• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 24.1°C
    1 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.6°C / 21.7°C
    2 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.0°C / 21.5°C
    0 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 19.7°C
    0 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.4°C / 20.9°C
    2 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.3°C
    2 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 19.9°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.1°C / 20.9°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.8°C
    0 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    4 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.5°C / 19.9°C
    2 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 16.5°C / 23.3°C
    0 BF
    67%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 21.0°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 24.3°C
    0 BF
    76%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.7°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    84%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κρεμάλες για ορφανά

  • A-
  • A+

Κατά τον Μεσαίωνα, το κυριότερο μέρος της ποινικής διαδικασίας ήταν αυτό της εκτέλεσης της ποινής: Στο «Επιτήρηση και Τιμωρία» ο Φουκό ξεκινάει με την περιγραφή του τρόπου εκτέλεσης ενός κατάδικου (για απόπειρα βασιλοκτονίας) με το όνομα Damiens μπροστά στην κύρια πύλη της Εκκλησίας των Παρισίων.

Αφού πέρασε των παθών του τον τάραχο, γδάρθηκε και διαμελίστηκε (στην κυριολεξία) ζωντανός, ξεψύχησε μπροστά στο αλαλάζον και φιλοθέαμον κοινό, το οποίο παρακολουθούσε εκστατικά, υποκλινόμενο στη «λαμπρότητα των βασανιστηρίων», αφού, για να θυμηθούμε τον Νίτσε («Γενεαλογία της Ηθικής»), «υπάρχει στην τιμωρία πολύ γιορταστικό στοιχείο».

Πεντακόσια χρόνια μετά, στις φιλελεύθερες δυτικές δημοκρατίες έχει συμβεί μια κρίσιμη –διπλή– μετατόπιση: από τη μία η Δικαιοσύνη αποδίδεται στις οθόνες των τηλεοράσεων και των κινητών τηλεφώνων, από την άλλη η τιμωρία δεν είναι πλέον τόσο σωματική (η μεσαιωνική επιβλαβής του σώματος), όσο «ασώματη»: η φάτσα του υπόπτου γεμίζει τις οθόνες, οι κάμερες τον «πιάνουν» με τις χειροπέδες περασμένες πισθάγκωνα, μαθαίνουμε αν κοιμήθηκε στο κρατητήριο, αν τον στραβοκοίταξαν αυστηρά οι συγκρατούμενοί του, η ζωή του ξεσκολίζεται, το ψυχολογικό του πορτρέτο οικοδομείται από τηλε-ειδικούς και μη, δικάζεται και ρίχνεται βορά στα σκυλιά.

Μέχρι να γίνει το κανονικό δικαστήριο, στις ψηφιακές οθόνες έχει ολοκληρωθεί στο άψε - σβήσε η διαδικασία: έχει εισαχθεί η κατηγορία (εισαγγελέας), έχει δικαστεί η υπόθεση (δικαστής), έχει εκτελεστεί η ποινή (δήμιος): ακόμη και εάν ακολουθήσει απαλλακτική απόφαση, η τιμωρία έχει ολοκληρωθεί: κοινωνικός αποκλεισμός, επαγγελματική καταρράκωση, οικογενειακή αποξένωση.

Ακόμη και εάν κάποιος «δικαιολογήσει» το παραπάνω με το επιχείρημα ότι η θεσμική Δικαιοσύνη έχει το μειονέκτημα ότι είναι πιο αργή σε σύγκριση με την τηλεοπτική/ψηφιακή (αν και αυτό ακριβώς είναι το τίμημά της προκειμένου να τηρούνται οι δικλίδες ασφαλείας της δίκαιης δίκης - κάθε υπόθεση πρέπει να ψάχνεται επαρκώς και να περνάει από τη βάσανο της ψύχραιμης ετυμηγορίας), ακόμη και τότε αναρωτιέται κανείς ποιος αποφασίζει για το εάν ένα γεγονός θα αποτελέσει είδηση, αν και πώς θα γίνει γνωστό στο ευρύ κοινό. Και εδώ είναι το μείζον πρόβλημα.

Τις τελευταίες ημέρες όλη η Ελλάδα πληροφορείται ανά τρίωρο περίπου για την εξέλιξη της υπόθεσης ενός τύπου που αναρτούσε στο διαδίκτυο ερωτικό υλικό πρώην σχέσεών του. Με διαφορετικές ή πανομοιότυπες διατυπώσεις τα «ρεπορτάζ» μάς ενημερώνουν για κάθε πιθανή ή απίθανη λεπτομέρεια και μας προετοιμάζουν για την τελική τους ετυμηγορία.

Την ίδια ακριβώς χρονική συγκυρία, ένα άλλο γεγονός, το πιο ανατριχιαστικό περιστατικό της τρέχουσας επικαιρότητας, πέρασε σχεδόν απαρατήρητο: Με την ανοχή/παρότρυνση του προσωπικού ενός ιδρύματος, ορφανά ανήλικα από 7 έως 11 ετών λάμβαναν μέρος σε ερωτικές περιπτύξεις μεταξύ τους, ενώ υφίσταντο τιμωρίες μεσαιωνικού τύπου. Εάν γκουγκλάρει κανείς τα δύο γεγονότα, θα διαπιστώσει δυσανάλογη προβολή. Σε επίπεδο ΜΜΕ η υπόθεση με τα ορφανά, θα έλεγε κανείς, θάφτηκε. Δεν αναδείχτηκε, δεν πήρε τον χρόνο που αναλογεί στη βαρύτητά της, δεν ψάχτηκε ως προς τους πρωταγωνιστές και τις συνθήκες τέλεσής της.

Θα απαντήσει κανείς ότι αυτό είναι «λογικό». Υπό την έννοια ότι το θέμα του πορνο-τάδε, μέλους τηλεοπτικής ομάδας-τιμητή των πάντων, έχει μεγαλύτερο κίνητρο προβολής από τα ορφανά. Που δεν έχουν μάνα ή πατέρα να τους συντρέξουν, να καταγγείλουν, να διαμαρτυρηθούν, να φωνάξουν. Στόμα έχουν, αλλά δεν έχουν μιλιά.

Ακόμη και έτσι δεν δικαιολογείται η υποβάθμιση της είδησης, το εκκωφαντικό θάψιμό της. Διυλίζουμε τον κώνωπα και καταπίνουμε την κάμηλο και δη αμάσητη.

Σε θεσμικό/πολιτικό επίπεδο, η υφυπουργός Εργασίας βγήκε στα κανάλια και, αφού ευχήθηκε με απαστράπτον χαμόγελο «χρόνια πολλά για τις ημέρες», στηλίτευσε το γεγονός και ανήγγειλε την τρομερή «τιμωρία» της πολιτείας: έκοψε τη χρηματοδότηση στο εν λόγω ίδρυμα. Δηλαδή τους μισθούς του προσωπικού (οποία τιμωρία!), αλλά και το φαΐ των ορφανών.

Δεν ισχυρίζεται κανείς ότι ο δόκιμος δρόμος θα ήταν αυτός της τηλεοπτικής διαπόμπευσης. Αλλά, συγκρινόμενα τα δύο γεγονότα, δεν χωράει αμφιβολία για ποιο θα έπρεπε να υποστασιοποιηθεί. Αντί να τρίξουν τα τσιμέντα, αντί να παραιτηθούν οι θεσμικοί επιβλέποντες μπροστά στο όνειδος του αποτροπιασμού, διάγουμε απλώς την εορταστική περίοδο και δεν άνοιξε μύτη.

Οταν τα ορφανά αυτά γίνουν ενήλικες, θα στραφούν κατά των νόμων μιας κοινωνίας η οποία δεν τους προστάτεψε στην πιο τρυφερή τους ηλικία. Κατά πάσα πιθανότητα, όπως λένε οι ειδικοί, με παρόμοιας φύσεως αδικήματα, όπως αυτά που υπέστησαν ως παιδιά.

Και τότε η κοινωνία, αντί να κοιταχτεί στον καθρέπτη, θα στήσει για τους παραβάτες και πρώην ορφανά κρεμάλες. Τηλεοπτικές και μη.

*δικηγόρος


Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο φύλλο της «Εφ.Συν.» τη Δευτέρα 10/01/2022.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι Μάγισσες του Σάλεμ
Το ιστορικό ενδιαφέρον της Δικαιοσύνης ήταν και παραμένει για τα παιδιά-μάρτυρες ισχυρό. Τα τελευταία χρόνια οι μαρτυρίες των παιδιών άλλοτε ως θυμάτων άλλοτε ως μαρτύρων αποτελούν μεγάλο και σοβαρό θέμα για...
Οι Μάγισσες του Σάλεμ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι καιροί δεν παραχωρούν θέση στους έκπληκτους
Οι σχολιασμοί δεν είναι «καθήκον» ή «υποχρέωση» που πρέπει με κάθε τρόπο να λάβουν χώρα, ούτε κάνουν αυτοδικαίως τον κάθε σχολιαστή μάγκα. Είναι κυρίως ένας καθρέφτης της ωριμότητάς μας.
Οι καιροί δεν παραχωρούν θέση στους έκπληκτους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πότε ο κιτρινισμός παράγει εγκλήματα;
Είναι, άραγε, αλήθεια ότι αυξάνεται «ραγδαία» η εγκληματικότητα την τελευταία τριετία; Μήπως τελικά φταίει ο «νόμος Παρασκευόπουλου» για την άνοδο της εγκληματικότητας και για τα πάσης φύσεως αδικήματα; Τι...
Πότε ο κιτρινισμός παράγει εγκλήματα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το παλαιό σύστημα ενημέρωσης
Οταν όλοι εμείς επιτέλους ως πολίτες περιμέναμε να αναληφθεί μια πρωτοβουλία ορθολογικής οργάνωσης της δημόσιας σφαίρας της επικοινωνίας, δεχόμαστε την επίθεση του παλαιού επικοινωνιακού συστήματος, το οποίο...
Το παλαιό σύστημα ενημέρωσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πάλι για τις δημο(σ)κοπήσεις
Τον Δεκέμβριο του 1996, τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου της Ερευνας Τηλεθέασης εξέλεξαν παμψηφεί τρία άτομα, ώστε να αποτελέσουν για λογαριασμό της τούς ελεγκτές της AGB Hellas, εταιρείας ποσοτικής αποτύπωσης...
Πάλι για τις δημο(σ)κοπήσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεταμίνη
Η λέξη μπήκε φουριόζα στην καθημερινότητά μας. Σαν πολλές άλλες λέξεις, που συνοδεύουν τον πρωινό μας καφέ ή τη μεσημεριανή σιέστα.
Κεταμίνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας