• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.6°C / 28.4°C
    2 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 25.9°C
    1 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 24.8°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    57%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 24.0°C
    3 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 17.6°C / 20.4°C
    2 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    4 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.1°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    4 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    3 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    1 BF
    66%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.0°C
    0 BF
    69%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.5°C / 23.9°C
    2 BF
    67%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.2°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 28.0°C
    0 BF
    42%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 24.3°C / 26.0°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.7°C / 24.7°C
    3 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    0 BF
    85%

Για να γίνει πράξη μια «άλλη Ελλάδα», πρέπει να κατακτήσουμε μιαν «άλλη Αυτοδιοίκηση»

  • A-
  • A+

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, σήμερα, απέχει πολύ από το ιδεολογικό και οραματικό υπόβαθρο συγκρότησής της. Βιώνει μια διαρκή διόγκωση των αρμοδιοτήτων της, χωρίς- ταυτόχρονα- να υποστηρίζεται από νέες προσλήψεις μόνιμου και εξειδικευμένου προσωπικού και από τους απαραίτητους  οικονομικούς και υλικοτεχνικούς πόρους.

Το πιο σημαντικό πλήγμα, όμως, αποτέλεσε- με κυβερνητική επιλογή μετά το 2019- η πλήρης απαξίωση των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, καθώς μια κλειστή ομάδα διαχειρίζεται μέσω των οικονομικών επιτροπών, το σύνολο των επιλογών σε κάθε Δήμο και Περιφέρεια.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η στόχευση της κυβέρνησης είναι η μετατροπή του Θεσμού της Αυτοδιοίκησης σε έναν υπηρεσιακό βραχίονα του Κράτους, σκληρά εποπτευόμενο από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τον δημοσιονομικό έλεγχο, σε βαθμό που καταργεί την ίδια την έννοια της Αυτοδιοίκησης.

Από την άλλη πλευρά, αυτή η διαρκώς εντεινόμενη απόκλιση της φύσης της Αυτοδιοίκησης από την λειτουργία που της επιβάλει το Κράτος, υπονομεύει την ποιότητα της Δημοκρατίας. Υποβαθμίζει την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημοκρατία στην συλλογική συνείδηση και κλονίζει την πίστη των πολιτών στην σημασία του «μετέχειν» στα κοινά. Κλονίζει, δηλαδή, την αξία των αμεσοδημοκρατικών αυτοδιοικητικών Θεσμών και υποβιβάζει τον πήχη προσδοκίας των πολιτών.

Τελικά, η σημερινή κατάσταση στην Αυτοδιοίκηση υπονομεύει «από την βάση προς την κορυφή» το όλον της ελληνικής Πολιτείας. Υπονομεύει την πρόθεση συμμετοχής και πολιτικής ωρίμανσης στελεχών πολύτιμων για τον εμπλουτισμό όλων των πεδίων της διακυβέρνησης. Είναι αδιανόητος ο εγκλωβισμός των εκπροσώπων της κοινωνίας σε έναν φαύλο κύκλο μικροδιευθετήσεων και μικροπολιτικής λόγω έλλειψης ζωτικού χώρου για άσκηση πραγματικής πολιτικής.
Αν δεν προωθηθεί ένα νέο μοντέλο αυτοδιοίκησης, αν δεν δημιουργηθεί ένας αυθεντικός χώρος όσμωσης υγιών φιλοδοξιών και ικανοτήτων, είναι αδύνατο να προωθηθεί το νέο υπόδειγμα δημοκρατικών συγκλίσεων που απαιτούν οι καιροί.

Υπάρχει λύση που να οδηγεί την Αυτοδιοίκηση σε έξοδο από το σημερινό αδιέξοδο;
Υπάρχει, εφόσον μια Δημοκρατική Κυβέρνηση παρέμβει αποφασιστικά, νοηματοδοτώντας, ξανά την ισχύ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αποτελεί πατριωτικό μας καθήκον, να προτείνουμε ένα νέο θετικό παράδειγμα μιας «άλλης Αυτοδιοίκησης».
Ενός Θεσμού όπου το κέντρο βάρους θα είναι ο πολίτης και στα πλαίσια του οποίου οι αιρετοί εκπρόσωποί του θα συνθέτουν και θα παράγουν βιώσιμες λύσεις τοπικής, περιφερειακής και εθνικής ωφέλειας.

Με τομές που θα προωθούν την συμπεριληπτική έκφραση των κοινωνικών ρευμάτων και των μηχανισμών αυτοοργάνωσης.

ΟΙ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΠΡΩΤΕΣ ΤΟΜΕΣ:

1.    Η άμεση κατάργηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που έχει αποδειχθεί ότι χειραγωγεί, καθυστερεί και, τελικά, αλλοιώνει την ουσία του δημοκρατικού προγραμματισμού.
2.    Η αντικατάσταση του προληπτικού δημοσιονομικού ελέγχου από τον- εκ των υστέρων-κατασταλτικό, με την ταυτόχρονη απαίτηση αυξημένων πλειοψηφιών για την λήψη αποφάσεων στρατηγικού χαρακτήρα, αλλά και την θεσμοθέτηση ενιαίας προληπτικής γνωμοδοτικής υπηρεσίας στελεχωμένης από καταρτισμένους δημοσίους υπαλλήλους, σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας ή ανά Δήμο, αν ο πληθυσμός του υπερβαίνει τις 100.000 κατοίκων. Οι Αιρετοί πρέπει να αποφασίζουν για τον τόπο τους, έχοντας την κατάλληλη επιστημονική και νομική/δημοσιονομική θωράκιση, πριν την ψήφιση αποφάσεων.
3.    Η υποχρεωτική δημόσια μετάδοση των συνεδριάσεων Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, της οικονομικής επιτροπής και όλων των συνεδριάσεων των Δ.Σ.των εποπτευόμενων νομικών προσώπων, μέσω διαδικτύου.
4.    Η άμεση απόδοση στους Δήμους και στις Περιφέρειες, των οικονομικών πόρων, της στελέχωσης και του εξοπλισμού που αντιστοιχούν στις αρμοδιότητές τους, με δαπάνη που θα εντάσσεται στον κρατικό προϋπολογισμό, μετά από την αναγκαία αναλογιστική μελέτη. Τα αναλογούντα έσοδα θα εισπράττονται απευθείας από τον κεντρικό προϋπολογισμό και όχι από διαμεσολαβητές, όπως οι πάροχοι ενέργειας.
5.    Η υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση για αποφάσεις που τέμνονται με συλλογικότητες κάθε Δήμου ή Περιφέρειας, κυρίως στα πεδία του περιβάλλοντος, της αλληλεγγύης, του ερασιτεχνικού αθλητισμού, των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και της ανάπτυξης. Σε περίπτωση που οι προτάσεις/αποφάσεις του Δημοτικού/Περιφερειακού Συμβουλίου απορρίπτονται από τους φορείς των πολιτών, τότε -μετά από δημόσια επιχειρηματολογία- θα πρέπει να διενεργούνται τοπικά δημοψηφίσματα.
6.    Η συγκρότηση περιφερειακού οργάνου χωροταξικού σχεδιασμού στην κατεύθυνση του δικαιώματος παραγωγικού και αναπτυξιακού αυτοπροσδιορισμού, στο οποίο θα συμμετέχουν οι Δήμαρχοι, οι επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κάθε Δήμου, καθώς και οι αντιπεριφερειάρχες και ο/η Περιφερειάρχης και ο/η επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, αντίστοιχα. Το όργανο θα λειτουργεί αποφασιστικά και όχι γνωμοδοτικά και σε περίπτωση διαφωνίας με την Κυβέρνηση θα πρέπει να προβλέπεται διενέργεια δημοψηφίσματος με δεσμευτική ισχύ.
7.    Η θωράκιση των δικαιωμάτων της μειοψηφίας του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου, όπως η εισαγωγή θεμάτων προς συζήτηση στην ημερήσια διάταξη των συμβουλίων και η υποχρεωτική διασφάλιση γραφείων, αλλά και ανθρώπινων και οικονομικών πόρων στην μείζονα μειοψηφία, προκειμένου αυτή να έχει πραγματική ικανότητα άσκησης αντιπολίτευσης και ελέγχου. Αυτή η ορθή πρακτική εφαρμόζεται με επιτυχία σε προηγμένες Δημοκρατίες.

Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ:

Η πρόκληση που αντιμετωπίζει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ως κορμός της μεγάλης Δημοκρατικής Διακυβέρνησης που θα προκύψει από τις ερχόμενες εθνικές εκλογές, είναι η έναρξη ενός μεγάλου και συμπεριληπτικού κύκλου διαβούλευσης με υφιστάμενα ή νέα πλειοψηφικά αυτοδιοικητικά ρεύματα που ενσωματώνουν όλες τις δημοκρατικές και κοινωνικές δυναμικές, ώστε να σχηματίσει πλατιές συμμαχίες που αφουγκράζονται το αυτοδιοικητικό του πρόγραμμα και παρέχουν εγγυήσεις νίκης χωρίς εκπτώσεις σε ηθικό και αξιακό επίπεδο.
Η «άλλη Ελλάδα» μας προσκαλεί και μας προκαλεί να πάρουμε, έγκαιρα, θέση πρωταγωνιστή στις αυτοδιοικητικές εξελίξεις.


*Μέλος Κ.Ε. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μαζί με τους εργαζόμενους των ΟΤΑ ενάντια στο εργασιακό νομοσχέδιο
Επειδή έχουν γραφτεί πολλά για το εργασιακό νομοσχέδιο στο σύνολό του, θα επιμείνω στην παγίωση της τηλεργασίας, που αποτελεί τον Δούρειο Ιππο ώστε η κυβέρνηση να εφαρμόσει πλήρως το αντεργατικό και...
Μαζί με τους εργαζόμενους των ΟΤΑ ενάντια στο εργασιακό νομοσχέδιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συμμετοχική δημοκρατία ή όχι;
Η Νέα Δημοκρατία ποτέ δεν είδε την Τοπική Αυτοδιοίκηση με καλό μάτι· την ήθελε σε ασφυκτικό εναγκαλισμό με την κεντρική εξουσία και απλό διεκπεραιωτή των πολιτικών της.
Συμμετοχική δημοκρατία ή όχι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μερικές σκέψεις για το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι η συζήτηση για το εκλογικό σύστημα δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά και αποκομμένα από την πραγματικότητα που βιώνουν οι δήμοι και η χώρα.
Μερικές σκέψεις για το εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τοπική Αυτοδιοίκηση: ο τρίτος πυλώνας εξουσίας
Υπάρχουν χώρες, εκεί στον μακρινό και παγωμένο Βορρά, που έχουν ανθρώπους ευτυχισμένους. Από τη στιγμή που θα γεννηθεί ένα παιδί, οι υπηρεσίες του δήμου αναλαμβάνουν οτιδήποτε το αφορά.
Τοπική Αυτοδιοίκηση: ο τρίτος πυλώνας εξουσίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μειοψηφίες που ξαναγίνονται «θηριώδεις» πλειοψηφίες
Θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει ότι πράγματι με βάση τα ισχύοντα εκλεγμένοι δήμαρχοι στον Β’ γύρο δεν θα διαθέτουν το 60% των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου που ο προηγούμενος νόμος τούς «παραχωρούσε»...
Μειοψηφίες που ξαναγίνονται «θηριώδεις» πλειοψηφίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας