• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 12.2°C
    0 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 8.6°C
    1 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 13.0°C
    3 BF
    84%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 4.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.0°C / 8.0°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.4°C / 4.0°C
    3 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 10.6°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.7°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    2 BF
    74%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 14.5°C
    3 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.3°C / 7.3°C
    4 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 2.7°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 1.5°C / 8.4°C
    1 BF
    83%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 5.8°C / 11.0°C
    2 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 12.4°C
    2 BF
    85%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.2°C / 8.2°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.7°C / 8.7°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    88%
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Ο μύθος της ενεργειακής απόδοσης μέσω της τεχνολογικής καινοτομίας

  • A-
  • A+

Η κατανάλωση προϊόντων πετρελαίου για τις μεταφορές και την κινητικότητα-ιδιοκίνηση τα τελευταία χρόνια-παρά την τεχνολογική καινοτομία και την υψηλότερη αποδοτικότητα στην κλίμακα των οχημάτων - αυξήθηκε σημαντικά παντού.

Αυτή η αύξηση προέκυψε από υψηλότερο επίπεδο κατανάλωσης κατά κεφαλήν (παρά τη χαμηλότερη μέση κατανάλωση ανά χλμ.), που αντικατοπτρίζει την αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, όπως η αγορά ενός μεγαλύτερου αυτοκινήτου ή η γρηγορότερη οδήγηση ή οι μεγαλύτερες αποστάσεις που διανύουν.

Αυτές ακριβώς οι αλλαγές συμπεριφοράς (στο επίπεδο τομέα δραστηριοτήτων των ανθρώπων), ήταν σε θέση να αντισταθμίσουν, τα τελευταία χρόνια, τις ευεργετικές επιπτώσεις της επίτευξης καλύτερης αποτελεσματικότητας στα αυτοκίνητα (σε επίπεδο προϊόντος).

Το αποτέλεσμα αυτό καλείται άμεσο « φαινόμενο αναπήδησης» («rebound effect») ή «δίλημμα αποδοτικότητας», το οποίο σημαίνει ότι «καταναλώνουμε περισσότερο συνολικά» με την αύξηση της αποδοτικότητας (π.χ. οδηγώντας περισσότερα χιλιόμετρα κάθε μέρα).

Στην πραγματικότητα, τα αποτελέσματα αναπήδησης συμβαίνουν γενικότερα σε κάθε τομέα-πέρα από τον τομέα της κυκλοφορίας- όταν γίνονται αλλαγές από την πλευρά της προσφοράς (στο επίπεδο του προϊόντος ή της τεχνολογίας) χωρίς να γίνει συζήτηση για αλλαγή από την πλευρά της ζήτησης( στην κατανάλωση δηλαδή που αφορά στον τομέα ή στην συνολική οικονομία). Αυτός είναι ο λόγος που μας αναγκάζει, όταν συζητάμε για την ενεργειακή αποδοτικότητα , να εξετάζουμε επίσης τις κοινωνικές και βιοφυσικές διαστάσεις της χρήσης ενέργειας.

Βλέπουμε δηλαδή από τον παραπάνω μύθο ότι:

α) ούτε η χάραξη σχεδίου ενεργειακής απόδοσης και τεχνολογικής προόδου από μόνη της δεν είναι επαρκής,  ούτε αυτή είναι μια αποτελεσματική στρατηγική για την επίλυση της ενεργειακής κρίσης  και

β)  οι κοινωνικές και βιοφυσικές διαστάσεις (π.χ. μέγεθος πληθυσμού, ενέργεια που καταναλώνεται κατά κεφαλή, κ.λπ.) είναι επίσης απαραίτητες για να κατανοήσουμε και να σχεδιάσουμε αλλαγές.

Αν δεν γίνουν προσπάθειες στο κοινωνικοπολιτικό πεδίο και στο πεδίου της ατομικής και κοινωνικής συνείδησης για αλλαγές στο παραγωγικό και καταναλωτικό πρότυπο, καθώς και στο πρότυπο των αναγκών και το αξιακό σύστημα των πολιτών-καταναλωτών, δεν μπορεί να υπάρξει επιτυχημένη ενεργειακή μετάβαση μόνο μέσω της τεχνολογικής καινοτομίας.

Η κυβέρνηση δια μέσου του υπουργού ενέργειας υποστηρίζει ότι αν σπείρουμε σε όλα τα βουνά μας αιολικά πάρκα τελευταίας τεχνολογίας ή αν εξορύξουμε το φυσικό αέριο από τα βάθη της Μεσογείου-το θεωρεί και αυτό «πράσινη» ενέργεια- θα έχουμε στη διάθεσή μας, όλοι οι Έλληνες καταναλωτές ακόμα και οι φτωχοί, άφθονη φθηνή ενέργεια για να καταναλώνουμε χωρίς φειδώ. Δεν λαμβάνει υπόψη της ακριβώς αυτό: το φαινόμενο της αναπήδησης και τις κοινωνικές και βιοφυσικές διαστάσεις της χρήσης ενέργειας. Για αυτό και δεν κάνει καμιά καμπάνια μείωσης της ζήτησης της ενέργειας από τους καταναλωτές, που σε σχέση με την κλιματική αλλαγή θα ήταν η πρώτη προτεραιότητά της.

Αυτό είναι και το σκεπτικό πίσω από το πρόταγμα της «Αποανάπτυξης»: αλλαγή καταναλωτικής συνείδησης  για μείωση της υπερκατανάλωσης ενέργειας ώστε να λειτουργήσει και η υψηλότερη ενεργειακή απόδοση με τις τεχνολογικές καινοτομίες!

*Συγγραφέας
 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «ανάπτυξη» είναι οικολογικά μη βιώσιμη και φθάνει στο τέλος της
Ενώ η ανάπτυξη πέραν ενός ορισμένου ορίου δεν συνδέεται με κοινωνικά ή περιβαλλοντικά οφέλη, γίνεται επίσης όλο και πιο δύσκολο να διατηρηθεί με την πάροδο του χρόνου.
Η «ανάπτυξη» είναι οικολογικά μη βιώσιμη και φθάνει στο τέλος της
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κοινωνική συμμαχία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Πώς μπορούν οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες να γίνουν σύμμαχοι στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής; Ο μακροχρόνιος ενεργειακός προσανατολισμός της χώρας πρέπει να επανεξεταστεί.
Κοινωνική συμμαχία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναγκαία η αποανάπτυξη στον τομέα παραγωγής ζωικών προϊόντων
Οι κυρίαρχες σήμερα οικονομικές-πολιτικές ελίτ στηρίζονται στην ουτοπία ότι το «μαγικό ραβδί» της αγοράς και η εξελισσόμενη επιστήμη-τεχνολογία θα μας λύσουν τα προβλήματα και στον αγροδιατροφικό τομέα...
Αναγκαία η αποανάπτυξη στον τομέα παραγωγής ζωικών προϊόντων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανανεώσιμες, ναι! Αλλά όχι έτσι!
Η αποικιοκρατία και η κερδοσκοπία σε βάρος του τοπίου, του ορεινού –πάνω από 800 μ.– και καλλιεργήσιμου εδάφους, με αιολικά και φωτοβολταϊκά μακρο-έργα, ωφελούν μόνο τις μεγάλες εταιρείες.
Ανανεώσιμες, ναι! Αλλά όχι έτσι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας