• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.1°C / 15.7°C
    3 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 8.7°C / 12.8°C
    3 BF
    87%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 16.0°C
    3 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Ασθενής ομίχλη
    10°C 8.9°C / 10.0°C
    0 BF
    99%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 11.0°C
    1 BF
    98%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.6°C / 7.4°C
    1 BF
    89%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.8°C
    1 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.9°C
    1 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.8°C
    3 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.2°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 13.8°C
    1 BF
    87%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    4 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 15.3°C
    0 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 10.5°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 12.3°C
    3 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    87%
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/ EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τι περίμενες;»

  • A-
  • A+

Δεν ξέρω πώς ορίζεται το δίκαιο και πώς το άδικο. Ούτε ξέρω αν υπάρχει αντικειμενικός ορισμός ή είναι και τα δυο σχετιζόμενα με την προσωπική ηθική τού καθένα. Γίνεται η δικαιοσύνη να παρανομεί; Γίνεται οι παράνομοι να είναι δίκαιοι; Και ποιο το ελαφρυντικό της πρώτης και ποια τα επιβαρυντικά του δεύτερου. Γίνεται να είμαστε ταυτόχρονα και το αντίθετό μας; Ή θα πούμε πως απλά όλα είναι φαινόμενα των καιρών και θα κρυφτούμε πίσω από αυτό;

Ενοχος για δύο βιασμούς και αφήνεται ελεύθερος. Αν ήταν αθώος θα συνέβαινε το αντίστροφο; «Τι περίμενες;» με ρώτησε μια φίλη. Με ένα «Τι περίμενες;» ζούμε τα τελευταία χρόνια και έχουμε σταματήσει όχι μόνο να διεκδικούμε το αυτονόητο, αλλά και έστω να το περιμένουμε.

Ο Μαρκήσιος ντε Σαντ γράφει σε κάποιο σημείο της «Φιλοσοφίας του μπουντουάρ» πως «του δημοκράτη, μόνος οδηγός είναι η αρετή και μόνο χαλινάρι η συνείδηση». Ασύμφορη ρήση για κάποιους που τον έχουν, δήθεν, σημαία στο κεφάλι τους.

Αρα προτιμούν το πιο προσφιλές τους: «Καλό είναι ό,τι είναι καλό για μένα». Αλλωστε, το χρήμα και οι «χρήσιμες» γνωριμίες είναι βασικά προαπαιτούμενα για να πραγματώσει κανείς τις κατά Σαντ σεξουαλικές φαντασιώσεις του. Και όσοι ένοχοι αφήνονται ελεύθεροι τελευταία έχουν πληθώρα κι απ’ τα δυο.

Τι περίμενες λοιπόν; Από τη μία δεν μπορείς να μην πέσεις από τα σύννεφα και από την άλλη δεν μπορείς να υποδυθείς ότι δεν το περίμενες κιόλας. Μια κοινωνία σε διπολική διαταραχή που προσπαθεί να βρει τον κατάλληλο συνδυασμό δικαίου και αδίκου για να μην αποτρελαθεί πλήρως. Και η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης να παίζεται στα ζάρια. Θα δικαιώσει ή θα καταδικάσει αυτούς που υπηρετεί; Και τίνος υπάλληλοι είναι οι δικαστές; Του κοινωνικού συνόλου όταν καθημερινά αυτό το σύνολο αντιμετωπίζεται με τρόπο άνισο σε κάθε έκφανση της καθημερινότητας; Είμαστε ίσοι απέναντι στον νόμο όπως μάθαμε στα σχολικά εγχειρίδια; Και αν όχι, πώς γίνεται να υπηρετείς ανέντιμους χωρίς, εξελικτικά, να γίνεις όμοιός τους;

Φιλολογικές και θεωρητικές ερωτήσεις θα μου πεις... Την ίδια στιγμή, παιδιά και γυναίκες που έχουν υποστεί τη βία σε κάθε μορφή της, μετά από αυτή την απόφαση του δικαστηρίου αντί να ενώσουν τις φωνές τους και να γίνουν όλοι μαζί μια δυνατή κραυγή που θα ισοπεδώσει οποιονδήποτε τολμήσει να επιτεθεί με τον ίδιο τρόπο στους ίδιους και σε άλλους ανθρώπους, ράβουν τα στόματά τους και σκύβουν τα κεφάλια. Ο θύτης ελεύθερος και τα θύματα παγιδευμένα. Και αυτός είναι ίσως ένας καλός ορισμός της αδικίας.

Το πώς ορίζεται η δικαιοσύνη ακόμα δεν ξέρω…

* πολιτική επιστήμονας, τραγουδοποιός

[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο λιγναδισμός, ανώτατο στάδιο της κοινωνίας των αρίστων
Γιατί ο Λιγνάδης κρίθηκε ένοχος και καταδικάστηκε, όμως ο λιγναδισμός ζει και βασιλεύει και θεριεύει όσο πληθαίνουν οι ανήλικοι ταπεινοί και καταφρονεμένοι.
Ο λιγναδισμός, ανώτατο στάδιο της κοινωνίας των αρίστων
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Σημασία δεν έχει η πτώση αλλά η πρόσκρουση»;
Αναρωτιέμαι στη δίκη της υπόθεσης Λιγνάδη με βάση αυτόν τον νόμο πώς υποστηρίχτηκαν αυτοί οι άνθρωποι που κατήγγειλαν, ποιο από τα δικαιώματα των θυμάτων προστατεύτηκε
«Σημασία δεν έχει η πτώση αλλά η πρόσκρουση»;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι βιαστές ανηλίκων στη φυλακή
Το άγος αυτό που συντελείται ενώπιον μας με την αποφυλάκιση του πρωτόδικα καταδικασμένου για 2 βιασμούς ανηλίκων «γνωστού σκηνοθέτη» πρέπει να σταματήσει τώρα.
Οι βιαστές ανηλίκων στη φυλακή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δύο όψεις
Η υπόθεση του κ. Λιγνάδη συντάραξε το πανελλήνιο. Κατανοητές οι ανησυχίες για το είδος των εγκλημάτων για τα οποία ο κατηγορούμενος κατηγορήθηκε και καταδικάστηκε πρωτόδικα. Είναι εγκλήματα υψηλής απαξίας που...
Οι δύο όψεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γι’ αυτό υπέγραψα το κείμενο κατά του Κούγια
Ειδικά αυτή τη στιγμή που η κοινωνία θέλει να αλλάξει κανόνες ηθικής και να διεκδικήσει τα δικαιώματά της, για κάθε Κούγια θα βρίσκονται χιλιάδες απέναντί του. Χωρίς φόβο.
Γι’ αυτό υπέγραψα το κείμενο κατά του Κούγια
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Υπόθεση Λιγνάδη: Να γιατί δικαζόμαστε εμείς…
Εάν ο Λιγνάδης είναι και αποδειχτεί ένοχος γι' αυτά τα τρομαχτικά που του αποδίδονται...Θα γίνει καλύτερη πρώτα η καθημερινότητα του θεάτρου και ύστερα η καθημερινότητα όλων των υπόλοιπων πεδίων στα οποία...
Υπόθεση Λιγνάδη: Να γιατί δικαζόμαστε εμείς…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας