• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.2°C / 9.0°C
    1 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.7°C / 7.6°C
    2 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 9.5°C
    1 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 2.5°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 4.6°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 7.0°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C 0.4°C / 0.4°C
    3 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.6°C / 9.0°C
    1 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 8.0°C
    2 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.6°C
    1 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    5 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    80%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -1.1°C / 5.5°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 3.4°C / 6.2°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 0.8°C / 8.8°C
    1 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.4°C / 9.2°C
    1 BF
    80%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.7°C / 7.7°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    78%
Eurokinissi-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι μαθητές μετά την πανδημία

  • A-
  • A+

Η πανδημία έφερε σαρωτικές αλλαγές στη ζωή μας, στον τρόπο που εργαζόμαστε, αλλά και στον τρόπο που σκεφτόμαστε. Δύσκολα ή εύκολα προσαρμοστήκαμε στα νέα δεδομένα στις διαπροσωπικές μας σχέσεις, στο εργασιακό μας περιβάλλον ή ακόμα και στην ψυχαγωγία που επιλέγουμε για τον εαυτό μας. Με κόστος, αλλά τουλάχιστον ικανοποιημένοι για την εύρεση μιας μίνιμουμ λύσης.

Οι μαθητές όμως όλων των βαθμίδων, και ιδιαίτερα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δεν έχουν καταφέρει να «ξεκλειδώσουν» τη νέα κατάσταση. Μη έχοντας πάει σχολείο για ενάμισι έτος, ξορκίζουν την τηλεκπαίδευση -είναι κάτι σαν μάθημα αλλά όχι μάθημα λένε- αλλά αισθάνονται κουρασμένοι και ανασφαλείς ήδη από τον Νοέμβριο. Επιθυμούν το σχολικό περιβάλλον για την κοινωνικοποιητική συνεισφορά του, ισοπεδώνοντας ταυτόχρονα τη μορφωσιογόνα πλευρά του. Θεωρούν πως δεν έχει να τους δώσει τίποτα πάρα μόνο έναν φόρτο απαιτήσεων και υποχρεώσεων.

Θεωρούν πως η καραντίνα τούς προσέφερε μια αυτοτέλεια στη διαχείριση του χρόνου τους μακριά από την ενοχλητική παρατήρηση των διδασκόντων, μετατρέποντας το μάθημα σε μια περισσότερο εθελούσια διαδικασία που η αξιολογική της μέθοδος ακόμα δεν έχει επιβεβαιώσει την αξιοπιστία της. Αλλωστε πώς καλείται ένας εκπαιδευτικός να βασιστεί στα δεδομένα μιας μη αξιόπιστης και διαβλητής διαδικασίας; Η καραντίνα όμως αποπροσανατόλισε τα παιδιά. Διεύρυνε τα γνωστικά και πολιτισμικά τους κενά. Τα έσπρωξε προς την παραίτηση και τη μοιρολατρία. Και τα απομάκρυνε από την αυτενέργεια και την ενεργητική αναζήτηση της γνώσης.

Με αποτέλεσμα όλο και περισσότερο να συναντούμε μαθητές με πολύ χαμηλή γνωστική κουλτούρα, οι οποίοι σε βασικά φαινόμενα που έχουν διδαχθεί στο πρόσφατο παρελθόν αισθάνονται πως απλά «έχουν ακούσει κάτι». Ειδικότερα, παρουσιάζουν θεμελιώδεις ελλείψεις σε κύρια γνωστικά πεδία όπως είναι εκείνα της γλώσσας, των αριθμών, του γεωγραφικού προσανατολισμού, καθώς και του ιστορικού γίγνεσθαι. Μη κατέχοντας βασικές γνώσεις που μεθαύριο θα λειτουργήσουν συνδυαστικά σε άλλα πεδία επιτείνοντας τη σύγχυση. Οι εκφραστικές τους αδυναμίες, το φτωχό λεξιλόγιο, η ευκαιριακή πρόσληψη αριθμητικών ακολουθιών αλλά και η πλήρης αδυναμία γεωγραφικού προσανατολισμού είναι στην ημερήσια διάταξη. Οσο για την Ιστορία; Θα άξιζε να απευθυνθεί ένα ερώτημα στους μαθητές Λυκείου σχετικά με τη χρονική τοποθέτηση γεγονότων όπως η Ελληνική, η Γαλλική, η Ρωσική και η Αμερικανική Επανάσταση…

Η απάντηση και οι λύσεις βρίσκονται φυσικά στην ευχέρεια της εκάστοτε εξουσίας. Που καλείται να οικοδομήσει νέα εκπαιδευτικά προγράμματα βασισμένα στις απαιτήσεις της νέας εποχής αλλά και στις προσλαμβάνουσες που έχουν τα παιδιά. Οι συγκροτημένες προσωπικότητες που έχουν ζυμωθεί σε μια διαδικασία μάθησης με δημοκρατικά μοντέλα, που απελευθερώνουν την πρωτοβουλία του μαθητή και επιβεβαιώνουν τον συντονιστικό ρόλο του δασκάλου, είναι το ελάχιστο που χρειαζόμαστε. Αλλιώς θα εξακολουθούμε να βυθίζουμε το μέλλον των παιδιών μας στην τυποποίηση και τη χρησιμοθηρία.

* ιστορικός, εργάζεται στην ιδιωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γαλάζια «κανονικότητα» και εκπαιδευτική ανισότητα
Μεγαλόστομες διακηρύξεις προθέσεων, αναχρονισμοί και αντιφάσεις περιμένουν και φέτος μαθητές και φοιτητές με την έναρξη της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.
Γαλάζια «κανονικότητα» και εκπαιδευτική ανισότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται!
Προτείνω στο υπουργείο Παιδείας και στην κυβέρνηση, μέχρι του αναμενόμενου σταδιακού ανοίγματος των σχολείων, να μεριμνήσουν για τον άμεσο εμβολιασμό όλων των εκπαιδευτικών και τη χορήγηση δωρεάν εβδομαδιαίων...
Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Καλή χρονιά
Οι δάσκαλοι κι οι μαθητές έχουν το πλεονέκτημα να λένε δυο φορές τον χρόνο «Καλή χρονιά». Στις αρχές του χρόνου και τον Σεπτέμβρη που ανοίγουν τα σχολεία. Φέτος η ανταλλαγή ευχών για «Καλή χρονιά» στα Δημοτικά...
Καλή χρονιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδαγωγική της πανδημίας
Η επαναλειτουργία των σχολείων με ασφάλεια, με υψηλά επίπεδα υγιεινής, είναι αυτονόητη και αδιαπραγμάτευτη. Οι υιοθετούμενες παιδαγωγικές πρακτικές όμως είναι διακύβευμα.
Η παιδαγωγική της πανδημίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τηλεκπαίδευση σε κοινωνία νεκρών
Η αξιότιμη (λέμε τώρα) υπουργός μας ακόμη δεν έχει απαντήσει στο πολύ απλό ερώτημα: Πόσο νόμιμη υπήρξε όλη αυτή η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης;
Τηλεκπαίδευση σε κοινωνία νεκρών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας