23.4°C
    3 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 28.2°C
    4 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    3 BF
    41%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 26.8°C
    3 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.3°C / 24.7°C
    2 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    4 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    4 BF
    36%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.1°C / 29.9°C
    2 BF
    39%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    4 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.6°C / 29.3°C
    3 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    4 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.9°C / 25.7°C
    3 BF
    46%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    49%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη μνήμη του David Graeber (1)

  • A-
  • A+
Σχετικά με το φαινόμενο των ασυνάρτητων δουλειών (2) του David Graeber.

Το πρωτότυπο κείμενο, και μάλιστα το πρώτο κείμενο που αναφέρθηκε στις ασυνάρτητες δουλειές, δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο strike (3) στο τρίτο τεύχος της έντυπης έκδοσής του τον Σεπτέμβριο του 2013. Αυτό που ακολουθεί είναι μετάφραση μέρους της αρχής του αρχικού κειμένου.

«Το έτος 1930, ο John Maynard Keynes (4) προέβλεπε ότι με το που τελειώνει ο αιώνας, η τεχνολογία θα είχε προχωρήσει επαρκώς ώστε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία ή οι ΗΠΑ να έχουν κατορθώσει να έχουν μιαν εβδομάδα με συνολική απασχόληση 15 ωρών. Υπάρχει κάθε λόγος να θεωρήσουμε πως είχε δίκιο. Με βάση την τεχνολογία, είμαστε σε θέση να το καταφέρουμε αυτό. Απεναντίας, η τεχνολογία έχει βάλει σε τάξη, πόσο μάλλον, τρόπους για να μας κάνει όλους να δουλεύουμε περισσότερο.

Για να το καταφέρει αυτό θα έπρεπε να δημιουργηθούν δουλειές που στην πραγματικότητα είναι άσκοπες. Πολύ μεγάλος αριθμός ατόμων, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, ξοδεύουν το σύνολο της εργασιακής τους ζωής πραγματοποιώντας εργασίες που από τα βάθη της καρδιάς τους θεωρούν ότι δεν χρειάζεται να πραγματοποιούνται. Η ηθική και η πνευματική βλάβη που απορρέει από αυτή την κατάσταση είναι βαθιά. Αποτελεί μια πληγή στη συλλογική μας ψυχή. Αν και στην πραγματικότητα, κανείς δεν μιλά γι’ αυτό.

Για ποιο λόγο η ουτοπία που υποσχέθηκε ο Keynes –που αναμενόταν με ανυπομονησία κατά τη δεκαετία του ΄80– δεν πήρε σάρκα και οστά; Η κοινά αποδεκτή ερμηνεία είναι ότι δεν υπολογίστηκε η μαζική αύξηση του καταναλωτισμού. Με δεδομένη την επιλογή ανάμεσα στην εργασία με λιγότερες ώρες και στα περισσότερα παιχνίδια και τις τέρψεις, έχουμε επιλέξει συλλογικά τη δεύτερη εκδοχή. Αυτό δείχνει μιαν ηθολογία, αλλά αν σκεφτούμε έστω και για ένα λεπτό, καταλαβαίνουμε πως φαίνεται να μην είναι αλήθεια. Μάλιστα, είμαστε μάρτυρες της δημιουργίας μιας ατέλειωτης ποικιλίας νέων εργασιών και βιομηχανιών ήδη από τη δεκαετία του ’20, αλλά πολύ λίγες από αυτές έχουν την οποιαδήποτε σχέση με την παραγωγή και διανομή του σούσι, των iPhones ή των μοδάτων πάνινων παπουτσιών με λαστιχένιες σόλες».

(1) https://en.wikipedia.org/wiki/David_Graeber. (2) Αυτή είναι η περισσότερο συμβατική απόδοση στα ελληνικά του όρου bullshit job. Στην αγγλική αργκό το bullshit σημαίνει παλαβομάρες, ασυναρτησίες, ανοησίες και η έκφραση bullshit jobs σημαίνει -στην ελληνική αργκό- σκατοδουλειές. (3) Βλέπε το πρωτότυπο στο https://www.strike.coop/bullshit-jobs. (4) Βλέπε το σύνολο του σχετικού δοκιμίου (Οικονομικές προοπτικές για τα εγγόνια μας) του Keynes στο https://www.efsyn.gr/nisides/242659_oikonomikes-prooptikes-gia-ta-eggonia-mas/

* ομότιμος καθηγητής Τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ντέιβιντ Γκρέμπερ: ένας μεγάλος έφυγε
Ο Ντέιβιντ Γκρέμπερ, που μας άφησε τραγικά πρόωρα στις 2 του Σεπτέμβρη, μόλις 59 ετών, ήταν ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους των καιρών μας.
Ντέιβιντ Γκρέμπερ: ένας μεγάλος έφυγε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Theatrum philosοphicum
Ποιοι με συντροφεύουν ενώ είναι απόντες από τη ζωή μου; Γιατί έχω ανάγκη από όμοιους υποκριτές αναγνώστες; Γιατί θα πρέπει να ψυχαναλύομαι από τη Σία Κοσιώνη στο καταστροφικό μας ραντεβού κάθε βράδυ στις οκτώ;...
Theatrum philosοphicum
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το (πνευματικό) δικαίωμα στην πειρατεία
​Είναι γνωστή η συμβολή της πειρατείας στη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου. Συνέβαλε στην εδραίωση αυτοκρατοριών (Αγγλοι πειρατές κούρσευαν ισπανικά καράβια με τις ευλογίες της Ελισάβετ) ή στην οικονομική...
Το (πνευματικό) δικαίωμα στην πειρατεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ειλικρίνεια και ψέμα
Η ειλικρίνεια, για συγγραφείς όπως ο Φλομπέρ, ο Ρενάρ, ο Σελίν, ο Μπουκόφσκι, με εκατομμύρια αναγνώστες σ’ ολόκληρο τον κόσμο, είναι μια ηθική, ακόμη και μια ποιητική αναφορά. Ειλικρίνεια στις περιγραφές,...
Ειλικρίνεια και ψέμα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ηθικά απογυμνωμένη διαφάνεια και δικαιοσύνη
Ολοκληρώνοντας την αναφορά μου στο σημαντικότατο γνωσιολογικό ρεύμα του θετικισμού ας μου επιτραπεί η σταχυολόγηση και σύντομη συζήτηση κάποιων χαρακτηριστικότατων ακόμη προβλημάτων, που καταδεικνύουν την...
Ηθικά απογυμνωμένη διαφάνεια και δικαιοσύνη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σαράντα χρόνια από τη «Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας»
Η «Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας», που καθιέρωσε τον συγγραφέα της Κορνήλιο Καστοριάδη ως έναν μεγάλο στοχαστή, είναι από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά έργα του 20ού αιώνα. Οταν κυκλοφόρησε (1975)...
Σαράντα χρόνια από τη «Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας