• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.1°C / 29.0°C
    3 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.2°C / 28.9°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 25.5°C / 28.8°C
    1 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.5°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.2°C
    2 BF
    69%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 25.0°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 21.5°C
    1 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 25.8°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 27.4°C
    5 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    2 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    1 BF
    46%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 24.5°C / 28.3°C
    0 BF
    44%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 28.6°C
    1 BF
    40%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.3°C / 26.0°C
    0 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 26.7°C
    2 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    72%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί κατέρρευσε η ενεργειακή πολιτική στην Ελλάδα;

  • A-
  • A+

Εδώ και μήνες, ο κοινωνικός βιόκοσμος στην Ελλάδα, δηλαδή η καθημερινή ατομική και κοινωνική ζωή όλων μας, έχει βυθιστεί σε μια κατάσταση απελπισίας. Η τιμολογιακή πολιτική για την κατανάλωση της ενέργειας στην κοινωνία μας υπαγορεύεται από το ενεργειακό χρηματιστήριο, το οποίο ως θεσμική οντότητα δεν μπορεί να ελεγχθεί από καμία αντίστοιχη θεσμική αρχή διαχείρισης του δημόσιου αγαθού που ονομάζεται ηλεκτρική ενέργεια.

Επειδή όμως δεν προτίθεμαι, σ’ αυτή τη σύντομη θεωρητικο-πολιτική παρέμβασή μου, να διατυπώσω αποφθεγματικές και δογματικές απόψεις για το ζήτημα της ενεργειακής πολιτικής στην Ελλάδα, αλλά να ακολουθήσω την επιστημονικώς ενδεδειγμένη μεθοδολογία της μετάβασης από την εμπειρία στη θεωρία και τη φιλοσοφία, προτείνω να θέσουμε τα σχετικά ζητήματα με τη σειρά. Το πρώτο εμπειρικό, αλλά ταυτόχρονα και πολιτικό, δεδομένο είναι το εξής: στη μεταπολεμική Ελλάδα ιδρύθηκε η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (η γνωστή μας ΔΕΗ), η οποία ως κρατικός θεσμός εξασφάλισε για όλους τους πολίτες και τους καταναλωτές την ηλεκτρική ενέργεια ως δημόσιο αγαθό. Αλλά, ταυτόχρονα, η ΔΕΗ παίζει εκείνη την εποχή πρωταγωνιστικό ρόλο στη βιομηχανική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Το δεύτερο εμπειρικό, αλλά ταυτόχρονα και πολιτικό, δεδομένο είναι: όλα όσα προέκυψαν ως δεσμεύσεις του ελληνικού κράτους απέναντι στις τεχνοκρατικές Βρυξέλλες από τότε που η Ελλάδα εντάχθηκε στην ΕΟΚ και μετέπειτα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και εδώ και είκοσι χρόνια στην ευρωζώνη και όλα όσα προέκυψαν από την τότε πολιτική απόφαση και πράξη της Ελλάδας, σχετικά με το ζήτημα της ενεργειακής πολιτικής, συνοψίζονται στο εξής: οι Βρυξέλλες αποφασίζουν και η Αθήνα εκτελεί.

Προσπάθησα να συνοψίσω τα εμπειρικο-πολιτικά δεδομένα που αναφέρονται στην άσκηση της ενεργειακής πολιτικής στην Ελλάδα σε δύο φάσεις: στην πρώτη, τη μεταπολεμική, κατά την οποία η ενέργεια είναι αδιαπραγμάτευτο δημόσιο αγαθό, και στη δεύτερη φάση κατά την οποία η Αθήνα δεσμεύεται από τις Βρυξέλλες στο επίπεδο της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής.

Η Ελλάδα εκχωρεί με την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση το δημόσιο αγαθό της ενέργειας στο χρηματοπιστωτικό σύστημα των Βρυξελλών. Ωστόσο οι Βρυξέλλες δεν έχουν εκπονήσει προγράμματα πολιτικών που αναφέρονται στο κοινωνικό κράτος, στην αγορά εργασίας, στη φορολογία και σε πολλούς άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής μας. Στην περίπτωση που εξετάζουμε, της ενεργειακής πολιτικής, αντί να σχεδιαστεί μια κοινή ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική, όπως π.χ. έγινε με τη νομισματική πολιτική (εισαγωγή του κοινού νομίσματος), οι τεχνοκρατικές Βρυξέλλες εδώ και είκοσι χρόνια εκδίδουν εγκυκλίους εφαρμογής των τεχνοκρατικών κανόνων που οι ίδιες (οι Βρυξέλλες) ελέγχουν και τα εθνικά κράτη εφαρμόζουν.

Τελικά το γεγονός (factum) της κατάρρευσης της ενεργειακής πολιτικής στην Ελλάδα δεν μπορεί να ερμηνευτεί με όρους αιτιοκρατίας. Δεν έχουν κάνει λάθη οι Βρυξέλλες, οι οποίες ακόμη και σήμερα δεν μπορούν να αποφασίσουν. Αλλά δεν έχουν κάνει λάθη ούτε τα εθνικά κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η Ελλάδα επί του προκειμένου ανέθεσε την ιδιαίτερη πολιτική ικανότητά της να αναδημιουργηθεί κατά τη μεταπολεμική φάση σε αναπτυξιακή οντότητα της εποχής της σε άλλους θεσμικούς φορείς. Επί του προκειμένου, στις τεχνοκρατικές Βρυξέλλες. Γιατί έγινε αυτό;

Σήμερα στον κοινωνικό βιόκοσμό μας, στην καθημερινή ζωή μας, ζούμε το απόλυτο πολιτικό καθεστώς της απαξίωσης του πολίτη και των δημοκρατικών θεσμών. Τα περιώνυμα νοικοκυριά των ειδησεογραφικών καταγραφών ζουν την ίδια ιστορική εμπειρία παρελθόντων ετών του κοινωνικού κενού. Κοντολογίς το τεχνοκρατικό σχέδιο των Βρυξελλών για την ενεργειακή πολιτική κατέληξε σ’ ένα «φιάσκο» και τελικά όλοι μας ζούμε στο απόλυτο κενό της ύπαρξής μας.

 * καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δίκτυα: μοναδική ευκαιρία για ανάπτυξη
Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει την αποκλειστική ευθύνη για την ανάπτυξη, συντήρηση και λειτουργία του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας σε ολόκληρη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας των νησιών. Η βασική του...
Δίκτυα: μοναδική ευκαιρία για ανάπτυξη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τρελές κο-ΝΟΜΕ-ς
​Ποτέ ξανά στην ιστορία της η ΔΕΗ δεν έχει δεχτεί τέτοια χτυπήματα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η βιωσιμότητά της και η παρουσία της στον χώρο της ενέργειας. Το παιχνίδι είναι προδήλως σικέ, προκειμένου μία...
Τρελές κο-ΝΟΜΕ-ς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για μια νέα εποχή ενεργειακής αυτονομίας
Η ταυτόχρονη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και των δικτύων της αποτελεί εξοφλούμενο γραμμάτιο των προσπαθειών που κατέβαλαν επιχειρηματικοί όμιλοι για να αναρριχηθούν στην κυβέρνηση.
Για μια νέα εποχή ενεργειακής αυτονομίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αναγκαίες, δημόσιου χαρακτήρα, παρεμβάσεις στην πρωτογενή παραγωγή και το τρόφιμο
Έξι είναι οι άξονες στους οποίους το ελληνικό κράτος οφείλει να παρεμβαίνει, να μεριμνά και να δρα μέσα σε ένα πλαίσιο δημοκρατικού, ανοιχτού και ειλικρινούς διαλόγου με τους κοινωνικούς εταίρους.
Οι αναγκαίες, δημόσιου χαρακτήρα, παρεμβάσεις στην πρωτογενή παραγωγή και το τρόφιμο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελλάδα, η νέα ενεργειακή αποθήκη της Ευρώπης;
Η κυβέρνηση ακολουθεί μια πολιτική εξόρυξης και βαριάς εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων της χώρας προς όφελος ιδιωτικών εταιρειών, ελληνικών και ξένων, εις βάρος όλων των ανθρώπων και των άλλων έμβιων όντων της...
Ελλάδα, η νέα ενεργειακή αποθήκη της Ευρώπης;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας