• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.2°C / 28.4°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 27.0°C
    1 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.9°C
    2 BF
    94%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.0°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 18.7°C
    0 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.2°C / 23.2°C
    1 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 27.2°C
    3 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.1°C / 22.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 25.4°C
    0 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    3 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.9°C
    3 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.5°C / 25.5°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    2 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 27.1°C
    2 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.3°C / 21.0°C
    1 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.8°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    69%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα

  • A-
  • A+

Περί απληστίας ο λόγος. Το βυζαντινό λεξικό Σούδα την ονομάζει αδηφαγία. Με άλλο λόγια, αναφέρεται σε μια διαρκή ανάγκη που ουδέποτε ικανοποιείται. Διασώζεται η φράση «άπληστος πίθος», που ανακαλεί στη μνήμη τη ματαιοπονία των Δαναΐδων στον Αδη να γεμίσουν με νερό ένα πιθάρι με σπασμένο πέτο. Η απληστία είναι σαράκι που κατατρώγει τα εσώψυχα του ανθρώπου και της κοινωνίας. Και απειλεί τη συνοχή μιας ομάδας.

Η διαπίστωση αυτή είναι κοινός τόπος σε όλες τις θρησκείες και τις κοινωνίες. Που νοιάζονταν να ελέγξουν την ατομικότητα. Για να ενισχύσουν τους δεσμούς της ομάδας. Είναι ένα παν-θρησκευτικό δόγμα. Η απληστία είναι αμάρτημα. Γιατί συνιστά κίνδυνο για τον κοινωνικό συν-βηματισμό.

Αυτός είναι και ο πυρήνας της 10ης εντολής στην Παλαιά Διαθήκη. Τα συνεχή «ου» δεν είναι τίποτε άλλο παρά φράκτης στην αδηφαγία και την ανάγκη του ανθρώπου να επιβουλευθεί τα αγαθά του γείτονα. «Ο εραστής της πλεονεξίας υποκύπτει στον διάβολο περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον» (Ιωάννης Χρυσόστομος) Το «ου» αντικαθίσταται από τον διάβολο, που θεωρείται υπονομευτής του χριστιανικού κανόνα. Σ’αυτό προστίθεται η ρήση του αγίου Γρηγορίου Νύσσης. «Δεν προέρχεται από τον Θεό το ψωμί του πλεονέκτη» τονίζει εμφατικά. Αντικρούοντας όσους επιχειρούσαν θρησκευτική παρενδυσία στη βουλιμία τους, προσφέροντας φιλάνθρωπα αργύρια για τη σωτηρία της ψυχής.

Οντως, είναι αμάρτημα η απληστία. Ως αίσθημα που διαβρώνει τα θεμέλια της κοινωνικής συνύπαρξης. Είναι επικίνδυνη. Γιατί τροφοδοτεί πολλές ανθρώπινες αδυναμίες. Σαν τον εγωισμό, ότι οι άλλοι υπάρχουν για να υπηρετήσουν τις ανάγκες του πλεονέκτη. Είναι κοινωνικό αμάρτημα, γιατί αδυνατίζει τους κοινωνικούς αρμούς. Γιατί ο άνθρωπος μετατρέπεται σε μοναχοφάη. Γίνεται επιθετικός. Και τελικά ζει για να θρέψει τον αρούπωτο πυρετό της πλεονεξίας του.

Αυτή η διάσταση της απληστίας αποτέλεσε έμπνευση για πολλές δημιουργίες. Από τα πρώτα βήματα του ανθρώπινου πολιτισμού. «Μα εσέ ποτέ κανείς δε σε χορταίνει», λέει ο φτωχός Χρεμύλος στον Πλούτο στην ομότιτλη κωμωδία του Αριστοφάνη. Το απεικόνισε και ο Ιερώνυμος Μπος (Το κάρο με το άχυρο), με θέμα τον θρίαμβο της απληστίας.

Ο Χορτάτσης την έβαλε στο στόμα του χορού των κορασίδων. Ως λαϊκό λόγο που σχολιάζει την τραγικότητα αυτού του αισθήματος. Που καταστρέφει ζωές. Τη ζωή της Ερωφίλης που επιλέγει τη φυγή της αυτοκτονίας μπροστά στο αδιέξοδο της πατρικής απληστίας. Η αχορταγιά του πλούτου είναι κοινωνική ασθένεια. Και πολιτικό αμάρτημα που θεριεύει στις μέρες μας. Αδυνατίζοντας την αλληλεγγύη. Φουσκώνοντας το ατομικό εγώ. Προκαλώντας πολιτική τύφλωση. Θεωρώντας τους άλλους εχθρούς για την ατομική επιβίωση. Γραπώνεται από την καρέκλα του και στρέφεται εναντίον των άλλων. Γιατί το είναι του διαποτίζεται από «τση δόξας πείνα».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «πατριώτες εκατομμυριούχοι» κατά της φτώχειας και ο Ενγκελς
Οι «πατριώτες εκατομμυριούχοι» και οι άλλες διεθνείς οργανώσεις των πλουσίων που αρνούνται τα παρασιτικά προνόμια της τάξης τους ανήκουν σε εκείνα τα πρωτοπόρα φωτεινά μυαλά που χωρίς αυτά θα ήμασταν πολύ...
Οι «πατριώτες εκατομμυριούχοι» κατά της φτώχειας και ο Ενγκελς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κουρκούτι
Το κουρκούτι είναι μια διατροφική πρόταση, πρωτίστως για πρωινό. Και όχι μόνο. Ηταν η τροφή, κατά κανόνα, των φτωχών στρωμάτων. Μια απλή συνταγή, που εντάσσεται στην τακτική της οικιακής οικονομίας των...
Κουρκούτι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοπεποίθηση
Επανέρχεται ένα ζήτημα που οδήγησε σε στρεβλή ένταξη των εσωτερικών μεταναστών στις πόλεις. Ενοχοποιήθηκε η αγροτική καταγωγή. Θεωρήθηκε μειονέκτημα, αν όχι στίγμα, με αποτέλεσμα να συγκροτηθεί το κίνημα του...
Αυτοπεποίθηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί εκφέρεσαι απρεπώς;
Κι ακούω έναν καθωσπρέπει κύριο να λέει: - Χρησιμοποίησε απρεπή εκφορά λόγου! Αυτό δεν είναι πολιτισμός! Αυτό δεν είναι υγιής αντιπαράθεση!
Γιατί εκφέρεσαι απρεπώς;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άξιος άνθρωπος αγαπιέται μοναχός του
Εναν ουρανό από άλλους τόπους ψάχνουν οι μετα-κοβιντιανοί άνθρωποι. Για να μη γίνουν μετα-άνθρωποι. Που πάει να πει, να μη χάσουν τη βούλησή τους. Να μη γίνουν ηχεία της θέλησης άλλων. Να μη χάσουν την...
Ο άξιος άνθρωπος αγαπιέται μοναχός του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χέρια
Τα χέρια είναι το πιο φλύαρο ανθρώπινο μέλος. Σε αντίθεση με τα μάτια. Ή και το πρόσωπο. Που εκπαιδεύονται στην απόκρυψη. Τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής, λέγεται. Εκπαιδεύεται ο άνθρωπος όμως να τραβάει...
Χέρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας