• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.4°C / 25.6°C
    3 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.3°C / 24.5°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.0°C / 23.8°C
    0 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.1°C / 20.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 23.2°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 19.5°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 22.6°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 24.7°C
    5 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.1°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    4 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.5°C / 24.4°C
    0 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    2 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 25.4°C
    0 BF
    60%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.7°C / 23.9°C
    2 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    70%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κι όμως, υπάρχει ελπίδα για απελευθέρωση του ανθρώπου

  • A-
  • A+

Γεμάτη γεγονότα η σύγχρονη Ιστορία της χώρας μας και του κόσμου ολόκληρου. Το τέλος της Ιστορίας δεν ήρθε ποτέ. Αλλά πρέπει να δεχτούμε την απλή αλήθεια, που δεν τη στηρίζουν μόνο πολλοί διανοούμενοι αλλά και η απλή πραγματικότητα.

«Δεν έχουμε εισέλθει ακόμα στη φάση της Ιστορίας. Είμαστε στην προϊστορία ακόμα». Μη ζαλιζόμαστε από τη συσσώρευση πλούτου και από τα τεχνολογικά και επιστημονικά θαύματα, από τη βελτίωση του γενικού επιπέδου της ζωής μας.

Είναι μαζί μας συστατικά στοιχεία βαρβαρότητας του σύγχρονου πολιτισμού μας, ενός πολιτισμού που δεν έχει προοδεύσει στην ηθική και την αισθητική σύλληψη του κόσμου, που δεν έχει εξανθρωπίσει τη ζωή. Οι βαθιές ανισότητες και οι ατέλειωτες αδικίες, ο σκοταδισμός και ο ανορθολογισμός, ο ιμπεριαλισμός και ο πόλεμος, η φτώχεια και η περιθωριοποίηση, η χειραγώγηση του ανθρώπου και ο ευτελισμός της αξιοπρέπειάς του είναι βαθιά αποτυπώματα μιας εκτεταμένης εξαθλίωσης δισεκατομμυρίων πολιτών σε κάθε γωνιά του πλανήτη μας.

Ο καπιταλισμός της ύστερης βιομηχανικής ανάπτυξης δεν είναι απλά και μόνο παρακμιακός. Δεν έχει απλά και μόνο αντιφάσεις και από τις οποίες μάλιστα δήθεν θα καταρρεύσει (!), όπως ισχυρίζονται οι παραδοσιακές αριστερές αναλύσεις. Προσφέρει όλο και πιο νέα υλικά αγαθά, για να καλλιεργεί τον καταναλωτισμό και τη λατρεία του χρήματος. «Καθρεφτάκια σε ιθαγενείς». Ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν κοινωνίες και πολίτες, αλλά μόνο αγορά και ιδιώτες.

Πρώτο μέλημα, ως εκ τούτου, είναι η αμφισβήτηση των εξουσιαστικών δομών και η υποκουλτούρα του υποταγμένου πολίτη. Να μην αποδεχτούμε αυτό που επισημαίνει ο Αμάρτια Σεν στο κλασικό βιβλίο του «Η ιδέα της δικαιοσύνης»: «Οι απελπιστικά στερημένοι άνθρωποι μπορεί να μην έχουν το κουράγιο να απαιτήσουν καμία ριζική αλλαγή, ενώ στην πλειονότητά τους τείνουν να προσαρμόζουν τις επιθυμίες και τις προσδοκίες τους στα ελάχιστα πράγματα που θεωρούν εφικτά. Εκπαιδεύουν τον εαυτό τους να απολαμβάνει τα όποια ψίχουλα ελέους πέφτουν προς το μέρος τους. Το πρακτικό αποτέλεσμα της προαναφερθείσας τάσης των ανθρώπων που ζουν μονίμως υπό δυσμενείς συνθήκες είναι προφανές: είναι ένας τρόπος να συμβιώνεις ειρηνικά με τη συστηματική στέρηση…».

Η ειρήνη και η αδελφοσύνη, η ελευθερία και η ισότητα, η δικαιοσύνη και η αλληλεγγύη, ο ουμανισμός και ο διαφωτισμός, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η μόρφωση και η πνευματική καλλιέργεια, η έννοια της κοινότητας και τα δημόσια αγαθά, η χειραφέτηση και η αυτοπραγμάτωση καταδυναστεύονται από τις τόσες και τόσες μορφές εξουσίας και βίας.

Δεν υπάρχουν πολιτικά υποκείμενα που θα αμφισβητήσουν ισχυρά την κεφαλαιοκρατία και δεν διαφαίνεται κραταιό κοινωνικό κίνημα απελευθέρωσης για να την ανατρέψει. Δεν υπάρχει δυνατό πολιτικό και ιδεολογικό μοντέλο για μια δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη. «Το ξίφος είναι ακόμα πιο ισχυρό από την πένα».

Κι όμως, αυτό είναι το κάλεσμα των καιρών μας. Να διαμορφώσουμε όλο και πιο πολλά συλλογικά κινήματα με σαφείς πολιτικούς και ιδεολογικούς στόχους. Να μην αποδεχτούμε τη σύγχρονη μορφή δουλείας μέσα από την παροχή οριακών και ελλειμματικών πόρων για μια μορφή ζωής στα όρια της απλής ύπαρξης. Να μην ασπαστούμε το «κοκούνινγκ» (cocooning) ως τρόπο ζωής και τον ανταγωνισμό ως υπέρτατη αξία – για το ποιος δεν θα είναι άνεργος, ενώ ξέρουμε ότι μεγάλο μέρος των πολιτών θα μένει εκτός εργασίας εκ των πραγμάτων.

Οι λύσεις της μεγάλης προοπτικής δεν είναι μακριά μας. Είναι μαζί μας, στον ίδιο τον σεβασμό του εαυτού μας, στην αγωνιστική αντίληψη της ζωής μας. Κάθε πολίτης έχει δίπλα του πεδία για συλλογική δράση: στα κοινωνικά κινήματα και στον συνδικαλισμό, στην αυτοδιοίκηση και στον χώρο εργασίας του, στον κλάδο του και στο επάγγελμά του, στο χωριό του και στην πόλη του.

Αν όλοι οι πολίτες, αν μεγάλο ρεύμα πολιτών αγωνίζονται στα πραγματικά πεδία της ζωής, οι προοδευτικές πολιτικές και ιδεολογίες θα ζωντανέψουν, θα γίνουν πρωτοπόρες. Το πρώτο βήμα είναι η μισή διαδρομή.

Απαιτείται η βαθιά κοινωνική συνειδητοποίησή μας και η ακλόνητη πίστη μας ότι μπορούν να αμφισβητηθούν ο καπιταλισμός και η εκμετάλλευση του ανθρώπου από την εξουσία του χρήματος με την ελευθερία του πνεύματός μας και με τους συλλογικούς αγώνες. Αυτά είναι και ικανά στοιχεία για την είσοδό μας στην πραγματική ιστορία του ανθρώπου.

* γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακτιβιστές της μνήμης και θεωρίες συνωμοσίας
Τον τελευταίο καιρό εμφανίστηκε μια νέα γενιά θεωριών συνωμοσίας. Τούτη τη φορά η Γερμανία θέλει να παρέμβει στην ελληνική εκπαίδευση και να παραχαράξει την Ιστορία που διδάσκονται οι ελληνόπαιδες αναφορικά με...
Ακτιβιστές της μνήμης και θεωρίες συνωμοσίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι γιατροί της Κούβας – γέννημα θρέμμα μιας άλλης κοινωνίας
Αξίζει να ακούσουμε την ιστορία των Κουβανών γιατρών, να εκτιμήσουμε και να επιβραβεύσουμε το θάρρος και η ανθρωπιά τους. Είναι η ανθρωπιά των ταπεινών ανθρώπων της Κούβας που πασχίζουν να οικοδομήσουν μια...
Οι γιατροί της Κούβας – γέννημα θρέμμα μιας άλλης κοινωνίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
H υπαρξιακή κρίση της δημοκρατίας
Η βαθιά κρίση που διέρχονται οι σύγχρονες πολιτικές κοινωνίες σχετικά με τη δημοκρατική οργάνωση και λειτουργία τους έχει την καταγωγή της στο γεγονός ότι στις σχέσεις πολιτικής και οικονομίας απέκτησε τα...
H υπαρξιακή κρίση της δημοκρατίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι σημαίνει η «Πτώση του Τείχους» σήμερα (30 χρόνια μετά);
O ανθρώπινος κοινωνικός κόσμος σήμερα δεν έχει κέντρο, δεν συγκροτείται στη βάση μιας «πρώτης αρχής» λειτουργίας. Γι’ αυτόν τον λόγο «ηγέτες» όπως ο Tραμπ ή ο Eρντογάν ή ο Oρμπαν κ.ά. παίζουν πρωταγωνιστικό...
Τι σημαίνει η «Πτώση του Τείχους» σήμερα (30 χρόνια μετά);
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πυροβολώντας τους ποιητές
Ο Λόρκα έζησε μπροστά σ’ αυτόν τον καθρέφτη ξέροντας πως μια έγγραφη φωνή δεν μπορεί παρά ν’ ανήκει στους δίχως φωνή διωκόμενους όλου του κόσμου. Εκείνον τον Αύγουστο του 1936 θα μάθαινε ίσως πως ο χειρότερος...
Πυροβολώντας τους ποιητές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δικαστές και η Ιστορία
Οι δικαστές συχνά διασταυρώνονται με την Ιστορία. Μοιράζονται τη μεθοδολογία έρευνας, αλλά ο στόχος τους είναι διαφορετικός. Εκεί όπου ο δικαστής αναζητά ενόχους και αποδίδει ατομικές ευθύνες, ο ιστορικός...
Οι δικαστές και η Ιστορία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας