• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 13.6°C / 19.2°C
    2 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.1°C / 18.8°C
    2 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 18.2°C
    1 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 14.2°C
    0 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.3°C / 12.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.0°C / 17.0°C
    2 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.4°C / 13.4°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 17.8°C
    4 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.4°C
    5 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.7°C / 18.7°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 14.0°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 11.5°C / 17.8°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    1 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.8°C / 19.0°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.7°C / 17.8°C
    2 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    46%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τζεβριέ, νούμερο 16

  • A-
  • A+

Αμήχανο το Σαββατοκύριακο που πέρασε. Στη δυτική Ελλάδα και αλλαχού έριχνε καρεκλοπόδαρα. Εγιναν δρόμοι, σπίτια και χωράφια ένα. Αγώνας να σωθεί το βιος. Αγωνία να μη θρηνήσουμε θύματα. Μόλο που κι αυτή τη φορά θρηνήσαμε μια νέα γυναίκα που παρασύρθηκε από χείμαρρο στη Μακεδονία.

Ο χείμαρρος της πανδημίας κινδυνεύει να γίνει ποτάμι. Κοντεύουμε να συνηθίσουμε στην καθημερινή εκατόμβη. Μοιάζουμε με τους επιβάτες στο υπερωκεάνιο «Τιτανικός» - γλένταγαν αμέριμνοι την ώρα που το πλοίο βυθιζόταν. Πίστευαν πως ο θάνατος δεν τους φορούσε.

Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με τις συνεχιζόμενες γυναικοκτονίες. Το ανησυχητικό φαινόμενο εξελίσσεται σε επιδημία. Το σύμπτωμα γίνεται παθογένεια μιας κοινωνίας που αρέσκεται να ομνύει στην ισότητα των φύλων. Που αντιμετωπίζει τα όποια προβλήματα με όρους σαβουάρ βιβρ. Που στο τέλος θα ζαμπουνοποιήσουμε την πολιτική και κοινωνική ζωή.

Ομως, η δολοφονία της Τζεβριέ στον μαχαλά της οδού Αβαντος δεν έχει τις προδιαγραφές για εκδήλωση ευγένειας και σκοπιμοτήτων. Ωρα για ψυχικό συγκλονισμό είναι. Αλλά και για αυτοκριτική για όσους επιδίδονται σε κοκορομαχίες για την ορθότητα ή μη της λέξης «γυναικοκτονία». Ο σαβουαρβιβρικός πολιτισμός μας ενοχλείται από τη λέξη. Οχι από το χυμένο αίμα. Οχι από τη βία. Αγανακτεί και στήνει οδοφράγματα αψιμαχιών για να υπηρετήσει σκοπιμότητες.

Τζεβριέ η δέκατη έκτη. Μια νέα κοπέλα που ήταν κτήμα του αρσενικού. Και οι άλλοι σιωπούσαν μπρος στο μαρτύριό της. Σιωπούσαν. Ισως γιατί δεν ήθελαν μπελάδες. Ισως γιατί, ενδόμυχα, μπορεί να συμφωνούσαν με τον σωφρονιστικό ρόλο του ξυλοδαρμού μιας γυναίκας. Δείρ’ την για να μη σηκώσει κεφάλι.

Τζεβριέ, μια γυναίκα του μαχαλά της Αβαντος. Μετά το πασάζιο που χωρίζει τους δυο κόσμους: της δυναμικής, σύγχρονης Αλεξανδρούπολης και του μαχαλά, φτιαγμένου ενίοτε από παράγκες, αλλά και από προσδοκίες πως θα ξεφύγουν από τον κυνισμό των πολιτικών παραγόντων και την αδιαφορία των αρμοδίων.

Ο θάνατος της Τζεβριέ προστίθεται στην αρμάθα των γυναικοκτονιών που πληθαίνουν. Γυναίκες με διαφορετικό παρελθόν. Ισως και διαφορετικές προσδοκίες. Με μια κοινή μοίρα. Δολοφονήθηκαν και το αίμα τους γίνεται ο μάρτυρας της ενοχής όλων μας. Οσων κυβερνούν αλλά και όσων φτιάχνουν θεωρίες αγνοώντας ό,τι συμβαίνει.

Τζεβριέ η δέκατη έκτη. Θύμα της αρσενικής βαρβαρότητας. Της ιδιοκτησιακής αντίληψης για τη γυναίκα. Οι γυναικοκτονίες μάς επιστρέφουν σε μια άλλη εποχή, τότε που η ζωή της γυναίκας ήταν ελλιποβαρής. Μας θυμίζουν πως ο πολιτισμός μας συχνά αποδεικνύεται επιπολαιόρριζος. Κάθε γυναικοκτονία και μια απόδειξη. Είναι μεγάλη η απόσταση ανάμεσα σε όσα λέγονται για την εποχή μας και σ’ αυτό που συμβαίνει.

Τζεβριέ η δέκατη έκτη. Η επέτειος των 200 ετών απέρχεται με μια θλιβερή αποτίμηση. Δεν χρειάζονται δηλώσεις. Πράξεις απαιτούνται. Από όλους/ες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εχε γεια, Παναγιά
Αφήσαμε πίσω μας την Παναγιά. Πίσω, σε ένα μικρό εκκλησάκι μιας άνυδρης γης στη μέση του πελάγους. Πίσω, εκεί που φωλιάζουν η ελπίδα μας και οι πιο κρυφοί μας φόβοι.
Εχε γεια, Παναγιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εσύ, πόσο μιλάς;
Δεν είναι τυχαίο ότι την περίοδο της ανόδου της αστικής τάξης και της ανάγκης όλο και μεγαλύτερου ελέγχου των εργατικών χεριών, εισήχθησαν νόμοι κατά των γυναικών που κουτσομπόλευαν ή γκρίνιαζαν.
Εσύ, πόσο μιλάς;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η καραγκούνα κυρά
Κάθε Οκτώβρη η μνήμη μου παρασύρεται από τους ήχους της μουσικής του Θωμά Μπακαλάκου. Να δω τον κάμπο από ψηλά, από τον υψαύχενα Ολυμπο, της Θεσσαλίας τα χωριά. Τα χωριά της δυτικής Θεσσαλίας, τα...
Η καραγκούνα κυρά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί ενοχλεί ο όρος «γυναικοκτονία»;
Οι αντιδράσεις της κοινωνίας για τις «γυναικοκτονίες» διαμορφώνονται από τη λανθασμένη προβολή μηνυμάτων από τα ΜΜΕ, τα οποία προωθούν προκαταλήψεις για τον ρόλο των δύο φύλων επιμένοντας σε στερεότυπα.
Γιατί ενοχλεί ο όρος «γυναικοκτονία»;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τη σκότωσε. Γιατί ήταν γυναίκα...
Από την εποχή της Ιφιγένειας, δεκάδες «θυσιάζονται» κάθε χρόνο στο βωμό της ανδρικής επιθυμίας για πόλεμο ή κατάκτηση. Ακόμη κι η λέξη, έχει ως δεύτερο συνθετικό την «κτήση». 
Έντεκα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας