• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.1°C / 27.2°C
    1 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.7°C / 28.8°C
    2 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.5°C / 27.7°C
    3 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 24.2°C / 26.9°C
    2 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    56%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 23.7°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 27.4°C
    6 BF
    34%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    43%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 21.7°C
    0 BF
    28%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 26.6°C
    3 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 26.5°C
    0 BF
    22%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.3°C / 26.0°C
    0 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 26.7°C
    2 BF
    45%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    48%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο επίκαιρος συκοφαντημένος…

  • A-
  • A+

Γεννήθηκε -γόνος αστών- τον Μάιο του 1818 (Κάρολος Μαρξ 1818-1883). Πέθανε ως «ο πιο συκοφαντημένος άνθρωπος της εποχής του». Υπήρξε ο φιλόσοφος με τη μεγαλύτερη επιρροή στην παγκόσμια ιστορία. Φίλοι κι εχθροί, όλα τα φιλοσοφικά και επιστημονικά πεδία των ανθρωπιστικών σπουδών, συνομίλησαν και συνομιλούν μαζί του, εμπλουτιζόμενοι βαθιά. «Οι φιλόσοφοι έχουν απλά ερμηνεύσει τον κόσμο με διάφορους τρόπους. Το θέμα είναι να τον αλλάξουμε», έγραψε.

Αρνήθηκε την κοινωνική καταγωγή του και μια πολύ ευκολότερη ζωή στα σαλόνια, «τίποτε δεν μπορεί να έχει αξία, αν δεν έχει χρησιμότητα», έλεγε και, αντιδρώντας με τη σκέψη του και τη δράση του στην απίστευτη –και πια επανερχόμενη- βαρβαρότητα που αντιμετώπιζαν οι φτωχοί και καταφρονεμένοι του αιώνα του, έζησε, φτωχός και διωκόμενος, σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Η διδακτορική του διατριβή αφορούσε τους Ελληνες φιλοσόφους («ο» –φιλοσοφικός πρόγονος του– «Προμηθέας είναι ο σπουδαιότερος άγιος και μάρτυρας στο φιλοσοφικό ημερολόγιο») και χρησιμοποίησε τη διαλεκτική με έναν εκπληκτικό τρόπο που η πλειονότητα των ακολούθων του, ρημαγμένη κι αυτή αρχικά από τις επείγουσες ανάγκες των καιρών, και όποτε έγινε εξουσία πολύ συχνά βολεμένη, δεν κατανόησε, μετατρέποντας τη μέθοδο σε δόγμα.

Κατήγγειλε την απο-ανθρωποποίηση του ανθρώπου, τη βαθιά αλλοτρίωση πλούσιων και φτωχών μέσα από την εκμετάλλευση της ανάγκης του άλλου και τη βόλεψη του εαυτού («η πολυτέλεια είναι το αντίθετο των φυσικών αναγκών»), εντοπίζοντας, με οξύνοια, τις αντιφάσεις. «Στην αστική κοινωνία, το Κεφάλαιο είναι ανεξάρτητο και εξατομικευμένο, ενώ ο άνθρωπος είναι εξαρτώμενος και δεν έχει ατομικότητα». Αγαπημένο του γνωμικό υπήρξε το «De omnibus dubitandum» (Εχε αμφιβολίες για τα πάντα).

Παρ' όλο που έζησε τη ζωή του κυνηγημένος, φτωχός και ταλαιπωρημένος, οι ιδέες του άλλαξαν τον κόσμο. Αλλαξαν και τον ίδιον τον καπιταλισμό, αφού αναγκάστηκε, όταν ο μαρξισμός πίεζε για δίκιο κι ελπίδα, να «επανεφευρεθεί» μέσα από την πρόσκαιρη τελικά προσέγγιση του «λαϊκού καπιταλισμού». Συστήματα κάθε είδους παρείχαν ως ανάχωμα τα δικαιώματα που άλλαξαν τη ζωή του καθενός και της καθεμιάς. Του το χρωστούν και αυτοί που τον βρίζουν, κι ας μην το μάθουν ποτέ.

Ερωτεύτηκε την όμορφη αριστοκράτισσα Τζένη φον Βεστφάλεν –έρωτας σφοδρός και αμοιβαίος–, που θα απαρνιόταν την τάξη και μια πολύ καλύτερη μοίρα, ακολουθώντας τον αγόγγυστα. Εχασε το παιδί του σε ηλικία 3 ετών. Παρά τους πόνους, τους φόβους από τις διώξεις, την πείνα που ο οικονομικός υποστηρικτής του Ενγκελς προσπάθησε να ανακουφίσει, δεν παραδόθηκε ποτέ. Εζησε μια μεστή, μια εμβληματική ζωή. Κι έγραψε: «Καλύτερα ένα άθλιο τέλος, παρά μια αθλιότητα χωρίς τέλος».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η έννοια της εργατικής τάξης στον κλασικό μαρξισμό
Η συγκρότηση της εργατικής τάξης είναι μια συνεχής διαδικασία διάρθρωσης-αποδιάρθρωσης-αναδιάρθρωσης, η οποία διαφοροποιεί τη δομή της και κατ’ επέκταση τις κοινωνικές πρακτικές και την ταξική συνείδηση, όπου...
Η έννοια της εργατικής τάξης στον κλασικό μαρξισμό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την «πιο βαθιά φιλοσοφική σοβαρότητα»
Οταν η «ανεξάρτητη φιλοσοφία» απολέσει τον σύνδεσμο με την πραγματικότητα, τότε μπορεί να λάβει τη θέση της «μια περίληψη των πιο γενικών αποτελεσμάτων της μελέτης της ιστορικής ανάπτυξης». Οταν επιδιδόμαστε...
Για την «πιο βαθιά φιλοσοφική σοβαρότητα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σι, Μαρξ και μαρξισμός
Η ευθυγράμμιση με τις αρχές του μαρξισμού είχε ήδη αναγγελθεί στο 19ο Εθνικό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας (ΚΚΚ), τον Οκτώβριο του 2017, και επιβεβαιώθηκε τον περασμένο Μάρτιο στη Λαϊκή...
Σι, Μαρξ και μαρξισμός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Μαρξ και η αρχαιοελληνική φιλοσοφία
Ας σημειωθεί εδώ, ότι στη σύγκριση των δύο υλιστικών φυσικών φιλοσοφιών, του Δημόκριτου και του Επίκουρου, ο Μαρξ κλίνει προς τη δυναμική επικούρεια φιλοσοφία, στην οποία η «παρέγκλισις» των ατόμων μπορεί να...
Ο Μαρξ και η αρχαιοελληνική φιλοσοφία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η άκαμπτη ιδεολογία
Η ιδεολογία στη μαρξιστική οπτική είναι μια μετουσίωση της πολυ-νοηματικής έννοιας αυτής της κοινωνικής θεωρίας σε ένα μέσο χειραφέτησης προλεταριακής συνειδησιακής αφύπνισης αλλά και διαμόρφωσης της Ιστορίας....
Η άκαμπτη ιδεολογία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Δύση σήμερα: ιστορικό φάντασμα του εαυτού της;
Η εισβολή του Πούτιν στο έδαφος της Ουκρανίας έχει πυροδοτήσει συζητήσεις και διαβουλεύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, των οποίων το θεματικό αντικείμενο είναι: Πού βρισκόμαστε ως παγκόσμια πολιτική κοινωνία...
Η Δύση σήμερα: ιστορικό φάντασμα του εαυτού της;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας