• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.6°C / 31.2°C
    4 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.9°C / 32.8°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.6°C / 32.0°C
    4 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 27.0°C / 30.9°C
    2 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    39%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.0°C / 34.3°C
    2 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 30.6°C
    2 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    2 BF
    26%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 27.1°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 27.9°C
    3 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    4 BF
    45%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.9°C
    3 BF
    30%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 31.6°C
    2 BF
    25%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 30.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.9°C / 30.4°C
    3 BF
    32%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.3°C / 28.3°C
    2 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 30.6°C / 35.0°C
    3 BF
    39%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.6°C / 27.6°C
    1 BF
    47%

Άποψη Εσωτερικού χώρου και εξωτερικού στην ένθετη φωτογραφία | Θεώνη Ξάνθη-XZA Architects,  Α’ Βραβείο στον Διεθνή Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Κύπρου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για το εμβληματικό έργο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

  • A-
  • A+
Να ανακληθεί άμεσα η υπουργική απόφαση που αποκλείει την ισότιμη συμμετοχή των Ελλήνων Αρχιτεκτόνων στο εμβληματικό έργο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Να διενεργηθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ως οφείλεται σε μια ευνομούμενη πολιτεία. Ο απαιτούμενος χρόνος είναι ένα εξάμηνο, ήδη χάθηκαν δύο χρόνια.

Τα έργα πολιτισμού, ιδιαίτερα αυτά που πραγματεύονται την ιστορική και την πολιτιστική κληρονομιά μας, αποτελούν έργα ταυτότητας για το σήμερα, για το πώς η ελληνική πολιτεία εκφράζει και αντιλαμβάνεται τη θεσμική και αξιακή συγκρότηση μιας ευνομούμενης κοινωνίας, τη διαφάνεια και τον δημόσιο βίο της.

Η μέχρι σήμερα διαχείριση του εμβληματικού έργου επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου υποδηλώνει βαθιά περιφρόνηση των θεσμικών και δημοκρατικών διαδικασιών και αδιαφάνεια στη διαχείριση του δημόσιου συμφέροντος.

Στην Ελλάδα τού σήμερα, οι Ελληνες αρχιτέκτονες αποκλείονται από την ισότιμη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό που αφορά το σημαντικότερο μουσείο της χώρας, φορέα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, και τους ανατίθεται ο ρόλος των «συνοδών» αρχιτεκτονικών γραφείων του εξωτερικού0.

Παρά τις από κοινού κινητοποιήσεις των Συλλόγων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων και Αρχαιολόγων, τις πολλαπλές ερωτήσεις που έχουν καταθέσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης, το ομόφωνο ψήφισμα της Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ και τις συνεχιζόμενες διαμαρτυρίες, η υπουργός Πολιτισμού κωφεύει ή απαντάει με σοφιστείες που προσβάλλουν την κοινή λογική.

Κοινό αίτημα, η ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης για τη διενέργεια ενός «ιδιότυπου κλειστού διαγωνισμού» που προβλέπει την «επιλογή τουλάχιστον δέκα (10) αρχιτεκτονικών γραφείων του εξωτερικού, που θα προσκληθούν να υποβάλουν αρχιτεκτονικό προσχέδιο έναντι οικονομικής αμοιβής, με την υποχρέωση συνεργασίας με ένα τουλάχιστον ελληνικό γραφείο ή ομάδα» (ΦΕΚ Β’ 5352/18.11.2021).

Δεν πρόκειται μόνο για την απαξίωση της παιδείας στις αρχιτεκτονικές σχολές, στον τεχνικό και επιστημονικό κόσμο της χώρας, στην παρακαταθήκη διάσημων Ελλήνων αρχιτεκτόνων, την προτροπή στους νεότερους αρχιτέκτονες να διεκδικήσουν το μέλλον τους στο «εξωτερικό», αλλά και για μια βαθύτατη προσβολή στην εθνική μας αξιοπρέπεια, που αφορά το σύνολο της κοινωνίας μας.

Η σύσταση Κυβερνητικής Επιτροπής στο Υπουργικό Συμβούλιο, στις 2 Μαρτίου 2022, αποτελεί μεν παραδοχή ότι ο μέχρι σήμερα χειρισμός του έργου υπήρξε προβληματικός, αλλά δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες για αλλαγή πλεύσης.

Αντίθετα, το Σάββατο 2 Απριλίου, ανακοινώθηκε, με απόφαση της υπουργού, η Επιτροπή Αξιολόγησης του διαγωνισμού που θα επιλέξει τα 10 αρχιτεκτονικά γραφεία του εξωτερικού, η σύνθεση της οποίας επιτείνει τις εντυπώσεις ότι η παρωδία συνεχίζεται. Διότι δεν νοείται να αξιολογούνται αρχιτεκτονικά γραφεία από επταμελή επιτροπή στην οποία συμμετέχουν δύο μόνο αρχιτέκτονες, ενώ τα υπόλοιπα πέντε μέλη δεν διαθέτουν καμία παιδεία και εμπειρία σε θέματα αρχιτεκτονικής και αρχιτεκτονικών διαγωνισμών.

Παρά την προσπάθεια να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις μέσα από τα αξιόλογα βιογραφικά των μελών της επιτροπής, είναι λογικό να τίθεται το ερώτημα σε τι συμβάλλει σε έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ένας εκδότης διεθνών βιβλίων τέχνης, ένας νομικός φιλότεχνος και ένας καθηγητής στατικός μηχανικός, καθώς και δύο αλλοδαποί αρχαιολόγοι, χωρίς εμπειρία στη μουσειολογία ή στο περιεχόμενο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Δεν θα έπρεπε να συμμετέχει ένας από τους πολλούς αξιόλογους Ελληνες αρχαιολόγους με μεγάλη εμπειρία και στα δύο θέματα και η διευθύντρια του μουσείου;

Η διεθνής πρακτική δεκαετιών για τον σχεδιασμό σημαντικών πολιτιστικών κτιρίων νέων ή επεκτάσεων και αναβαθμίσεων είναι η διενέργεια ανοιχτών διεθνών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, όπου κριτές εγνωσμένου κύρους επιλέγουν τη βέλτιστη αρχιτεκτονική λύση από μεγάλο αριθμό προτάσεων διασήμων και νεοεμφανιζόμενων αρχιτεκτόνων. Εκατοντάδες τα παραδείγματα σε χώρες εντός και εκτός Ευρώπης, το Beaubourg, η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, η Tate Modern, το Εθνικό Μουσείο του Prado.

Διεθνή ανοιχτό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό διενήργησε και η Κύπρος το 2017 για το Αρχαιολογικό Μουσείο της, ανάλογου μεγέθους, περιεχομένου και αστικής παρέμβασης με το δικό μας Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, που κατέληξε στη βράβευση ελληνικού αρχιτεκτονικού γραφείου, με βάση τη μελέτη του οποίου σήμερα το έργο βρίσκεται σε διαδικασία δημοπράτησης. Αξίζει μια αναλυτική αναφορά στον πρότυπο σχεδιασμό του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κύπρου σε σύγκριση με τις μεθοδεύσεις και την παράκαμψη της διεθνούς πρακτικής αλλά και του θεσμικού πλαισίου στη χώρα μας.

Στην Κύπρο συστήθηκε εννιαμελής κριτική επιτροπή με επτά αρχιτέκτονες, μεταξύ των οποίων και οι διεθνούς αναγνώρισης sir Peter Cook και Elia Zeggeli-OMA, η αρχαιολόγος διευθύντρια του mουσείου και ο επικεφαλής υπεύθυνος μηχανικός του όλου έργου. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν 129 αρχιτεκτονικά γραφεία και αρκετά επώνυμα, όπως οι Fosters and Partners και οι Zaha Hadid Architects, ενώ στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προκρίθηκαν επτά μελέτες, τρεις εκ των οποίων είχαν εκπονηθεί από ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία, ένα εκ των οποίων πήρε και το Α’ Βραβείο. Οι υπόλοιποι ήταν στην πλειοψηφία τους νέοι αρχιτέκτονες από την Ισπανία, την Πορτογαλία και τον Λίβανο.

Σήμερα, το έργο βρίσκεται σε διαδικασία δημοπράτησης, με βάση τις οριστικές μελέτες που εκπόνησε το ελληνικό αρχιτεκτονικό γραφείο, το οποίο συνεργάστηκε με 22 μελετητικές ομάδες διαφορετικών ειδικοτήτων, σε 4 χώρες.

Στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τα παραπάνω, έχουμε αποκλεισμό των ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων, την εξαρχής καθορισμένη επιλογή 10 αρχιτεκτονικών γραφείων του εξωτερικού, αντί για την ελεύθερη διεθνή συμμετοχή 129 από όλο των κόσμο.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με πολλά ακόμη κρίσιμα ζητήματα που δεν έχουν διευκρινιστεί από το ΥΠΠΟΑ, όπως ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου, το χρηματοδοτικό εργαλείο από όπου θα καλυφθεί η δαπάνη κατασκευής του και η πρόθεση μετατροπής του μουσείου σε ΝΠΔΔ, επιτείνουν την εντύπωση ότι η επιλεγείσα από το ΥΠΠΟΑ διαδικασία εξυπηρετεί προειλημμένες αποφάσεις, πιθανόν και τη χρηματοδότησή του από ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτών), που υποδηλώνουν ότι τα χειρότερα έπονται.

Εάν πραγματικά αυτές οι προθέσεις δεν υπάρχουν, τότε πρέπει να εισακουστεί άμεσα η δίκαιη απαίτηση των Ελλήνων Αρχιτεκτόνων και Αρχαιολόγων για άμεση ανάκληση της απαξιωτικής για την εθνική μας αξιοπρέπεια υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ Β’ 5352/18.11.2021) και η διενέργεια διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού χωρίς αποκλεισμούς με αδιάβλητες διαδικασίες, όπως ισχύει στις σύγχρονες ευνομούμενες κοινωνίες. Ο χρόνος που απαιτείται, δεν υπερβαίνει το εξάμηνο, πολύ λιγότερος από τα δύο χρόνια που ήδη χάθηκαν.

Είναι επιτακτικό να μη χαθεί η ευκαιρία η ελληνική πολιτεία με τη συνέργεια όλων, χωρίς διχαστικούς και απαξιωτικούς αποκλεισμούς, να προβάλει, σε μία πρόσκληση διεθνούς εμβέλειας, την ιστορία, τα επιτεύγματα και το πνεύμα του ελληνικού πολιτισμού που διηγείται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και αποτελούν για εμάς τους σύγχρονους Ελληνες την πολιτιστική κληρονομιά για την οποία είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι.

*Πρώην υπουργός Πολιτισμού

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε νέες περιπέτειες
Το «γιοφύρι της Αρτας» που είναι το ΕΜΣΤ δεν πρόκειται ποτέ, απ’ ό,τι φαίνεται, να «χτιστεί». Και αυτό επειδή οι «χτίστες» δεν σκέπτονται αισθητικά και δημιουργικά, αλλά γραφειοκρατικά και τεχνοκρατικά.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε νέες περιπέτειες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αρχαιότητες και οι τοπικές κοινωνίες
Η υπερψήφιση από την ελληνική Βουλή του νομοσχεδίου για την εξαγωγή αρχαιολογικών αντικειμένων στο εξωτερικό για πενήντα χρόνια μας αφήνει την πιο πικρή απογοήτευση.
Οι αρχαιότητες και οι τοπικές κοινωνίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ολυμπος, τα μνημεία και ο πολιτισμός
Το υπουργείο Πολιτισμού οφείλει να κάνει κάτι για το αρχαιολογικό μουσείο του Πολυγύρου που μπορεί να αναδείξει την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής και όχι μόνο.
Ο Ολυμπος, τα μνημεία και ο πολιτισμός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σωστή διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ως απάντηση στη ανεργία των νέων
Όλοι οι τόποι πολιτισμού που αφορούν το σύνολο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, μπορούν να μετατραπούν σταδιακά και μεθοδικά σε τόπους κοινωνικής αγωγής και ψυχαγωγίας.
Η σωστή διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ως απάντηση στη ανεργία των νέων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας