• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.5°C / 13.5°C
    2 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 12.2°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.7°C
    2 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Ομίχλη
    7°C 6.9°C / 7.2°C
    0 BF
    98%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 8.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.0°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Ομίχλη
    6°C 6.2°C / 6.4°C
    0 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.8°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.6°C / 11.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.4°C
    3 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    11°C 10.7°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 11.6°C
    0 BF
    88%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.9°C
    4 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 13.2°C
    0 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 7.3°C / 11.0°C
    0 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 12.3°C
    0 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 5.6°C
    1 BF
    94%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως καθρέφτης της εθνικής στρέβλωσης

  • A-
  • A+

Αν έμπαινε κανείς πριν από μερικές δεκαετίες στην κατάψυξη και ξυπνούσε σήμερα, έκπληκτος θα ανακάλυπτε τη θαυμαστή ακινησία του χρόνου στην ελληνική εκπαίδευση. Θα έβλεπε το σχολείο να παραμένει εξεταστικό κέντρο, τη διαδικασία εισαγωγής στις ανώτατες και ανώτερες σχολές αναλλοίωτη και το όλο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι ολοένα και περισσότερο υποταγμένο να υπηρετεί το γκραν φινάλε των πανελλαδικών. Δεκαετίες αργότερα θα ξυπνούσε και θα ένιωθε απόλυτα σύγχρονος, σαν να μην είχε περάσει μέρα από τότε που θρησκευτικές παρακλήσεις τελούνταν σε ιερούς ναούς υπέρ επιτυχίας των υποψηφίων.

Οι πανελλαδικές τοποθετούνται στην κατηγορία του συλλογικού τραύματος. Είναι η εμπειρία που κανείς δεν θα ήθελε να ξαναζήσει. Γιατί δεν είναι απλώς οι πιο ρηχές, στείρες και άνευ ουσιαστικού γνωστικού αντικρίσματος εξετάσεις. Είναι μια δοκιμασία υπαρξιακής τάξης για τους εξεταζόμενους, μέσα από την οποία νιώθουν πως αποτιμάται η συνολική τους αξία ως ανθρώπων, τίποτε δηλαδή πιο αντιπαιδαγωγικό και καταστροφικό συνάμα. Είναι κάτι σαν εθνικά καλλιστεία όπου μέσα από την πιο διεστραμμένη γνωστικά και εκπαιδευτικά διαδικασία, μπαίνει η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στους «επιτυχημένους» και τους «αποτυχημένους».

Το χειρότερο είναι ότι η επιτυχία δεν αφορά καν ένα αληθινό όνειρο, μια στόχευση κοντά στις γνήσιες δεξιότητες και επιθυμίες της πλειονότητας των νέων ανθρώπων, αλλά αφορά την επιτυχία καθ’ εαυτήν, ανεξαρτήτως αν η σχολή εισαγωγής ενδιαφέρει τον υποψήφιο. Από αυτή την πρώιμη, καθοριστική φάση ζωής, εθίζονται οι νέοι σε αξίες κίβδηλες. Το κορυφαίο, όμως, αμάρτημα που διαπράττεται είναι η στρεβλή σχέση με τη γνώση που αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα εμπεδώνει, η απομάκρυνση από την υγιή, χαρούμενη επαφή με τη μάθηση. Οση πολιτική καινοτομίας και να δρομολογηθεί, τι καινοτόμο μπορεί να προκύψει αν δεν υποστηρίζεται από έναν τρόπο σκέψης που έχει καλλιεργηθεί στο σχολείο;

Επιπροσθέτως, η σχολική ύλη παραμένει αδιανόητα καθηλωμένη, προϊόν συμβιβασμών με τα συντηρητικότερα κομμάτια της κοινωνίας. Βιβλία απολαυστικά σαν το «Αρχαίοι Ελληνες φιλόσοφοι» που έγραψαν για τη Μέση Εκπαίδευση οι εξαίρετοι Β. Κάλφας και Γ. Ζωγραφίδης υπό την εποπτεία του αείμνηστου Δ.Ν. Μαρωνίτη, δεν έφτασαν ποτέ στις σχολικές αίθουσες. Την ίδια ώρα, σε μια κοινωνία που βράζει από την έμφυλη βία, με τις γυναικοκτονίες να εκτοξεύονται κάθε χρόνο, η σεξουαλική αγωγή παραμένει εξοστρακισμένη από το σχολικό πρόγραμμα, καθώς η Εκκλησία έχει τον τελευταίο λόγο για την εκπαίδευση. Ο σεβασμός, η ισότητα φύλων και φυλών μαθαίνονται. Πού θα εμπεδωθεί η κουλτούρα της συναίνεσης –πολλώ δε μάλλον σε μια εποχή ακραίας έκθεσης των εφήβων στο διαδικτυακό πορνό και την τυπολογία ρόλων που αυτό κανονικοποιεί– αν όχι μέσα στο σχολείο;

Κοιτάζεις το σκανδιναβικό εκπαιδευτικό μοντέλο και αναρωτιέσαι αφού έχει ανακαλυφθεί ο τροχός, γιατί φορτωνόμαστε τόση άχρηστη πληροφορία με τόσο άχαρο τρόπο; Δείξε μου το σχολείο σου να σου πω ποιος είσαι. Εκεί σπέρνεις ό,τι κρίνεις σημαντικό να καρπίσει. Σχολική ύλη και πανελλαδικές αποτυπώνουν το εγχώριο αξιακό σύστημα. Κάθε Ιούνιο νιώθω συμπόνια για τους υποψηφίους και τον ίδιο κόμπο στο στομάχι που είχα πριν από δεκαετίες στη θέση τους.

* καλλιτέχνις

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί το σχολείο απαιτεί από τους μαθητές γνώσεις και ικανότητες, που το ίδιο δεν τους διδάσκει;
Η βιωματική μάθηση είναι η διαδικασία μάθησης μέσα από την επεξεργασία της εμπειρίας των μαθητών από τον κόσμο που τους περιβάλλει και στον οποίο ζουν.
Γιατί το σχολείο απαιτεί από τους μαθητές γνώσεις και ικανότητες, που το ίδιο δεν τους διδάσκει;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι εισαγωγικές εξετάσεις και το πραγματικό διακύβευμα
Η νέα σχολική περίοδος ανοίγει με εξαγγελίες για μια νέα μεταρρύθμιση (τράπεζα θεμάτων, βάση 10, αποκλεισμός υποψηφίων από τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση με βαθμολογικό πλαφόν αλλά εγγραφή στην ιδιωτική...
Οι εισαγωγικές εξετάσεις και το πραγματικό διακύβευμα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη διδασκαλία των Λατινικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Κατά την τελευταία, τουλάχιστον, επταετία, επιδίωξη όσων καταρτίζουν τα προγράμματα σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (φαίνεται να) είναι ο εξοβελισμός του μαθήματος των Λατινικών. Αντιμετωπίζονται ως...
Για τη διδασκαλία των Λατινικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μπαμπούλας
Να γίνουμε ανατρεπτικοί αν χρειαστεί, να μιλήσουμε αληθινά, να καταδείξουμε τα δικά μας πιστεύω για το αντικείμενο της διδασκαλίας, ν’ αφήσουμε τη βολή μας και να γίνουμε αγωγοί, ν’ ανοίξουμε κι εμείς οι ίδιοι...
Ο μπαμπούλας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αποτυχία ενός διαγωνίσματος
Αν απογυμνώσουμε το γνωστικό αυτό αντικείμενο –όπως και οποιοδήποτε άλλο– από την ψυχαγωγική του διάσταση, εκφυλίζεται σε πάρεργο. Αλλωστε η οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία οφείλει να εμπεριέχει και την...
Η αποτυχία ενός διαγωνίσματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αν ο δάσκαλος διδάσκει π.χ. «Αντιγόνη» και ταυτόχρονα η στάση του είναι ταυτισμένη με την υποταγή, τι νοηματοδοτεί στους μαθητές του;
Η Υπουργός Παιδείας έχει πίσω της την καρικατούρα των παιδονόμων με το χάρακα που περιγράφει ο Ντίκενς στη βιομηχανική Αγγλία του 19ου αιώνα.
Αν ο δάσκαλος διδάσκει π.χ. «Αντιγόνη» και ταυτόχρονα η στάση του είναι ταυτισμένη με την υποταγή, τι νοηματοδοτεί στους μαθητές του;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας