• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.6°C / 3.7°C
    3 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -1.2°C / 3.0°C
    4 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.0°C / 4.9°C
    4 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    4 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    4 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.0°C / 0.4°C
    1 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -6°C -5.6°C / -3.2°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.3°C / 5.4°C
    3 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.7°C / 2.9°C
    4 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.4°C
    5 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 5.6°C
    5 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    3 BF
    62%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.6°C
    3 BF
    51%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.5°C / 1.7°C
    1 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    3 BF
    39%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 0.8°C / 2.7°C
    0 BF
    95%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -1.7°C / 1.0°C
    2 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.7°C / 1.1°C
    2 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.4°C / -3.4°C
    2 BF
    58%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προτάσεις για μια αναπτυξιακή φορολογία

  • A-
  • A+
Και μόνο το γεγονός ότι έγιναν έως τώρα πάνω από 3.000 σεμινάρια, ημερίδες, παρουσιάσεις, μόνο για να το κατανοήσουν οι άμεσα ειδικοί δείχνει ότι απαιτείται νέος σχεδιασμός του Mydata ● Σ’ αυτόν πρέπει να συμμετάσχουν όλοι οι κλάδοι κάθε δραστηριότητας, διευκρινίζοντας τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά και προβλήματα, το δε βασικότερο, η εφαρμογή στο νέο ψηφιακό τοπίο να γίνεται με αργά και σταθερά βήματα

Σίγουρα με το παρόν δεν δίνουμε λύσεις, όμως θέτουμε κάποιες προτάσεις που μπορούν να βοηθήσουν, ώστε ο ρόλος της φορολογίας να μην είναι εμπόδιο στην ανάπτυξη του τόπου.

■ Mydata: αναστολή εφαρμογής, επανασχεδιασμός της λειτουργίας του. Το Mydata, όπως είναι σήμερα (το αρχικό σχέδιο προέβλεπε πιλοτική εφαρμογή μόνο για μεγάλες επιχειρήσεις), σχεδιάστηκε βιαστικά με στοιχεία και πρακτικές γνώσεις ελλιπείς και αμφισβητούμενες. Με ανορθόδοξο δε σχεδιασμό, ο οποίος προσπαθεί να διορθωθεί εκ των υστέρων με πρόχειρες εγκυκλίους, αποφάσεις και διευκρινίσεις.

Και μόνο το γεγονός ότι έγιναν έως τώρα πάνω από 3.000 σεμινάρια (εξωτερικά και ενδοεταιρικά), ημερίδες, παρουσιάσεις, μόνο για να το κατανοήσουν οι άμεσα ειδικοί, γεννά το εύλογο ερώτημα πώς υπάρχει απαίτηση να το κατανοήσουν εύκολα οι απλοί χρήστες και οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που εκδίδουν, διακινούν και παραλαμβάνουν παραστατικά. Και δείχνει ότι απαιτείται νέος σχεδιασμός του Mydata. Σ’ αυτόν πρέπει να συμμετάσχουν όλοι οι κλάδοι κάθε δραστηριότητας, διευκρινίζοντας τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά και προβλήματα, το δε βασικότερο, η εφαρμογή στο νέο ψηφιακό τοπίο να γίνεται με αργά και σταθερά βήματα ανά πεδίο, στοχεύοντας στην εξοικείωση και τη φιλικότητα της χρήσης, δηλ. Βήμα 1ο Ηλεκτρονική Τιμολόγηση, Βήμα 2ο... κοκ.

■ Πρόστιμα και προσαυξήσεις. Άμεσα πρέπει να αναπροσαρμοστούν και να μειωθούν δραστικά τα πρόστιμα.

Άμεση κατάργηση του Ν.4174/2013, που είναι ένας νόμος που βρίθει ανακολουθιών, έχει τροποποιηθεί δεκάδες φορές, ενώ μέχρι και οι φορολογικές αρχές δυσκολεύονται να δώσουν τεκμηριωμένες λύσεις.

Η μέθοδος της πρόληψης προς αποτροπή μπορεί να είναι αποτελεσματικότερη, σε αντιδιαστολή με την αυστηρή διαδικασία επιβολής ίδιων ποινών σε όλους. Π.χ. θα μπορούσε για καθυστέρηση λίγων μηνών, 3 ή 6, το πρόστιμο να είναι μικρό, δηλ. της τάξης των 10 ευρώ. Μετά για τις επόμενες 10 ημέρες να διπλασιάζεται κοκ, να μεγαλώνει, ώστε μεγάλη καθυστέρηση και επαναλαμβανόμενη πράξη να καταδεικνύει τον δόλο και τη σκοπιμότητα.

Δε δικαιολογείται η ύπαρξη του ίδιου προστίμου σε έναν που καθυστέρησε από λίγα λεπτά έως μία ή δύο μέρες (από αμέλεια ή τυχαίο πρόβλημα), με έναν που καθυστερεί μήνες και χρόνια. Επιβάλλεται λοιπόν η διαφοροποίηση-αναλογικότητα και μείωση των προστίμων.

Τα πρόστιμα έχουν την έννοια της πρόληψης προς αποτροπή της απάτης και συμμόρφωσης, δεν έχουν τον χαρακτήρα, ούτε αποτελούν πηγή κρατικού εισοδήματος. Σωστή εκτίμηση και διαχείριση του λάθους δημιουργεί υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολίτη. Αυστηρά πρόστιμα οδηγούν σε αντίθετα αποτελέσματα. Ας σκεφτούμε ότι τίθεται και θέμα αντισυνταγματικότητάς τους (βλέπε Αρθρο 25 Συντάγματος).

■ Καθιέρωση ακατάσχετου λογαριασμού. Απαιτείται άμεση και μόνιμη αποδέσμευση εταιρικών λογαριασμών. Όταν μάλιστα υπάρχουν εργαζόμενοι, επιτείνεται ο κίνδυνος για κάθε επιχείρηση να γίνει πηγή νέων χρεών και προστίμων. Γιατί θα δυσκολεύεται να πληρώσει ή και να αποζημιώσει προσωπικό, να αποδώσει ΕΦΚΑ και φυσικά να αγοράσει πρώτες ύλες και εμπορεύματα για να επιβιώσει. Αποτέλεσμα: οι επιχειρηματίες ανοίγουν νέες εταιρείες με αχυρανθρώπους κοκ. Άλλο ένα αποτέλεσμα αντιαναπτυξιακής πολιτικής της ΑΑΔΕ.

■ Ακίνητα. Το Ε9 πρέπει να παραμένει μόνιμα «ανοιχτό», ώστε να διορθώνονται τα στοιχεία των ακινήτων, το ίδιο και οι πλατφόρμες δήλωσης των δήμων για διόρθωση τετραγωνικών μέτρων (σε περίπτωση μεταβίβασης ή υποθήκης, ούτως ή άλλως θα υπάρχει πραγματική καταμέτρηση και αυτοψία από μηχανικούς). Άποψή μας είναι μέχρι του συνολικού εισοδήματος των 14.000 ευρώ (προσαυξανόμενο βέβαια ανάλογα με τα τέκνα) και μέχρι της συνολικής αξίας 300.000 ευρώ ακίνητης περιουσίας, να μην επιβαρύνονται καθόλου τα νοικοκυριά.

■ Κλείσιμο παλαιών χρήσεων. Επαναφορά του Ν.4446/16 και απόφαση για περαίωση μέχρι τουλάχιστον 31/12/2021 ώστε να δοθεί ευκαιρία να δηλώσουν τα πραγματικά εισοδήματα οι φορολογούμενοι και να κλείσουν οριστικά οι αδρανείς εταιρείες, σε συνδυασμό δε με αύξηση του αριθμού των δόσεων για αυτούς που χρωστούν μόνο στο Δημόσιο ή ΕΦΚΑ και για εταιρείες με τζίρο μέχρι 3.000.000-4.000.000 ευρώ.

  1. Αυτό θα λύσει τα χέρια του ελεγκτικού μηχανισμού ώστε να ασχοληθεί με την πιθανότητα παραγραφής μεγάλων υποθέσεων και επιπλέον θα εισφέρει έσοδα.
  2. Θα δοθεί δε η δυνατότητα για την εξυγίανση ισολογισμών επιχειρήσεων (μέτρο που θα φέρει άμεση εισροή χρημάτων στα δημόσια ταμεία). Θέλουμε οι επιχειρήσεις να κάνουν μια νέα αρχή, αλλά όλες λίγο ή πολύ «σέρνουν» βαρίδια του παρελθόντος. Αυτό μπορεί να αποτελέσει εργαλείο εσόδων.

Τέλος, είναι εξαιρετικά σημαντικό, προκειμένου να αντιμετωπίσει ο πολίτης τον κυκεώνα της πολυνομίας, να υπάρχει μια υπηρεσία όπου με ένα τηλέφωνο ή ένα ηλεκτρονικό μήνυμα να κάνει το ερώτημα και κάποιος να του απαντάει συγκεκριμένα.


*Η Αναστασία Αναστασίου και ο Μιχάλης Σταύρου είναι λογιστές-οικονομικοί σύμβουλοι, μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, μέλη της ΕΦΕΕΑ Αττικής & αντιπρόσωποι της ΠΟΦΕΕ (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Ελλάδας) στη ΓΣΕΒΕΕ

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανοιχτή η ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για αλλαγές ή διορθώσεις στο Ε9
Η Υπηρεσία παραθέτει εγχειρίδιο οδηγιών, εξηγώντας αναλυτικά τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι υπόχρεοι κάθε κατηγορίας αφού συνδεθούν με τους κωδικούς taxis στην ηλεκτρονική πύλη.
Ανοιχτή η ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για αλλαγές ή διορθώσεις στο Ε9
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αφεση... επιστρεπτέας από το ΥΠΟΙΚ
Στα «μαλακά» πέφτουν οι επιχειρήσεις που παραβίασαν οριακά τη ρήτρα απασχόλησης που προέβλεπε ο νόμος για την επιστρεπτέα προκαταβολή, καλούμενες να επιστρέψουν στο ακέραιο τα ποσά των ενισχύσεων που έλαβαν...
Αφεση... επιστρεπτέας από το ΥΠΟΙΚ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πιέσεις για παράταση στο myDATA
Ο βασικός σχεδιασμός της ΑΑΔΕ προβλέπει βαριές καμπάνες και λουκέτα για όσους δεν «ανεβάζουν» δεδομένα αποδείξεων στην ειδική εφαρμογή e-send της Ανεξάρτητης Αρχής από την 31η Οκτωβρίου.
Πιέσεις για παράταση στο myDATA
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το κριτήριο του δηλωθέντος εισοδήματος
Με το κριτήριο του «δηλωθέντος εισοδήματος» η πολιτεία μοιάζει να περιπαίζει τόσο τους πολίτες που πραγματικά ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες όσο και τους συνεπείς φορολογούμενους.
Το κριτήριο του δηλωθέντος εισοδήματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι λογαριασμοί και οι κυβερνήσεις
Είναι πλέον καθαρό. Οι λογαριασμοί της κρίσης έχουν συγκεκριμένους αποδέκτες. Αυτούς που δουλεύουν για το μεροκάματο. Αυτούς που κάθε μήνα κάνουν αλχημείες για να ισοφαρίσουν έσοδα με έξοδα.
Οι λογαριασμοί και οι κυβερνήσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβερνητική ύβρις απέναντι στους συνταξιούχους για τα αναδρομικά πρόστιμα της ΑΑΔΕ
Η ΑΑΔΕ, τέλος Δεκεμβρίου του 2019, επέβαλε πρόστιμα σε 71.000 συνταξιούχους για αναδρομικά των ετών 2010, 2011 και 2012 που εισέπραξαν καθυστερημένα το 2013 και έπρεπε να τα δηλώσουν με τις φορολογικές...
Κυβερνητική ύβρις απέναντι στους συνταξιούχους για τα αναδρομικά πρόστιμα της ΑΑΔΕ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας