• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.1°C / 35.2°C
    4 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.6°C / 31.9°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.0°C / 32.6°C
    1 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    65%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.3°C / 31.6°C
    1 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 27.3°C
    3 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.3°C / 33.3°C
    1 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 31.5°C
    5 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.0°C / 29.9°C
    3 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.8°C / 31.4°C
    4 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.6°C / 30.7°C
    2 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    1 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    0 BF
    42%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.6°C / 32.7°C
    3 BF
    36%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.2°C / 29.8°C
    3 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.9°C / 33.2°C
    3 BF
    28%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    32°C 27.3°C / 31.6°C
    1 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 31.7°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    61%
AP Photo/Jae C. Hong
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα προβληματικά δικαιώματα

  • A-
  • A+

Τα προβληματικά δικαιώματα

Toυ ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

Μερικές φορές μας περνάει απ’ το μυαλό πως κάτι πολύ κακό μπορεί να μας συμβεί. Για παράδειγμα ένας σεισμός. Κατά κανόνα όμως το απωθεί, και ευτυχώς που το κάνει, γιατί αλλιώς το συνεχές άγχος θα μας διέλυε ψυχολογικά. Υπάρχουν ωστόσο συμφορές οι οποίες όχι μόνο είναι προβλέψιμες αλλά και ιάσιμες, διότι δεν οφείλονται στα τυφλά στοιχεία της φύσης. Κι αυτές δεν μας φοβίζουν· μας εξοργίζουν. Τέτοια ήταν και η σφαγή των παιδιών στο Τέξας πριν από τρεις βδομάδες. Δεν είναι η πρώτη φορά και δυστυχώς δεν θα είναι η τελευταία.

Στο διάστημα που μεσολάβησε ειπώθηκαν και γράφτηκαν όσα ήταν να ειπωθούν και να γραφτούν. Το θλιβερό και συνάμα ανατριχιαστικό συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι η βλακεία των πολλών, σε συνδυασμό με το κυνήγι της εξουσίας από τους αδίστακτους λίγους, δηλαδή τους πολιτικούς, διαμορφώνει αντιδράσεις σαν αυτή του Ντόναλντ Τραμπ, που δήλωσε ότι η λύση του προβλήματος δεν είναι να περιοριστεί το δικαίωμα της οπλοκατοχής αλλά να επεκταθεί για να συμπεριλάβει και τους εκπαιδευτικούς που θα πυροβολούν τους εκάστοτε διασαλευμένους μακελάρηδες.

Δεν έχει νόημα να συνεχίσουμε. Υπάρχει όμως μια διάσταση της συζήτησης που αξίζει να την αναδείξουμε επειδή επηρεάζει έμμεσα το πώς σκεφτόμαστε ορισμένα πράγματα. Συνοπτικά είναι η εξής: Ο προοδευτικός λόγος περί ελευθερίας, αυτοπροσδιορισμού και δικαιωμάτων επιδέχεται διαφορετικές αναγνώσεις. Αυτό φάνηκε καθαρά στο πώς αντέδρασαν οι οπαδοί του Τραμπ στα μέτρα που θέσπισαν οι υγειονομικές αρχές για να αντιμετωπιστεί η πανδημία του Cοvid. Κραυγάζοντας το σύνθημα ότι «μόνο εγώ δικαιούμαι να αποφασίζω για το σώμα μου», οι ακροδεξιοί, που θέλουν να περιοριστεί ή και να καταργηθεί εντελώς το δικαίωμα στην άμβλωση των γυναικών, αρνήθηκαν τις μάσκες και τα εμβόλια. Πώς είναι δυνατόν δύο διαμετρικά αντίθετοι τρόποι σκέψης να υιοθετούν το ίδιο σύνθημα;

Κάτι ανάλογο ισχύει και για την οπλοκατοχή. Πρόκειται για συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, το οποίο, απηχώντας τους προβληματισμούς στις νεογέννητες Ηνωμένες Πολιτείες στα τέλη του 18ου αιώνα, θεώρησε τις τοπικές κοινότητες αντίβαρο στον ενδεχόμενο αυταρχισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Ετσι εξηγείται το δικαίωμα στην οπλοκατοχή. Ομως, στο όνομα μιας αρχής που θεσπίστηκε για να προστατεύσει τους πολίτες από την τυραννία, ο όχλος των ακροδεξιών που εισέβαλε στον Καπιτώλιο και οι ρατσιστές που περιφέρονται πάνοπλοι θέλουν να καταλύσουν τη δημοκρατία. Διότι η οπλοκατοχή δεν τροφοδοτεί μόνο μια επιχειρηματική δραστηριότητα που αποφέρει γιγάντια κέρδη· είναι επίσης, και κυρίως, η διαστρέβλωση ενός δικαιώματος που επικαλούνται όσοι απειλούν το αγαθό το οποίο υποτίθεται ότι προασπίζονται.

Βάζοντας κατά μέρος το γνωστό και αγοραίο κλισέ ότι η Ακρα Αριστερά και η Ακρα Δεξιά συναντώνται, μήπως οι δικοί μας αντιεξουσιαστές και δικαιωματιστές πρέπει να σκεφτούν ότι οι διακηρύξεις και τα συνθήματα ακούγονται ωραία και αγωνιστικά αλλά δεν είναι καθαρές και απόλυτες αξίες και γι’ αυτό ίσως χρειάζονται περαιτέρω επεξεργασία και εμβάθυνση; Λόγου χάριν η έγκυος γυναίκα πρέπει όντως να αποφασίσει η ίδια αν θα κάνει άμβλωση, αλλά ο ανεμβολίαστος εν μέσω πανδημίας δεν δικαιούται να κυκλοφορεί χωρίς μάσκα διότι αυτό μπορεί να βλάψει τα σώματα των συνανθρώπων του. Η ένταξη του ατόμου στην κοινωνία συνεπάγεται και υποχρεώσεις. Λ.χ. έχω το δικαίωμα να καπνίζω πέντε πακέτα την ημέρα στο σπίτι μου αλλά όχι σε κλειστούς δημόσιους χώρους. Οπως επίσης έχω το δικαίωμα να πίνω όσα μπουκάλια ουίσκι τραβάει η ψυχή μου, αλλά όχι να οδηγώ μεθυσμένος.

Σε τελική ανάλυση, η αντίσταση στις απαγορεύσεις που επιβάλλονται διά νόμου μπορεί να σημαίνει δύο διαφορετικές αντιδράσεις που συχνά συγχέονται: σύμφωνα με τη μία, απορρίπτουμε τον νόμο επειδή τον θεωρούμε κακό και προσπαθούμε να τον αλλάξουμε. Και σύμφωνα με την άλλη, η οποία δεν δηλώνεται ανοιχτά, απορρίπτουμε τον νόμο επειδή είναι νόμος. Εχω την αίσθηση ότι μερικές φορές οι αντιεξουσιαστές και οι πιο ακραίοι δικαιωματιστές που ομνύουν στον αυτοπροσδιορισμό ως απόλυτη αξία επιλέγουν τη δεύτερη.

Ας βάλουμε όμως κατά μέρος τις θεωρητικές συζητήσεις που συχνά δεν καταλήγουν πουθενά. Το μείζον πρόβλημα σήμερα είναι ότι στον αχαρτογράφητο 21ο αιώνα, οι κατηγορίες της σκέψης μέσα από τις οποίες διαβάζαμε τον εαυτό μας και τα πράγματα έχουν αρχίσει να φθίνουν. Κι ενώ μας περιβάλλει αυτή η ατμόσφαιρα αμηχανίας και απραξίας, όπου η άρνηση έχει γίνει αυταξία, η Ακροδεξιά, όχι όπως την ορίζουμε στις ευτελείς κομματικές κόντρες μας, αλλά η πραγματική, η μάχιμη Ακροδεξιά, έχει σηκώσει κεφάλι σε ολόκληρο τον κόσμο και μας απειλεί άμεσα. Και το κατόρθωσε υιοθετώντας και ταυτόχρονα διαστρέφοντας κάποιες γενικές αρχές που εισήγαγε η Αριστερά χωρίς όμως να τις ψάξει όσο θα ’πρεπε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
«A mal tiempo, buena cara*»
Η νίκη της Σιομάρα Κάστρο λύγισε το χέρι ενός διεφθαρμένου και κατασταλτικού καθεστώτος, που ιδρύθηκε εν μέσω του πραξικοπήματος του 2009 εναντίον του προέδρου Μανουέλ Σελάγια από την ολιγαρχία και τον στρατό.
«A mal tiempo, buena cara*»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο τραμπισμός ως πολιτικό συνεχές
Διανύουμε μια περίοδο διευρυνόμενης αντιπολιτικής στο Δυτικό τόξο. Ειδικότερα στις ΗΠΑ οι κοινωνικές συνέπειες ήταν τόσο καταστροφικές που οδήγησαν με άναρχο τρόπο σε αυτό που σήμερα ονομάζουμε ακροδεξιό...
Ο τραμπισμός ως πολιτικό συνεχές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα «ορφανά» του Τραμπ
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, μπορούμε να πούμε ότι η διεθνής Ακροδεξιά έχασε τον ηγέτη της. Παράλληλα, η δημοκρατία απαλλάχθηκε από ένα κάκιστο παράδειγμα, όπου ένας ολιγάρχης, πέραν της οικονομικής του...
Τα «ορφανά» του Τραμπ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πραξικόπημα
Απόπειρα πραξικοπήματος της Ακρας Δεξιάς και μεγάλου τμήματος της Δεξιάς. Υποκινητής ο Ντόναλντ Τραμπ. Στην Ελλάδα δήθεν προβληματισμός και ανησυχία από τους εκφραστές της ιδεολογίας του τραμπισμού.
Το πραξικόπημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη νέα διεθνή και εγχώρια Ακροδεξιά… Τραμπ και ξερό ψωμί;
Είναι επιεικώς αφελές να συντάσσεται κάποιος με τη μερίδα του Πολυεθνικού Πολυκλαδικού Μονοπωλιακού κεφαλαίου που εκφράζει ο Τραμπ.
Για τη νέα διεθνή και εγχώρια Ακροδεξιά… Τραμπ και ξερό ψωμί;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η λαϊκιστική Ακροδεξιά δεν χωράει στην Ελλάδα
Το ακροδεξιό λαϊκιστικό κίνημα μπορεί να έχει απλώσει τα δίχτυα του ακόμη και σε χώρες όπως η Σουηδία ή η Δανία, αλλά ευτυχώς δεν έχει αγκαλιάσει άλλες χώρες όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία και εν μέρει η Ισπανία.
Η λαϊκιστική Ακροδεξιά δεν χωράει στην Ελλάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας