• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 30.3°C
    3 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.8°C
    2 BF
    43%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 28.7°C
    2 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 22.9°C
    3 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 27.0°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 23.4°C
    2 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.8°C
    3 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    3 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 28.8°C
    4 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 28.7°C
    0 BF
    42%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.4°C / 29.9°C
    2 BF
    32%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 26.5°C / 32.2°C
    2 BF
    29%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.2°C / 30.5°C
    3 BF
    28%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 25.3°C
    3 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.9°C / 26.1°C
    3 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    50%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για μια κοινωνία προστιθέμενης αξίας

  • A-
  • A+

Το ΠΑΣΟΚ μπήκε σε μια νέα απαιτητική περίοδο, όχι μόνο γιατί άλλαξε ηγεσία και όνομα αλλά κυρίως γιατί η χώρα και η οικονομία μεταμορφώθηκαν από τις αλλεπάλληλες και ετερόκλητες κρίσεις που δέχονται επί μία και πλέον δεκαετία. Είδαμε σε αυτή τη δεκαετία ότι αν και οι πολιτικές που εφαρμόζονταν ήταν κάθε φορά διαφορετικές, κατέληγαν πάντα στο ίδιο σκοτεινό αδιέξοδο: την ύφεση. Μάλιστα, το εντυπωσιακό μέσα σε αυτή τη δοκιμασία ήταν ότι το κόστος δεν πήγαινε πότε σε μια κατηγορία και μετά σε μια άλλη, αλλά υπάρχει ένα κοινωνικό σώμα που σαν μαγνήτης μάζεψε πάνω του όλα τα αρνητικά και των τριών κρίσεων: η Νέα Γενιά, που μοιάζει σήμερα αποκλεισμένη από ευκαιρίες, δυνατότητες και προοπτικές. Επιλεκτικά αναφέρω:

■ Το 2009, στην αρχή της κρίσης, η Ελλάδα ήταν 6η στην ανεργία των νέων (15 έως 24 ετών), περίπου στον μέσο όρο της ευρωζώνης. Από το 2012 και μετά πήρε τα πρωτεία και συνεχίζει μέχρι σήμερα, μαζί με την Ισπανία.

■ Περίπου ένας στους δύο που έφυγαν (51%) προέρχεται από την «κρίσιμη» ηλιακή κατηγορία 25-44 ετών και είναι κατά περίπου 60% έως 70% πτυχιούχοι. Η ελληνική κοινωνία διαμιάς ξέπεσε παραγωγικά και γέρασε δημογραφικά.

Με την πανδημία, οι ίδιοι νέοι και οι νεότεροί τους υπέστησαν το μεγαλύτερο κόστος του εγκλεισμού, στερήθηκαν επαρκή εκπαίδευση και κοινωνικότητα, τα εργασιακά δικαιώματα λιγόστεψαν και το ίδιο οι αμοιβές, που και αυτές τώρα εξαερώνονται με τον πληθωρισμό. Για να βγούμε από τον φαύλο κύκλο ματαιοπονίας και διάψευσης, χρειάζεται να κινηθούμε σε τρεις άξονες πολιτικής:

Πρώτον, το Πρόγραμμα να εστιάσει όχι στα κάθε φορά μεταβαλλόμενα αίτια των κρίσεων αλλά στις βαθύτερες και μονιμότερες συνέπειες που αφήνουν σε κάθε οικονομία. Για την Ελλάδα, αυτό σημαίνει να ενδυναμώσει την παραγωγική της ικανότητα, να μπορεί να δημιουργεί όλο και υψηλότερη προστιθέμενη αξία, με έμφαση στη μεταποίηση και την απασχόληση.

Δεύτερον, το ανθρώπινο δυναμικό να έχει γνώσεις και προσόντα που το κάνουν ικανό να αποκτά και την επόμενη γενιά γνώσεων και να είναι διαρκώς έτοιμο να κατανοήσει και να εφαρμόσει τις τεχνολογικές εξελίξεις. Θέτουμε μια σειρά από προτάσεις σε διάλογο, για να βελτιώσουμε την άμιλλα και την αξιολόγηση της παιδείας και των αποφοίτων, αλλά και τα προσόντα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που σήμερα αντιμετωπίζεται ως το εφεδρικό πελατολόγιο των ιδιωτικών κολεγίων.

Τρίτον και πιο σημαντικό είναι η ανθεκτικότητα της κοινωνίας. Δηλαδή η ικανότητά της να αποφύγει τη δημογραφική παρακμή με κίνδυνο να καταντήσει έτσι μια χώρα γερόντων που προσελκύει μόνο άλλους γέροντες από το εξωτερικό, αλλά διώχνει τους νέους επειδή αυτοί πρέπει να καλύψουν το κόστος όλων – από το ασφαλιστικό έως την άμυνα. Γι’ αυτό προτάσσουμε μια επεξεργασμένη δημογραφική πολιτική που δεν αρκείται μόνο σε επιδόματα, αλλά σχεδιάζεται για τη στήριξη της οικογένειας με στέγη, επαγγελματικά κίνητρα και υποδομές φροντίδας.

Επιπλέον, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι η προσπάθεια της νέας γενιάς θα συντελείται με θεσμούς αξιοκρατίας και διαφάνειας και θα επιβραβεύεται μόνο ανάλογα με την αξία της και όχι με πελατειακές σχέσεις και την πανταχού παρούσα οικογενειοκρατία.

Στις αναζητήσεις αυτές έρχεται ως έμπνευση και αρωγός η μεγάλη παράδοση της σοσιαλδημοκρατίας, που σήμερα επιχειρούμε να κάνουμε ξανά επίκαιρη και αποτελεσματική. Το εγχείρημα είναι εφικτό, αρκεί με αυστηρότητα να τηρήσουμε διαχωριστικές γραμμές και έτσι να τις ξεπεράσουμε οριστικά.

1. Η διαχωριστική γραμμή με την ιδεολογία της ισοπέδωσης

Το ΠΑΣΟΚ στην κυβερνητική διαδρομή του δημιούργησε πολλούς νέους θεσμούς που άλλαξαν τον ρου της ελληνικής κοινωνίας, καταργώντας στεγανά δεκαετιών και δίνοντας ευκαιρίες δημιουργίας και ισονομίας σε εκατομμύρια πολίτες. Ομως δεν υπήρξαμε ούτε αλάνθαστοι ούτε πάντα στο απυρόβλητο. Και εμείς παρασυρθήκαμε από την εκλογική γοητεία του πλήθους, ανεχθήκαμε στρεβλώσεις στους θεσμούς, δεν αντιδράσαμε ακαριαία σε φαινόμενα διαφθοράς και συχνά ακολουθήσαμε πρακτικές που τώρα θα θέλαμε να ξεχάσουμε. Ολα αυτά αποξένωσαν τους πολίτες και ιδιαίτερα τους νέους, που ένιωσαν αποκλεισμένοι από τις ευκαιρίες που άξιζαν.

Σήμερα είναι αδήριτη ανάγκη να υποστηρίξουμε σθεναρά την καθολική πρόσβαση στα θεμελιώδη δημόσια αγαθά, τις ίσες ευκαιρίες μόρφωσης και εξέλιξης χωρίς κομματικές τρικλοποδιές. Οχι όμως την ισοπέδωση του αποτελέσματος, όχι τη δέσμευση πόρων σε αποτυχημένα σχήματα, όχι την αναδρομική απονομή τίτλων και προνομίων για να κολακεύονται τα εκλογικά πλήθη και να μεταμορφώνονται σε άκριτους οπαδούς.

2. Η διαχωριστική γραμμή με την πολιτική ορθότητα

Αν η ιδεολογία της ισοπέδωσης είναι ο κίνδυνος που ελλοχεύει από τα αριστερά, η ιδεοληψία της (δήθεν) πολιτικής ορθότητας εφορμά από τα δεξιά για να φρενάρει την κριτική σκέψη, να καναλιζάρει τη διεκδίκηση σε ένα ελεγχόμενο πλαίσιο και να ακυρώσει τις μεγάλες αλλαγές που θέλει η κοινωνία.

Κάθε πρωτοβουλία αντιμετώπισης των σκανδαλωδών φαινομένων που γιγαντώθηκαν κατά τη διάρκεια των κρίσεων -όπως τα υπερκέρδη πολυεθνικών επιχειρήσεων, η διαφυγή φόρων εκτός της επικράτειας στην οποία παράγονται, η πρωτοφανής συσσώρευση πλούτου και ακίνητης περιουσίας από πολυποίκιλες ομάδες συμφερόντων- βαφτίστηκε με μεγάλη επιπολαιότητα ως «λαϊκισμός» που παρεκκλίνει από το πλαίσιο της πολιτικής ορθότητας.

Το είδαμε να γίνεται αυτό τους προηγούμενους μήνες, όταν καταγγείλαμε τα αδόκητα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών, όταν προτείναμε πλαφόν στις τιμές καυσίμων και μείωση των έμμεσων φόρων. Μας είπαν ότι δεν κατανοούμε τη λειτουργία των αγορών – ασχέτως αν το ίδιο είχαν εφαρμόσει με επιτυχία άλλες κυβερνήσεις στην Ε.Ε.

Πρέπει να απορρίψουμε σθεναρά αυτή την πολιτική απαξίωση. Εμείς πρέπει πρώτα να αφουγκραστούμε τις αγωνίες των πολλών –από την ανεργία και τη μετανάστευση έως τις ανισότητες και την παγκοσμιοποίηση– κατανοώντας την απόγνωση με την οποία συχνά εκδηλώνονται. Αυτή είναι η ιστορική αποστολή της σοσιαλδημοκρατίας: να ηγηθεί των μεγάλων στρωμάτων που δοκιμάζονται και όχι να τα απαξιώνει για το πώς εκφράζουν την ανασφάλειά τους!

* Επικεφαλής του ΙΝΣΟΣΙΑΛ, καθηγητής ΟΠΑ και συντονιστής σύνταξης του προγραμματικού πλαισίου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον Μάριο Ποντίκα και για ένα έργο που δεν χωρούσε σε καμιά σκηνή
Το ακόλουθο κείμενο δεν είναι ένας ακόμη δημοσιογραφικός επικήδειος για τον Μάριο Ποντίκα. Τον σπουδαίο θεατρικό συγγραφέα («δεινό ανατόμο της νεοελληνικής κοινωνίας» τον είπαν), που έφυγε ξαφνικά πριν από...
Για τον Μάριο Ποντίκα και για ένα έργο που δεν χωρούσε σε καμιά σκηνή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πνεύμα και ηθική
Η «εφαρμογή της αξιοκρατίας» σημαίνει πως ο καθείς βρίσκεται στη θέση που του αντιστοιχεί, «βάσει προσόντων, ικανοτήτων και προσπάθειας». Η ανισότητα, σε αυτήν την περίπτωση, είναι όχι μόνο δίκαιη, είναι...
Πνεύμα και ηθική
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΔΕΘαντέξουμε άλλο
Η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης, όχι ως οργανισμός αλλά ως θεσμός για την πόλη, δυστυχώς έχει καταντήσει αντί για γιορτή να αποτελεί πρόβλημα. Αιτία μια σειρά παραμέτρων που κατά τη γνώμη μου την υποβαθμίζουν...
ΔΕΘαντέξουμε άλλο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη γιαγιά Στέλλα της καρδιάς μου…
Γιατί η Ελλάδα χωρίς τους Μικρασιάτες πρόσφυγες δεν θα ήταν η ίδια. Γιατί η Ελλάδα χωρίς τη γιαγιά Στέλλα και κάθε γιαγιά, όπως η Στέλλα, θα ήταν πολύ φτωχότερη.
Για τη γιαγιά Στέλλα της καρδιάς μου…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τέλος της αφθονίας ή τέλος των ψευδαισθήσεων;
Οπως γράφεται, στην ομιλία του στη ΔΕΘ θα επιχειρήσει να πείσει τον ελληνικό λαό πως αυτός και μόνο αυτός, ο ανέμελος, είναι ο αξιόπιστος εγγυητής της πολιτικής και κοινωνικής σταθερότητας και συνοχής.
Τέλος της αφθονίας ή τέλος των ψευδαισθήσεων;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αναποφάσιστοι νέοι θα κρίνουν τις εκλογές
Το ηλικιακό χάσμα δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Ισχύει σε αρκετές χώρες και χρήζει ενδελεχέστερης μελέτης. Οι νέοι ψηφίζουν πιο αριστερά από τους γονείς, τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.
Οι αναποφάσιστοι νέοι θα κρίνουν τις εκλογές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας