• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.2°C / 29.0°C
    4 BF
    27%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.6°C / 29.0°C
    2 BF
    32%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 30.4°C
    1 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.9°C / 27.0°C
    1 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 25.4°C
    1 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    2 BF
    22%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 23.3°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 23.5°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 23.8°C
    4 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 24.0°C
    2 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    46%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    1 BF
    34%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.5°C / 28.3°C
    2 BF
    30%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.9°C / 27.7°C
    3 BF
    15%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.3°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 27.2°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    30%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οταν λέμε όλοι, εννοούμε... όλοι»

  • A-
  • A+
Για να γίνει πραγματικότητα ένα σχολείο που δεν θα αφήνει κανένα παιδί πίσω, σύμφωνα και με τις συστάσεις του Εθνικού Θεσμού για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου –αλλά και των υπόλοιπων ελεγκτικών μηχανισμών για τα δικαιώματα του ανθρώπου–, η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρίες πρέπει να αναβαθμιστεί ποιοτικά και να αντιμετωπίζεται ισότιμα με τη γενική εκπαίδευση.

Το μήνυμα της Παγκόσμιας Εκθεσης Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης 2020 για την ενιαία εκπαίδευση της UNESCO, «Οταν λέμε όλοι, εννοούμε... όλοι», μας υπενθυμίζει ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα μπορούν να είναι μόνο τόσο συμπεριληπτικά όσο τους επιτρέπουν οι δημιουργοί τους, αντανακλώντας έτσι θλιβερά την ελληνική πραγματικότητα και συμπυκνώνοντας την ανάγκη ενίσχυσης της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των παιδιών με αναπηρίες και/ή εκπαιδευτικές ανάγκες στην πράξη.

Η συμπερίληψη, παρότι είναι στο μυαλό όλων συνυφασμένη με την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, αφορά το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού και έχει γνώμονά της την αρχή ότι όλα τα παιδιά συμμετέχουν ισότιμα στη μαθησιακή διαδικασία και οι δυνατότητές τους αξιοποιούνται στον μέγιστο βαθμό.

Η συμπεριληπτική εκπαίδευση αποτελεί εξ ορισμού, όπως τονίζει η ΕΣΑμεΑ, μια δυναμική διαδικασία που στοχεύει στην ενθάρρυνση και τη διευκόλυνση της συμμετοχής των μαθητών –με ή δίχως αναπηρία– στην εκπαίδευση, μέσω της αποδοχής και του σεβασμού της προσωπικότητας και της αξίας τους, καθώς και της ισότιμης μεταχείρισης και της θετικής ανταπόκρισης στις διαφορετικές ανάγκες τους. Γι’ αυτό και ένα συμπεριληπτικό σχολείο, ένα σχολείο δηλαδή που τοποθετεί όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις δυνατότητες και τις ικανότητές τους, στο σχολείο της γειτονιάς, το γενικό σχολείο, μαζί με τους συμμαθητές τους, είναι περισσότερο αποτελεσματικό και φιλικό για το σύνολο των μαθητών και μαθητριών του.

Στην Ελλάδα, δυστυχώς, είμαστε ακόμη πολύ μακριά από τον στόχο αυτόν του συμπεριληπτικού σχολείου και τα εμπόδια που θα πρέπει να αρθούν για την επίτευξή του είναι πολλά και σημαντικά. Η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παρότι, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Παρατηρητηρίου της ΕΣΑμεΑ, αυτοί ανέρχονται σε 101.683, αποτελώντας το 7% του μαθητικού πληθυσμού της χώρας, εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως δευτερεύουσας σημασίας απέναντι στη Γενική Εκπαίδευση.

Σε μια περίοδο, μάλιστα, κατά την οποία η ανάγκη διασφάλισης της ισότιμης συνεκπαίδευσης ως καθολικού δικαιώματος και όχι ως προνομίου είναι μεγαλύτερη από ποτέ, με την πανδημία να φέρνει στην επιφάνεια τις ήδη υπάρχουσες συστημικές ανισότητες, τις διακρίσεις και την περιθωριοποίηση, κάνοντάς τες πιο βαθιές, οι πλέον ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, μεταξύ των οποίων και τα παιδιά με αναπηρίες και/ή χρόνιες παθήσεις και τα μέλη των οικογενειών τους, πλήττονται δυσανάλογα.

Και ο στόχος του συμπεριληπτικού σχολείου, που θα εξασφαλίζει κατάλληλες υποστηρικτικές υπηρεσίες και προσαρμογές σε όποιον/α το χρειάζεται, θα παραμένει μακρινός και άπιαστος όσο οι ίδιες οι αρμόδιες Υπηρεσίες για τη στελέχωση των Σχολείων με προσωπικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) επικαλούνται ανεπάρκεια πόρων, αναγνωρίζοντας ότι «δεν υπάρχουν διαθέσιμες πιστώσεις για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση από άλλο φορέα χρηματοδότησης, πλην του ΕΣΠΑ» και ότι οι υπάρχουσες πιστώσεις για την εξατομικευμένη υποστήριξη μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που είχαν για το σχολικό έτος 2021-2022, «έχουν σχεδόν τελειώσει»!

Αυτή ήταν, συνοψίζοντας, η επίσημη απάντηση που λάβαμε στην επιστολή που στείλαμε οι γονείς και κηδεμόνες των μικρών μαθητών και μαθητριών των συστεγαζόμενων 16ου και 77ου Νηπιαγωγείων, στο κέντρο της Αθήνας, προκειμένου να εκφράσουμε τη βαθιά ανησυχία μας για τον κίνδυνο ετεροχρονισμένης –για ακόμη μία φορά– έναρξης του σχολικού έτους για τα παιδιά που φοιτούν σε τμήματα ένταξης γενικών σχολείων.

Ενας κίνδυνος ο οποίος επαληθεύτηκε, καθώς περίπου τρεις μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, η Πολιτεία αδυνατεί να ικανοποιήσει επαρκώς τις βασικές ανάγκες και να διασφαλίσει την ένταξη και συμμετοχή των μαθητών με αναπηρία. Πράγματι, το Τμήμα Ενταξης, που θα έπρεπε να λειτουργεί στο σχολείο μας με στόχο την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών μαθητών από την ευρύτερη περιοχή και όχι μόνο τη συγκεκριμένη γειτονιά που εξυπηρετεί το σχολείο, εξακολουθεί να μη λειτουργεί.

Με αποτέλεσμα, την αδυναμία τελικά υποστήριξης, αφενός, των μικρών μαθητών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που εγγράφονται στο σχολείο από άλλες περιοχές με μοναδικό σκοπό να μπορέσουν να επωφεληθούν από τη λειτουργία του Τμήματος Ενταξης, αφετέρου, των εκπαιδευτικών της γενικής αγωγής που καλούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός πολυσύνθετου έργου, με λιγοστά μέσα, με πολλούς μαθητές και μαθήτριες και ανεπαρκή στελέχωση σε επίπεδο σχολείου. Η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης κρίνεται στο πεδίο. Και το πεδίο δεν λέει ποτέ ψέματα. Η καθυστέρηση αυτή αναπόφευκτα εντείνει και βαθαίνει τις διακρίσεις, τον στιγματισμό και τον αποκλεισμό που βιώνουν οι μαθητές με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ιδίως σε σχέση με την πρόσβαση στην εκπαίδευση.

«Οταν λέμε όλοι, εννοούμε... όλοι» τελικά; Η απάντηση συνάγεται εύλογα από τα πιο πάνω και έρχεται να την επιβεβαιώσει, μεταξύ άλλων, το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, στην πιο πρόσφατη Εκθεσή του για την Ειδική Αγωγή (2018), όπου επισημαίνει ότι στην Ελλάδα η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία δεν έχει ακόμα επιτύχει να θεσμοθετήσει έναν συμπληρωματικό, αλλά ισότιμο και αυτόνομο, στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάπτυξή της. «Η ισχυρή οικονομική, κοινωνική και πολιτική κρίση που βιώνει η Χώρα τα τελευταία δέκα περίπου χρόνια από την κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία καθιστά ανέφικτο τον στρατηγικό σχεδιασμό της εκπαίδευσης, αφού το Κράτος αδυνατεί να τον υποστηρίξει οικονομικά».

Για να γίνει πραγματικότητα ένα σχολείο που δεν θα αφήνει κανένα παιδί πίσω, σύμφωνα και με τις συστάσεις του Εθνικού Θεσμού για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου –αλλά και των υπόλοιπων ελεγκτικών μηχανισμών για τα δικαιώματα του ανθρώπου–, η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρίες πρέπει να αναβαθμιστεί ποιοτικά και να αντιμετωπίζεται ισότιμα με τη γενική εκπαίδευση. Η ποιότητά της θα πρέπει να αντανακλά τις ίδιες προδιαγραφές και φιλοδοξίες με τη γενική εκπαίδευση και να είναι στενά συνδεδεμένη με αυτήν. Γιατί δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία να αφήνουμε πίσω κανένα παιδί...

*Διδάκτωρ Νομικής, διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Τα μοντέλα της τυπικής αξιολόγησης είναι κυρίως δυο κατηγοριών: της σκληρής λογοδοσίας με υψηλού διακυβεύματος τεστ (Αμερική, Αγγλία) και της ήπιας λογοδοσίας (ηπειρωτική Ευρώπη).
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γαλάζια «κανονικότητα» και εκπαιδευτική ανισότητα
Μεγαλόστομες διακηρύξεις προθέσεων, αναχρονισμοί και αντιφάσεις περιμένουν και φέτος μαθητές και φοιτητές με την έναρξη της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.
Γαλάζια «κανονικότητα» και εκπαιδευτική ανισότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μην τζογάρετε με την υγεία των παιδιών μας
Υποκρισία, περίσσια σιγουριά που δεν συνοδεύεται από επίσημα στοιχεία, αλλά και αλαζονεία, αποτελούν το τρίπτυχο που θα συνοδεύσει την κυβέρνηση τους επόμενους μήνες.
Μην τζογάρετε με την υγεία των παιδιών μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολικό «μάννα» ή νέα συρματοπλέγματα;
Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα.
Σχολικό «μάννα» ή νέα συρματοπλέγματα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σαρωτικές περικοπές του υπουργείου Παιδείας
Tο υπουργείο Παιδείας με μεθοδικότητα προχωρά σε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων ενώ προετοιμάζει τις μαζικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα.
Σαρωτικές περικοπές του υπουργείου Παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Σχολείο και σχολικές αφρόκρεμες»
Ο σεβασμός και η προώθηση της διαφορετικότητας μέσα στο πλαίσιο του σχολείου θα έπρεπε να αποτελεί έναν οδηγό ευτυχίας, ανάπτυξης και κατάκτησης ανθρώπινων στόχων.
«Σχολείο και σχολικές αφρόκρεμες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας