• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.2°C / 24.7°C
    1 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.6°C / 23.6°C
    2 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.0°C / 21.0°C
    2 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 17.0°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.1°C / 21.5°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.9°C
    2 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 22.2°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.9°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.3°C / 23.4°C
    2 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 17.9°C / 19.5°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 16.5°C / 23.3°C
    0 BF
    60%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 24.9°C
    0 BF
    72%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 19.7°C / 22.2°C
    1 BF
    87%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    1 BF
    78%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «διαφημιστική δημοσιογραφία» και ο κώδικας δεοντολογίας

  • A-
  • A+
Οι δύσκολες ημέρες που περνάει η δημοσιογραφία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια την κατατάσσουν στις προβληματικές χώρες για τους δημοσιογράφους και στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. όσον αφορά την ελευθερία του Τύπου.

Στα προβλήματα που είναι γνωστά στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. έχει αναφερθεί η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Αρχών και Διαφάνειας, Βέρα Γιούροβα, μετά τη δολοφονία του Γιώργου Καραϊβάζ και τις κυβερνητικές χρηματοδοτήσεις χειραγώγησης των ΜΜΕ (Λίστα Πέτσα).

Επίσης, οι αμφιλεγόμενες δικαστικές διώξεις ερευνητών δημοσιογράφων (Παπαδάκου, Βαξεβάνης) καταγγέλθηκαν από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) και προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του Διεθνούς Ινστιτούτου Τύπου (IPI) και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελευθερίας του Τύπου και των ΜΜΕ (ECPMF).

Ομως, το τελευταίο διάστημα ακόμα ένα εκφυλιστικό φαινόμενο έχει εισβάλει επικίνδυνα στα ΜΜΕ της χώρας μας, το οποίο προσβάλλει την αξιοπρέπεια των δημοσιογράφων και νοθεύει το αγαθό της ενημέρωσης: η «διαφημιστική δημοσιογραφία».

Ενας σημαντικός αριθμός από δημοσιολογούντες δημοσιογράφους μετατρέπονται σε διαφημιστές κατά τη διάρκεια μετάδοσης κυρίως ραδιοφωνικών εκπομπών, καθώς μαζί με το ενημερωτικό υλικό προβάλλουν κάθε λογής προϊόντα και εταιρείες παραβιάζοντας κατάφωρα τον Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας.

Δεν πρόκειται για μια απλή αναφορά χορηγού της εκπομπής ή για την προσφορά ενός δώρου, αλλά για κανονική διαφημιστική παρέμβαση με προπαγανδιστικές λεπτομέρειες («η καλύτερη εταιρεία...», «όλοι αγοράζουν το καλύτερο προϊόν...», «η καλύτερη ασφάλεια...», «το καλύτερο ξενοδοχείο με όλες τις ανέσεις...» κ.λπ.

Ομως, σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος γ' τού Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας, που έχει εγκρίνει με συντριπτική πλειοψηφία η Γενική Συνέλευση της ΕΣΗΕΑ από το 1998, ο δημοσιογράφος οφείλει «να μην επιδιώκει και να μη δέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς».

Η παραβίαση γίνεται κατ’ εξακολούθηση και ασύστολα με πρωτοστατούντες μεγαλόσχημους πολυτεχνίτες της ενημέρωσης που είναι ταυτόχρονα δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες εργοδότες, μέτοχοι ΜΜΕ και εσχάτως διαφημιστές.

Ούτε οι δύσκολες ημέρες της δημοσιογραφίας ούτε οι επισφαλείς θέσεις εργασίας δικαιολογούν όσους παραβιάζουν τις αρχές δεοντολογίας και μετατρέπονται σε αγοραίους διαφημιστές, καταφεύγοντας μάλιστα σε αθέμιτο ανταγωνισμό απέναντι στους συνεπείς συναδέλφους τους.

Οσο κι αν οι συγκεκριμένοι παραβάτες προσπαθούν να εμφανίζονται αμερόληπτοι και υπερασπιστές της ελευθερίας της έκφρασης, τις κρίσιμες στιγμές αποκαλύπτεται η ιδιοτελής διαπλοκή και οι προθέσεις τους.

Αυτό συνέβη στην περίπτωση της Ολλανδής συναδέλφου τους, δημοσιογράφου Ινγκεμποργκ Μπέουχελ, την οποία, αντί να υπερασπιστούν, κατακεραύνωσαν γιατί υπέβαλε ενοχλητική ερώτηση που εξόργισε τον πρωθυπουργό!

Ομως, δεν φταίνε μόνο αυτοί για τον εκφυλισμό και τη μετάλλαξη του κοινωνικού αγαθού της ενημέρωσης σε εμπορικό προϊόν.

Εκμεταλλεύονται την αδράνεια των αρμόδιων οργάνων (Πειθαρχικά Συμβούλια, ΕΣΗΕΑ) τα οποία δεν έχουν αντιδράσει αποφασιστικά μέχρι σήμερα, καθώς ανέχονται πρακτικές που παραβιάζουν τις Αρχές Δεοντολογίας απαξιώνοντας το δημοσιογραφικό λειτούργημα και τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Βέβαια, συνένοχοι είναι και οι συνάδελφοι όσων δημοσιογράφων επιδίδονται στην αγοραία «διαφημιστική δημοσιογραφία», αφού σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος β του Κώδικα Δεοντολογίας, ο δημοσιογράφος οφείλει «να αποκρούει στον χώρο εργασίας του κάθε απόπειρα περιστολής των εργασιακών δικαιωμάτων του ή παραβίασης των κανόνων δεοντολογίας».

Οσοι εκλεγούν στο Δ.Σ. και στα Πειθαρχικά Συμβούλια στις επικείμενες εκλογές της ΕΣΗΕΑ (27-31 Ιανουαρίου) έχουν υποχρέωση να μην αγνοήσουν το φαινόμενο της αγοραίας «διαφημιστικής δημοσιογραφίας» που υπονομεύει τις αρχές δεοντολογίας του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.

ΥΓ. Οι δημοσιογράφοι-διαφημιστές με την αντιδεοντολογική συμπεριφορά τους, εκόντες άκοντες, ενισχύουν εμμέσως την προσφυγή για στρέβλωση της αγοράς που έχει καταθέσει το σωματείο των διαφημιστών (ΕΔΕΕ) με την οποία ζητάει την κατάργηση της εισφοράς του 2% υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ που αποτελεί ζωτικό πόρο για την επιβίωσή του ασφαλιστικού φορέα των εργαζομένων στην ενημέρωση.

*δημοσιογράφος

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σεμνά και ταπεινά;
Οταν οι πολιτικοί λένε κάτι, δύο τινά ενδέχεται να συμβαίνουν: πρώτον, να το πιστεύουν και, δεύτερον, να μην το πιστεύουν αλλά να πιστεύουν ότι τους συμφέρει να το πουν.
Σεμνά και ταπεινά;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κατανάλωση (και η αυταπάτη) των καταναλωτών
Η κουλτούρα που διαμορφώνει η κατανάλωση δείχνει ότι πηγαίνουμε από τις ανάγκες και τις επιθυμίες προς τις εικόνες και τα σημεία, όπως δείχνει και η πορεία της μάρκας.
Η κατανάλωση (και η αυταπάτη) των καταναλωτών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ζέζα Ζήκου και οι σαμουράι
Ο θάνατος της δημοσιογράφου Ζέζα Ζήκου ήταν άδικος, παράλογος, δεν είχε νόημα, όμως η ζωή της και τα γραπτά της είχαν νόημα.
Η Ζέζα Ζήκου και οι σαμουράι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Και του Πολιτισμού και του Αθλητισμού Παρακαλώ, μη γελάτε...
Ανήκω στους προνομιούχους που η γειτονιά τους διαθέτει –ακόμη– περίπτερο. Το οποίο πουλάει –ακόμη– εφημερίδες. Στα μανταλάκια κρέμονται οι αθλητικές (οι άλλες μπαίνουν στο πλαϊνό ράφι), μπροστά στις οποίες από...
Και του Πολιτισμού και του Αθλητισμού Παρακαλώ, μη γελάτε...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας