• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.6°C / 26.2°C
    2 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 24.1°C
    2 BF
    72%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 22.7°C / 26.0°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.5°C / 22.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.4°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 25.4°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.2°C / 22.9°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    4 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.5°C / 22.7°C
    2 BF
    71%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 26.0°C
    0 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 22.7°C
    2 BF
    89%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    86%
EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυτοπεποίθηση

  • A-
  • A+

Τρεις λέξεις μονοπώλησαν το ενδιαφέρον του Σαββατοκύριακου. Οι δύο πρώτες είναι «ατομική ευθύνη». Επανήλθαν στην επικαιρότητα με αφορμή την πυρκαγιά στο πλοίο της γραμμής προς Μπρίντιζι. Ειπώθηκαν από τον αρμόδιο υπουργό. Για την εξέλιξη με τους αγνοούμενους φταίνε οι οδηγοί των φορτηγών. Δεν φταίει η ναυτιλιακή εταιρεία, καμία ευθύνη δεν έχουν οι ελεγκτικές αρχές.

Η δεύτερη λέξη είναι «αυτοπεποίθηση». Χρησιμοποιήθηκε από τον υπουργό Οικονομικών της προηγούμενης κυβέρνησης στη συνέντευξή του στο κυριακάτικο φύλλο γνωστής εφημερίδας.

Πρόκειται για ένα προικισμένο άτομο με ιδιότυπη εκφορά λόγου, με μια ιδιαίτερη και μακροχρόνια παρουσία στον πολιτικό χάρτη της Ελλάδας. Κατάφερε, σε δύσκολες μνημονιακές συνθήκες, να διαχειριστεί με επιτυχία αρκετά ζητήματα, όσο κι αν εγείρονται ενστάσεις για μερικές επιλογές.

Συνεπώς, η χρήση της λέξης «αυτοπεποίθηση» είναι δικαιολογημένη. Συνοψίζει την πίστη στην εκπαίδευσή του, πρωτίστως όμως στην εμπειρία που απεκόμισε από την ανάγκη να μεταβεί από τις θεωρητικές του απόψεις στην εφαρμογή στα επίδικα ζητήματα.

Ωστόσο, η λέξη συνοδεύεται από επίθετο, το οποίο προσδιορίζει και την πηγή της αυτοπεποίθησης. Η έκφραση σύρει διαχωριστική γραμμή, η οποία επαναφέρει θέματα που είχαν τεθεί με ένταση στη μεταπολεμική περίοδο. Αστική είναι η αυτοπεποίθηση του τέως υπουργού. Με άλλα λόγια, αυτή ανάγεται στα βρετανικά Πανεπιστήμια, τα οποία έχουν μιαν ισχυρή αστική ου μην και αριστοκρατική παράδοση.

Δεν θα εστιάσω στη δεδομένη προσωπική εκτίμηση στην παρουσία του. Ούτε θα ασχοληθώ με τα υπόλοιπα σημεία, που εντάσσονται στον διεξαγόμενο προσυνεδριακό διάλογο. Εκείνο που με ερέθισε ήταν η δευτερογενής παρενέργεια της φράσης «αστική αυτοπεποίθηση». Συνελόντι ειπείν, υπαινίσσεται η φράση ότι η αυτοπεποίθηση καλλιεργείται πρωτίστως ανάμεσα σε αυτούς που έχουν τέτοιου είδους εκπαίδευση ή αντίστοιχη καταγωγή.

Με άλλα λόγια, σε άλλα εκπαιδευτικά και κοινωνικά περιβάλλοντα η αυτοπεποίθηση δεν ευδοκιμεί ή υπωχριά από κοινωνική αδυναμία. Αν αποδεχθούμε αυτή την έκφραση ως κοινωνική πραγματικότητα, οδηγούμαστε στην παραδοχή της αδυναμίας του δημόσιου σχολείου να εμφυσήσει αυτοπεποίθηση. Οσοι αποφοίτησαν από εγχώρια σχολεία δεν απέκτησαν σε ικανές δόσεις τη βιταμίνη της αυτοπεποίθησης. Επιπλέον, ο λαϊκός πολιτισμός, η ύπαιθρος αποτελεί μια ατελή ή στρεβλή έκφραση της αστικότητας.

Επανέρχεται ένα ζήτημα που οδήγησε σε στρεβλή ένταξη των εσωτερικών μεταναστών στις πόλεις. Ενοχοποιήθηκε η αγροτική καταγωγή. Θεωρήθηκε μειονέκτημα, αν όχι στίγμα, με αποτέλεσμα να συγκροτηθεί το κίνημα του σουσουδισμού, που αποτυπώθηκε στον ελληνικό κινηματογράφο των πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών.

Τα παιδιά της υπαίθρου δεν είχαν πίστη στον πολιτισμό τους. Στη γλώσσα και την καταγωγή ως μέσα για κοινωνική άνοδο. Οφειλαν να αποβάλουν συμπεριφορές και να μιμηθούν άλλους. Κι έτσι εγεννήθη ο μικροαστισμός. Πολιτικός και κοινωνικός.

Αυτό το κράτος φτιάχτηκε από την πίστη των πολιτών στο κοινό όραμα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κουρκούτι
Το κουρκούτι είναι μια διατροφική πρόταση, πρωτίστως για πρωινό. Και όχι μόνο. Ηταν η τροφή, κατά κανόνα, των φτωχών στρωμάτων. Μια απλή συνταγή, που εντάσσεται στην τακτική της οικιακής οικονομίας των...
Κουρκούτι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
Περί απληστίας ο λόγος. Το βυζαντινό λεξικό Σούδα την ονομάζει αδηφαγία. Με άλλο λόγια, αναφέρεται σε μια διαρκή ανάγκη που ουδέποτε ικανοποιείται. Διασώζεται η φράση «άπληστος πίθος», που ανακαλεί στη μνήμη...
Του πλούτου αχορταγιά, τση δόξας πείνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άξιος άνθρωπος αγαπιέται μοναχός του
Εναν ουρανό από άλλους τόπους ψάχνουν οι μετα-κοβιντιανοί άνθρωποι. Για να μη γίνουν μετα-άνθρωποι. Που πάει να πει, να μη χάσουν τη βούλησή τους. Να μη γίνουν ηχεία της θέλησης άλλων. Να μη χάσουν την...
Ο άξιος άνθρωπος αγαπιέται μοναχός του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χέρια
Τα χέρια είναι το πιο φλύαρο ανθρώπινο μέλος. Σε αντίθεση με τα μάτια. Ή και το πρόσωπο. Που εκπαιδεύονται στην απόκρυψη. Τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής, λέγεται. Εκπαιδεύεται ο άνθρωπος όμως να τραβάει...
Χέρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
Εχει δίκιο ο ποιητής. Η κοινωνική και πολιτισμική κυτταρίτιδα έχει τρυπώσει παντού. Κυρίως στα μυαλά και στη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Βατράχια και βουβάλια
Ομως ο κοασμός και η λεπτή φύση του βατράχου υποχωρούν. Δεν μπορούν να συνυπάρξουν με τα βουβάλια, που είναι κυριαρχικά. Δεν αφήνουν μια σταλιά τόπο και γι’ αυτούς.
Βατράχια και βουβάλια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας