Αλλοτε είχαμε τον Index, τον κατάλογο των απαγορευμένων από την Καθολική Εκκλησία βιβλίων, και τους αφορισμούς των Εκκλησιών που απειλούσαν με το πυρ το εξώτερον τους συγγραφείς αμαρτωλών γραφών.
Τώρα, που υποτίθεται ότι λυτρωθήκαμε από αυτές τις απειλές και μεθόδους, η πολιτική εξουσία και οι φίλοι της, ισχυροί οικονομικοί και μιντιακοί παράγοντες, εξοβελίζουν –με τον νόμο και τη «νόμιμη βία»– τους ασεβείς καλάμους, τους «επικίνδυνους» για το έθνος, τον λαό, την τάξη, την ηθική. Τους προσάπτουν μέχρι και κακουργήματα.
Δεν απορούμε για την αποστροφή της εξουσίας σε κάθε είδους κριτική ή αντίρρηση και με την πάγια έφεσή της να αποδείξει πως εκείνη αποφασίζει και διατάζει και αντίλογο δεν σηκώνει.
Απορούμε μόνο για την αγιάτρευτη μωρία και αμνησία των εξουσιών αυτών, όποιο χρώμα, σχήμα, δύναμη και διάσταση κι αν έχουν.
Και τη νοοτροπία που δεν επιδέχεται διδαχή από τα πασίγνωστα και πασίδηλα και δεν φροντίζει να προστατευτεί από τις ολοφάνερες παγίδες. Ειδικότερα:
- Η πείρα αιώνων δεν δίδαξε στις εξουσίες αυτές τον κοινότατο τόπο πως καμία απαγόρευση λόγου, προφορικού ή γραπτού, δεν έσωσε ποτέ κανέναν κρατούντα. Δεν θυμούνται π.χ. το τέλος της αρχής αυτής της μεθόδου όταν ένας παλαιότατος συνάδελφός τους (νομοθέτης), ο Σόλων, προσπάθησε να απαγορεύσει τις πρωτόγονες παραστάσεις που σκάρωνε ο Θέσπις με τον πλάνητα θίασό του. Αποτέλεσμα, το θέατρο και η τέχνη ολόκληρη ανθούν πάντα και για πάντα. Επίσης, έναν αιώνα αργότερα ο διαβόητος δημαγωγός Κλέων προσπάθησε να φιμώσει τον νεαρό Αριστοφάνη, που σάρκαζε τις ταχυδακτυλουργίες του λαοπλάνου. Αποτέλεσμα: σήμερα όλοι θυμούνται τον Αριστοφάνη και όχι τον Κλέωνα.
- Η απόπειρα να τρομοκρατηθούν οι κάθε είδους «γραφιάδες» δεν τρομάζει παρά τους ίδιους τους εμπνευστές της.
- Το «δίκαιο μεταβαίνει»-φεύγει από την κυβέρνηση, που επιχειρεί να προστατεύσει ένα δημόσιο αγαθό, και πηγαίνει με το μέρος εκείνου που η κυβέρνηση αδικεί, δηλαδή του Τύπου που υπερασπίζεται ένα άλλο αγαθό, ήτοι την ελευθεροτυπία και την ενημέρωση των πολιτών.
- Δεν έμαθε η κυβέρνηση πως οι απαγορεύσεις και ο διώξεις δημοσιογράφων αποτελούν το καλύτερο δυναμωτικό για το κακό ή το αμάρτημα που θέλουν να ξορκίσουν. Την πιο άμεση δικαίωση και την πιο τρανταχτή διαφήμισή του.
- Δεν έμαθαν οι αυτοί κυβερνώντας πως όταν χρησιμοποιείς τους θεσμούς (Δικαιοσύνη κ.λπ.) για να υπηρετήσεις πολιτικές σκοπιμότητες, τότε και τους θεσμούς ευτελίζεις και την πολιτική σου εκθέτεις και τον πολιτικό σου αμοραλισμό αποκαλύπτεις.
- Δεν έμαθαν, τέλος, οι εξουσιαστές τον λόγο του Πυθαγόρα «χρη σιγάν ή κρείττονα σιγής λέγειν».
- Οι κυβερνήσεις δεν ξέρουν τι κακό κάνουν στον εαυτό τους όταν μονοπωλούν το δικαίωμα να μιλούν και να γράφουν για τις πράξεις τους. Κανένας δεν πιστεύει τίποτε απ’ ό,τι υποστηρίζει μια εξουσία που δεν επιτρέπει να της απαντήσουν ή εξαφανίζει την κριτική.
* δικηγόρος
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας