Τον Ιανουάριο του 2020 ιδρύθηκε η Ομάδα Κανδήλιο Οραμα με στόχο να αναδείξει την αναγκαιότητα της διάνοιξης του παραλιακού δρόμου Πολιτικά - Λίμνη, 33 χλμ., και να προβάλει τα πλεονεκτήματα που θα προκύψουν από την κατασκευή του έργου αυτού στη βόρεια-κεντρική Εύβοια.
Μέχρι τότε οι υπεύθυνοι, αν και παραδέχονταν την έλλειψη ενός σύγχρονου οδικού δικτύου που να συνδέει τη Χαλκίδα με τη βόρεια Εύβοια, μεταξύ των οποίων και ο κύριος πρωθυπουργός, ο οποίος, όταν την επισκέφθηκε, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είχε δηλώσει ότι «πρώτη φορά βλέπει τόσο κακό οδικό δίκτυο», δεν έκαναν τίποτα.
Μέχρι που η κυβέρνηση συγκρότησε ειδική επιτροπή υπό τον κ. Στ. Μπένο για να αποκαταστήσει τις ζημιές που προκλήθηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού στην περιοχή και να προχωρήσει στην παραγωγική ανασυγκρότησή της.
Ετσι, η επιτροπή Μπένου προχώρησε στην εύρεση των προτάσεων που υπήρχαν για τους οδικούς άξονες, τις οποίες αφού εξέτασε και αξιολόγησε, όπως ισχυρίστηκε, κατέληξε σε μια πρόταση, που την ονόμασε «μεσογειακή όδευση», μήκους 56 χλμ. από τον κόμβο των Ψαχνών μέχρι τον κόμβο της Στροφυλιάς.
Και χωρίς ο μελετητής κ. Ζέκκος να παρουσιάσει κάποια μελέτη, έστω και σε προκαταρκτικό στάδιο για την πρότασή του, έδωσε στοιχεία τεχνικά και οικονομικά, μπροστά στον κύριο πρωθυπουργό, όπως ότι θα κοστίσει 200 εκατ. ευρώ (χωρίς να αναφέρει εάν περιλαμβάνονται ΦΠΑ, απρόβλεπτα και εργολαβικό όφελος), και ότι θα μειωθεί ο χρόνος διαδρομής σε 40 λεπτά.
Και για να απαξιώσει την πρόταση της παραλιακής χάραξης, αυτή που την ονόμασε «παράκτια όδευση», είπε ότι θα κοστίσει 350 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό που αναφέρεται στην εγκεκριμένη οριστική μελέτη με τιμές του 1989 είναι 6 δισ. δρχ. και με αναγωγή σε σημερινές τιμές 100 εκατ. ευρώ, με ΦΠΑ κ.λπ. Είπε επίσης ότι «εάν εφαρμοστεί η υπάρχουσα μελέτη και κατασκευαστεί ο παραλιακός δρόμος, αυτός θα συρθεί στη θάλασσα, γιατί τα εδάφη εκεί είναι σαθρά», αγνοώντας την εγκεκριμένη γεωλογική μελέτη, η οποία είναι αναπόσπαστο μέρος της οριστικής μελέτης, που του στείλαμε σε ηλεκτρονική μορφή.
Αλλά και ο κ. Μπένος, σε δηλώσεις του στην εφημερίδα σας («Θέλω την άνοιξη οι πολίτες να δουν εικόνες από το μέλλον τους», «Εφ.Συν.» 27/11/2021), είπε ότι ο συνεργάτης του κ. Ζέκκος «αξιολόγησε αναλυτικά όλες τις εναλλακτικές προτάσεις». Πώς έγινε αυτό; Πώς μπόρεσε και συνέκρινε στοιχεία και μεγέθη που στην περίπτωση της παράκτιας όδευσης, βάσει της υπαρκτής οριστικής μελέτης, είναι συγκεκριμένα και μετρήσιμα, όπως: συγκεκριμένο είδος έργων (π.χ. σήραγγα 212 μ.) και εργασιών, συγκεκριμένες ποσότητες, συγκεκριμένο τύπο οδού (δύο λωρίδες, με εύρος του δρόμου 11 μ. και 50 εκατοστά, με ΛΕΑ κ.λπ.), συγκεκριμένο κόστος, ενώ στην άλλη όδευση, τη μεσογειακή, τα αντίστοιχα μεγέθη δεν είναι συγκεκριμένα και μετρήσιμα γιατί δεν έχουν μελετηθεί σε οριστική μορφή.
Επίσης ο κ. Μπένος δήλωσε ότι η μελέτη της παραλιακής χάραξης είναι «ανεφάρμοστη». Φαίνεται ότι δεν είχε τον χρόνο να διαβάσει τις τεχνικές εκθέσεις της, που καταδεικνύουν ότι κατά τη σύνταξή τους λήφθηκαν σοβαρά υπόψη η σεισμικότητα της περιοχής και οι γεωλογικές συνθήκες. Τέλος, δήλωσε στην εφημερίδα σας ότι έγινε διάλογος μαζί μας. Πότε, κύριε Μπένο;
Αφού ούτε στο ξενοδοχείο «Θέρμαι Σύλλα», κατά την παρουσίαση της πρότασής μας για την παραλιακή χάραξη, ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μας, ούτε στη Λίμνη, όπου μας δώσατε τον λόγο να παρουσιάσουμε την πρότασή μας, και πριν ολοκληρώσουμε υπήρξε διακοπή, ζητώντας μας να σας στείλουμε τη μελέτη και μετά να κάνουμε διάλογο, πράγμα που δεν έγινε ποτέ, ούτε και κατά τη συνάντηση υπό τον κ. πρωθυπουργό στο Λύκειο Ιστιαίας, όπου ο κ. Ζέκκος παρουσίασε τις τέσσερις οδεύσεις, μας καλέσατε να παραστούμε;
Υστερα από όσα αναφέρθηκαν, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα η διάνοιξη της οδού Πολιτικά - Λίμνη, γιατί το συγκριτικό κόστος είναι χαμηλό και η ωριμότητα του έργου μεγαλύτερη, που σημαίνει ότι μπορεί να αρχίσει άμεσα και να αποδοθεί σύντομα σε χρήση, ώστε οι κάτοικοι όλης της καμένης περιοχής να μείνουν στον τόπο τους και στις δουλειές τους.
*Εκπρόσωπος της Συντονιστικής Επιτροπής Κανδήλιο Οραμα, οικονομολόγος, τ. γενικός διευθυντής και υποδιοικητής ΥΠΑ, τ. πολιτευτής Ν.Δ. Εύβοιας
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας