• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.2°C / 28.4°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 27.0°C
    1 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.9°C
    2 BF
    94%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.0°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 18.7°C
    0 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.2°C / 23.2°C
    1 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 27.2°C
    3 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.1°C / 22.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 25.4°C
    0 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    3 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.9°C
    3 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.5°C / 25.5°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    2 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 27.1°C
    2 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.3°C / 21.0°C
    1 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.8°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    69%
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί ακυρώνουν τον εμπορικό χαρακτήρα του λιμένα της Αλεξανδρούπολης;

  • A-
  • A+

«Θέλαμε τη στρατιωτική παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή και στη Θράκη. Ενα κύριο σημείο ήταν το θέμα της Αλεξανδρούπολης. Θέλουμε (τη) στρατιωτική παρουσία των ΗΠΑ. Ναι, δεν θέλουμε να είναι εμπορικό το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης». Αυτά τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Ν. Δένδιας στις 9 Μαΐου στην Επιτροπή Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την «κύρωση του δεύτερου πρωτοκόλλου τροποποίησης της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδος και των ΗΠΑ».

Ομως, τέτοια δήλωση, με τόσο κατηγορηματικό τρόπο που να αποκλείει τον εμπορικό χαρακτήρα του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, στον οποίο προσδοκούσαν οι κάτοικοι για την ανάπτυξη της πόλης και της ευρύτερης περιοχής από το 1989, όταν διαλύθηκε το Σύμφωνο της Βαρσοβίας και μετά η ΕΣΣΔ, πρώτη φορά την ακούσαμε. Είναι προφανές ότι αξιοποιούνται τα γεγονότα του 2022 για να δικαιολογήσουν την πλήρη αδιαφορία και την ανικανότητα των κυβερνήσεων επί τριάντα και πλέον χρόνια να αξιοποιήσουν τη γεωοικονομική εκτίναξη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και της Θράκης συνολικότερα. Προκύπτουν όμως εύλογα ερωτήματα:

Οταν η Ευρωπαϊκή Ενωση ενέταξε το 1992 το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στον Διευρωπαϊκό Αξονα Ι.Χ., που θα συνέδεε τη Βαλτική με τη Μεσόγειο (Αλεξανδρούπολη) έχοντας ως κομβικά σημεία το Βουκουρέστι, το Κίεβο, την Οδησσό, τη Μόσχα, το Κίεβο, το Μινσκ, το Βίλνιους, την Αγία Πετρούπολη και το Ελσίνκι, δεν απέβλεπε στην αξιοποίηση του εμπορικού του χαρακτήρα; Δεν διείδε στο λιμάνι την εμπορική διέξοδο της ευρωπαϊκής ενδοχώρας προς τη Μεσόγειο; Γιατί το χρηματοδότησε;

Οταν ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης ανέθετε μελέτες για να υπολογιστούν τα μέγιστα προσδοκώμενα φορτία δεν προσέβλεπε στον εμπορικό χαρακτήρα του λιμένα; Μάλιστα, σε ημερίδα στην Αλεξανδρούπολη το 2017, η Planning Α.Ε., η οποία ανέλαβε τη μελέτη αξιοποίησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ενημέρωσε ότι, σύμφωνα με τα φορτία που προσδοκά να συρρεύσουν στο λιμάνι, κατά μέσον όρο θα δρομολογούνται ημερησίως 6 αμαξ. των 25 βαγονίων των 2 twt (εμπορευματοκιβωτίων) έκαστο, ενώ στο peak της απόδοσής του δεν θα υπερβαίνουν τις 12 αμαξ. των 25 βαγονιών. Τι θα μετέφεραν αυτοί οι συρμοί;

Οταν εδώ και χρόνια μας «βομβάρδιζαν» στην κυριολεξία για τον σιδηροδρομικό άξονα Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης και διατυμπάνιζαν τη σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, στον εμπορικό χαρακτήρα του λιμένα δεν αναφέρονταν; Οταν, τελευταία φορά, συναντήθηκαν για τον σκοπό αυτό στην Αλεξανδρούπολη το 2020 ο σημερινός υπουργός Υποδομών με τον Βούλγαρο ομόλογό του, ο κ. Καραμανλής είχε δηλώσει ότι «στη σημερινή εποχή προϋπόθεση ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης είναι η ύπαρξη έργων υποδομής που είναι απόλυτα διασυνδεδεμένα μεταξύ τους με ποικίλους τρόπους». Η ανταγωνιστικότητα και η ανάπτυξη αναφέρονταν στον εμπορικό ή στον στρατιωτικό χαρακτήρα του λιμένα;

Ομως, από τη στιγμή που η κυβέρνηση αποκλείει τον εμπορικό χαρακτήρα του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, τότε γιατί αποφάσισε πρόσφατα να επενδύσει 1,077 δισ. ευρώ για την εκ νέου ανακαίνιση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου, με την κατασκευή μάλιστα διπλής γραμμής στο μήκος των 180 χλμ. του άξονα, με την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης, ηλεκτροκίνησης - τηλεδιοίκησης, ETCS; Τι θα μεταφέρει; Τα στρατιωτικά τρένα των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ προωθούνται μέχρι σήμερα χωρίς κανένα πρόβλημα στην πρόσφατα ανακαινισθείσα σιδηροδρομική γραμμή.

Βέβαια τον περασμένο Φεβρουάριο ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ επισκέφθηκε το υπουργείο Υποδομών και συζήτησε για τα οδικά και σιδηροδρομικά projects στην περιοχή. Λογικά, όμως, από τη στιγμή που οι ΗΠΑ προωθούν τον στρατιωτικό εξοπλισμό χωρίς πρόβλημα, δεν είχαν λόγους να προβάλλουν αξιώσεις για ένα φαραωνικό έργο για ελάχιστο έως ανύπαρκτο μεταφορικό έργο. Η μόνη εξήγηση λοιπόν που απομένει για να ερμηνεύσει τα μυστήρια των ελληνικών αποφάσεων είναι ότι η χώρα μας δεν είναι απλά «προβλέψιμη» και «δεδομένη» αλλά πλειοδοτεί έναντι των απαιτήσεων και των αναγκών των υποβολέων της.

Βέβαια, ας μη γελιόμαστε. Ηταν αναμενόμενο ότι η εγκατάσταση στρατιωτικής βάσης των ΗΠΑ, ενώ σύμφωνα με τον Ν. 4660/2020 (ΦΕΚ 23Α) «...χορηγείται στην κυβέρνηση των ΗΠΑ καθεστώς προτεραιότητας (ανεμπόδιστη πρόσβαση και χρήση) του λιμένα Αλεξανδρούπολης... », θα τροχοπεδούσε την ολόπλευρη ανάπτυξή του που προσδοκούμε, αφού οι ΗΠΑ έχοντας την προτεραιότητα θα μπορούν να καθορίζουν και τον βαθμό της αξιοποίησής του.

Το περιλάλητο πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης, στην οποία συμμετείχαν όλοι οι βουλευτές της Θράκης, τι λέει για όλα αυτά; Τι λέει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση που συνεχίζει να σιωπά; Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς την εμπορική αξιοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης; Τριάντα και πλέον χρόνια απαξίωσης του λιμένα και υποβάθμισης της Θράκης, σε αντίθεση με τη γεωοικονομική εκτόξευση της περιοχής, δεν είναι ήδη πολλά;

* πολιτικός μηχανικός

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ένας απλός ορισμός της μπλόφας του casus belli
Η μπλόφα για να είναι εργαλείο πολιτικής δεν πρέπει να είναι μόνο μπλόφα. Τι είδους μπλόφα είναι η μπλόφα για την οποία γνωρίζει ο αντίπαλος ότι είναι μόνο μπλόφα;
Ένας απλός ορισμός της μπλόφας του casus belli
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ρωγμές στο ΝΑΤΟ
Οσο παρατείνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία τόσο θα εντείνονται οι προσπάθειες για άρση του βέτο της Τουρκίας στην ένταξη στο ΝΑΤΟ της Φινλανδίας και της Σουηδίας.
Ρωγμές στο ΝΑΤΟ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Βέτο στη Σύνοδο Κορυφής!
Η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ σχεδιάστηκε επικοινωνιακά ως η πανηγυρική επισφράγιση της ανασύνταξης της Ατλαντικής Συμμαχίας, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ωστόσο αυτό στην πράξη έχει ήδη ακυρωθεί.
Βέτο στη Σύνοδο Κορυφής!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απαγορευμένη περιοχή
Η ματαίωση της επίσκεψης Λαβρόφ σε Μαυροβούνιο, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία δεν αναιρεί τη βεβαιότητα ότι η δραστηριοποίηση του Κρεμλίνου στα Βαλκάνια είναι θέμα χρόνου, καθώς η Σερβία και η Βόσνια –...
Απαγορευμένη περιοχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από τη Βαλτική στον Ινδικό-Ειρηνικό
Ο διμέτωπος ψυχρός πόλεμος της Δύσης με τη Ρωσία και την Κίνα είναι ένα αμερικανικό στοίχημα υψηλού κινδύνου, καθώς είναι πολύ πιθανό να επισπεύσει δηλαδή τη δυσμενή εξέλιξη που προσπαθεί να αποτρέψει.
Από τη Βαλτική στον Ινδικό-Ειρηνικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο πόλεμος και τι δείχνει ο αμείλικτος καθρέφτης
Το πολιτικό προσωπικό στις δημοκρατίες κυμαίνεται από μεγάλη ή λιγότερη μετριότητα. Εκείνο πάντως που εξέπληξε πολλούς (ευτυχώς) είναι η απόλυτη ανεπάρκεια ενός στυγνού δικτάτορα όπως ο Πούτιν!
Ο πόλεμος και τι δείχνει ο αμείλικτος καθρέφτης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας