• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 21.8°C
    5 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 23.6°C
    4 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 24.4°C
    0 BF
    33%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 21.4°C
    1 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 23.0°C
    2 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 22.0°C
    2 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.4°C
    1 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.6°C / 20.2°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 19.6°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.8°C
    6 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.5°C / 19.7°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.9°C
    0 BF
    43%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 22.2°C
    3 BF
    33%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.5°C / 22.0°C
    5 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.3°C / 22.7°C
    2 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 22.8°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    45%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τέσσερα χρόνια στασιμότητας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

  • A-
  • A+
Το εμβληματικό έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα καρκινοβατεί, καθώς δεν έχει αναδειχθεί ούτε ο ανάδοχος του έργου, τα έργα αποκατάστασης του κτιρίου του επιβατικού σταθμού παρατάθηκαν για το 2025, ενώ δεν υπάρχουν ούτε στον προγραμματισμό επενδύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμανιού

Ήταν Μάρτιος του 2016 όταν ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης διοργάνωσε εκδήλωση-συζήτηση με θέμα την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και την κατάρτιση του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης, με καλεσμένους το σύνολο των πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών φορέων της πόλης.

Στην εκδήλωση είχε κάνει αίσθηση η παρέμβαση του διαχρονικού εκπροσώπου του ΕΒΕΘ, που απέρριπτε όλες τις εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης του λιμανιού (ακόμη και την εξαίρεση από την παραχώρηση του πρώτου προβλήτα και των γηπέδων που δεν χρησιμοποιούνται για λιμενικές δραστηριότητες) παρότι δεν αμφισβητούσαν την ιδιωτικοποίηση, προκειμένου να μην καθυστερήσει η πώληση των μετοχών και η υλοποίηση των επενδύσεων για την ανάπτυξη του λιμανιού.

Μετά από δυο χρόνια (Μάρτιος 2018) η ιδιωτικοποίηση ολοκληρώθηκε και η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki Ltd απέκτησε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ και ανέλαβε τη διοίκηση και τη διαχείριση του λιμένα Θεσσαλονίκης. Η κοινοπραξία είχε κάνει ήδη γνωστές τις θέσεις της από τον Φεβρουάριο του 2016, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με το ΤΑΙΠΕΔ, για την αναγκαιότητα υλοποίησης ΟΛΩΝ των επενδύσεων που προβλέπονταν στο επιχειρησιακό σχέδιο που είχε συντάξει η Deloitte για λογαριασμό της διοίκησης του δημόσιου ΟΛΘ.

Τον Μάρτιο του 2022 συμπληρώνονται τέσσερα χρόνια από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ και η ανησυχία για το μέλλον του λιμανιού της Θεσσαλονίκης χτυπάει «κόκκινο». Το εμβληματικό (όπως έχει χαρακτηριστεί από τον ίδιο τον πρόεδρο του ΟΛΘ, «Εφ.Συν.» 11-12/9/21) έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα καρκινοβατεί, καθώς δεν έχει αναδειχθεί ούτε ο ανάδοχος του έργου, παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει έντεκα (11) μήνες από την υποβολή των οριστικών προσφορών (5.2.2021), τα έργα αποκατάστασης του κτιρίου του επιβατικού σταθμού, που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2022, παρατάθηκαν για το 2025, ενώ δεν υπάρχουν ούτε στον προγραμματισμό επενδύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμανιού, που ήδη υλοποιούνται σε άλλα ελληνικά λιμάνια (ενδεικτικά: ηλεκτροδότηση και ηλεκτροφόρτιση πλοίων και οχημάτων, εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μείωση της επιβάρυνσης από τη διακίνηση των χύδην προϊόντων).

Και ενώ στον ΟΛΘ βλέπουν τα χρόνια να περνούν και την έναρξη υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων να μετατίθεται από μήνα σε μήνα και από χρόνο σε χρόνο, ο λιμενικός ανταγωνισμός στην περιοχή μας εντείνεται:

  1. Στον ΟΛΠ καταγράφεται σημαντική αύξηση της εγχώριας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων (σύμφωνα με τα στοιχεία 9μηνου 2021) και είναι συνεχείς οι δηλώσεις της διοίκησης για τον στόχο της αύξησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (ανταγωνιστικά με τον ΟΛΘ).
  2. Ανταγωνιστικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρόκειται να λειτουργήσουν και τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας μετά την ιδιωτικοποίηση των αντίστοιχων Οργανισμών Λιμένων που προωθεί η κυβέρνηση της Ν.Δ.
  3. Αυξάνονται οι επενδύσεις για την επέκταση της δυναμικότητας των λιμανιών και στις βαλκανικές χώρες. Ενδεικτική η πρόσφατη (Ιούλιος 2021) συμφωνία για τη δημιουργία νέου τερματικού φορτοεκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Ριέκα στην Κροατία. Το νέο τερματικό θα έχει δυναμικότητα ετήσιας διακίνησης 1.055.000 εμπορευματοκιβωτίων και ο στόχος είναι να εξυπηρετεί τις ανάγκες της Κροατίας και γειτονικών χωρών.

Και όσο περνάνε οι μήνες και τα χρόνια χωρίς να υλοποιούνται οι υποχρεωτικές επενδύσεις τόσο η κυβέρνηση όσο και οι φορείς της Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι «αρκούνται» στις δηλώσεις της διοίκησης του ΟΛΘ για δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας, ενίσχυσης των δημόσιων εσόδων και αύξησης του τοπικού, περιφερειακού και εθνικού ΑΕΠ που θα συμβούν με την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων και στις «χαρούμενες» φωτογραφίες.

Όμως, παρά την επικοινωνιακή προσπάθεια της διοίκησης του ΟΛΘ και της κυβέρνησης να πείσουν ότι όλα βαίνουν καλώς, τα ερωτήματα για την πορεία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης πληθαίνουν:

Ισχύει ότι η διοίκηση του ΟΛΘ καθυστερεί την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων αναζητώντας τρόπους για τον χαρακτηρισμό τους ως «στρατηγικών επενδύσεων» και τη συνακόλουθη επιχορήγησή τους με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους;

Γιατί καθυστερεί η ανάδειξη του εργολάβου που θα αναλάβει την επέκταση του έκτου προβλήτα έντεκα (11) μήνες μετά την κατάθεση των οριστικών προσφορών;

Σχετίζεται αυτή η καθυστέρηση με την άνοδο της τιμής των οικοδομικών υλικών και ιδιαίτερα αυτών που θα χρησιμοποιηθούν για τις επιχωματώσεις και πώς απαντά η διοίκηση του ΟΛΘ στις φήμες ότι αναζητούνται φθηνότερες «λύσεις» που όμως είναι επικίνδυνες για το περιβάλλον;

Αληθεύουν οι φήμες ότι η καθυστέρηση στα έργα για την αποκατάσταση του κτιρίου του επιβατικού σταθμού οφείλεται στην πρόθεση της διοίκησης του ΟΛΘ να μετατρέψει τμήμα του (;) σε εμπορικό κέντρο παρά το γεγονός ότι αυτό απαγορεύεται τόσο από τη σύμβαση παραχώρησης (που έχει κυρωθεί με νόμο) όσο και από το εγκεκριμένο Master Plan του λιμανιού;

Τέσσερα (4) χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ αποδεικνύεται ότι η ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων δημόσιων επιχειρήσεων που διαχειρίζονται υποδομές/φυσικά μονοπώλια εξυπηρετεί αποκλειστικά τα συμφέροντα των ιδιωτών μετόχων και σε καμία περίπτωση το δημόσιο συμφέρον.

 *Οικονομολόγος

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παραλιακό μέτωπο Θεσσαλονίκης και η 5η παρέμβαση
Η τρέχουσα παρέμβαση είναι η πέμπτη, η πρώτη έγινε στα μέσα της δεκαετίας του '60 με τη «Μελέτη Τριανταφυλλίδη», η δεύτερη στο «Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης», το 1985, η τρίτη στο «Επικαιροποιημένο...
Παραλιακό μέτωπο Θεσσαλονίκης και η 5η παρέμβαση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυβέρνηση παραδίδει τις δημόσιες υποδομές στους ολιγάρχες
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή το Δημόσιο δεν θα μπορεί πλέον να αποφασίζει για την αναγκαιότητα ενός έργου, αλλά αυτό θα το κρίνουν οι ίδιοι οι ιδιώτες
Η κυβέρνηση παραδίδει τις δημόσιες υποδομές στους ολιγάρχες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πρόκληση Σκυλακάκη και Μητσοτάκη δεν πρέπει να μείνει αναπάντητη
Είναι ώρα οι φορείς και οι πολίτες να αναλάβουμε δράση ώστε να δημιουργηθεί ένα παλλαϊκό μέτωπο με κεντρικό σύνθημα «Ουσιαστικά μέτρα τώρα για τη μείωση του κόστους ενέργειας».
Η πρόκληση Σκυλακάκη και Μητσοτάκη δεν πρέπει να μείνει αναπάντητη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Καλό και μάχιμο 2022!
Λύση δεν μπορεί να υπάρξει από κάποιον από μηχανής θεό και οι τύχες μας βρίσκονται κυριολεκτικά στα χέρια μας. 
Καλό και μάχιμο 2022!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το 2021 τελειώνει και η «ανάπτυξη» εξακολουθεί να καταστρέφει τον πλανήτη
Η κλιματική κρίση είναι παρούσα επειδή η καταστροφή του περιβάλλοντος είναι απαραίτητη για την καπιταλιστική οικονομική ανάπτυξη. Το ένα δεν μπορεί να συμβεί χωρίς το άλλο.
Το 2021 τελειώνει και η «ανάπτυξη» εξακολουθεί να καταστρέφει τον πλανήτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας