• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.2°C / 24.7°C
    1 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 24.1°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.7°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.8°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.1°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.4°C / 20.9°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 17.3°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 24.4°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 24.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    2 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    64%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 18.5°C / 24.4°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    1 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.8°C / 24.9°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 23.9°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    70%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Κάλλας του δημοτικού τραγουδιού

  • A-
  • A+

Δεν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας. Για τη Μαρία Κάλλας. Δανείζομαι τα λόγια των ειδικών για την υψηλόφρονα τέχνη της. Ομως, με ξάφνιασαν τα λόγια του Γιάννη Ρίτσου, του ποιητή που δεν τσιγκουνευόταν τα λόγια του όταν βρισκόταν μπροστά σε κάτι που παρέσυρε τον νου και τις αισθήσεις του σε ατραπούς που του θύμιζαν τη σχέση του ριζικού συστήματος με τον κορμό και τις διακλαδώσεις, τη σχέση της δημιουργίας στην τέχνη με το παρελθόν που τροφοδοτείται και αναπλάθεται με όρους σύγχρονους.

Με ξάφνιασε, μολαταύτα, η άποψή του για τη Γιώτα Βέη. Την αποκάλεσε «Κάλλας του δημοτικού τραγουδιού». Ενας τίτλος που απογειώνει τη φωνή και την καλλιτεχνική θερμοκρασία της Βέη εγκαθιστώντας την στις κορυφές του πατρογονικού Τυμφρηστού της δυτικής Φθιώτιδας όπου γεννήθηκε. Την ίδια στιγμή, ο Ρίτσος έβγαλε το δημοτικό τραγούδι από τον χώρο της προκατάληψης και της απαξίωσης, σε χρόνους δίσεκτους, και το τοποθέτησε δίπλα στην υψιπετή προσωπική δημιουργία.

Βρίσκομαι απέναντι στη Γιώτα Βέη. Εμπλεος σεβασμού και αγάπης για τις φωνητικές της δυνατότητες. Αλλά και τη μακρά και κοπιώδη διαδρομή της ώς την κορυφή του μουσικού Ολύμπου. «Μια πέρδικα παινεύτηκε σ’ Ανατολή και Δύση/ πως δεν ευρέθη κυνηγός για να την κυνηγήσει κι ο κυνηγός σαν τ’ άκουσε πολύ του κακοφάνη».

Τα λόγια που βγαίνουν από το στόμα της ιέρειας του δημοτικού τραγουδιού μετεωρίζονται στον αέρα του δωματίου. Ανεβαίνουν ψηλά, χαμηλώνουν υπακούοντας στη δύναμη της ροδοπέταλης φωνής. Μέσα από τον λάρυγγά της αναδύεται η μπαγκέτα εκείνη που ημερώνει τις λέξεις, εξαγνίζοντάς τες και δίνοντάς τους τον όγκο που εκείνη, σαν άλλη μάγισσα, έχει αποφασίσει. Γιατί αυτό ακριβώς είναι οι ραψωδοί. Είναι οι μάγοι που στήνουν όρθια την ψυχή.

Και ω του θαύματος. Ο πίνακας του Ταλαγάνη, οι φωτογραφίες με τη Μελίνα, οι αφίσες, η Καραΐνδρου, η μέντοράς της στο Τρίτο Πρόγραμμα, σχέδια και αφιερώσεις αποκολλώνται από τους τοίχους. Πιάνονται από το χέρι σ’ έναν λιτό χορό, η φωνή της Γιώτας λειτουργεί σαν το ραβδάκι της Κίρκης. «Ασπρα μου πουλιά, μαύρα μου χελιδόνια/μην την είδατε την όμορφη την κόρη,/ψες την είδαμε στα όμορφα λιβάδια».

Κι όλοι αυτοί, πειθαρχημένοι στη φωνή της, στην πολιτισμική παράδοση που τους γέννησε, καταθέτουν την οφειλή τους στους δημιουργούς που προηγήθηκαν κι έψαλλαν τα πάθη και τις χαρές αυτού του τόπου. Μαζί τους προσέρχεται ταπεινόφρων και γενναιόφρων ο Γιάννης Τσαρούχης, χορεύοντας ζεϊμπέκικο. Αφήνει το σχέδιό του κι εκείνη τη στιγμή γράφει την αφιέρωσή του. «Στην τελευταία Ελληνίδα, φοβάμαι».

Δεν ξέρω τι είχε στο μυαλό του ο Τσαρούχης. Ομως, τώρα που αρχίζουν τα πανηγύρια, ας αφεθούμε στα φτερά του ιαματικού δημοτικού τραγουδιού. Και όχι μόνο.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ροκανίζοντας το σύμπαν από τα βάθη του, κατά τη διάρκεια του πρώτου καλοκαιριού στον κόσμο
Ο καλλιτέχνης εργάζεται σε έναν κόσμο επηρεασμένο από την παγκόσμια πολιτιστικά ποικιλόμορφη και τεχνολογικά προηγμένη εποχή μας.
Ροκανίζοντας το σύμπαν από τα βάθη του, κατά τη διάρκεια του πρώτου καλοκαιριού στον κόσμο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάνος Χατζιδάκις, η ακριβή εκδοχή
Με αφορμή τη 15η Ιουνίου, που συμπληρώθηκαν 28 χρόνια από τον φυσικό θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, ας ξαναδούμε λίγο γιατί μας λείπουν σήμερα πρόσωπα τέτοιου διαμετρήματος. Και πρώτα απ' όλα ας αναρωτηθούμε αν...
Μάνος Χατζιδάκις, η ακριβή εκδοχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το άγαλμα
Κάθε φορά που γίνεται μια επανάσταση, μια πολιτική αλλαγή, την πληρώνουν τα αγάλματα. Είναι τα σύμβολα. Το ίδιο γίνεται και με τις οδωνυμίες.
Το άγαλμα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Και με τα χίλια βάσανα…
Είναι ο Μάης που έτσι κι αλλιώς είναι ο μήνας που η φύση οργιάζει, με το κυριολεκτικό φορτίο της λέξης. Ακόμη, είναι η απαλλαγή από την αυστηρή επιτήρηση, δεν έχουμε παρά μόνο δύο μέρες που αρχίζουμε να...
Και με τα χίλια βάσανα…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πενηντάρικο
Ο πατέρας μου, ο Απόστολος Καλδάρας, που δούλευε σε ένα από αυτά, έφευγε από το σπίτι στις 8 το βράδυ και γυρνούσε στις 8 το πρωί, με τη συγκοινωνία. Οι συνθήκες δύσκολες, οι απαιτήσεις πολλές και το...
Το πενηντάρικο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας